Belle en het Beest / Beauty and the Beast

21-11-2010

9.6

Belle en het Beest / Beauty and the Beast (Blu-ray)

Belle is een pientere jonge vrouw die zich, in tegenstelling tot haar dorpsgenoten, meer interesseert voor boeken dan voor stoere mannen. Tot groot verdriet overigens van Gaston, een egocentrische met zichzelf ingenomen kerel. Ieder meisje valt voor Gaston, maar hij valt voor Belle en die moet niks van hem weten. Belle’s vader is uitvinder en gaat met zijn uitvinding met paard en wagen op weg naar een tentoonstelling. Onderweg komt hij bij een spookachtig kasteel en wordt daar gevangen genomen door een vervaarlijk uitziend beest. Belle gaat naar haar vader op zoek en komt ook bij het kasteel. Nieuwsgierig en bang loopt zij naar binnen. Niet kort daarna ontmoet ook Belle het verschrikkelijke beest. Zij biedt aan te blijven als haar vader wordt vrijgelaten en zo blijft Belle alleen en bang achter. Heel langzaam groeit een band tussen haar en Het Beest en komt Belle achter het donkere geheim van het kasteel en haar betoverde personeel. Dit betoverde personeel denkt dat Belle diegene is die de vloek die op het kasteel zal kunnen verbreken. Ondertussen probeert de vader van Belle de dorpelingen zover te krijgen Belle te bevrijden van het verschrikkelijke beest. Onder aanvoering van Gaston gaan de boze dorpelingen naar het kasteel om Belle te bevrijden en voor eens en altijd met Het Beest af te rekenen.

Het duo Gary Trousdale en Kirk Wise maakte met Belle en Het Beest, ofwel Beauty and the Beast een wereldhit. De film wordt wel beschouwd als één van de meest magische animatiefilms die ooit door de Disney Studios gemaakt zijn. De prent is in ieder geval de meest succesvolle tekenfilm van Disney van de laatste jaren geweest. De film was de eerste avondvullende tekenfilm in de geschiedenis die een Oscarnominatie kreeg voor de beste film. En daarmee ook de enige, omdat voor animatiefilms nu een aparte Oscarcategorie is gemaakt. Nog vijf andere Oscarnominaties vielen de film ten deel en uiteindelijk werden de Oscars voor de gehele soundtrack en de titelsong, gezongen door Celine Dion, daadwerkelijk toebedeeld. De prachtige muziek van Alan Menken, die in de jaren ’90 bijna alle Disney Classics van muziek voorzag, kreeg nog diverse andere nominaties en prijzen. Met Beauty and the Beast zette Disney haar samenwerking met Silver Screen Partners (tegenwoordig Pixar), waarmee ze een jaar daarvoor begon met De Reddertjes in Kangoeroeland, voort. De legendarische ballroomscène, waarbij de camera rondom Belle en het Beest beweegt, terwijl ze samen walsen in een op het Paleis van Versaille geïnspireerde balzaal, was alleen mogelijk door gebruik te maken van de computer. Deze scène is dan ook één van de hoogtepunten van de film, althans op animatiegebied, want de prent zit vol met memorabele momenten. Deze hebben nog nauwelijks aan kracht verloren, wat uiteraard komt door het tijdloze verhaal waar generatie na generatie van kan genieten. De kleinsten onder ons zullen de film nu weer opnieuw kunnen ontdekken, terwijl menig volwassene vol nostalgische gevoelens kijkt naar de beelden op het scherm. Het verhaal is een afwisseling van vrolijke en donkere momenten, aangevuld met wat humor. Over het algemeen is het allemaal vrij triest en somber, maar dit komt uiteraard door de situatie waarin de hoofdpersonen zich bevinden. De film bevat dan ook alle ingrediënten die nodig zijn om te ontroeren, te verrassen en te vermaken. Beauty and the Beast kan gezien worden als één van de best geschreven animatiefilms uit de geschiedenis van Disney. Alleen The Lion King kan zich meten met de prent op dit gebied. Dat het verhaal staat als een huis werd bewezen met de musical die gemaakt werd naar aanleiding van de film. De musical was maar liefst dertien jaar te zien op Broadway en speciaal hiervoor werden zeven nieuwe liedjes geschreven door componist Alan Menken. Eén van die liedjes, “Human Again”, werd later in de film gestopt door Disney bij het uitkomen van de Special Edition op DVD. Disney heeft hiervoor 8 minuten nieuw filmmateriaal getekend geheel in stijl van de originele film. Hoewel Beauty and the Beast nog niet zo heel lang geleden werd gemaakt, kan de film toch gezien worden als een klassieker. Daarom is deze uitgave voor iedere filmfan verplichte kost.

Beauty and the Beast (Belle en het Beest) is door Disney al diverse malen op DVD uitgebracht. Lees hier onze recensie van de in 2002 verschenen Special Edition.
Disney heeft al verschillende Classics in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Enkele van de meest geliefde en succesvolste films zullen verschijnen in een speciale uitgave. Bij deze uitgaven is er een bijzondere aandacht voor de kwaliteit van het beeld en het geluid en de toevoeging van vele extra’s. De eerste twee, Pinocchio en Sleeping Beauty, werden uitgebracht als een zogenaamde “Platinum Edition”. Sneeuwwitje werd echter uitgebracht als de eerste uitgave in de nieuwe “Diamond Edition” reeks. Qua opzet is deze reeks gelijk aan de eerder genoemde “Platinum Edition” reeks. Ook Beauty and the Beast is nu verschenen in deze “Diamond Edition” reeks.

Genre: Animatie
Jaar: 1991
Speelduur: 84 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418283414

• Featurettes
  • Muziekvideos
  • Spellen en activiteiten
  • Niet-gebruikte scènes
  • Trailers en TV-spots
  • Alternatieve Scènes
  • Drie versies van de film
  • SingAlong Modus

De Blu-ray Disc uitgave van Beauty and the Beast heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De Diamond en Platinum uitgaven van Disney op Blu-ray Disc hebben een naam hoog te houden. Alle releases uit deze reeks lieten namelijk een perfect beeldkwaliteit zien, waarvoor alleen de maximale score toebedeeld kon worden. Gelukkig weet ook deze uitgave van Beauty and the Beast aan deze hoge eisen te voldoen. De transfer presteert op alle vlakken uitstekend en ook bij deze titel van Disney kunnen alle superlatieven weer uit de kast getrokken worden. Uitstekend, adembenemend, fantastisch zijn slechts een paar van de krachttermen die van toepassing zijn op deze beeldkwaliteit. De film heeft er nog nooit beter uit gezien. Het detail is zo goed dat alle penseelstreken en lijnen van de tekenaars te onderscheiden zijn. Het beeld bevat bovendien zoveel diepte dat je haast het idee hebt naar een 3D presentatie te zitten kijken. Dit is al meteen duidelijk vanaf het begin als de camera richting het kasteel beweegt. Een ander vlak waarop de transfer veel indruk maakt is het kleurenpalet. Dit wordt erg goed verzadigd en fel weergegeven, waarbij kleurschakeringen zichtbaar zijn die nog niet eerder te onderscheiden waren. Er zijn enkele donkere scènes aanwezig, bijvoorbeeld in de donkere gangen en vertrekken van het kasteel, die allemaal perfect te volgen zijn. Contrast en schaduwdetail zijn uitstekend, evenals het zwartniveau dat veel verschillende tinten zwart moeiteloos weergeeft. Tot slot zijn er totaal geen artefacten aanwezig. Wederom een zeer goede beeldkwaliteit van Disney die andermaal laat zien te begrijpen wat de consument wil.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Ook op het gebied van geluid hebben de BD-uitgaven van Disney een zeer goed verleden. Beauty and the Beast doet hier nog een schepje bovenop. De originele Engelstalige soundtrack staat in DTS-HD Master Audio 7.1 formaat (24bit/48Khz) op de schijf en ook hier perfectie. Speciaal voor deze uitgave heeft Disney een nieuwe 7.1-mix gemaakt die bijzonder goed klinkt. Het niveau van detail is indrukwekkend te noemen. Alle kleine details zijn perfect te onderscheiden, zoals de verschillende stemmen en de geluiden in het kasteel. De muziek klinkt erg mooi, waarbij de klanken van instrumenten zeer warm en natuurlijk overkomen. De spreiding over de kanalen is perfect. Alle speakers worden constant aan het werk gezet en dit alles op een natuurlijk klinkende wijze. Niet alleen tijdens de scènes met wat meer actie wordt er gebruik gemaakt van de achterkanalen, maar ook tijdens de rustigere momenten. Hier zijn dan omgevingsgeluiden te horen, zoals dieren in het bos en de geluiden in het dorpje. De toevoeging van de extra achterkanalen zorgt ervoor dat de bewegingen over het geluidsbeeld nog natuurlijker klinken. Het LFE-kanaal geeft het geheel wat meer impact met een uitstekend gedoseerd laag. Nooit is dit te overheersend aanwezig, maar altijd in dienst van de beelden op het scherm. Tot slot zijn er totaal geen beschadigingen of ruis te horen en klinkt de track mooi helder en vol. Een uitstekende track die de lat nog wat hoger heeft gelegd voor BD-uitgaven van Disney.
Uiteraard is er ook een Nederlandse nasynchronisatie aanwezig en wel in DTS 5.1 formaat op de volledige bitrate van 1509 kb/s. Ook deze track klinkt uitstekend, maar uiteraard wel binnen de grenzen van het formaat. Tegen het lossless geluid kan de track natuurlijk niet op, maar verder is het allemaal dik in orde. De dialogen willen bij een nasynchronisatie wel eens boven het overige geluid uitsteken, maar hier is dat niet het geval. Voor de kinderen of liefhebbers van Nederlands geluid een prima alternatief op de originele soundtrack.

Deze uitgave bestaat uit drie schijven, namelijk twee Blu-ray Discs en een DVD waar de film ook op te vinden is. De eerste schijf start op met een taalkeuzemenu. Hierna zijn er diverse trailers te zien van andere Disney uitgaven. Vervolgens kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. Dit hoofdmenu is erg leuk en mooi gemaakt, waarbij Lumiere de kijker helpt bij het maken van de keuzes. De meeste extra’s zijn echter te vinden op de tweede schijf. De menu’s van Disc 1 en 2 laten wel alle aanwezige extra’s zien, waarbij je een melding krijgt op welke schijf de betreffende extra te vinden is. Er zijn nieuwe extra’s aanwezig, die 1080p/i beeld hebben, en oude extra die van de DVD’s zijn overgenomen. Deze hebben 480p/i beeld. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Disc 1

Film Afspelen
Op deze uitgave zijn twee versies van de film te vinden, namelijk de originele bioscoopversie en de verlengde versie met het extra muzieknummer. Ook heb je bij dit onderdeel de keuze om de originele bioscoopversie te bekijken met een zogenaamde “beeld-in-beeld verhaallijn.” Speciaal voor het filmfestival van New York in 1991 werd een ruwe versie gemaakt van de film die nog niet helemaal af was. Bepaalde scènes waren alleen beschikbaar als potloodtekening en als storyboard. Tijdens het bekijken van de film is deze versie te zien in de linkerbovenhoek in een klein venster. Hierdoor krijg je als kijker een goed idee van de verschillen.

De verlengde versie van de film is te bekijken met een audiocommentaar van producent Don Hahn en regisseurs Kirk Wise en Gary Trousdale. Later sluit ook componist Alan Menken nog aan voor een zeer informatief en leuk commentaar. De deelnemers bespreken vrijwel alles wat met de film te maken heeft, zoals de ontwikkeling, het verhaal, de animatie en de muziek. Voor liefhebbers van de film verplichte kost.

SingAlong Modus
Na het activeren van deze extra verschijnen de songteksten in beeld en heb je dus de mogelijkheid uit volle borst mee te zingen tijdens de muziekscènes van de film. Bij de keuze voor de Nederlandse zijn de songteksten in het Nederlands en bij de Engelse taal uiteraard de Engelse songtitels.

Achter de Schermen bij Disney: Diamond Edition

Componeren voor een klassieker (20 min.)
Alan Menken, componist van de muziek, zit samen met zijn agent Richard Kraft en producent Don Hahn in de studio om de muziek van de film te bespreken. Interessant om te horen hoe de muziek tot stand is gekomen en hoe deze in samenhang met het verhaal gemaakt werd.

Niet-gebruikte scènes
Hier zijn een alternatieve opening te vinden, geïntroduceerd door Peter Schneider, en een niet gebruikte scène die geïntroduceerd wordt door Roger Allers. Beide scènes bestaan uit storyboard materiaal en concept tekeningen.

Samen spelen

Broadway (13 min.)
De cast en crew van de musical blikken terug op de ervaring van het maken van deze productie. Weinig echte informatie, maar promotieachtig gepraat en lofbetuigingen.

Spellen en activiteiten

Muziekvideo (3 min.)
Jordan Sparks mag een poging wagen de titelsong van de film beter te vertolken dan Céline Dion en Peabo Bryson. Uiteraard slaagt zij hier totaal niet in.

Vooruitblik
Trailers van andere Disney uitgaven.

BD-Live
Hier zou je toegang moeten krijgen tot het Disney BD-live Network, maar bij activering krijg je de melding dat deze niet beschikbaar is voor onze locatie.

Disc 2

Meer dan een film: Onbekende verhalen achter de making-of van Belle en het Beest
Deze interactieve making of is het hoogtepunt van alle extra’s. Hier wordt alles verteld wat je altijd al hebt willen weten over Beauty and the Beast. De documentaire bestaat uit zes akten, met alle een eigen onderwerp. Tijdens het kijken verschijnt er regelmatig een icoontje in beeld dat geactiveerd kan worden door op de Enter knop te drukken. Als je dit gedaan hebt wordt er nieuw materiaal naadloos in de documentaire geplaatst, dat meer informatie geeft over een bepaald onderwerp. Na afloop hiervan keer je terug naar de oorspronkelijke documentaire. Het is dan ook moeilijk om een tijdsduur te hangen aan deze extra, maar verwacht dat je al snel een paar uur bezig bent om alles te bekijken. Soms kan het wat verwarrend zijn om te weten wat je al gezien hebt en wat niet. Hiervoor is een handige index functie beschikbaar, die netjes laat zien wat er nog bekeken moet worden. Ook kan je via deze functie de nog te bekijken onderdelen los van de hoofddocumentaire selecteren. Zeer de moeite waar en een extra die erg informatief en leuk genoemd kan worden.

Samen spelen

Een betoverend muziekspel: Een Disney zoektocht
Een spelletje waarbij in het kasteel verstopte personages gevonden moeten worden.

Bonusmateriaal oorspronkelijke DVD

Dit zijn extra's die zijn overgenomen van de eerder verschenen DVD's. Helaas zijn niet alle extra's overgenomen.

Het verhaal achter het verhaal (25 min.)
Hier wordt het verhaal van zeven Disney-klassiekers onder de loep genomen. De stukjes over de verschillende films zijn los te bekijken of achter elkaar. Bekende mensen als Céline Dion en James Earl Jones komen aan het woord om te vertellen over deze klassieke verhalen in een Disney-jasje.

Muziekvideo (3 min.)
De originele muziekvideo van de Oscarwinnende titelsong, gezongen door Céline Dion en Peabo Bryson.

Beeldmateriaal eerste presentatie (2 min.)
Om mensen buiten de studio een idee te geven wat voor soort film ze gingen maken, werden er diverse tekeningen gemaakt die de sfeer van het verhaal weer moesten geven. Deze zijn hier opeenvolgend te zien, ingeleid door producent Don Hahn die uitlegt wat de bedoeling was van deze beelden.

Alternatieve versie “Be Our Guest” (4 min.)
Een andere versie van de muziekscène “Be Our Guest”, in het Nederlands “Kom Erbij”. Deze scène was eerst bedacht met de vader van Belle in de hoofdrol, maar werd later gewijzigd voor Belle zelf. Hier zijn de originele storyboards te zien voor deze scène, waarbij er nu dus gezongen wordt voor de vader van Belle.

Alternatieve uitvoering “De Transformatie” (2 min.)
De scène waarin het Beest komt te overlijden en terugkeert als mens als de vloek is verbroken, maar nu met andere muziek. Ook hier zijn de originele storyboards te zien.

Niet-gebruikt lied (6 min.)
Hier is het nummer “Human Again” los te bekijken, die dus in de verlengde versie van de film geplaatst is. Bovendien heb je de keuze om een introductie op de scène te zien door Alan Menken of Don Hahn.

Animatie
Het proces van schets naar definitief ontwerp in Animatietesten, ruwe en geschoonde (4 min.), een pentekening van de transformatiescène (5 min.), met toelichting van tekenaar Glen Keane (3 min.).

Camerabewegingstest (2 min.)
Voor een complexe scène zoals die in de balzaal wordt eerst een animatietest gemaakt op de computer om te kunnen bepalen waar het camerastandpunt komt te staan en hoe alles uitgewerkt moet worden. Hier is deze test te zien, met introductie van Don Hahn.

Trailers en tv-Spots
Twee trailers van de film en vier korte TV-spots. Bovendien weer een introductie van Don Hahn.

Naast de film op Blu-ray Disc is er ook een extra DVD met daarop de film bij deze uitgave aanwezig. Handig voor in de auto of als je nu nog geen Blu-ray Disc speler hebt.

Belle en het Beest is één van Disney’s mooiste klassiekers. Hoewel de film nog niet echt oud is, kun je hier echt spreken van een klassieker. Een leuk verhaal op een echt magische manier verteld zoals alleen Disney dat (weer) kan. Het verhaal bevat dan ook alle ingrediënten die nodig zijn voor een topper. De Oscar winnende muziek van Alan Menken en Howard Ashman is prachtig, evenals de animatie. Deze BD-uitgave is op technisch gebied absoluut een topper. Zowel beeld als geluid halen het onderste uit de kan wat betreft dit medium. De uitgave bevat bovendien een schat aan extra’s, waar alleen het feit dat er extra’s ontbreken van de eerdere DVD’s ervoor zorgt dat hier niet de maximale score wordt toebedeeld. Verder vind je tussen al deze extra’s voor elk wat wils en veel informatie over het maken van de film. Deze uitgave is dus een topper op alle vlakken en daarmee één van de betere uitgave van dit jaar, zo niet de beste. Verplichte kost dus voor elke filmfan!