13 Assassins/ Jûsan-nin no shikaku

Ben H.
29-01-2012

8.5

13 Assassins/ Jûsan-nin no shikaku (DVD)

Japan, 1844. Het samoerai tijdperk komt langzaam tot een eind. De sadistische landheer Naritsugu (Gorô Inagaki) trekt door het land, waarbij hij onderweg op gruwelijke wijze leden van de Akashi-clan verkracht en vermoordt. Naritsugu is echter de broer van de huidige shogun en staat op het punt om een hoge politieke functie te betreden. Door zijn machtige positie lijkt hij onaantastbaar, totdat hij openlijk aangeklaagd wordt doordat een lid van de Akashi-clan sepukku pleegt. Eén van de adviseurs van de shogun, genaamd Doi Toshitsura (Mikijiro Hira), realiseert zich dat Naritsugu moet worden gestopt, en benadert in het diepste geheim de legendarische samoerai Shinzaemon (Kôji Yakusho). Hij stelt op zijn beurt een groep van dertien samoerais samen die aan een ogenschijnlijke zelfmoordmissie begint om eens en voor altijd een einde te maken aan Naritsugu’s schrikbewind.

Takashi Miike maakt met zijn Jûsan-nin no shikaku (internationale titel: 13 Assassins) een remake van Eiichi Kudo’s zwart-witfilm uit 1963, die dezelfde titel draagt. Het origineel uit 1963 was op zijn beurt weer gebaseerd op Kurosawa’s Shichinin no samurai (internationale titel: Seven Samurai). Zowel Miike’s als Kudo’s film kennen dezelfde klassieke opbouw; het eerste uur beslaat op rustige wijze het bij elkaar halen van de verschillende samoerais en is volledig karaktergestuurd, waarna tijdens het tweede uur de strijd losbarst in een morele revolutie die maar liefst drie kwartier duurt. In het eerste deel doet Miike veelvuldig beroep op statische longshots. De mise-en-scène neemt hierbij een zeer belangrijke rol in en staat kardinaal aan de cameravoering, waarbij hij weinig gebruik maakt van close-ups. De kijker wordt al gauw herinnerd aan het werk van Kurosawa. Ook in het tweede deel grijpt Miike veel terug op longshots, maar is de cameravoering een stuk dynamischer. Ondanks de lengte van het eindgevecht weet Miike het gevecht boeiend en overzichtelijk te houden, en – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bay’s Transformers: Dark of the Moon – voelt het lange slotstuk nooit langdradig aan. De strijd blijkt een waar spektakelstuk en wordt erg aannemelijk in beeld gebracht, ondanks dat het aanvankelijk vrij ongeloofwaardig lijkt dat een dertiental (weliswaar getrainde) samoerais het uiteindelijk opnemen tegen een klein leger dat uit zo’n 130 man bestaat. Het doet echter absoluut geen afbreuk aan de film. Doordat de wandaden die Naritsugu pleegt zo gruwelijk zijn (wandaden die overigens nooit expliciet in beeld worden gebracht), wordt de woede en onmacht gemakkelijk door de kijker overgenomen en pleit hij of zij vrijwel direct voor een passende straf voor de landheer. Naritsugu is een klassieke antagonist die totaal geen medeleven of sympathie kent; een nihilist die oorlog zelfs verheerlijkt. Eén van de meest vooraanstaande thema’s die in de film verankerd zit en daarmee samenhangt is rechtvaardigheid. Zoals een typische wraakfilm betaamt, overwint het goed altijd op het kwaad en de kijker zal derhalve in de proloog reeds weten hoe de film zal eindigen. Het verhaal is alles behalve origineel – de invloeden van Shichinin no samurai zijn ook in de remake nog altijd zeer duidelijk aanwezig – maar de manier waarop Miike alles naar het scherm weet te vertalen doet de kijker het gebrek aan originaliteit al gauw vergeven. Een ander groot thema wat veelvuldig terugkeert is eer, maar dit had dieper uitgewerkt kunnen worden. Wanneer Shinzaemon oog in oog komt te staan met zijn oude vriend en Naritsugu’s persoonlijke lijfwacht Hanbei (Masachika Ichimura), blijken beiden niet te strijden vanuit hun rechtsgevoel of moraal, maar vechten ze in dienst van de code van de samoerai. Zowel Shinzaemon als Hanbei delen dezelfde waarden en normen, maar verschillen toevallig in hun meester. Eer en loyaliteit aan de code van de samoerai is het enige dat hen onderscheidt, en de twee personages hadden gemakkelijk van positie gewisseld kunnen worden. Met name van Hanbei wordt te weinig expositie gegeven. Miike heeft overigens aangegeven dat 13 Assassins niet op historische gebeurtenissen berust, maar dat soortgelijke verhalen niet onwaarschijnlijk zouden zijn in de ongeschreven Japanse geschiedenis. Miike heeft dan ook niet de ambitie om een bijdrage te leveren aan de sociaalhistorische context, maar puur om spannende en intense samoerai-cinema te maken zoals er in het afgelopen decennium – met Mibu gishi den, Zatôichi, het teleurstellende The Last Samurai en een tweetal Yamada titels daargelaten – weinig verschenen zijn. 13 Assassins is een aanrader voor alle liefhebbers van het samoerai-genre, maar bovenal een evocatie van het werk van cineasten als Kurosawa, Okamoto, Gosha en Kobayashi.

Als laatste punt wil ik er op wijzen dat er in Japan een Director’s Cut is uitgebracht, die ruim een kwartier langer duurt dan de internationale versie. De toegevoegde scènes geven een beter inzicht in het personage van Naritsugu en hoe de samoerai na afloop omgaan met het vernietigen van het Akashi-dorp. Daarnaast leunt de film wat meer op Japanse mythologie en spiritualiteit, en heeft Miike ervoor gekozen de scènes uit de internationale versie te halen uit vrees dat het Westerse publieken hierdoor wellicht verward zou raken.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2010
Speelduur: 120 min
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939150210

13 Assassins heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. De transfer oogt erg scherp en toont veel details. Het contrast en schaduwdetail zijn prima in orde en de kleuren ogen erg natuurlijk. Door de gehele film is er lichte filmgrain aanwezig, maar dit draagt bij aan de artistieke keuze van Miike en zorgt voor een filmisch aanzien. In sommige scènes zijn er lichte compressiefoutjes te zien waardoor het detail in deze scènes licht afneemt, maar dit blijft gedurende de gehele film gelukkig beperkt en is niet hinderlijk. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst. De film is onderverdeeld in twaalf hoofdstukken.

Op de DVD is één geluidstrack te vinden, namelijk de originele Japanse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps). Het eerste deel van de film berust voornamelijk op dialoog, dat erg duidelijk en helder uit de centerspeaker naar voren komt. In scènes die ondersteund worden door non-diëgetische muziek klinkt het geluid voorzichtig uit de surroundspeakers, maar in het tweede deel wordt er pas écht een beroep op gedaan. Tijdens het drie kwartier-durende spektakelstuk hoor je van alle kanten mensen schreeuwen en vliegen de pijlen je om de oren. Het maakt de fraai klinkende geluidstrack een stuk dynamischer en intenser. Er zijn geen beschadigingen te bespeuren waardoor de Dolby Digital 5.1-track een uitstekend resultaat behaalt.

Bij het opstarten van de disc wordt eerst de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een Nederlandstalig of een Franstalig menu. Vervolgens kom je automatisch in een toepasselijk geanimeerd menu terecht, terwijl op de achtergrond de soundtrack van de film te horen is. Op een aantal trailers na zijn er helaas geen extra’s op de DVD aanwezig. Het is bijzonder jammer dat de deleted scenes niet op de DVD staan, zeker aangezien sommige buitenlandse releases hier wél over beschikken.

De trailers van een aantal recente door Twin Pics/ Cinéart uitgebrachte films, namelijk: I Come with the Rain, Balada Triste, Essential Killing en die van 13 Assassins zelf. De trailers zijn Nederlands ondertiteld.

13 Assassins speelt zich af in het feodale Japan, waar een dertiental samoerais het opneemt tegen een sadistische landheer. Flink in aantal overtroffen ondergaan ze een zelfmoormissie om een einde te maken aan het heersende schrikbewind. Miike levert met 13 Assassins een geslaagde klassieke samoerai-film af, die klassieke meesterwerken van Kurosawa en Kobayashi evoceert. De beeld- en met name geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn van zeer hoog niveau. Op een aantal trailers na staan er geen extra’s op de disc. Daarnaast is het jammer dat enkel de internationale versie op de DVD staat, en de toegevoegde scènes ook niet terug te vinden zijn als deleted scenes. Miike’s recente film is een verplichte aanschaf voor liefhebbers van samoerai-cinema, maar zal ook de filmliefhebber die hier minder affiniteit mee heeft bekoren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.