Don't Be Afraid of the Dark

Laurens van der Molen
26-03-2012

7.2

Don't Be Afraid of the Dark (DVD)

Het jonge meisje Sally (Bailee Madison) komt bij haar vader Alex (Guy Pearce) en zijn jongere vriendin Kim (Katie Holmes) wonen. De twee zijn bezig met het opknappen van een oud landhuis waar in het verleden de beroemde schilder Blackwood heeft gewoond. Zowel Blackwood als zijn achtjarige zoontje zijn destijds verdwenen. Sally ontdekt dat het landhuis ook nog een kelder heeft. Deze was al die tijd afgesloten en met het openen ervan komen er wezens vrij. Wanneer Sally in haar eentje door het huis loopt, hoort ze stemmen die haar naam roepen. In het begin lijken het aardige wezentjes die vrienden met haar willen worden, maar al snel komt Sally achter hun ware aard en wat ze echt van haar willen. Wanneer ze met deze informatie naar haar vader en Kim gaat, nemen ze haar eerst niet serieus. Maar met name Kim begint door de vreemde gebeurtenissen steeds meer te geloven in de verhalen van Sally. Maar is dit nog op tijd?

Don’t Be Afraid of the Dark is een remake van de gelijknamige televisiefilm uit 1973. Guillermo del Toro, bekend van films als Hellboy en Pan’s Labyrinth, was als kind al een grote fan van het origineel. Hij wilde dan ook erg graag een remake maken en is twaalf jaar met het project bezig geweest. Del Toro heeft het script verzorgd en is één van de producers. Ook doet hij de stem van één van de wezentjes. De regisseur is Troy Nixey, voor wie Don’t Be Afraid of the Dark de eerste film is waar hij plaats neemt in de regiestoel. Een groot verschil met het origineel is dat in deze remake is gekozen voor een jongere Sally. Volgens Del Toro zorgt dit ervoor dat het logischer is dat niemand haar gelooft. De actrice die Sally speelt, Bailee Madison, doet het erg goed en draagt werkelijk de film. De andere hoofdrolspelers zijn Katie Holmes en Guy Pearce. Beiden zijn prima als de bezorgde ouders, maar echte chemie tussen de twee is er niet. Ook de beslissingen die de karakters nemen, zijn soms vrij onlogisch, maar dit is eerder aan het script dan aan de acteurs te wijten. De film begint erg goed met een blik in het verleden: de verdwijning van Blackwood. Deze is mooi gefilmd, lekker duister en zorgt voor een echt horrorsfeertje. Vervolgens maakt de film een sprong naar de toekomst en zien we hoe Sally langzaam maar zeker in de ban van de wezens komt. Ook dit deel heeft nog een goede spannende sfeer. Op het moment dat de wezens in beeld zijn, verliest de film echter wat van zijn kracht. De wezens zijn niet echt eng en het idee dat ze er zijn, is enger dan wanneer je ze daadwerkelijk ziet. Het was misschien een betere keuze geweest om ze niet in beeld te brengen en zeker niet zo duidelijk als nu gebeurt. Ondanks dit minpuntje is deze remake toch een mooi gemaakte spannende film. Dat is voor een groot gedeelte te danken aan de manier van filmen en aan de prachtige locatie. Het landhuis past perfect bij de sfeer en ziet er geweldig uit. Er is goed nagedacht over de inrichting van het huis en dat is terug te zien in de film. Zo is het buiten grauw en donker, terwijl het in het huis zelf kleurrijk en licht is. Ook de kleding van de acteurs is hier op aangepast. Zo wil je ondanks dat het onveilig is in het huis, als kijker toch weer terug naar binnen. Don’t Be Afraid of the Dark is een leuke spannende film geworden, maar er had meer in gezeten. Door de af en toe vreemde beslissingen van de karakters en de niet echt angstaanjagende wezens is het helaas geen topper.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 95 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
EAN: 8715664095089

• Featurette
  • Behind the Scenes
  • Interviews: Cast & Crew
  • The Story
  • Blackwood Mansion
  • The Creatures
  • Character Profiles

Don't Be Afraid of the Dark heeft een redelijke beeldkwaliteit. Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. De film heeft behoorlijk wat donkere scènes en helaas zijn het schaduwdetail en het zwartniveau in deze scènes niet altijd goed. Hierdoor is het soms lastig om te zien wat er gebeurt. In de lichte scènes ziet het er over het algemeen wel allemaal prima uit. Het beeld oogt hier scherp en het contrast is goed. Wel is er soms wat filmgrain zichtbaar en enkele keren wat lichte edge enhancement. De regisseur heeft er heel bewust voor gekozen om het landhuis van warme kleuren te voorzien en het buiten erg grauw te maken. Dit werkt erg goed voor de sfeer. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat duidelijk onderin beeld. Een redelijke transfer die met name in de donkere scènes wat steekjes laat vallen.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Het geluid van is van een goede kwaliteit en bevat geen vervelende fouten. De dialogen zijn duidelijk te volgen door de center speaker en waar nodig door de voorste speakers. Het geluid klinkt erg ruimtelijk. Dit is vooral erg belangrijk bij de sfeer die de wezentjes oproepen. Je hebt echt het idee dat ze overal om je heen zijn. De naam Sally hoor je dan van alle kanten roepen. Ook de omgevingsgeluiden zijn goed te horen, maar gaan nooit ten koste van de dialoog. De soundtrack past goed bij de sfeer van de film en maakt met name in de hardere stukken goed gebruik van de subwoofer. Al met al een prima audiospoor, waar niks op aan te merken is.

De DVD van Don't Be Afraid of the Dark begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan ervoor worden gekozen om de film af te spelen of de special features te bekijken. Deze bevatten allemaal een Dolby Digital 2.1 (224kb/s) audiospoor.

The Story (3 min)
De makers praten over het verhaal van de film.

Blackwood Mansion (3 min)
Een interessant stukje over het landhuis. De makers leggen uit hoe het huis opgebouwd is en waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt.

The Creatures (3 min)
In dit stukje komen de wezentjes aanbod. Er wordt uitgelegd hoe ze zijn gemaakt en de acteurs vertellen hoe het was om te acteren met uit de computer afkomstige figuurtjes.

Character Profiles (8 min)
De drie hoofdpersonages worden verder uitgelicht. De schrijvers en de acteurs komen aan het woord en vertellen over de karakters.

Featurette (4 min)
De acteurs en schrijvers praten over de film en wat ze er zo goed aanvinden.

Interviews: Cast & Crew (35 min)
De meest uitgebreide extra op deze DVD. De drie hoofdrolspelers en de belangrijkste mensen achter de schermen komen allemaal aan het woord en leggen uit wat hen naar het project trok.

Behind the Scènes (7 min)
Een erg saaie extra waarin beelden van achter de schermen worden getoond zonder verdere uitleg.

In Don’t Be Afraid of the Dark komt Sally bij haar vader en zijn jongere vriendin Kim wonen. Al snel komt ze er echter achter dat ze niet de enige inwoners zijn van het oude landhuis. Don’t Be Afraid of the Dark is een remake van de gelijknamige televisiefilm uit 1973. Het grote verschil is dat in deze film voor een jongere Sally is gekozen. Die wordt gespeeld door Bailee Madison, die dit erg goed doet. De film is vooral in het begin erg spannend, maar zodra de wezentjes in beeld komen, wordt het allemaal wat minder. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave valt met name in de donkere scènes een beetje tegen. Het geluid is echter wel van een goede kwaliteit. De DVD bevat aardig wat extra’s die een leuk kijkje achter de schermen geven. Don’t Be Afraid of the Dark is een spannende film geworden, waar helaas meer in had gezeten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.