Les hommes libres

Ben H.
27-03-2012

7

Les hommes libres (DVD)

Parijs, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Younes (Tahar Rahim), een Algerijnse immigrant, probeert te overleven door op kleine schaal te handelen op de zwarte markt. Wanneer hij echter hiervoor wordt opgepakt door de politie, krijgt hij een voorstel. Younes moet om een gevangenisstraf te voorkomen informatie lekken over Si Kaddour Benghabrit (Michael Lonsdale), de leidsheer van een Parijse moskee die ervan verdacht wordt in het geheim de Joodse bevolking te helpen. Nadat hij de missie min of meer gedwongen heeft geaccepteerd, geraakt hij onverwachts bevriend met de Joodse zanger Salim Halali (Mahmoud Shalaby). Wanneer Younes steeds meer betrokken raakt bij de activiteiten van de moskee, besluit hij zich ondanks alle risico’s aan te sluiten bij het verzet.

Les hommes libres behandelt een interessante en onderbelichte periode uit de recente Franse geschiedenis die bij veel (Nederlandse) kijkers onbekend zal zijn. Gedurende de Tweede Wereldoorlog was de Grote Moskee van Parijs tussen 1942 en 1944 een relatief veilige locatie waar Joodse mannen en vrouwen terecht konden voor valse geboortepapieren. Door zich voor te doen als moslim konden ze aan het schrikbewind van de nazi’s ontsnappen. Leidsheer van de Grote Moskee was Si Kaddour Ben Ghabrit, die op deze manier persoonlijk het leven redde van honderden Joden. Historici zijn het oneens over het precieze aantal, en schattingen variëren van 500 tot 1600. Ter vergelijking; Oskar Schindler was naar schatting verantwoordelijk voor de redding van 1200 Joden. Ben Ghabrit ontving hiervoor in 1947 een hoge onderscheiding van het verzet. De personages van Ben Ghabrit en Halali zijn beiden in de film te zien, en worden voortreffelijk gespeeld door respectievelijk Michael Lonsdale en Mahmoud Shalaby. Protagonist Younes is echter een fictief personage, geïnspireerd op diverse Noord-Afrikaanse vrijheidsstrijders. Younes wordt gespeeld door Tahar Rahim, die in 2009 internationaal doorbrak met zijn rol als Malik El Djebena in Un Prophète. Les hommes libres betreft dus een gefictionaliseerd verhaal, ondanks dat de film op historische gebeurtenissen leunt. Met het einde van de Tweede Wereldoorlog eindigt ook de plot van de film. Alhoewel dat in het eerste opzicht een logische keuze lijkt, is het jammer dat er niet meer aandacht is geschonken aan de nageschiedenis. De Algerijnse immigranten leefden voor en tijdens de oorlog onder zeer erbarmelijke omstandigheden: ze hadden zeer weinig geld, waren veelal werkloos en leefden gezamenlijk in collectieve appartementen. Ook na de oorlog bleef hier sprake van. De meeste immigranten sloten zich aan bij het verzet, met de hoop en verwachting dat Algerije na de oorlog onafhankelijk zou worden. Dit zou echter nog jaren duren. Het is jammer dat regisseur Ismaël Ferroukhi (Le grande voyage) deze nageschiedenis niet in zijn film heeft verwerkt, zeker aangezien de film een relatief korte speelduur van 95 minuten kent. Een ander punt van kritiek is het personage van de Belgische Lubna Azabal (Incendies, Paradise Now). Azabal heeft bewezen een zeer begenadigde actrice te zijn, maar krijgt helaas niet de kans om dat te laten zien. Haar personage kan op zeer weinig schermtijd rekenen en bovendien voelt ze als potentiële love interest overbodig aan. Haar personage lijkt enkel in de film aanwezig om een geheel mannelijke cast te voorkomen. Het grootste probleem blijft echter dat Ferroukhi iets te veel hooi op zijn vork neemt. Het project is ambitieus, maar door de veel gecompliceerde thema’s behoudt de kijker na afloop het gevoel dat er meer te behalen viel. Onderliggende thema’s waaronder de vermeende (en verboden) homoseksualiteit van Halali worden aangehaald, maar nergens uitgediept. Desondanks is de film – mede door de sterke cast – nog steeds een kijkbeurt waard.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2011
Speelduur: 95 min
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019005283

Les hommes libres heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. De transfer oogt gedurende de hele film redelijk scherp. Daarnaast kent de film ook een prettige mate van filmgrain en berust de transfer op een prima kleurenpalet. Daar staat negatief tegenover dat er in afwisselende mate edge enhancement zichtbaar is en sporadisch lichte compressieblokjes te zien zijn. Ondanks dat dit af en toe wat slordig oogt, zal het een plezierige kijkervaring niet in de weg staan. Een hoofdstukindeling ontbreekt helaas, wat veel recente uitgaves van Lumière kenmerkt. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

Op de DVD van Les hommes libres is één geluidstrack te vinden, namelijk de originele Franse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps). Het eerste deel van de film is wat meer dialooggeoriënteerd, waarbij deze duidelijk en helder uit de centerspeaker komt. Slechts in enkele scènes die ondersteund worden door muziek wordt er gebruik gemaakt van de surroundspeakers. Het tweede deel is iets meer actiegericht. Logischerwijs wordt er wat meer beroep gedaan op de surroundspeakers dan voorheen, maar dit gebeurt nog steeds in beperkte mate. Door de relatieve rust die het eerste deel kenmerkte komt de actie intens over, en schept het een toepasselijk geluidsbeeld. Van het LFE-kanaal wordt weinig gebruik gemaakt. Al met al klinkt alles zeer helder en scoort de Dolby Digital 5.1-track een prima resultaat, zonder dat deze imponeert.

Bij het opstarten van de disc wordt eerst de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een Nederlandstalig of een Franstalig menu. Vervolgens kom je automatisch in een geanimeerd menu terecht, terwijl op de achtergrond de soundtrack van de film te horen is. Het is jammer dat er vrijwel geen relevante extra’s aanwezig zijn, zeker gezien de interessante geschiedenis die achter de film verscholen gaat.

Trailer Les hommes libres
De trailer schept een aardig beeld van wat de kijker van de film kan verwachten. Nederlands ondertiteld.

De trailers van een aantal door Lumière uitgebrachte films, te weten Des hommes et des dieux, The Iron Lady en The Monk. Alle zijn Nederlands ondertiteld.

Les hommes libres vertelt het gefictionaliseerde verhaal van Younes, een Algerijnse immigrant die zich uiteindelijk aansluit bij het Franse verzet. De film is geïnspireerd op historische gebeurtenissen en personen, waarin een tijdsbeeld wordt geschetst waarin een Parijse moskee Joodse mannen en vrouwen bijstaat door hen van valse papieren te voorzien. Ismaël Ferroukhi levert een interessante, maar enigszins teleurstellende film af over een onderbelichte periode uit de Franse geschiedenis. De film kent een overtuigende cast, maar de regisseur neemt door de vele gecomplciteerde thema's die de film rijk is helaas iets te veel hooi op zijn vork. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn prima. Helaas zijn er op enkele trailers na geen extra’s op de disc aanwezig.