Transformers: Dark of the Moon

Ben H.
17-02-2012

6.4

Transformers: Dark of the Moon (DVD)

Wanneer in 1961 een Cybertronian ruimteschip op de maan neerstort, organiseren de Verenigde Staten in samenwerking met NASA een expeditie om de mysterieuze crash te onderzoeken. Het ruimteschip blijkt informatie te bevatten die de oorlog tussen de Autobots en de Decepticons voorgoed kan beëindigen. Eenmaal in het heden raken beide rassen verwikkeld in een strijd om dit mysterieuze geheim uit het verleden te achterhalen. De Autobots worden hierbij wederom bijgestaan door Sam Witwicky (Shia LaBeouf), die in navolging van alle recente gebeurtenissen zijn leven op orde probeert te krijgen.

Toen Michael Bay in 2009 Transformers: Revenge of the Fallen naar de cinema’s bracht, bracht het een storm aan kritiek en negatieve respons teweeg van zowel critici als het grote publiek. Gelukkig heeft Bay goed naar alle kritieken geluisterd, met als resultaat dat zijn derde Transformers-film op vrijwel alle vlakken vooruitgang heeft geboekt. De film begint direct sterk met een lang proloog waarin een alternatieve geschiedenis wordt geschetst, wat onmiddellijk de interessantste verhaallijn op gang zet in de gehele trilogie. De plot van Bay’s derde film blijkt veel meer coherent dan in de twee voorafgaande delen. Met name de karakters en bijbehorende geschiedenis van de Autobots en Decepticons worden beter ontwikkeld en uitgediept, wat zich vertaalt in logische en geloofwaardige beweegreden van de personages. Mede door alle negatieve respons op Bay's tweede deel uit de trilogie en zijn aankondiging om ditmaal meer focus op het verhaal te leggen, had menig kijker een minder actiegericht plot verwacht. Niets blijkt echter minder waar. De eindstrijd tussen de Autobots en Decepticons vormt een veertig minuten durend visueel spektakelstuk, en mag oprecht de beste actiescène uit de gehele trilogie genoemd worden. In tegenstelling tot de onoverzichtelijke actiescènes die de vorige delen kenmerkten, maakt Bay in zijn meest recente film veelvuldig gebruik van long takes waardoor het de kijker nu een stuk duidelijker is wie er nu precies tegen wie vecht. De gevechten leunen zoals verwacht op werkelijk prachte visuele effecten en behoren tot de beste van deze tijd. De film wordt nog altijd ondersteund door oppervlakkige en infantiele humor, maar gelukkig is deze aanzienlijk minder duidelijk aanwezig dan in de vorige delen. De hoogst irritante ‘twin robots’ uit deel twee zijn verdwenen, maar helaas wordt hun aanwezigheid enigszins opgevangen door Ken Jeong (The Hangover). Alhoewel een enkeling zijn aanwezigheid als pluspunt zal ervaren, zal zijn personage voor menig kijker een grote bron van ergernis zijn. Ondanks dat Transformers: Dark of the Moon op de meeste vlakken vooruitgang biedt, kent het helaas nog steeds de nodige tekortkomingen. De film duurt met zijn 154 minuten eigenlijk net iets te lang en had op sommige punten wellicht iets korter gekund. Wat mij persoonlijk echter meer stoorde, is de uiteindelijke strijd tussen Optimus Prime en Megatron. Waar gedurende drie films naar de onvermijdelijke confrontatie wordt toegewerkt, wordt de tweestrijd in de laatste film in slechts een tweetal minuten beslecht. Mede door de lengte van het slotstuk voelt dit gevecht daardoor lichtelijk als een anticlimax aan, en had Bay de scène iets beter mogen uitwerken. Ook mag het geen verrassing zijn dat - ondanks een waar ensemble aan Hollywood-sterren - de acteerprestaties tegenvallen. Het doet echter geen afbreuk aan de film, en de hoofdreden om het laatste deel uit de Transformers-franchise te kijken blijft het visuele. Ook de Britse Rosie Huntington-Whiteley (die de vertrokken Megan Fox vervangt) kan hiertoe gerekend worden, aangezien zij evenals Fox in de voorgaande delen vrijwel louter dient als lustobject. Het zal menig (mannelijke) kijker echter niet storen. Alles samen genomen zorgt ervoor dat Transformers: Dark of the Moon na een zwaar teleurstellend tweede deel een waardige (en voorlopige) afsluiter is van Bay’s trilogie, daar Bay heeft aangegeven met deel vier een nieuwe weg in te willen slaan.

Transformers: Dark of the Moon is verkrijgbaar op zowel DVD, Blu-ray Disc en 3D Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Jaar: 2011
Speelduur: 155 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 5050582869934

Transformers: Dark of the Moon heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is van hoog niveau. De transfer oogt erg scherp, toont veel details en de kleuren ogen uitstekend verzadigd. Helaas kent de transfer ook enkele slordigheden, alhoewel deze vrij beperkt blijven. In sommige scènes is lichte edge enhancement merkbaar. Daarnaast zijn hier en daar lichte compressiefoutjes zichtbaar, met name in scènes die berusten op snelle en onrustige camerabewegingen. Het blijft allemaal echter gelukkig beperkt waardoor het niet als storend ervaren kan worden. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst. De film is onderverdeeld in 22 hoofdstukken.

Op de DVD zijn twee geluidstracks te vinden, namelijk de originele Engelse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps) en de Franse Dolby Digital 5.1-track (384 kbps). De geluidstrack is van zeer hoog niveau. De kijker wordt een zeer ruimtelijk geluidsbeeld voorgeschoteld waarbij op voortreffelijk wijze beroep wordt gedaan op alle surroundspeakers en het LFE-kanaal. Dit komt uiteraard het meest tot zijn recht tijdens de diverse actiescènes (met het veertig minuten durend visueel spektakelstuk in het bijzonder), waarbij de kijker zich middenin de actie zal wanen. Dialoog komt duidelijk uit de centerspeaker naar voren. Er zijn geen beschadigingen hoorbaar, waardoor de geluidstrack een perfecte score behaalt. De transfer legt het logischerwijs af tegen de magistrale 7.1 DTS-HD geluidstrack die de Blu-ray Disc-uitgave kenmerkt, maar desondanks maakt de transfer optimaal gebruik van wat het medium DVD te bieden heeft.

Bij het opstarten van de disc wordt eerst de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een Nederlandstalig, Engelstalig of een Franstalig menu. Vervolgens kom je automatisch in een druk, maar toepasselijk geanimeerd menu terecht, terwijl op de achtergrond de soundtrack van de film te horen is. In tegenstelling tot 3D Blu-ray Disc-uitgave zijn er helaas geen extra’s op de DVD aanwezig.

Wanneer de Autobots en Decepticons een gecrasht ruimteschip op de maan ontdekken met informatie die de oorlog voorgoed kan beëindigen, ontstaat er een beslissende confrontatie die met de hulp van Sam Witwicky op aarde zal worden uitgevochten. Na een zeer teleurstellend tweede deel zorgt Michael Bay ervoor dat zijn Transformers: Dark of the Moon ditmaal beter uit de verf komt door te leunen op een sterker plot en beter gechoreografeerde actiescènes. Het maakt Bay’s meest recente film – ondanks de nodige tekortkomingen – tot een waardige (voorlopige) afsluiter van zijn Transformers-trilogie. De beeld- en met name de geluidskwaliteit van de DVD-uitgave zijn van hoog niveau. In tegenstelling tot 3D Blu-ray Disc zijn er helaas geen extra’s op de DVD aanwezig.