Hangover Part II, The

Rene Cloosterman
17-12-2011

5.3

Hangover Part II, The (Blu-ray)

Stu Price (Ed Helms) staat op het punt te trouwen. Niet in Amerika maar in Thailand, waar de familie van zijn aanstaande bruid woont. Stu heeft om problemen te voorkomen bewust alleen Phil (Bradley Cooper) en Doug (Justin Bartha) uitgenodigd. Allan (Zach Galifianakis) dus niet! Dit wordt door de andere maten niet echt in dank afgenomen en na een smeekbede van Phil en Doug besluit Stu om hem toch maar mee te laten gaan. Een beslissing die achteraf niet zo handig blijkt, want op het vliegveld gaat het al goed mis. Eenmaal aangekomen in Thailand lijkt alles in eerste instantie goed te gaan, maar na een klein vrijgezellenfeestje op het strand begint de ellende gewoon weer opnieuw.

Na het enorme succes van The Hangover kon een tweede deel natuurlijk niet uitblijven. Met slechts een budget van vijfendertig miljoen dollar bracht dit eerste deel al snel vierhonderd miljoen dollar in het laatje. Een onverwacht groot succes en Warner creëerde hiermee een enorme fanbase. Het was dan ook te verwachten dat Warner het budget voor het tweede deel flink zou opschroeven. Met een budget van tachtig miljoen dollar leverde dit tweede deel bijna zeshonderd miljoen dollar op. Wederom een doorslaand succes dus. Aan een goede formule moet je niets veranderen. Warner heeft dit bijna letterlijk opgevat, want aan dit tweede deel is bijna niets veranderd. Dezelfde schrijvers, producers, acteurs en regisseur. Ook het verhaal is nagenoeg identiek aan het eerste deel en verrast nergens. Alleen de setting is van Las Vegas naar Thailand verhuisd. Deze behoudende keuzes hebben zowel positieve als negatieve effecten, maar hebben vooral tot gevolg dat de film ineens heel erg voorspelbaar is geworden. Zo erg voorspelbaar zelfs dat je de streken en reactie van Allan al ver van te voren aan ziet komen. Dit geldt overigens ook voor de reacties van de andere drie personages. Hiermee verliest de film een flink deel van zijn oorspronkelijke losse humor. Maar gelukkig blijft er nog genoeg humor over om de film lachend door te komen. Vooral de tegenspelers van het viertal ontlokken vaak hilarische momenten. Ook Mr. Chow (Ken Jeong) is weer van de partij. Hij zorgt met zijn aparte humor weer voor heel wat vreemde situaties. De locaties zijn goed gekozen. De tropische omgevingen en de hectiek van de miljoenenstad Bangkok komen goed over. Ook de losse camerastandpunten dragen bij aan het paniekerige verhaal. Regisseur Todd Phillips weet wat het publiek wil. Een lekker ontspannen film zonder een moeilijk verhaal. The Hangover Part II voldoet hier prima aan. Ondanks dat dit verhaal wel heel erg veel op het eerste deel lijkt, is het toch een vermakelijk geheel geworden. Met wat vrienden, een flesje bier en wat frikadellen gegarandeerd een leuke avond. Vergeet overigens niet de aftiteling helemaal af te kijken...

The Hangover Part II wordt in Nederland zowel op DVD als Blu-ray Disc uitgebracht. Deze laatste is hier besproken.

Genre: Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 102 min
EAN: 5051888084281

• Gag Reel
  • Behind the Story
  • Unauthorized Documentary
  • Digitale Copie

De Blu-ray Disc uitgave vaN The Hangover Part II heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde. Dit houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave bevat een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering.

Zoals we van een uitgave in 2011 mogen verwachten, ziet deze transfer er goed uit. Opgenomen met een Arri Alexa digitale camera en volledige digitale nabewerking kon dat ook bijna niet anders. In vergelijking met het eerste deel zelfs een stukje beter. Het beeld is haarscherp en ook in de donkere gedeelten van de film blijft het beeld heerlijk scherp. Contrast- en zwartwaarden zijn eveneens prima in orde. Objecten die zwart moeten zijn, zijn inktzwart en zelfs de kleine details blijven dan goed zichtbaar. Vooral in de close-up’s zijn deze kleine details goed te zien. Het kleurgebruik is iets afwijkend en lijkt iets van de jaren ‘80 meegekregen te hebben. De rode kleuren zijn wat aangedikt en veel scènes zijn voorzien van een sepia-achtig filter. Dit geeft de film een volle en warme uitstraling. Grain ontbreekt uiteraard helemaal. Wel is er in de donkere scènes behoorlijk wat beeldruis aanwezig. Deze lijkt later te zijn toegevoegd om de film een wat minder schoon uiterlijk te geven. De beeldkwaliteit van The Hangover Part II is uitstekend.

The Hangover Part II is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack (24 bit/48 kHz). Het geluid van deze BD-uitgave is dik in orde. De dialogen klinken erg helder en worden netjes in het middenkanaal weergegeven. De geluidstrack van The Hangover Part II speelt zich voornamelijk af aan de voorzijde. De surrounds doen slechts mee ter ondersteuning van de omgevingsgeluiden en tijdens de spaarzame actiescènes. De omgevingsgeluiden zijn overigens erg gedetailleerd en creëren een levendig en druk Thailand.The Hangover Part II is een komedie met af en toe wat actiescènes. Verwacht dan ook niet teveel van het LFE-kanaal. Maar als deze dan wordt aangesproken is hij luid en duidelijk aanwezig. De muziek bestaat voornamelijk uit moderne popmuziek en wordt via de stereo-kanalen weergegeven. Overigens zijn net zoals in het eerste deel enkele nummers door de acteurs zelf ingezongen. Net zoals het beeld valt er op de geluidstrack van The Hangover Part II weinig aan te merken.

De Blu-ray Disc start snel op. Je komt na een aantal trailers in een simpel statisch hoofdmenu terecht. Hier zijn de gebruikelijke submenu's voor de instellingen en de extra’s aanwezig. Alle extra’s hebben 1080p beeld met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Unauthorized Documentary (25 min)

Een komische undercover documentaire over het maken en filmen van The Hangover Part II. De acteurs, regisseur en producers praten (vaak anoniem) over het maken van de film. Men laat dingen zien die je nooit had mogen zien. Waarom speelt het zich bijvoorbeeld af in Thailand? Ook de grappen en grollen tijdens het filmen komen ruimschoots aan de orde. Een zeer originele en leuke manier van een “Making of”.

Behind The Story (16 min)
Dit gedeelte bestaat uit drie aparte featurettes.

-The Comedy Rhythm of Todd Phillips
Een mini-featurette die de creatieve kant van regisseur Todd Phillips laat zien. Hoe houdt men de film grappig ondanks dat de situaties nagenoeg hetzelfde zijn als het eerste deel.

-Not Your Everyday Monkey
Hierin worden de avonturen van Crystal de aap gevolgd op de set. Hoe gaan de acteurs en crew om met een aap als medespeler? En hoe laat je hem truukjes doen?

-The Bangkok Tour with Chow
Ken Jeong (Mr Chow) neemt je mee door het moderne Bangkok. Hij laat op zijn manier wat speciale plekken zien en grapt wat met de mensen. Voor Mr. Chow fans wellicht het leukste gedeelte van de extra’s.

Gag Reel (5 min)
Dit zou heel erg leuk moeten zijn, maar geen echte versprekingen. Alleen heel veel slappe lach. Uiteindelijk ga je vanzelf meelachen.

Action Mashup (1 min)
Alle actiescènes die in de film voorkomen achter elkaar gezet. De meerwaarde van deze zesenveertig seconden ontgaat mij.

BD-Live (interactief)
Volgens de omschrijving wat extra en exclusieve achtergrondinformatie. Helaas bleek deze optie niet te werken op ons recensie-exemplaar.

Digitale Kopie
In het hoesje van de Blu-ray Disc is een code aanwezig om een Windows Media Digitale Kopie van de The Hangover Part II te downloaden. De kwaliteit hiervan is niet bekeken.

Stu Price is zijn vorige stapavontuur nog lang niet vergeten. Allan is dan ook deze keer niet uitgenodigd voor zijn trouwfeest in Thailand. Toch halen de twee stapvrienden Stu over om Allan mee te nemen. Een fatale beslissing... Regisseur Todd Phillips heeft aan deel twee weinig veranderd. Dezelfde grappen in nagenoeg dezelfde situaties. En dat is helemaal niet erg. Want The Hangover Part II is net zoals het eerste deel heerlijk om naar te kijken en zorgt voor schaamteloos leedvermaak. Verwacht geen hoogstaande acteerprestaties of verrassende plotwendingen, maar onvervalste platte humor. Voor de fans is dit een absolute aanrader. Zowel de beeld- als de geluidskwaliteit van deze Blu-ray uitgave zijn prima in orde. Jammer van de wat karige extra’s.