Lijn 32

03-04-2012

7

Lijn 32 (DVD)

Bang zijn voor onbekende, andere culturen is van alle tijden. Vaak genoeg zetten mensen zich hier overheen en leert men de ander te accepteren of zelfs lief te hebben. Helaas komt het tegenovergestelde ook vaak voor en leidt dit soms tot (extreme) uitingen van geweld. Veel onschuldigen zijn hiervan de dupe. Een mening is snel gevormd, een vinger wijst vliegensvlug. Als bus 32 vlakbij de rechtszaal ontploft, lijkt niemand echt geïnteresseerd in wat er precies gebeurd is. Het zal vast wel een Marokkaan geweest zijn, of een geflipte Noor. Welk verhaal het meest verkoopt en meeste kiezers aantrekt, dat wordt gekozen. Wanneer je de reizigers leert kennen, zou je nooit zo snel een oordeel kunnen vellen. In deze achtdelige serie, verdeeld over twee discs met elk vier afleveringen, zie je de mensen die op die fatale dag in bus 32 zaten. Hun frustraties, ambities en zwakheden worden blootgelegd. Vorm dan pas een echte mening over wat er gaande is, in die fatale minuten.

Integratie wordt door steeds meer mensen met walging uitgesproken. Ze verwarren deze term met assimilatie en zouden het liefste zien dat iemand met een andere afkomst deze zou ontkennen en vervangen voor die van zijn/haar nieuwe land. Geen vragen of tweede kansen. Dat het juist een unieke kans is om te leren van anderen, kritisch te kijken naar hoe jij tegen de samenleving aankijkt, wordt wellicht te vaak ondergesneeuwd door de beelden op tv en columns op internet. Het is makkelijker te haten dan lief te hebben. Of je te interesseren. In het kader van wederzijds begrip en het gebrek daaraan zijn al vele films en series gemaakt. Crash en Amores Perros en het recente The Help zijn hier Amerikaanse voorbeelden van. Veel dichter bij huis wordt het onderwerp ook aangesneden. Nu (2012) in de vorm van een tv-serie genaamd Lijn 32. Het goede acteerwerk van vrijwel iedereen voor de camera maakt Lijn 32 een genot om naar te kijken. De uitvoering is zeer solide, hoewel niet altijd even indrukwekkend. Waar films als Love Actually en Amores Perros dit wel lukt, wordt er niet in geslaagd de verschillende verhaallijnen tot een coherent slot te smeden. Er wordt gejongleerd met in de ene hand thriller en in de andere drama, die jammer genoeg nauwelijks overlappen. Het is onduidelijk wat de daadwerkelijke boodschap van de serie is, aangezien niemand iets geleerd lijkt te hebben. Of is dat het cynische beeld waarmee Lijn 32 ons wil achterlaten? De gebeurtenissen op bus 32 zelf zijn interessant, maar de nasleep teleurstellend voorspelbaar. Ook binnen de verhaallijnen zelf hapert het. Een voorbeeld hiervan is het ontroerende verhaal van een echtpaar op leeftijd, waarvan de man ernstig ziek is. Na aflevering vier is de rek er echter volledig uit die door geen enkele goed geacteerde zwerver is te redden. Wat doet Charlie Chan Dagelet met een man die wil sterven? De toevoeging van een vriendin voor Waldemar Torenstra is puur om hem wat leuks te gunnen. Het idee van complotten binnen de inlichtingendienst gehaast en simpel. Hierbuiten is de verhaallijn van Torenstra wel het interessantst, grotendeels door Marcel Musters. Ook de frustratie die de twee Marokkaanse jongeren (Aziz Akazim & Annouar Enanali) uiten, legt prachtig de ‘self-fullfilling prophecy’ bloot, waar velen zich schuldig aan maken. Een hier op aansluitend verhaal is dat van de rechtse politicus en zijn make-up-dame. Een menselijke kant lijkt naar boven te komen, maar is zelfs dit niet geveinsd? Wanneer een kijker de focus legt op deze drie verhaallijnen, ziet hij/zij hoe goed de serie had kunnen zijn, was er een duidelijke richting gekozen. Lijn 32 neemt iets te veel hooi op zijn vork om een blijvende indruk te maken (zoals bijvoorbeeld Overspel, maar kent zeker zijn momenten. Leuk om een keertje te bekijken.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 400 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045230500

Lijn 32 is op deze DVD-uitgave te bekijken met een anamorf 1.78:1 beeldformaat. Al met al is er hier te spreken over een goede beeldkwaliteit. Alle beelden zijn scherp en beschikken over een goede zwartwaarde. Het hoge contrast zorgt er wel voor dat de serie op sommige plekken erg donker oogt (zie afbeelding 1) en andere scènes wat flets uit de verf komen. De kleuren zijn fel en diep verzadigd. Qua kleur is er sowieso niets te klagen. Ondanks dat de boventoon gevoerd wordt door wat grauwere, neutrale tinten, zijn er overal accenten te bespeuren die het beeld extra leven meegeven. Het voornaamste deel van de serie wordt er enkel natuurlijk licht gebruikt, dat zorgt voor (te) rustige beelden. Het is vooral aan de acteurs om kijkers bij de serie te betrekken. Soms worden er wat toeters en bellen uit de kast gehaald, die ons trakteren op slow-motion beelden met een licht filter over de camera. Dit maakt de kijkervaring ogenblikkelijk interessanter, maar verliest door overmatige herhaling van hetzelfde trucje zijn allure. Hier en daar compressieblokken en ruis te bespeuren, naast licht storende edge-enhancement. Voor de rest zijn er geen klachten. Op deze DVD-uitgave van Lijn 32 zit automatisch Nederlandse ondertiteling, die enkel met de afstandsbediening van je DVD-speler is uit te schakelen. Alle niet-Nederlandse teksten die in de serie worden gesproken, zijn ondertiteld. Het merendeel van de serie dus niet.

Op deze DVD-uitgave van Lijn 32 is een Nederlandstalige Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s)aanwezig. Stemmen zijn scherp en duidelijk via het middenkanaal te horen. Geluidseffecten zijn helder en passend. Het mist wel enige gelaagdheid, waardoor er door het eendimensionale maar moeilijk een echte sfeer wordt opgebouwd. De stereokanalen aan de voorkant worden geregeld ingeschakeld om de geluidseffecten meer omvang te geven, maar de surroundkanalen blijven angstvallig stil. Het LFE-kanaal komt soms in actie, echter zonder overtuiging. Dit is jammer, omdat een deel van de spanning verloren gaat door het gebrek aan impact die het geluid maakt. Concluderend, als er oprechte poging gedaan om van het vaak bij (Nederlandse) series voorkomend stereogeluid een 5.1-track te maken, dan heeft deze jammerlijk gefaald. De muziek in Lijn 32 weet bij momenten van drama indruk te maken, maar weinig van de suspense op het scherm wordt vertaald in geluid. Hierdoor dien je als kijker zelf de spanning er in te houden, wat geregeld knap lastig is. Kortom, een matige transfer van 2.0 naar 5.1, maar los daarvan een redelijke kwaliteit in het geluid zelf.

Na enkele promotietrailers kom je in het stationair menu terecht, waar je alle aanwezige afleveringen achter elkaar kunt bekijken of een van de vier afzonderlijk kunt selecteren. Er zijn geen extra’s aanwezig.

Op een doordeweekse ochtend in Amsterdam ontploft bus 32, vlak naast het rechtsgebouw. Zodra je de inzittenden ziet, vorm je een mening. Maar klopt hier ook iets van? Lijn 32 is een goed geacteerde serie die qua verhaal te veel wil bereiken zonder een afdoende eindresultaat. Dit neemt niet weg dat delen van de serie zeker ontroerend en spannend zijn. Het beeld op deze DVD-uitgave is wat donker en niet zonder artefacten. Het geluid is een matige 5.1-track. Wel is er een volledig gebrek aan extra’s. Lijn 32 is vermakelijk, maar niet de volledige 8 uur waard.