Larry Crowne

30-01-2012

6.5

Larry Crowne (Blu-ray)

Larry Crowne (Tom Hanks), een alleenstaande man van middelbare leeftijd, werkt bij een grote supermarkt. Daar levert hij goed werk af. Desondanks moet hij toch het veld ruimen bij een op handen zijnde reorganisatie. De reden: Crowne heeft nooit gestudeerd en zit daarom carrièretechnisch op een dood spoor. Door deze onaangename verrassing zit Crowne met zijn handen in het haar. Hij is niet alleen werkeloos, maar heeft ook nog een flinke hypotheekschuld. Wat nu? Hij besluit terug de schoolbanken in te gaan. Een van de vakken in zijn nieuwe studie wordt onderwezen door lerares Mercedes (Julia Roberts). Aanvankelijk is Mercedes nors en chagrijnig, maar langzaam warmt ze op voor de leerlingen. En voor Crowne in het bijzonder.

De komedie Larry Crowne is door en door Tom Hanks. De beste man speelt namelijk niet alleen de hoofdrol, maar schreef eveneens mee aan het script en – last but not least – nam ook plaats op de regisseursstoel. Met het personage Larry Crowne neemt Hanks geen risico’s. Crowne voldoet voor de volle honderd procent aan het imago dat Hanks bij het publiek heeft opgebouwd. Namelijk dat van de ultieme goedzak; vriendelijk, belangstellend en niet te beroerd om oude vrouwtjes te helpen oversteken. Kortom: de ideale schoonzoon. Desondanks is Crowne (weer) vrijgezel. Het zal geen verrassing zijn dat de film deels draait om de opbloeiende romance tussen Crowne en de Vrouw Van Zijn Dromen. En mocht je het, afgaande op bijvoorbeeld de BD/DVD-cover, nog niet geraden hebben: die vrouw wordt gespeeld door genrefavoriet Julia Roberts. Zij speelt Mercy, de lerares die Crowne les geeft als hij weer gaat studeren. Lekker zwijmelen dus? Nou, niet echt. Het romantische aspect van de prent komt namelijk niet goed uit de verf. Dat heeft een aantal oorzaken. De eerste is dat het eigenlijk niet duidelijk wordt waarom Crowne en Mercy bij elkaar horen. Het moment waarop er een echte vonk tussen de twee overspringt ontbreekt. Hierdoor mis je het gevoel dat je bij een geslaagde romantische komedie zou moeten hebben, dat je wilt dat de twee koste wat kost bij elkaar komen. De tweede reden dat het romantische aspect niet werkt, is dat het er maar een beetje bij lijkt te hangen. Hanks wil graag laten zien hoe Crownes dagelijkse leven eruit ziet als hij weer gaat studeren, en besteedt daardoor te weinig tijd aan het ontwikkelen van de relatie tussen Crowne en Mercy. Wat een belangrijk onderdeel van de prent zou moeten zijn, blijkt dus niet meer dan een van de vele verhaallijntjes. Nu zou dat niet zo erg zijn, als de overige plotelementen zouden weten te boeien. Maar, je voelt hem al aankomen, ook dat is niet het geval. Crowne die zijn lessen volgt, zich bij een hippieachtige scooterbende aansluit, een bijbaantje zoekt en een make-over krijgt, blijkt niet de meest boeiende materie. Dat komt ook omdat de film nagenoeg geheel conflictvrij is. Crowne zelf, alsmede de dingen die hij meemaakt, zijn dan ook allemaal enorm onschuldig en soft. Als Larry Crowne een wind zou laten, zouden er regenbogen en kersenbloesems uit zijn achterwerk komen. Zo overdreven “feel-good” dat je je er bijna ongemakkelijk bij gaat voelen. En dan is er nog het komische vlak. Daarop is Larry Crowne eveneens geen uitblinker. Hier en daar tref je wel een geslaagd grapje aan, maar veel indruk maakt het niet. Dat de capabele cast overwegend goed werk aflevert is niet voldoende om de film te redden. Want Larry Crowne is het best te omschrijven met dat ene woord, de doodsteek voor iedere film in welk genre dan ook: saai.

Larry Crowne is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2011
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045230494

De BD-uitgave van Larry Crowne heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende HD-transfer scoort qua scherpte ruim voldoende. Weliswaar ogen sommige shots behoorlijk soft en zijn zaken aan de randen van het beeld soms onscherp (zie bijvoorbeeld het tweede screenshot), maar dat zijn dingen die vanuit het bronmateriaal zijn meegekomen en geen gevolg van een onzorgvuldige transfer. Wat de kleurweergave betreft valt er weinig te klagen. Enige kanttekening is dat er in enkele shots een soort groene zweem lijkt te liggen over donkere tinten, bijvoorbeeld donkerbruin, iets wat te wijten zou kunnen zijn aan de digitalisering van het beeld. Gelukkig valt dit slechts sporadisch op. Verder blijft het qua compressieartefacting bij wat minimale posterisatie en macroblocking, met name in donkere delen van het beeld. Storend is dit nagenoeg nooit. Tot slot is nog noemenswaardig dat er geen hinderlijke edge enhancement aanwezig is. Samengevat is dit niet de meest indrukwekkende transfer ooit, maar de prestaties zijn zonder twijfel goed genoeg voor een nette voldoende.

Een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) is de enige track die je op de BD-uitgave van Larry Crowne aantreft. Aangezien het hier om een komedie gaat, is de verwachting dat de track op de voorkanalen gericht zal zijn. En vanzelfsprekend, op dialooggerichte momenten ligt de nadruk inderdaad op de dialogen aan de voorkant, maar daarnaast wordt op een aantal momenten ook uitstekend gebruik gemaakt van de surrondspeakers. Bijvoorbeeld wanneer de scooters door het geluidbeeld razen, bij het rumoer in een volle klas en bij de geluiden in een drukbezocht eetcafé. Prima dus. Ook over de klank van het geluid valt weinig te klagen. Detaillering en helderheid zijn dik in orde, en het geluid heeft voldoende dynamiek. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en komen zonder problemen netjes uit het midden. De subwoofer heeft weinig te doen, maar dat zal geen verrassing zijn. Dit alles maakt deze track tot een goed klinkend geheel, waar weinig op aan te merken valt.

In tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave, die verwijderde scènes en een paar korte featurettes bevat, vind je op de in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van Larry Crowne geen extra’s.

De romantische komedie Larry Crowne gaat over een man opnieuw de schoolbanken ingaat nadat hij is ontslagen. Daar ontmoet hij lerares Mercy. Langzaam groeit er een band tussen de twee. Tom Hanks schreef en regisseerde de film, en nam tevens de titelrol op zich. Met Julia Roberts als tegenspeelster zou je verwachten dat er lekker gezwijmeld kan worden, maar dat blijkt tegen te vallen. Het romantisch aspect is namelijk slechts een van de vele verhaallijntjes, die geen van alle echt weten te boeien. Met een saaie prent als eindresultaat. De BD-uitgave van de Larry Crowne heeft een nette beeldkwaliteit en uitstekend geluid. Er zijn geen extra’s aanwezig.