Penny's Shadow

Laurens van der Molen
16-03-2012

6

Penny's Shadow (DVD)

Kai (Levi van Kempen) woont samen met zijn vader (Rick Engelkes) op het eiland Ameland. Ze hebben hier een kampeerboerderij met paarden. Eén van de paarden, Shadow, is jaren geleden betrokken geweest bij een dodelijk ongeluk. Zijn eigenaar, de moeder van Kai, is daarbij om het leven gekomen. Sindsdien is Shadow mensenschuw en laat hij zich door niemand meer berijden, zelfs niet door Kai. Hier komt echter verandering in wanneer Lisa (Liza Sips) samen met haar zusje Tess (Valerie Pos) en moeder (Tanja Jess) op vakantie gaat naar Ameland. Lisa heeft een speciale band met paarden en lijkt tot Shadow door te dringen. Ze wil met Shadow gaan trainen, zodat Kai het paard weer kan berijden. Hij ziet dit echter niet zitten en hierdoor besluit Lisa om het paard in het geheim te trainen. Ondertussen zijn er nog meer jonge mensen op het eiland en ontstaan er mooie vriendschappen.

De doelgroep voor de film Penny’s Shadow zijn jonge meisjes die van paarden houden. Met name de lezers van het meisjesblad over paarden: Penny. Ik ben geen van beide en het is voor mij dus lastig om deze film te beoordelen. Het acteerwerk in de film is van het niveau soapserie. Niet verwonderlijk, aangezien het grootste deel van de cast daar ook zijn doorbraak in heeft gemaakt. Het verhaaltje is flinterdun en wordt vooral gebruikt om mooie beelden van paarden en Ameland te laten zien. Ondertussen draaien de twee hoofdrolspelers Kai en Lisa het hele verhaal om elkaar heen, terwijl het eindresultaat al vanaf het eerste moment duidelijk is. Voor mij persoonlijk is dit een minpunt, maar de beoogde doelgroep heeft hier waarschijnlijk minder problemen mee. De bijrollen zijn bedroevend slecht, deels door het verhaal en deels door de acteerprestaties. Met name het bandje, dat ook op vakantie is op het eiland, is om te huilen. De hoofdcast doet het wel aardig, met als uitspringer Liza Sips. Sips heeft eerder maar liefst 248 episodes meegespeeld in Goede Tijden, Slechte Tijden, maar laat in Penny’s Shadow zien dat ze meer dan alleen een soapsterretje is. Ze zet haar karakter geloofwaardig neer en maakt zich als enige niet schuldig aan overacting. De film is geregisseerd door Steven de Jong, die eerder jeugdfilms maakte als De Kameleon, De scheepsjongens van Bontekoe en een rits aan films over Snuf de hond. Penny’s Shadow past dan ook prima in dit rijtje. Hij brengt Ameland mooi in beeld en probeert het geheel nog wat spannender te maken door mooie helikoptershots te gebruiken tijdens de ‘actiescènes’. Voor de gemiddelde kijker is Penny’s Shadow een film om bij uit de buurt te blijven. Voor de doelgroep is het echter een geslaagde film waarin factoren als romantiek, vakantie, leuke jongens en paarden allemaal samen komen. Iedereen buiten de doelgroep mag dan ook nog een punt van het cijfer afhalen, terwijl iedereen binnen de doelgroep er nog wel twee punten bij op mag tellen.

Genre: Avontuur, Romantiek
Jaar: 2011
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 5051888084250

• Bloopers
  • Deleted Scene
  • Videoclip: Zonder Woorden
  • Videoclip: Bij Mij
  • Videoclip: Bezeten van Jou
  • Making Of videoclip Bij Mij
  • Penny TV
  • Luisterstrip Boomerang
  • Amelandspot

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.40:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. De film bevat aardig wat mooie beelden van Ameland en deze zien er goed uit. Soms is er wat lichte filmgrain te zien, maar dit is nergens storend. De kleuren zijn mooi vol, iets wat goed past bij de zomerse sfeer die de film uit wil stralen. Tijdens de nachtscènes houdt het beeld ook goed stand. Het zwartniveau en contrast zijn prima. De film heeft optionele ondertiteling voor doven en ook is er een Engels ondertitelingspoor aanwezig. Beide worden duidelijk onder in het beeld weergeven.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Nederlands audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. Penny’s Shadow speelt zich af op Ameland en dit levert behoorlijk wat eilandgeluiden op. Deze geluiden zijn subtiel te horen door de surroundspeakers en voegen echt wat toe aan de sfeer van de film. De dialogen zijn voornamelijk door de voorste speakers te horen en zijn duidelijk verstaanbaar. De subwoofer wordt weinig gebruikt en is eigenlijk alleen duidelijk aanwezig bij de muziek die het bandje, dat ook op het eiland aanwezig is, maakt. Tess drumt graag en hierbij hoor je de subwoofer wel. De muziek in de film past goed bij de algehele sfeer en is dan ook een versterking van het verhaal. Het spoor is verder vrij van beschadigingen en ruis.

Penny’s Shadow heeft qua extra's een nette DVD-uitgave gekregen. Alle extra’s hebben dezelfde specificaties, namelijk een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) track en een beeldverhouding van 2.40:1. De extra’s zijn vooral leuk voor de doelgroep en heel erg gericht op de lezers van het paardenblad Penny.

Trailer (2 min)
Een trailer van de film.

Deleted scene (1 min)
Een verwijderde scene die zich richt op Tess en haar vriendje.

Bloopers (6 min)
Een aantal grappige bloopers. Het was duidelijk dat de cast het naar zijn zin had op het eiland.

Videoclip: Zonder Woorden (4 min)
De videoclip van het nummer Zonder Woorden. Een nummer dat wordt gebruikt in de film.

Videoclip: Bij Mij (4 min)
De videoclip van het nummer Bij Mij. Ook dit is een nummer dat in de film wordt gebruikt.

Videoclip: Bezeten van Jou (4 min)
De videoclip van het nummer Bezeten van Jou. Ook een nummer uit de film.

Making Of videoclip: Bij Mij (5 min)
Een leuk kijkje achter de schermen bij het maken van de clip Bij Mij.

Penny TV (6 min)
Een voorbeeld van wat er zoal te zien is op Penny TV. Vooral een promotiespotje met wat leuke beelden van paarden die kunstjes doen.

Luisterstrip Boomerang (31 min)
Een interactieve strip. Heeft verder niks met de film te maken, behalve dat ook dit verhaal over paarden gaat.

Amelandspot (10 min)
Een reclamespot voor het eiland waar de film zich afspeelt. Erg mooie beelden, waardoor je meteen zin krijgt om er naar toe te gaan.

Het paard Shadow is bij een ongeluk betrokken geweest waarbij zijn eigenaar, de moeder van Kai, is omgekomen. Sindsdien is Shadow mensenschuw en niet meer bereden. Dit verandert echter wanneer Lisa met hem in contact komt. De twee hebben meteen een band en Lisa besluit om hem te gaan trainen. Penny’s Shadow is heel duidelijk op een bepaalde doelgroep gericht, namelijk paardenliefhebbers en jonge meisjes. Ik ben geen van beide en het is dan ook moeilijk voor mij om de film op waarde te schatten. Het acteren is van het niveau soapserie, met Liza Sips als positieve uitzondering. Ook het verhaal is niet bepaald hoogstaand. De DVD-uitgave is netjes, met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een aantal leuke extra’s voor de doelgroep. Penny’s Shadow is echt een film voor de doelgroep. Hoor je hier niet bij, dan kan je hem beter laten liggen. Hoor je echter wel bij de doelgroep, dan is deze film een prima keuze.