Schellebelle 1919

12-01-2012

7

Schellebelle 1919 (DVD)

In 1919 is België verscheurd door een jarenlange oorlog en alle mogelijke gevolgen daarvan. Van de vol goede moed vertrokken mannen keert maar een handjvol terug. Fysiek en mentaal gebroken of voor eeuwig aan de fles. De minder gelukkigen laten vrouw en kinderen alleen achter, zonder een goede bron van inkomsten. Als de nog overgebleven ouder wordt geveld door ziekte of geweld, komt een kind er helemaal alleen voor te staan. Gelukkig zijn er diegenen die opkomen voor wezen en ze in huis nemen. Ze verzorgen, opvoeden en weer een reden om te leven te geven. Stel je bent zo'n wees en ook je nieuwe huis wordt bedreigd. De grond eronder is gunstig gelegen voor allerlei projecten. Ze komen jullie halen, met messen en geweren. Wat doe je? Laat je je door de politie meenemen naar het weeshuis? Of pak je een mes of geweer en vecht je terug, zij aan zij met je nieuw gevonden familie?

Acteur en nu ook schrijver en regisseur Johan Heldenbergh had een simpele, maar erg mooie droom. Hij wilde een film maken, in en met Schellebelle, het dorp in Oost-Vlaanderen waar hij woont. In de zomer van 2010 werd deze droom werkelijkheid en had hij samen met co-regisseur Kenneth Taylor de leiding over een film- en acteerploeg, voor het grootste deel vrijwilligers en/of amateurs uit Schellebelle en omstreken. Vijf seizoenen later (2011), kunnen we nu het resultaat aanschouwen; Schellebelle 1919. De film wordt door de makers zelf omschreven als een kruising tussen boerendrama en een western. Regisseur Walter Hill (48 Hours, Deadwood, Red Heat, The Driver) heeft de western ooit prachtig omschreven als een basaal moreel universum, waarin de normale sociale controle en oplossingen om problemen te boven te komen niet gelden. Deze definitie gaat ook voor Schellebelle 1919 op, zodat men zich gelijk kan focussen op de aktie en avontuur in het verhaal. De film is het best te omschrijven als een harde familiefilm, waarin het verhaal weinig nieuws brengt of echte diepgang kent, hoewel er nergens wordt geschroomd beelden mooier/lieflijker te maken dan ze zijn. Dit maakt de film zeker de moeite waard. Echter gelijk de opmerking dat Schellebelle 1919 wellicht niet geschikt is voor alle leeftijden, zoals wel vermeld op de DVD-hoes. Het hele dorp Schellebelle willen laten participeren, heeft wellicht het script enige deukjes op doen lopen, aangezien er simpelweg te veel karakters zijn in te weinig tijd om elk personage gestalte te geven. Het is soms moeilijk te ontdekken/onthouden wie welke rol in het verhaal heeft, maar het rechtlijnige verhaal houdt je erbij. Het streven om de film toegankelijk te maken voor zowel jong als oud, heeft een wellicht iets te diepe knieval gemaakt voor de kwaliteit van het verhaal, waardoor sommigen zich zullen of moeten afvragen of Schellebelle het de moeite waard is. Men had net als in The Good, The Bad and The Ugly de recente oorlog en de nasleep ervan subtiel in het script kunnen verwerken, zodat het ook voor de doorgewinterde filmkijker ook een goed gevulde film zou opleveren. Het mooie van film is echter dat het meer aspecten kent. Het acteerwerk zelf overtreft elke verwachting. Je kunt van voornamelijk amateurs niet verwachten dat ze de sterren van de hemel spelen, maar iedereen speelt zijn/haar rol met verve, waardoor Schellebelle 1919 op dat front zeker weet te overtuigen. De regie en cameravoering zijn levendig, met soms hommages aan grandioze westerns als Once Upon a Time In The West. Het gebruik van handheld camera's tijdens actiescènes zorgt ervoor dat er vrij weinig saaie momenten in de film zitten. Een visuele prestatie waar ze in Hollywood bang voor zouden moeten zijn. Schellebelle 1919 is een prachtig monument in de historie van filmmaken en steekt de loef af met het beeld dat het tegenwoordig bij films enkel draait om geld. Zodra de film begint straalt het enthousiasme van de makers en vanaf en dit blijft tot het laatste lied terwijl de aftiteling loopt. Een heel dorp en iedereen die het project ondersteund heeft, hebben een sprong in het diepe gemaakt, met als hoogste speerpunt dat ze er plezier aan zouden beleven. Geniet mee met dit plezier en ga eens lekker zitten voor Schellebelle 1919. Waarschijnlijk weet zij je zelfs te ontroeren.

Genre: Drama, Familie
Jaar: 2011
Speelduur: 105 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019006150

• Fotomontage

Schellebelle 1919 wordt op deze DVD-uitgave anamorf met een 1.78? beeld gepresenteerd. De gehele film ziet er erg gelikt uit, waardoor het een feest is om naar Schellebelle 1919 te kijken. Alle beelden zijn goed scherp en de schaduwen redelijk gedetailleerd. Er is sprake van een vrij hoog contrast, waardoor de gebruikte kleuren erg verzadigd zijn er en sprake is van een goede zwartwaarde. Daarentegen lijken sommige van de scènes die zich met fel zonlicht afspelen iets te flets en vertonen scènes in de avond ruis. Een iets lager contrast had deze lichte ergernissen kunnen verhelpen, maar het zal weinigen tijdens het kijken storen. Naast de eerder genoemde ruis zijn er geen artefacten te bespeuren. De scènes tijdens de Eerste Wereldoorlog hebben ogenschijnlijk een grijs/magenta filter over de beelden, om het realistischer te maken (à la Band of Brothers). Iets soortgelijks is gedaan op de plekken die zich in het 'nu' afspelen, om een duidelijke driedeling te geven. Een punt van kritiek is wel dat er zo veel aandacht besteed is aan de aantrekkelijkheid van de scènes tijdens WO1 en het 'nu', dat alles wat je ziet tijdens het daadwerkelijke verhaal erg gewoontjes overkomt. Waarschijnlijk heeft dit geldtechnische redenen gehad, maar de vrij simpele belichting tijdens het eigenlijke verhaal dragen negatief bij aan het gevoel dat je naar een amateurfilm kijkt. Wederom is het aan de kijker of hij/zij zich hier aan stoort of het überhaupt opvalt. Al met al is het een prima beeld. Op deze DVD-uitgave is er zowel een Engels- als Nederlandstalige ondertiteling, die zoals gebruikelijk wit zijn ingekleurd en gecentreerd onderin het beeld worden gepresenteerd. De ondertitelingen hebben een dikkere rand om de letters heen dan gebruikelijk, waardoor deze iets te indringend in het beeld staan. Op de inhoud zelf is niets aan te merken, behalve dat de Nederlandstalige ondertiteling een vrij letterlijke vertaling is, waardoor sommige dingen niet begrepen worden.

Het enige geluidtrack op deze DVD-uitgave van Schellebelle 1919 staat, betreft een Vlaamstalige Dolby Digital 5.1-track(448 kb/s). Het gesproken woord wordt helder door het middenkanaal gepresenteerd, hoewel in verhouding met de muziek iets te zacht in de mix. Aangezien het Vlaams en Frans wat in de film gesproken wordt vaak met een sterk accent is, zal het voor veel kijkers een uitdaging worden goed te begrijpen wat iedereen bedoelt. Verschillende scènes die zich binnen afspelen, klinken vrij hol aangezien het gesproken woord niet ondersteund wordt door bijvoorbeeld geluidseffecten of muziek (zie Hard Times of Potiche). Hierdoor is het moeilijk je goed in het verhaal te betrekken. Bij veel scènes, waaronder diegenen waarin erg enige actie/spanning is, wordt er juist prima werk geleverd door middel van geluidseffecten om de film levendig te houden. Het geluid is niet erg gelaagd, maar de effecten zijn wel zo zorgvuldig gekozen dat ze naadloos bij de beelden aansluiten en je als kijker genoeg meegeven om in Schellebele 1919 op te gaan. Een groot deel van de charme van de film komt voort uit de muziek, die de toon zet voor de film en een vrij leidende rol op zich neemt. Aan de ene kant sentimenteel, maar op andere momenten vol avontuur. Het mooie is dat ook dit onderdeel van Schellebelle 1919 grotendeels is gecomponeerd en uitgevoerd door inwoners van Schellebelle en omstreken zelf. Een unieke en zeer geslaagde prestatie. Kortom, een vrij goed geluid.

Wanneer je de DVD van Schellebelle 1919 in de DVD-speler stopt, kom je direct in een geanimeerd menu terecht, waar je de film kan selecteren en eventueel ondertiteling in- of uitschakelen. De film is opgedeeld in twaalf hoofdstukken, die alleen te selecteren zijn via de afstandsbediening van je DVD-speler. Er zijn twee extra's op deze schijf aanwezig; een Making Of en een fotomontage. Beide zijn niet ondertiteld.

Making Of (30 min)
Een vrij intieme Making Of, toegespitst op het opzetten en gedeeltelijk filmen van Schellebelle 1919. Het is interessant om een keer andere aspecten van een pre-productie te zien dan de constructie van sets of casting, maar juist het ontstaan van een project en hoe onwaarschijnlijk het eigenlijk is om een productie van de grond te krijgen. Verplichte kost voor aankomende filmmakers en/of geïnteresseerden.

Fotomontage (30 min)
Een half uur durende fotocollage met afbeeldingen van Schellebelle 1919 tijdens de productie. Het is een leuke extra voor een keertje. Echter, aangezien er geen duidelijke selectie gemaakt lijkt te zijn in de foto's en het geheel droog, zonder muziek wordt gepresenteerd, is het moeilijk de echt toegevoegde waarde van deze extra te bepalen. Leuk voor de liefhebber.

Vlak na de Eerste Wereldoorlog zijn er veel wezen in Vlaanderen. Sommige families zetten zich in voor deze kinderen en bieden ze een nieuw huis. Wanneer deze nieuwe woning en zijn inwoners worden bedreigd, omdat de grond meer waardevol is als er op kan worden gebouwd, moet je dit niet zomaar accepteren. Je kunt ook blijven en vechten. Schellebelle 1919 is een unieke filmproductie (de film werd grotendeels gemaakt door de inwoners van het dorp Schellebelle en omstreken zelf) met een simpel, maar onderhoudend verhaal. Het beeld op deze DVD-uitgave is van een prima kwaliteit, die die van veel grotere producties op plekken weet te evenaren. Ook het geluid en dan voornamelijk de muziek is van een goede kwaliteit, hoewel niet zonder punten van kritiek. De twee extra's op deze DVD-uitgave zijn leuk, maar alleen de Making Of is echt de moeite voor de gemiddelde filmkijker. Kort gezegd is Schellebelle 1919 een film die zeker aan te raden is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Home Entertainment.