Kriegerin

Ben H.
22-03-2012

7

Kriegerin (Blu-ray)

Kriegerin (internationale titel: Combat Girl) vertelt het verhaal van de twintigjarige Marisa (Alina Levshin). Ze is rechts-extremistisch en heeft een gruwelijke afkeer van buitenlanders en de gevestigde orde, die in haar ogen verantwoordelijk zijn voor het verval van het huidige Duitsland. Marisa heeft een onstabiele thuisbasis, een rechts-extremistische vriend en ze trekt dagelijks op met vrienden die dezelfde opvattingen delen. Hun dagelijkse bezigheden bestaan uit drinken, geweldpleging en het verkondigen van sociaal nationalistische leuzen. De naïeve veertienjarige Svenja (Jella Haasse) kijkt op tegen Marisa en probeert haar intrede te maken in de groep. Wanneer Marisa echter per toeval in aanraking komt met een jonge Afghaanse vluchteling, begint ze steeds meer haar geloofssysteem en ideologie in twijfel te trekken. Marisa komt erachter dat het alles behalve eenvoudig is om haar oude leventje voorgoed achter zich te laten, terwijl Svenja juist steeds meer toenadering tot de groep zoekt.

Het probleem bij films met een dergelijk plot is dat je vaak van te voren al precies weet hoe de film zal eindigen. Ook bij het Duitse Kriegerin is dit het geval. Niet alleen zijn er al veel films verschenen die een soortgelijk thema behandelen (American History X, This is England), ook de opbouw van de film volgt dezelfde simpele formule. De film is daardoor hoogst voorspelbaar, mede door de onthullende flashforward waarmee de film aanvangt. Toch weet regisseur David Wnendt erin te slagen een boeiende en interessante film neer te zetten. De voornaamste reden die daaraan ten grondslag ligt, is het vrouwelijk perspectief van waaruit de film werkt. Bovengenoemde films handelen alle vanuit een mannelijk perspectief, waardoor Kriegerin ondanks de herkenbare formule en voorspelbare plot toch enigszins verfrissend aanvoelt. De protagonist wordt gespeeld door Alina Levshin, een Oekraïense actrice die weinig Nederlandse kijkers zullen kennen. Wellicht komt hier verandering in, aangezien Levshin haar rol zeer overtuigend neerzet. Gezien haar goede spel is het echter jammer dat haar personage niet meer diepgang kent. Haar problematische thuissituatie wordt aan de hand van één enkele zin al duidelijk (haar moeder wijst Marisa erop dat ze nergens goed in is), en daarnaast voelt de plotselinge sympathisering voor het ‘onzuivere’ ras wat oppervlakkig en gehaast aan. Marisa’s omschakeling wordt weliswaar nog steeds geloofwaardig in beeld gebracht, maar kent net niet genoeg diepgang om de kijker mee te sleuren in haar emoties en gedachtengangen. Ook medespeelster Jella Haase overtuigt in haar rol, en weet voortreffelijk gestalte te geven aan de jonge en onzekere Svenja die steeds meer betrokken raakt in de wereld van het neonazisme. Het geeft de kijker het gevoel in te willen grijpen, wetende welke ideologie er achter deze subcultuur schuil gaat. De film voelt daardoor bij vlagen ook wat ongemakkelijk aan. Niet zozeer omwille van het verhaal zelf, maar de wetenschap dat – ondanks het gefictionaliseerde verhaal – dergelijke gebeurtenissen wel degelijk gebaseerd zijn op alledaagse gebeurtenissen in het huidige Duitsland. Wnendt levert met Kriegerin direct kritiek op het naoorlogse neonazisme. Alhoewel dit soms wat geforceerd overkomt (de film eindigt met de quote dat democratie het beste is wat Duitsland ooit is overkomen), slaagt de film wel degelijk in zijn opzet. Bovendien mag er grote bewondering uitgaan voor Wnendt, die na grondig onderzoek een authentiek en realistisch tijdsbeeld weet neer te zetten. De regisseur levert met Kriegerin dan ook een geslaagde film af, maar haalt helaas niet het niveau van eerdergenoemde films.

Jaar: 2011
Speelduur: 103 min
Resolutie: 1920 x 1080i
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045231729

Kriegerin staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080i/25 resolutie. Dit betekent dat het beeld interlaced is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 25 beelden per seconde is. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disc. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec.

Ondanks dat de Blu-ray Disc-uitgave een 1080i transfer kent, behaalt deze een ruime voldoende. Doordat de film voornamelijk uit rustige scènes bestaat en weinig snelle camerabewegingen kent, is er in de praktijk relatief weinig van merkbaar. De beeldkwaliteit oogt over het algemeen redelijk scherp, maar kent hier en daar enkele scènes waarin het beeld wat soft overkomt. In donkere scènes is er af en toe wat posterisatie merkbaar, maar dit blijft veelal beperkt doordat de meeste scènes zich buitenshuis en overdag afspelen. Daarnaast is er sporadisch lichte edge enhancement merkbaar, maar ook dit blijft gelukkig gering. Daar staat positief tegenover dat de film een uitstekend kleurenpalet kent. Kriegerin bestaat voornamelijk uit rauwe en fletse kleuren, die bijdragen aan de realistische en grimmige sfeer die de film weet neer te zetten. De transfer kent weliswaar kleine slordigheden en daarnaast is het jammer dat de film er in 1080i opstaat, maar de kwaliteit volstaat voor een rustige film als deze. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst. De film is onderverdeeld in tien hoofdstukken.

De Blu-ray Disc van Kriegerin is voorzien van de originele Duitse DTS-HD Master Audio 5.1-track (16-bit/48kHz). De geluidkwaliteit is prima. De film berust voornamelijk op dialoog, die erg duidelijk en helder uit de centerspeaker naar voren komt. Tijdens de spaarzame scènes waarin de rust wordt doorbroken, neemt de intensiteit toe en verschijnen de muziek en omgevingsgeluiden netjes uit de surroundspeakers. Verder wordt er weinig beroep gedaan op de surroundspeakers, maar voor een dialooggeoriënteerde film als deze is dat geen groot gemis. Al met al behaalt de geluidstrack een prima resultaat, maar zal het geen grote indruk op je maken.

Na het zien van een drietal promotionele trailers (In the Land of Blood and Honey, Warrior en Tinker Tailor Soldier Spy) begint de film direct te spelen. Er is geen menu aanwezig en er staan geen extra's op deze Blu-ray Disc-uitgave.

Kriegerin vertelt het verhaal van de rechts-extremistische Marisa, die haar geloofsovertuigingen in twijfel trekt wanneer ze een jonge Afghaanse vluchteling ontmoet. In de afgelopen jaren zijn er reeds meerdere (superieure) films verschenen die rondom hetzelfde thema werken, en bovendien houdt de film vast aan een voorspelbare en herkenbare formule. Toch weet David Wnendt een boeiende en geslaagde film af te leveren, doordat de Duitse film een enigszins verfrissend vrouwelijk perspectief als uitgangspunt neemt. Bovendien zet de cast - met Alina Levshin in het bijzonder - een zeer overtuigende prestatie neer. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc-uitgave behalen een ruime voldoende. Er staan helaas geen extra’s op de disc.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.