Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen / Snow White and the Seven Dwarfs

29-10-2009

7.2

Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen / Snow White and the Seven Dwarfs (Blu-ray)

Elke dag vraagt de koningin aan haar toverspiegel wie de mooiste is van het land. Op een dag antwoordt de spiegel dat Sneeuwwitje de mooiste van het land is. Groot is de woede van de koningin en zij beveelt dan ook één van haar jagers Sneeuwwitje mee te nemen naar het bos om haar te doden. Maar de jager kan het niet over zijn hart verkrijgen en laat Sneeuwwitje in het bos achter. Geholpen door de dieren van het bos komt Sneeuwwitje bij een klein huisje. Op de slaapkamer ziet ze zeven kleine bedjes, vermoeid van het werk valt Sneeuwwitje op drie van de kleine bedjes in slaap. Na weer een lange dag van hard werken in de diamantmijn komen de bewoners van het huisje, de zeven dwergen Doc (Doc), Bashful (Bloosje), Happy (Giechel), Sneezy (Niezel), Sleepy (Dommel), Grumpy (Grumpy) en Dopey (Stoetel), weer thuis. Geschrokken en doodsbenauwd kijken ze stiekem wie de indringer in hun huisje is. Al snel worden Sneeuwwitje en de dwergen dikke vriendjes.

In de jaren ’20 van de vorige eeuw richtten Walt en Roy Disney de inmiddels legendarische Disney animatiestudio op. Ze concentreerden zich eerst op het maken van korte tekenfilms, maar in 1937 komt de studio met hun eerste avondvullende animatiefilm. De film werd voorspeld als een groot fiasco en kreeg bij voorbaat al de bijnaam Disney’s Folly (Disney’s gekte). Snowwhite and the Seven Dwarfs (Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen) deed het echter heel goed in de bioscopen. Heel veel mensen gingen de film bekijken, velen zelfs meerdere malen. Ook won de prent enkele prijzen, waaronder een speciale Oscar in 1939, de ‘Honorary Award’. Deze Oscar bestond uit één grote en zeven kleine beeldjes en werd uitgereikt als erkenning voor zijn innovatieve film en inzet als pionier voor een nieuwe entertainment markt. Het verhaal van Sneeuwwitje is gebaseerd op het sprookje van de gebroeders Grimm. Tegenwoordig doet het verhaal erg zoetsappig aan, evenals de manier waarop de film gemaakt is. De prent wordt nu dan ook vooral gewaardeerd om de rol die het gespeeld heeft in de filmgeschiedenis. De oudere kijkers onder ons zijn vrijwel allemaal opgegroeid met de animatiefilms van Disney. Zij zullen deze film dan ook vooral waarderen uit nostalgisch oogpunt. Het verhaal verloopt namelijk nogal traag en van echte spanning is nauwelijks sprake. Het karakter van Sneeuwwitje is er één waarvoor nauwelijks sympathie opgewekt kan worden, dit door haar gedragingen en manier van praten. De dwergen zijn echter tijdloos en weten nog altijd te vermaken. Vooral de sullige, maar ontroerende Dopey weet nog altijd de nodige emoties op te roepen. De rest van de karakters spelen een bijrol, maar weten qua overtuiging en beleving de hoofdpersoon te overtreffen. Vooral de stiefmoeder van de hoofdpersoon en de heks zitten goed in elkaar en komen nog het dichtst in de buurt van echte mensen. Het verhaal wordt verder gehinderd door de vele aanwezige liedjes. Ook deze hebben niet echt de tand des tijd doorstaan. De opera-achtige manier van zingen is helaas niet meer van deze tijd. Ook passen de zangstemmen niet goed bij de karakters. Op het gebied van verhaal heeft Sneeuwwitje dus enigszins aan kracht ingeleverd. Op het gebied van animatie echter niet. Uiteraard is de gebruikte stijl en manier van tekenen niet te vergelijken met hedendaagse animatiefilms, maar het blijft duidelijk hoe baanbrekend de animators van Disney destijds waren met deze prent. Sneeuwwitje diende als blauwdruk voor de vele animatiefilms die zouden volgen bij Disney. Als we de makers mogen geloven putten zij vandaag de dag nog steeds inspiratie uit deze eerste film van Walt Disney.
Samenvattend kunnen we zeggen dat Sneeuwwitje vooral gewaardeerd moet worden om de historische rol die de prent gespeeld heeft. Qua verhaal en manier van vertellen doet het tegenwoordig wat oubollig aan. De allerkleinsten onder ons zullen zich nog wel vermaken met het mierzoete verhaaltje vol leuke diertjes en dwergen, maar de wat grotere kinderen missen toch een stukje spanning.

Snow White and the Seven Dwarfs (Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen) is door Disney eerder op DVD uitgebracht. Lees hier onze recensie van deze uitgave. De film is de derde Disney Classic die in High Definition op Blu-ray Disc wordt uitgebracht. De eerste twee, Pinocchio en Sleeping Beauty, werden uitgebracht als een zogenaamde “Platinum Edition”. Bij deze uitgaven is er een bijzondere aandacht voor de kwaliteit van het beeld en het geluid en de toevoeging van vele extra’s. Sneeuwwitje wordt echter uitgebracht als de eerste uitgave in de nieuwe “Diamond Edition” reeks. Qua opzet is deze reeks gelijk aan de eerder genoemde “Platinum Edition” reeks. De Blu-ray Disc van Sneeuwwitje is genummerd met het toepasselijke nummer één.

Genre: Animatie
Jaar: 1937
Speelduur: 83 min
Verpakking: Amaray Triple Keep Case (with slipcase)
Beeldverhouding: 1.33:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Koreaans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418230999

• Muziek en Meer
  • Niet gebruikte scènes
  • Disney View
  • The Princess And The Frog Vooruitblik
  • Sneeuwwitje Keert Terug
  • Hyperion Studios
  • Stemmen In Animatie
  • Disney Door De Jaren Heen
  • Stoetels Spel

De tekeningen van Sneeuwwitje zijn op 35 mm film vastgelegd, waarbij het negatief een beeldverhouding heeft van 1.37:1. Op deze Blu-ray Disc uitgave heeft de film een beeldverhouding van 1.33:1.
High Definition heeft een standaard beeldframe van 1.78:1 (16x9). Omdat het 1.33:1 beeld van Sneeuwwitje smaller is dan het 16x9 beeldframe, zie je links en rechts een zwarte balk. Dit is dus een correcte weergave.
Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave bestaat uit twee 50 GB double layer discs. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC compressiemethode.

Met de uitgaven van Pinocchio en Sleeping Beauty in het achterhoofd liggen de verwachtingen voor deze Blu-ray Disc van Sneeuwwitje erg hoog. Gelukkig weet de uitgave deze verwachtingen helemaal in te lossen. De transfer van deze Blu-ray Disc is beeldje voor beeldje gerestaureerd en bijgekleurd. Het beeld laat dan ook een hele hoge mate van detail zien. Zo hoog dat vrijwel alle potloodstrepen en vegen van de penselen duidelijk zichtbaar zijn. Vooral de achtergronden zien er prachtig uit, maar ook de karakters laten een mate van detail zien die nog niet eerder zichtbaar was. Ook op het gebied van kleuren, toch niet geheel onbelangrijk bij een animatiefilm, scoort deze transfer de perfecte score. De kleuren ogen mooi fel en perfect verzadigd. Dit geeft het beeld een mooie kleurrijke sfeer mee die nog niet eerder behaald was. De schilderachtige achtergronden komen dan ook mooi tot hun recht, evenals de karakters die allemaal hun eigen kleurenpalet lijken te hebben. Ook op het gebied van contrast is het allemaal nagenoeg perfect. De film heeft enkele donkere momenten, maar die zijn uitstekend te volgen. De scherpte is gedurende de gehele speelduur van hoog niveau. Er zijn enkele softe momenten aanwezig, maar die waren ook te zien bij de eerder verschenen DVD-uitgave. De transfer is verder vrij van ongerechtigheden. Een bijzonder goede beeldkwaliteit waarbij je haast vergeet dat we hier te maken hebben met een film van 72 jaar oud. Zo moet Walt Disney het bedoeld hebben toen de film voor het eerst verscheen in de bioscopen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De oorspronkelijk mono audiotrack van de film was voor een eerdere DVD release al geremasterd en geremixt naar 5.1 surround. Voor deze nieuwe uitgave is de soundtrack opnieuw onder handen genomen en met de hoogst mogelijk bitrate opnieuw gemixt Op deze Blu-ray Disc is de originele Engelstalige track een DTS-HD Master Audio 7.1 surroundtrack (48 kHz, 24 bit). De Nederlandse (evenals de Italiaanse en de Spaanse) nasynchronisatie is een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s). Een 7.1 track lijkt voor een film van 72 jaar oud wat overdreven, maar de kwaliteit van de track is uitstekend. Vooral op het gebied van detail weet het geluid te overtuigen. Verder valt op hoe natuurlijk het geheel klinkt en dat het geluid goed past bij de film zelf. Ruis of beschadigingen zijn niet aanwezig, het resultaat is zeer helder geluid met veel detail en gevoel. De track richt zich op de voorste kanalen, waar de surrounds slechts incidenteel gebruikt worden voor het weergeven van omgevingsgeluiden. Ook de muziek is soms licht hoorbaar uit de achterste kanalen. De dialogen zijn uitstekend te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Hier en daar klinken de dialogen wat schel, maar over het algemeen ruim voldoende. De frontspeakers laten vooral de muziek horen. Hier is nog duidelijk het mono karakter van de originele soundtrack hoorbaar, aangezien er weinig tot geen scheiding van de kanalen aanwezig is. Tot slot kunnen we nog melden dat het LFE-kanaal niet veel te doen heeft tijdens deze film. Toch zijn er enkele momenten, zoals een scene waarin het onweert, waar de subwoofer een kleine bijdrage kan leveren aan het geheel. Een uitstekende track, die vooral weet te overtuigen op het gebied van detail en helderheid. Dankzij de restauratie zou je haast niet vermoeden dat we hier te maken hebben met zo’n oude film.
De Nederlandse DTS track klinkt ook heel goed, maar iets minder gebalanceerd door de dialogen die duidelijk veel later zijn opgenomen. Begin jaren ’90 is de Nederlandse nasynchronisatie namelijk opnieuw ingesproken en is het taalgebruik aangepast aan de ‘moderne’ tijd. Deze nieuwe nasynchronisatie is gebruikt voor deze BD-uitgave. Hierdoor klinken de dialogen veel voller en steken ze duidelijk boven de rest van het geluid uit. De stemmen van deze laatste versie komen van Bernadette Kraakman, Paul Haenen, Jules Croiset, Harrie Geelen, Wim Schippers, Coen Flink en anderen.

Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen is op Blu-ray Disc uitgebracht als een 2 Disc “Diamond Edition” met de extra’s verdeeld over beide Blu-ray Disc schijven (beide 50 GB double layer). De eerste disc begint met diverse promotie trailers.
De Blu-ray Disc heeft een leuk vormgegeven menu dat vooraf aan de film getoond wordt. Tijdens de film kun je het pop-up menu oproepen voor het kiezen van de extra’s en het instellen van de talen, waarbij de film in een klein venster in de linkerbovenhoek door blijft gaan. De extra’s zijn in 1080i/p HD beeldkwaliteit (tenzij anders aangegeven) en voorzien van Nederlandse ondertitels. De hoeveelheid extra’s is vrij overweldigend en soms wat onlogisch geplaatst op deze uitgave. Toch zijn vrijwel alle extra’s erg interessant en het bekijken waard. De 22 minuten durende Making Of van de DVD heeft deze Blu-ray Disc uitgave helaas niet gehaald, evenals de muziekvideo van Barbra Streisand.

Blu-ray Disc 1

Film afspelen
Voor het bekijken van de film heb je de keuze uit twee opties, de normale 4:3 weergave en het hieronder genoemde Disney View:

Disney View
Zoals je onder “Beeldkwaliteit” al kon lezen zie je bij het bekijken van Sneeuwwitje links en rechts een zwarte rand. Mocht je dit vervelend vinden, dan kun je met de Disney View optie deze zwarte randen laten opvullen met schilderingen van Toby Bluth. Optioneel kun je wat informatie over Toby Bluth krijgen. Deze optie kan wat afleidend werken tijdens het kijken van de film en het gebruik komt dan ook aan op persoonlijke smaak.

The Princess And The Frog Vooruitblik (7 min.)
Eind 2009 verschijnt in Amerika, begin 2010 in Nederland, de nieuwe Disney animatiefilm The Princess and the Frog. Deze film is weer ouderwets met de hand getekend, na alle computeranimatiefilms van de laatste jaren. Hier krijgen we een ruim 7 minuten durende vooruitblik op deze film, met informatie over het verhaal, de karakters en de animatie.

Achter De Schermen Bij Disney: Diamond Edition
Met de volgende vervolgkeuzen:

Sneeuwwitje Keert Terug (8 min.)
In dit filmpje krijgen we te horen dat recent enkele tekeningen gevonden zijn die duiden op het feit dat Disney van plan was een vervolg te maken op Sneeuwwitje. Waarom dit nooit is gebeurd krijgen we ook hier te horen.

Niet Gebruikte Scènes (11 min.)
Twee scènes die de film niet gehaald hebben en die misschien gebruikt zouden worden bij een eventueel vervolg, zoals te horen in de bovenstaande featurette. Deze scènes zijn vrij ruw van opzet, met alleen lijnen en geen kleur.

Muziek En Meer
Met de volgende vervolgkeuzen:

Muziekvideo (3 min.)
Een nieuw opgenomen videoclip van het nummer “Some Day My Prince Will Come”, uitgevoerd door Tiffany Thornton. Op de DVD-uitgave werd dit nummer nog vertolkt door Barbra Streisand, die nu plaats moet maken voor de totaal onbekende Thornton.

Voor het Hele Gezin: Spellen En Activiteiten
Hier zijn drie spelletjes te spelen, te weten Spiegeltje, Spiegeltje Aan De Wand, Wat Zie Jij en Juwelenjacht.

Een audiocommentaartrack bij de film met een inleiding door Roy Disney. Het commentaar wordt verzorgd door John Canemaker (een animatie historicus) en Walt Disney zelf. Het commentaar van Walt Disney bestaat uit historische opnames van Walt die uitleg geeft over tal van zaken die met tekenfilm en Sneeuwwitje in het bijzonder te maken heeft. Niet direct gerelateerd aan een bepaalde scène, maar wel verschrikkelijk leuk. Het audiocommentaar is Nederlands ondertiteld.

Blu-ray Disc 2

Achter De Schermen Bij Disney: Diamond Edition - Hyperion Studios
Deze extra beslaat het grootste gedeelte van de extra’s op de tweede schijf. Je krijgt als het ware een interactieve rondleiding door de originele Hyperion Studios van Disney, waar in elke kamer diverse extra’s te vinden zijn. De opzet van deze extra is in het begin wat verwarrend, aangezien vanuit elke kamer weer nieuwe te bereiken zijn en de indeling niet echt overzichtelijk is. Je raakt dan ook al snel verdwaald tussen alle extra’s en kamers. Een handige optie is hierbij de Index, waar al het geboden materiaal netjes in een lijst onder elkaar opgesomd wordt. Ook “onthoudt” de schijf welke extra’s bekeken zijn door het plaatsen van een vinkje. Op deze manier zal je niet snel iets vergeten of over het hoofd zien. Hieronder volgt een opsomming van de aanwezige extra’s:

Hyperion Van Buitenaf

Waar Het Begon (11 min.)
Een introductie op de studio, het team van animatoren en Walt Disney zelf.

”Hiermee Is Het Allemaal Begonnen” (17 min.)
Een uitgebreide kijk op de impact van Sneeuwwitje, de eerste lange animatiefilm van Disney. De prent had voor de studio en voor de filmindustrie grote gevolgen, welke hier allemaal uit de doeken gedaan worden.

Familiebedrijf (2 min.)
Een korte blik achter de schermen bij de Disney Studios, zoals die tegenwoordig functioneren.

Verhaalkamer

Verhalen Uit De Verhalenkamer (1 min.)
Enkele korte stukjes interview met de tekstschrijvers van de film.

5 Dollar Per Grap (2 min.)
Humor in zijn films was voor Walt Disney erg belangrijk en daarvoor betaalde hij zijn medewerkers vijf dollar per grap, om zo met geslaagde grappen op de proppen te komen.

In de Woorden Van Walt: De Jager (3 min.)
Tijdens de productie van de film vonden vele discussies plaats tussen Walt Disney en zijn staf. Hier wordt door middel van stemacteurs een discussie over het segment van de jager opnieuw tot leven gebracht.

Walts Speurtochten (1 min.)
Walt Disney was iemand die veel passie had voor zijn werk en daarom lange dagen en ook nachten maakte tijdens de productie. We horen hier hoe hij nachten achter elkaar aan het werk was.

Gabby, Blabby En Flabby (1 min.)
Een korte featurette over de namen van de dwergen en hoeveel moeite de makers hadden om goede namen te vinden.

”De Heks In Het Bos” (8 min.)
Een kort filmpje uit de Silly Symphony reeks uit 1932, gebaseerd op het verhaal van Hansje en Grietje. Originele titel: Babes In The Woods.

Ruim 100 afbeeldingen passeren de revue, waarbij het verhaal vertelt wordt aan de hand van de opsomming van deze afbeeldingen.

Een reeks van 63 afbeeldingen van concepten die uiteindelijk niet in de film gebruikt werden. Denk hierbij aan karakters, grappen en verhaallijnen.

Muziekkamer

Het Trucje Van David Hand (1 min.)
Een kort archieffilmpje van regisseur David Hand over een trucje dat hij uithaalde tijdens een naderende deadline.

De Muziek Van Sneeuwwitje (6 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden wordt hier ingegaan op de muziek van de film.

”De Skelettendans” (6 min.)
Wederom een filmpje uit de Silly Symphony reeks en wel de eerste ooit gemaakt. Originele titel: The Skeleton Dance (1929).

Grafische Afdeling

De Ideeënman (2 min.)
Een kort filmpje over animator Albert Hurter en enkele van zijn ideeën.

Het Ontstaan Van De Wereld Van Sneeuwwitje (6 min.)
Een kijkje in de wereld van Sneeuwwitje en het ontwerpen hiervan. Hierbij wordt vooral ingegaan op de bossen en kastelen uit de film, de Europese roots van het verhaal en de Amerikaanse invloeden hierop.

”Muziekland” (10 min.)
Een derde Silly Symphony filmpje over twee instrumenten die op elkaar verliefd worden. Originele titel: Music Land (1935).

Door middel van ruim 140 afbeeldingen worden we meegenomen op de ontwikkeling van de stijl van de film.

De Kunst Van Gustav Tenggren
Gustav Tenggren was een animator bij de film en hier zijn 16 tekeningen van hem te zien.

In De Woorden Van Walt: Het Hutje Schoonmaken (7 min.)
Wederom wordt door middel van stemacteurs een ontwikkeling van een scene besproken. Dit keer de scene waarin Sneeuwwitje het huis van de dwergen schoonmaakt.

Ontwerp Personages

Vijf afbeeldingen van karakters uit de film.

In De Woorden Van Walt: De Dwergen (6 min.)
Een derde nagemaakte discussie door middel van stemacteurs. Deze keer over de totstandkoming van de dwergen, waaronder hun uiterlijk en karakters.

Twaalf afbeeldingen waarin we kunnen zien hoe de verschillende kleuren van de karakters tot stand zijn gekomen.

Achtergrond En Lay-out

25 fraaie afbeeldingen van de achtergronden die in de film gebruikt zijn.

115 afbeeldingen over de indeling van het beeld.

Het Ontwerp Bepalen (4 min.)
Een kijkje in de keuken over het maken van de achtergronden, camerabewegingen en de opzet van een scene.

Animatie-afdeling

De Favoriete Animators Van De Animators (2 min.)
De animators van de film vertellen over hun eigen inspiratiebronnen en favoriete animators. Uiteraard vallen hun aanwezige collega’s daar ook onder.

Stoom Afblazen (2 min.)
Tijdens het maken van een film zoals deze wordt er hard gewerkt. Uiteraard is de nodige ontspanning dan ook erg belangrijk. Hier zien we hoe de animators ontspanden en grappen met elkaar uithaalden.

”De Lentekoningin” (10 min.)
Een Silly Symphony uit 1934. Originele titel: Goddess of Spring.

Speelse Pluto (8 min.)
Een oud filmpje over de hond van Mickey Mouse, Pluto. Originele titel: Playful Pluto (1934).

Sneeuwwitje Komt Tot Leven (11 min.)
De animators van de film halen herinneringen op aan het werken aan de film. Ook vertellen iets over hun bijdrage aan de film en hoe deze tot stand is gekomen.

39 afbeeldingen, bestaande uit diverse tekeningen van de film.

Live Action Als Referentie

Live Action Host
Een korte introductie op dit onderdeel door John Musker.

Tekenen Naar Het Echte Leven (1 min.)
Diverse personages uit de film zijn gebaseerd op echte personen, qua bewegingen en uiterlijk. Hier krijgen we te zien hoe dit allemaal in zijn werk ging.

Sneeuwwitje Krijgt Een Stem (2 min.)
Een kort filmpje over het uitkiezen van de stem van Sneeuwwitje en het casten van actrice Adriana Caselotti.

Een reeks afbeeldingen die inhaken op de ontwikkeling van personages naar aanleiding van echte mensen.

Zweethok

Sweatbox Host
Een korte introductie op dit onderdeel door Eric Goldberg.

Uitzweten (1 min.)
Een kort archieffilmpje over de perfectie van Walt Disney en hoe gek zijn medewerkers hier soms van werden.

Niet-gebruikte Scène Slaapkamergevecht (2 min.)
Een verwijderde scène uit de film, waarin twee dwergen het tegen elkaar opnemen.

Inkleuren

De Uitdagingen Van Het Inkleuren (1 min.)
Het inkleuren van de filmcellen werd gedaan door enkele vrouwen, een werkje dat voor veel hoofdpijn kan zorgen. Hier maken we kennis met deze dames en leren we welke uitdagingen bij dit werk kwamen kijken.

Leven In Het Klooster (1 min.)
De dames uit het vorige filmpje werden angstvallig gescheiden gehouden van de animatoren. Hier leren we waarom en hoe dit leven gelijk stond aan werken en leven in een klooster.

”Bloemetjes En Boompjes” (8 min.)
Een Silly Symphony uit 1932, de eerste ook die geheel in kleur werd gemaakt. Originele titel: Flowers and Trees.

14 afbeeldingen die enkele ingekleurde filmcellen laten zien.

Camera-afdeling

Verhalen Van De Camera-afdeling (2 min.)
Een blik op de gebruikte cameratechnieken van de film.

”De Oude Molen” (9 min.)
Een Silly Symphony filmpje uit 1937, waarin de cameratechniek van Sneeuwwitje voor het eerst gebruikt werd. Originele titel: The Old Mill.

Het Decoderen Van Het Belichtingsvel (6 min.)
Het maken van een animatiefilm is even lastig als het maken van een echte speelfilm. In sommige opzichten zelfs nog lastiger. Hier krijgen we te zien welke uitdagingen komen kijken bij het maken van een film als Sneeuwwitje, waaronder de cameratechnieken en standpunten.

Geluid

Walts Eerste Geluidsbanden (1 min.)
Hier horen we hoe de geluidseffecten tot stand kwamen en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken.

”Stoomboot Willie” (8 min.)
Dit filmpje uit 1928 is waarschijnlijk de meeste bekende korte animatiefilm aller tijden. Het filmpje bevat het eerste optreden van Mickey Mouse, maar was ook het eerste animatiefilmpje waarbij beeld en geluid synchroon liepen. Originele titel: Steamboat Willie.

Het Kantoor Van Walt

Werken Met Walt (1 min.)
Mensen die hem gekend hebben en voor hem gewerkt hebben vertellen wat voor man Walt Disney was en hoe het was om met hem te werken.

Een reeks afbeeldingen die bestaan uit foto’s van de première, posters en lobby cards.

Een reeks afbeeldingen uit de studio ten tijde van de film.

Oorspronkelijk DVD-Bonusmateriaal

Stemmen In Animatie (6 min.)
Bij een animatiefilm zijn uiteraard acteurs betrokken die de stemmen van de karakters verzorgen. Hier krijgen we meer te horen over de acteurs die de stemmen verzorgden in de originele versie uit 1937.

Disney Door De Jaren Heen (35 min.)
Een documentaire uit 2001 waarin we een overzicht krijgen van de Disney studio, door de jaren heen. Beginnend bij de oprichting van de studio in het begin van de jaren ’20 tot de jaren ’90 van de vorige eeuw. Alle aspecten van de studio komen aan bod en uiteraard een overzicht van alle succesvolle projecten van Disney. Echt diep gaat de documentaire niet op alle zaken in, met zoveel geschiedenis en projecten is dat ook onmogelijk in slechts 35 minuten.

Stoetels Superrit
Een spelletje waarbij je met Stoetel (Dopey) in een mijnkarretje een soort achtbaan ritje in de mijn maakt. Onderweg moet je keuzes maken aan de hand van vragen. Voor de allerkleinsten zijn deze vragen toch wel te moeilijk.

Hé-ho Karaoke Singalong
Het bekendste liedje uit de film voorzien van een zeer duidelijke tekst, zodat je lekker mee kunt zingen. De mee te zingen teksten varieert met de gekozen taalversie.

DVD-1

Naast de film op Blu-ray Disc is er ook een extra DVD met daarop de film bij deze uitgave aanwezig. Handig voor in de auto of als je nu nog geen Blu-ray Disc speler hebt.

De blauwe Blu-ray Disc keepcase is voorzien van een fraaie, licht glanzende kartonnen slipcase met relief. De opdruk is hetzelfde als de cover.

Snow White and the Seven Dwarfs (Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen) was de eerste avondvullende animatiefilm van Disney. In 1937 was de film verantwoordelijk voor een sensatie in de filmwereld en zette de prent het genre van de animatie definitief op de kaart. Nu 72 jaar later oogt het geheel soms wat oubollig, met een zoetsappig verhaal en dito liedjes. Toch is dit een klassieker van de eerste orde, alleen al om de rol die de film gespeeld heeft in de filmindustrie en om de destijds revolutionaire animatietechnieken. Uit nostalgisch oogpunt valt er dus genoeg te genieten en ook de allerkleinsten onder ons zullen zich zeker vermaken. De film is nu voor het eerste verkrijgbaar in High Definition op Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is zeer goed te noemen, je zou haast vergeten dat je aan het kijken bent naar een film van 72 jaar oud. Ook het geluid is opgeknapt en kenmerkt zich door het grote detail en natuurlijke geluidsbeeld. Tot slot zijn er erg veel extra’s aanwezig, zo veel zelfs dat het de kijker soms doet duizelen. Met recht een topper dus deze uitgave en nu verkrijgbaar voor de oude en nieuwe kijkers onder ons.