To Kill a Mockingbird (LE)

28-03-2012

8.5

To Kill a Mockingbird (LE) (Blu-ray)

Advocaat Atticus Finch (Gregory Peck) leeft met zijn twee kinderen Jem (Philip Alford) en Scout (Mary Badham) in een klein plaatsje in Alabama. De kinderen halen graag kattenkwaad uit, maar zijn doodsbang voor Boo (Robert Duvall), een buurman die niemand ooit ziet. Atticus wordt gevraagd om Tom Robinson (Brock Peters), een zwarte man, te verdedigen die verdacht wordt van verkrachting van een blank meisje. Iedereen heeft deze man al veroordeeld, behalve Atticus, hij gelooft in de onschuld van de man. Dat hij een zwarte man verdedigd wordt lang niet door iedereen in het plaatsje gewaardeerd en vooral zijn kinderen hebben hier onder te lijden. Zal het recht zegevieren? Of bepaalt de racistische gedachte van een groot deel van de bevolking het lot van Tom Robinson?

To Kill a Mockingbird is gebaseerd op het gelijknamige boek van Harper Lee. Het boek is uit 1960, maar het speelt zich af in de jaren 30 in het geboortedorp van de schrijfster, Monroeville in Alabama. Het karakter van Atticus Finch is gebaseerd op haar vader. Het boek werd aan diverse filmstudio’s aangeboden om verfilmd te worden, maar geen enkele studio wilde de rechten kopen. Men vond er niets in zitten, er zat geen actie, geen verhaal in. Men zag er geen film in. Maar misschien waren de studio’s ook gewoon bang van het thema van het verhaal. Het verdedigen van een zwarte man door een blanke advocaat was in die tijd zeker geen populair onderwerp. De film is nog van voor de Civil Rights Act van president Johnson uit 1964, waarin gelijke rechten voor iedereen werden opgesteld. Producent Alan Pakula stuurde het boek naar Gregory Peck en hij was direct enthousiast. Hij herkende veel in het karakter van Atticus Finch en Peck is altijd iemand geweest die niet bang was voor een controversiële rol. Zo speelde hij ook in Gentlemen’s Agreement, een film over anti-semitisme. Vaak werd hem dit soort rollen afgeraden, omdat het wel eens het einde van zijn carrière kon betekenen. Maar Peck vond het belangrijk om dit soort rollen te spelen, om te laten zien hoeveel onrecht er in de wereld was. Uiteindelijk wist men Universal ervan te overtuigen dat de film gemaakt moest worden en gelukkig stemde Universal toe. Gelukkig, want To Kill a Mockingbird mag inmiddels tot de filmklassiekers worden berekend. Men zet op een realistische manier de rechtsongelijkheid aan de kaak. Tot diep in de 20e eeuw werd de zwarte bevolking in de Verenigde Staten nog als minderwaardig gezien en vooroordelen waren aan de orde van de dag. Als je als zwarte man of vrouw ergens van beschuldigd werd, moest je van heel goede huize komen om de vooroordelen weg te nemen en je onschuld te bewijzen. De blanke advocaat Atticus Finch, geweldig gespeeld door Gregory Peck, neemt het voor deze bevolkingsgroep op. Ondanks dat hij en zijn gezin, juist door de vooroordelen, in de problemen kunnen komen.
De klasse van de film is niet alleen te zien in het briljante acteerwerk van Gregory Peck, die hiervoor een Oscar kreeg, maar ook de rest van de cast speelt uitmuntend. Vooral de twee jonge kinderen, Mary Badham als Scout en Phillip Alford als Jem, vallen op door hun unieke prestaties. Het was voor beiden hun acteerdebuut in een speelfilm, maar ze spelen alsof ze jaren niets anders gedaan hadden. Ze werden gekozen uit duizenden kinderen die auditie gedaan hadden voor deze twee rollen. We zien ook een jonge Robert Duvall in een kleine rol. Ook Duvall maakte hiermee zijn speelfilmdebuut, al had hij al wel ervaring met spelen voor de camera door rollen in diverse televisieseries. Krediet voor de acteerprestaties gaat niet in de laatste plaats naar regisseur Robert Mulligan. Hij weet in elke scène de juiste toon te zetten. En soms is daarbij de regel "minder is meer" toegepast, zoals het eindpleidooi van Atticus Finch in de rechtszaal. Peck zat letterlijk vol emoties en wilde een vurig pleidooi houden, maar Mulligan floot hem telkens terug en liet hem uiteindelijk een heel ingetogen pleidooi houden. En dat werkt, want het is een van de sterkste scènes uit de film.
Wie de film nog niet kent heeft nu de uitgelezen mogelijkheid om dit prachtige werkstuk in een volledig gerestaureerde versie te zien. Uitgegeven door Universal in de 100th Anniversary Collector’s Series is To Kill a Mockingbird een van de eerste releases. Tevens wordt met deze uitgave de 50ste verjaardag van deze film zelf gevierd. Deze uitvoering is alleen beschikbaar op Blu-ray Disc. Al eerder is de film uitgegeven op DVD, maar dan als gewone editie, zonder gerestaureerd beeld en geluid.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 1962
Speelduur: 129 min
Verpakking: Digibook
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS 2.0 Mono - Engels
  • DTS 2.0 Mono – Chinees
  • DTS 2.0 Mono – Duits
  • DTS 2.0 Mono – Frans
  • DTS 2.0 Mono – Italiaans
  • DTS 2.0 Mono – Spaans
EAN: 5050582874761

• Bioscooptrailer
  • Wilde Symmetrie
  • Een gesprek met Gregory Peck
  • Oscar acceptatiespeech voor Beste Acteur
  • American Institute Life Achievement Award
  • Fragment uit Eerbetoon aan Gregory Peck
  • Scout Denkt Terug
  • 100 jaar Universal: Restauratie van de Klassiekers
  • U Control

To Kill a Mockingbird staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 47 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Er worden gelukkig steeds vaker oude releases ook uitgebracht op Blu-ray Disc. In het geval van de 50th Anniversary Edition van To Kill a Mockingbird wordt zelfs uitsluitend een Blu-ray Disc uitgebracht, geen DVD meer. Dat is spijtig voor de mensen die uitsluitend een DVD-speler hebben. Het goede nieuws is dat de film nu wel op Blu-ray Disc wordt uitgebracht. Want de kwaliteit van deze transfer is verrukkelijk! Wat een prachtige transfer! Het beeld is geheel gerestaureerd en ik heb zelden een film van deze leeftijd gezien die er zo goed uitziet als deze. Je merkt het al bij de begintitels, want die staan zo strak dat er geen enkele telecine-wobble waarneembaar is. En er zijn zo goed als geen beschadigingen, vuil of andere onvolkomenheden meer te zien. Ook de hoeveelheid filmgrain is minimaal, zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de sfeer van deze film. Scherpte, detaillering en contrast (wat zo belangrijk is voor een zwart-witfilm) zijn uitmuntend. Ook op het zwartniveau valt niets aan te merken, want het zwart is mooi donker. Slechts bij twee korte shots is te zien dat het originele materiaal van een zeer slechte kwaliteit was. Die zijn behoorlijk onscherp en is er dubbelbeeld te zien. Je merkt ook aan de grotere korrel dat er bij een aantal shots is ingezoomd in het originele shot. Bij de extra’s in het item over de restauratie wordt uitgelegd hoe dat is aangepakt. Deze paar aanpassingen zijn niet voldoende om de gehele transfer op af te rekenen, die dan ook terecht de volledige score verdient.

Je hebt voor het geluid van To Kill a Mockingbird de keuze uit twee geluidstracks. Een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) en een DTS 2.0 monotrack (448kb/s). De monotrack is het origineel, maar er is goed werk geleverd bij de HD-track. Deze heeft meer detail en klinkt zeer prettig in het gehoor. Door het gebruik van de surround- en frontkanalen heeft het geluid meer diepte gekregen. De plaatsing van de geluiden is beter. Luister maar eens naar de scène waar de hond met hondsdolheid in het dorpje komt. Het gegrom van de hond en de ronk van de auto hebben in de DTS-HD MA-track veel meer impact dan in de gewone DTS-track. Qua dialoog zit er weinig verschil in kwaliteit, maar in de HD-track komen de dialogen uit de centerspeaker, in plaats van uit de twee frontspeakers. Het gehele geluid is ook gerestaureerd en alle beschadigingen en ruis zijn verdwenen. Je kunt de beperkingen van de opnametechnieken wel merken, want het frequentiebereik is wat beperkt. Het geluid mist de hoge en lage tonen. Maar gezien de leeftijd van de film is het heel fraai wat er uit de speakers komt. En voor de puristen is ook nog de originele monotrack beschikbaar. Wat willen we nog meer?

De 50th Anniversary Edition van To Kill a Mockingbird heeft een flink aantal extra’s, die allemaal in SD-resolutie zijn. Het zijn geen recente extra’s die nog niet eerder beschikbaar waren op DVD, maar ze zijn stuk voor stuk interessant. Alle extra’s zijn in 1.33:1 beeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Producent Alan Pakula en regisseur Robert Mulligan geven commentaar bij de film. Door hun verhalen krijg je veel inzicht hoe men te werk is gegaan bij de opnames. Zo gaan ze erg in op de casting van de kinderen en hoe Mulligan ze benaderde op de set. Mulligan vertelt ook regelmatig dat hij het belangrijk vindt dat hij op de sets kan repeteren en niet ergens op een afgelegen plek. Regelmatig bewonderen ze Gregory Peck voor zijn acteerprestaties en voor wie hij is als persoon. Af en toe ontstaat er voor beide personen een ‘aha-erlebnis’, als er weer herinneringen opkomen bij het zien van een scène. Dit commentaar is niet voorzien van Nederlandse ondertiteling, wel is Engels beschikbaar.

Wilde Symmetrie (90 min)
Wilde Symmetrie is een lange documentaire, gemaakt in 1998, die terugkijkt op het maken van de film en de periode waarin de film zich afspeelt. Niet alleen de betrokkenen bij de film, maar ook de bewoners uit het dorpje in Alabama, waar de film is opgenomen, komen aan het woord. Gregory Peck, regisseur Robert Mulligan en producent Alan Pakula reflecteren op de bijzondere periode toen de film gemaakt werd. Regelmatig wordt de periode waarin de film zich afspeelt vergeleken met nu (lees: 1998). Vaak is er niet eens zo heel veel veranderd.

Een gesprek met Gregory Peck (98 min)
Een documentaire van Cecilia Peck, de dochter van Gregory Peck. De rode draad in de film is een bijeenkomst in Boston waar Gregory, na een korte introductie, vragen beantwoordt van het publiek. Hij is geestig en haalt herinneringen op aan To Kill a Mockingbird, maar ook aan andere films, zoals Roman Holiday met Audrey Hepburn. Tussendoor zien we Gregory met zijn familie en bezoekt hij plaatsen die hem dierbaar zijn en waar hij bijzondere herinneringen aan heeft, zoals het graf van zijn vader en moeder. Je krijgt bij deze documentaire een heel mooi beeld van Gregory Peck als mens.

Oscar acceptatiespeech voor Beste Acteur (1½ min)
De korte speech die Gregory Peck gaf tijdens de uitreiking van de Oscars in 1963, waar hij de award won voor Beste Acteur.

American Institute Life Achievement Award (10 min)
De Amerikaanse bond van acteurs (Screen Actors Guild) reikte in 1971 tijdens een gala de Life Achievement Award uit aan Gregory Peck. In zijn dankwoord vertelt Gregory Peck over zijn eerste kleine rol als acteur en over de mensen met wie hij allemaal gewerkt heeft. Hij heeft ook nog een kritische noot over het feit dat de amusementsindustrie wordt uitgedrukt in dollars en dat er niet gekeken wordt naar kwaliteit.

Fragment uit Eerbetoon aan Gregory Peck (10 min)
Tijdens een eerbetoon, georganiseerd door de organisatie van de Oscars, houdt dochter Cecilia een speech over haar vader en hoe hij was binnen het gezin. Zij haalt herinneringen op aan vroeger en ze vindt haar vader erg lijken op het karakter van Atticus Finch, de hoofdpersoon uit To Kill a Mockingbird.

Scout Denkt Terug (12 min)
Een gesprek uit 1999 met Mary Badham, die de rol van Scout speelde in de film, dat is uitgezonden door NBC News. Ze heeft erg veel waardering voor Gregory Peck en zij heeft in haar jeugd erg veel aan het karakter van Atticus Finch gehad. Ze ziet in hem de vaderfiguur die ze zelf niet gehad heeft.

Bioscooptrailer (3 min)
Geen gebruikelijke trailer van een film, want Gregory Peck introduceert eerst het boek en daarna de film aan het publiek en verzorgt zelf de voice-over van de trailer.

100 jaar Universal: Restauratie van de Klassiekers (9 min)
Een erg interessant item waarin men uitlegt hoe de films van Universal gerestaureerd worden, zowel wat beeld als geluid betreft. Een kort stukje wordt gewijd aan To Kill a Mockingbird als men laat zien hoe er bij bepaalde shots wordt ‘ingezoomd’, zonder dat de filmkorrel vergroot.
Als je de verschillende fragmenten van de gerestaureerde films bekijkt staat ons nog heel wat moois te wachten!

U Control
Als deze functie aan staat, komen er af en toe pop-ups in beeld waarin diverse betrokkenen terugblikken op de film. De bijdrages van Alan Pakula en Robert Mulligan komen soms erg overeen met wat ze in het audiocommentaar vertellen.

Advocaat Atticus Finch wordt gevraagd om een zwarte man te verdedigen, die verdacht wordt van verkrachting. Dat wordt hem door een groot deel van de bevolking niet in dank afgenomen en ook zijn jonge kinderen hebben hieronder te lijden. To Kill a Mockingbird is een prachtige film van Robert Mulligan over respect, eer en liefde voor de medemens. Mede door het geweldige acteren van de gehele cast is dit een film die nog lang in je gedachten blijft doorwerken. Deze volledig gerestaureerde film ziet er op Blu-ray Disc prachtig uit. Ook het geluid is mooi opgeknapt en voor de puristen is ook het originele monogeluid aanwezig. Voeg daarbij nog een flink aantal interessante extra's plus een mooie verpakking, dan weet je dat je niet om deze uitgave heen kunt.