Another Earth

13-02-2012

7.3

Another Earth (Blu-ray)

Rhoda Williams (Brit Marling) is een slimme 17-jarige meid, die dolblij is als ze toegelaten wordt tot het prestigieuze MIT. Dit feit wordt uiteraard gevierd met haar vrienden, waarna ze in een roekeloze bui besluit om dronken naar huis te rijden. Onderweg hoort ze een bericht op de radio waarin verteld wordt dat er een planeet ontdekt is die mogelijk leven bevat en zich vreemd genoeg steeds dichter naar de aarde toebeweegt. Afgeleid door dit bericht veroorzaakt Rhoda een ongeluk, waarbij ook een aantal doden vallen. Als gevolg wordt ze veroordeeld tot een gevangenisstraf. Wanneer ze vier jaar later vrijkomt, is "Aarde 2" inmiddels zeer dicht genaderd. Er worden zelfs plannen bedacht om af te reizen naar deze mysterieuze planeet. Ondertussen probeert Rhoda, die zich nog altijd enorm schuldig voelt over het ongeluk, een manier te vinden om haar gevoelens te verwerken. Ze zoekt het adres op van John Burroughs (William Mapother), die het ongeluk overleefde, en besluit om hem een bezoek te brengen.

Aan het begin van Another Earth kom je te weten dat er dichtbij de aarde een planeet met mogelijk leven is ontdekt. Nou is dat op zich al bijzonder, maar wat deze ontdekking extra bijzonder maakt, is dat de betreffende planeet zich richting de aarde begeeft. Naarmate de planeet dichterbij komt blijkt het een exact spiegelbeeld van de aarde te zijn. Interessant. Met een dergelijke opzet kan men talloze kanten op. Michael Bay zou waarschijnlijk een grootse oorlog tegen de tweede aarde begonnen zijn, maar in de handen van debuterend regisseur Mike Cahill is het een kleinschalige dramafilm geworden, geschoten met een beperkt budget. De focus van het verhaal ligt op twee personen. Aan de ene kant Rhoda Williams, die vrij is gekomen na vier jaar vast te hebben gezeten voor het veroorzaken van een auto-ongeluk. En aan de andere kant John Burroughs, de man die zelf het ongeluk dat Rhoda veroorzaakte overleefde maar daarbij wel dierbaren verloor. Rhoda voelt zich enorm schuldig en zoekt een manier om hier mee om te gaan. Ze krijgt het idee om (onder valse voorwendselen) contact te zoeken met John. De omgang tussen de twee vormt de spil van het verhaal. De spiegelaarde speelt daarbij wel een rol, maar feitelijk had het verhaal in de basis grotendeels zonder dit gegeven gekund. Aan het eind van de rit krijg je dan ook de indruk dat het vooral een gimmick is en men evengoed een minder exotisch plotelement had kunnen verzinnen om dezelfde effecten op John en Rhoda te bewerkstelligen. Dus al lijkt het idee van een tweede aarde verhalenderwijs erg veel mogelijkheden te bieden, echt veel wordt daar in Another Earth niet mee gedaan. Dat betekent tevens dat sciencefiction-liefhebbers die geïntrigeerd zijn door de opzet hun verwachtingen zullen moeten temperen. De aanwezigheid van de tweede aarde wordt dan ook puur beschouwd als gegeven, er wordt niet stil gestaan bij de wetenschap achter de tweede planeet of de vraag waar deze vandaan komt. Afhankelijk van je voorkeuren kan dit natuurlijk ook een pluspunt zijn. Hoe dan ook, ondanks dat de film qua plot minder origineel en minder onvoorspelbaar is dan je op basis van het uitgangspunt verwacht, heeft Cahill een aardig karakterdrama afgeleverd. Voor een groot deel is dit te danken aan de vertolkingen. Documentairemaakster Brit Marling, die tevens meeschreef aan het script, is compleet geloofwaardig als de gekwelde, neerslachtige Rhoda, in haar eerste filmrol. Haar tegenspeler is William Mapother (Lost), die laat zien dat hij een uitstekende karakteracteur is. De twee hebben bovendien een prima wisselwerking. We kunnen dan ook stellen dat Marling en Mapother samen de film dragen, en het geheel naar een hoger niveau weten te tillen. Mede hierdoor is Another Earth een prima prent als je in de stemming bent voor een kleinschalig, melancholisch karakterdrama. Ben je echter op zoek naar een meer sciencefiction-achtige film, dan ben je hier duidelijk aan het verkeerde adres.

Fox heeft Another Earth in Nederland enkel uitgebracht als BD/DVD-duopack. Mensen die alleen DVD kunnen afspelen zullen dus toch deze duo-uitgave moeten aanschaffen. Hieronder bespreken we de technische aspecten van de BD-versie (bij het recensie-exemplaar ontbrak de DVD).

Genre: Drama, Science fiction
Jaar: 2011
Speelduur: 92 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626047087

• verwijderde scenes
  • Videoclip
  • Film op DVD
  • De Wetenschap achter Another Earth
  • Het Maken van Another Earth
  • Soundtrack Info

De BD-versie in de duopack-uitgave van Another Earth heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. De BD is een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Another Earth werd digitaal opgenomen met de Sony EX3-camera, maar niet in de hoge HD-resolutie van 1080p. De film is namelijk geschoten in 720p, wat deze 1080p BD-transfer feitelijk tot een ge-upscalede transfer maakt. Dat merk je onder meer aan de aanwezigheid van aliasing, en ook qua detaillering legt deze transfer het logischerwijs af tegen die van een film die wel in 1080p is opgenomen. Het beeld heeft tevens een vrij harde, digitale uitstraling, met een hoog contrast en grauwe kleuren. Al past dat wel bij de sombere sfeer. Wat artefacting betreft bespeuren we de eerder genoemde aliasing, plus flink wat edge enhancement (waarbij het niet onwaarschijnlijk is dat die ook in het bronmateriaal aanwezig is). Maar ondanks de minpunten scoort het beeld toch een dikke voldoende. Om de simpele redenen dat de aangestipte tekortkomingen afkomstig zijn van het bronmateriaal, en geen gevolg van een onzorgvuldige omzetting. Zoals je het op BD ziet is, is dus zoals de regisseur het bedoeld heeft. En daar is het uiteindelijk om te doen.

Het geluid van Another Earth staat als DTS-HD Master Audio-track (24bit/48kHz) op de BD-schijf. Het is een 5.1-track, maar veel zul je daar in de praktijk niet van merken. Want het geluid weerspiegelt de kleinschaligheid van de film. De nadruk van de track ligt sterk op de voorkant, uit de surrounds is nagenoeg geen activiteit te bespeuren. Nu is het sowieso natuurlijk een echte praatfilm, maar desondanks zijn er wel degelijk momenten waarop een ruimtelijker geluidsbeeld niet misstaan zou hebben. In zijn huidige vorm voelt het allemaal nogal kaal aan. Uiteraard is dat vooral een opmerking op het geluidsontwerp en geen technische tekortkoming van de track. Qua klank levert de track namelijk prima prestaties. Spraak klinkt altijd goed verstaanbaar en komt netjes uit het midden, en de perfect passende soundtrack van Fall on Your Sword heeft een uitstekende detaillering en dynamiek. Een prima track dus, waarbij de beperkingen - net als bij het beeld - geen gevolg zijn van problemen bij de omzetting naar BD.

Op het BD-schijfje in de duopack-uitgave van Another Earth tref je een bescheiden pakket extra’s aan (vergeleken met de Amerikaanse uitgave ontbreken een drietal korte interviews). De extra’s hebben een resolutie van 1080p, DD 2.0-geluid en zijn Nederlands ondertiteld.

Verwijderde Scènes (9 min)
Hier vind je in totaal zeven verwijderde scènes, die afzonderlijk of via een “speel alles”-optie bekeken kunnen worden.

De Wetenschap achter Another Earth (3 min)
Een gesprek tussen regisseur Mike Cahill, schrijfster/actrice Brit Marling en een astrofysicus, waarin de ideeën achter de film worden besproken. Interessant, maar veel te kort.

Het Maken van Another Earth (2 min)
Brit Marling en Mike Cahill bespreken in het kort de totstandkoming van de film. Ook hier geldt dat de extra een veel te korte speelduur heeft, waardoor de toegevoegde waarde beperkt is.

Videoclip (3 min)
Een videoclip van het nummer “The First Time I Saw Jupiter” van Fall on Your Sword.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film. In tegenstelling tot de overige extra’s is het geluid hier in DD 5.1-formaat.

Soundtrack Info
Een (geschreven) advertentie voor de soundtrack van de film.

Film op DVD
Zoals al eerder beschreven is Another Earth in Nederland alleen verkrijgbaar in BD/DVD-duopack. Koop je de film voor de BD-versie, dan krijg je de DVD er dus verplicht bij (en andersom).

Another Earth is een karakterdrama rond het gegeven dat er een tweede aarde, een spiegelbeeld van onze aarde, aan de hemel is verschenen. Spil van het verhaal is de omgang tussen Rhoda, die vier jaar geleden een ongeluk veroorzaakte, en John, die het betreffende ongeluk overleefde. In Nederland is Another Earth alleen verkrijgbaar als DVD/BD-duopack. De daarin aanwezige BD-versie van de film heeft een beeld- en geluidskwaliteit die niet erg indrukwekkend zijn, maar wel de bedoelingen van de regisseur weerspiegelen. Op het gebied van extra’s moet je niet veel verwachten, enkel wat korte interviews en promomateriaal. Geen perfecte uitgave dus, maar daardoor moeten geïnteresseerden zich niet laten afschrikken. Want Another Earth is een aardige prent als je op zoek bent naar een kleinschalig karakterdrama met een originele (zij het onderbenutte) opzet.