One Day

20-02-2012

5.5

One Day (Blu-ray)

Emma (Anne Hathaway) en Dexter (Jim Sturgess) zijn twee compleet verschillende personen. Emma is introvert, bescheiden en idealistisch, terwijl Dexter extrovert en egoïstisch is, en een echte rokkenjager. Toch zijn de twee erg goede vrienden. Twintig jaar lang, vanaf 1988, kijken we op 15 juli hoe het met Em en Dex gaat. Op deze manier zien we hoe hun levens in de loop der jaren met elkaar verwikkeld raakten. Daarbij verschuift hun relatie diverse keren, totdat ze zich op een bepaald punt in hun leven realiseren dat het geluk dichterbij is dan ze hadden gedacht. Maar dan komt het moment waarop 15 juli voor altijd een andere betekenis zal krijgen...

Het door regisseuse Lone Scherfig (An Education) gemaakte One Day heeft een aardige opzet. De film toont je het leven van vrienden Emma en Dexter op 15 juli, gedurende twintig jaar. Beginnend in de jaren '80, wanneer de twee in een dronken bui samen in bed belanden, tot aan het heden, waarin Emma en Dexter zowel samen als afzonderlijk het nodige meegemaakt hebben. One Day is een adaptatie van het gelijknamige boek van David Nicholls, die ook zelf verantwoordelijk was voor het script. Het boek wist diverse prijzen in de wacht te slepen, maar datzelfde zal bij de filmvariant niet gebeuren. Daarvoor is de prent te onevenwichtig. Tegenover elk moment waarop de film de juiste snaar weet te raden staat een moment waarop je als kijker verveeld of zelfs geïrriteerd raakt door het gedrag van de hoofdpersonen. Daar komt nog bij dat de opzet van het verhaal, alhoewel aardig bedacht, met zich meebrengt dat het geheel erg fragmentarisch overkomt. Je ziet elke keer maar een enkele dag in het jaar, dus alles wat daartussen is gebeurd moet je tussen de regels door lezen of afleiden uit opmerkingen van de personages. In geschreven vorm mag dat prima werken, maar in filmvorm komt het niet altijd lekker uit de verf. Hierdoor krijgen bepaalde plotelementen niet genoeg emotionele lading, iets wat het inlevingsvermogen in de weg staat en de kracht van de betreffende elementen vermindert. Hoofdrolspelers Anne Hathaway en Jim Sturgess valt daarin weinig te verwijten. Ze leveren beiden namelijk een goede acteerprestatie en hebben voldoende chemie om hun vriendschap geloofwaardig te maken (al zijn het in essentie twee compleet verschillende karakters). Hathaway blijkt bovendien prima overweg te kunnen met de cynische humor waarmee de opmerkingen van Emma doorspekt zijn. Sturgess op zijn beurt schakelt op overtuigende wijze van zelfverzekerdheid naar onzekerheid. Er is wel de nodige "suspension of disbelief" nodig om te kunnen accepteren dat Emma en Dex er gedurende twintig jaar nauwelijks ouder uit gaan zien. Maar dat doet uiteraard niks af aan hun acteerwerk. Ook Patricia Clarkson en Ken Stott, die de ouders van Dexter spelen, verdienen lof: de scènes waarin ze te zien zijn, zijn effectief en behoren zonder twijfel tot de momenten waarop de film wél werkt. Dat One Day geen blijvende indruk achterlaat en slechts een magere voldoende scoort, heeft dan ook weinig te maken met de cast, maar meer met het onevenwichtige script en het fragmentarische karakter. Het aloude "het boek was beter" is dus ook hier van toepassing.

One Day is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Jaar: 2011
Speelduur: 107 min
Uitgever: BFD Home Entertainment
EAN: 8713053815225

• Deletes Scenes
  • Em and Dex, Through the Years
  • Anna Hathaway: Bringing Emma to Life
  • The Look of One Day

De BD-uitgave van One Day heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende transfer zet een zeer strakke HD-weergave neer. Zo oogt het beeld prima helder, met een mooie natuurlijke scherpte. Het filmische karakter van de prent is daarbij behouden gebleven, onder meer door een lichte hoeveelheid grain. De weergave van de kleuren is eveneens zonder problemen; alle gebruikte kleurenpaletten – variërend van het koelblauwe in het Mexicaanse restaurant tot het warme goudgeel van Frankrijk – zien er uitstekend uit. Artefacting als posterisatie of macro blocking is bovendien geheel afwezig. Een klein smetje op de transfer is enige lichte edge enhancement. Maar die valt eigenlijk pas op als je er echt naar op zoek bent, en is daarmee geen groot probleem. We kunnen dan ook spreken van een uitstekende beeldkwaliteit.

Het originele Engelstalige geluid van One Day staat als lossless track op de BD-uitgave, in het bekende DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (24bit/48kHz). Het is een audiospoor waarop weinig aan te merken valt. Het geluid klinkt namelijk mooi warm en gedetailleerd, waarbij de heldere en goed verstaanbare dialogen netjes uit het midden komen. Ook de ruimtelijkheid is prima, mede door effectief gebruik van de surroundluidsprekers voor muziek en omgevingsgeluiden (bijvoorbeeld in een bar, restaurant of buiten). De aanwezigheid van het LFE-kanaal is erg beperkt, maar gezien het type film zal dat voor niemand een verrassing zijn. Kortom, een solide track zonder problemen, waarmee een hoge score geheel verdiend is.

In Nederland wordt One Day uitgebracht door Benelux Film Distributors. Qua extra’s is de uitgave identiek aan de Amerikaanse uitgave van Universal (zelfs de menu’s hebben de kenmerkende Universal-vormgeving). De extra’s zijn HD-resolutie en het geluid is stereo. Er is helaas geen Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Indien gewenst kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van regisseuse Lone Scherfig. Het commentaar is niet zonder stiltes en af en toe behoorlijk droog, maar bevat desondanks voldoende info voor degenen die meer over de productie willen weten.

Deletes Scenes (5 min)
Hier kun je een aantal verwijderde scènes bekijken, die automatisch na elkaar worden afgespeeld.

Em and Dex, Through the Years (4 min)
Een korte promo voor de film, bestaande uit interviews en filmfragmenten. De nadruk ligt op het verhaal en de personages. Niet erg interessant.

Anna Hathaway: Bringing Emma to Life (2 min)
Een overbodige extra met de focus op Emma. Filmfragmenten worden afgewisseld met korte, weinigzeggende interviewfragmenten over het personage.

The Look of One Day
Onder deze noemer kun je een keus maken uit drie korte featurettes: “Making a 20 Year Love Story” (1½ min), “Creating Emma with Anne” (2 min) en “Dexter’s Transformation” (2 min). Alledrie zijn promotioneel van aard en daarmee niet erg boeiend.

In de boekverfilming One Day kijk je twintig jaar lang, vanaf 1988, op 15 juli hoe het met goede vrienden Emma en Dexter gaat. In theorie een aardige opzet, maar de onevenwichtigheid en het fragmentarisch karakter verhinderen dat deze film blijft hangen. Op het acteerwerk valt echter weinig aan te merken; hoofdrolspelers Anne Hathaway en Jim Sturgess doen hun best met het niet altijd indrukwekkende script. De BD-uitgave laat op audiovisueel gebied weinig te wensen over, maar qua extra’s is de uitgave minder bijzonder. Het audiocommentaar is nog wel interessant, maar de overige extra’s – vooral korte, saaie promo-featurettes – zijn dat niet. Daar komt nog bij dat het materiaal niet Nederlands ondertiteld is. Geen topuitgave dus, maar de film zelf oogt en klinkt prima in HD.