Balada Triste de Trompeta, La

04-12-2011

8

Balada Triste de Trompeta, La (DVD)

In de Spaanse burgeroorlog (1936-1939) vochten de socialistische republikeinen tegen de nationalistische fascisten om het land te regeren. 160.000 soldaten streden aan de kant van de republikeinen. Eén daarvan was een clown, die ondanks zijn grote moed op het slagveld in gevangenschap stierf. Zijn zoon Sergio (Antonio de la Torre), vanaf zijn jeugd vastberaden om in de voetsporen van zijn vader te treden, zal nooit een vrolijke clown zijn. Door al het leed wat Sergio heeft meegemaakt, zal hij geen kind laten lachen. Hij is immers nooit zelf kind geweest. Sergio is voorbestemd de trieste clown te spelen. Hij begint zijn carrière in een circus waar de vrolijke clown Javier (Carlos Areces) met de scepter zwaait. Omdat het succes van het circus staat of valt bij de optredens van Javier krijgt hij altijd zijn zin en worden de uitgesproken negatieve kanten van zijn persoonlijkheid bewust genegeerd. De mooie acrobate Nathalia (Carlonia Bang), Javiers vriendin, is de enige die hier directe problemen van ondervindt. Vanaf minuut één heeft de stille Sergio een zwak voor Nathalia, die hier niet kwaadwillig tegenover staat. Maar in hoeverre laat Javier dit toe? In hoeverre is het flirten van Nathalia oprecht? Hoe gek kan iemand worden van onbeantwoorde liefde?

Álex de la Iglesia (800 Bullets, Crimen Ferpecto, The Day of the Beast) staat bekend om zijn unieke filmstijl van vrij grof geweld in een komisch jasje. Het beste is hij te vergelijken met Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro (Cronos, Hellboy, Blade II), aangezien beiden een grote voorliefde hebben voor horror. Ook zijn meest recente film tot dus ver (2011) valt ten dele in deze categorie en doet er nog een paar schepjes bovenop. Balada Triste de Trompeta (ook bekend als The Last Circus) is een cinematografisch hoogtepunt in termen van visuele stijl en vertelwijze. Dit betekent echter niet dat velen voorbij het zeer grove geweld en de redelijk onsamenhangende emulsie van gebeurtenissen zullen kunnen kijken. Het is een zeer uit de hand gelopen liefdesverhaal, waar de reacties van de personages net zo grotesk en arbitrair zijn als mensen in het echte leven doen of wel eens zouden willen. Het shockeffect van de film is dat regisseur De la Iglesia hier vrij ver in gaat, inclusief een King Kong-stijl einde. Balada Triste de Trompeta blijkt simpele therapie te zijn om het trauma van de Spaanse burgeroorlog te verwerken. Nathalia staat voor het land Spanje. Javier is fascist, Sergio de republikein. Beiden claimen de volledige liefde voor het land op tot in het extreme, wat Spanje zelf verscheurt en tot in haar fundamenten verwart. Met dit beeld in het achterhoofd blijven delen van het verhaal warrig en vergezocht, maar wordt de film een prachtig stuk cinema. Alle acteurs zetten hun beste beentje voor om het verhaal zoveel mogelijk kracht bij te zetten en de kijker nog enige houvast te geven. Ondanks dat Álex de la Iglesia filmtechnisch niet buiten de gekende paden treedt, is Balada Triste de Trompeta dankzij de uitvoering een vrij unieke film. De film komt sowieso in aanmerking voor best uitgevoerde seksscène. Ook de strakke montage is van noemenswaardig goede kwaliteit en weet de kijker echt te grijpen. Concluderend is Balada Triste de Trompeta een film die voor een select groepje een nieuwe deur in de cinematografie zal openen. Voor velen zal de film echter te pretentieus, onduidelijk of simpelweg te grof zijn om van te genieten. Voor de liefhebber.

Genre: Drama, Horror, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 108 min
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939153358

• Interview met regissseur Alex de la Iglesia en actrice Carolina Bang

Balada Triste de Trompeta wordt met een anamorf 2.35:1 beeld gepresenteerd. Het beeld is zeer gelikt en vrij van enige artefacten. Bij de iets donkere gedeeltes van de film is lichte ruis te zien, maar nergens storend. De beelden zijn mooi scherp en alle kleuren zijn diep en goed verzadigd. Alle archiefbeelden die in Balada Triste de Trompeta worden gebruikt, zijn zo goed mogelijk opgeschoond en vormen een rode draad door het verhaal. Ook op het schaduwdetail is niets aan te merken. Verscheidene scènes lijken een grijsblauw filter over zich heen te hebben, wat bij zou moeten dragen aan de impact van de film. Persoonlijk ben ik nooit van een zeer gestyled beeld, maar velen zullen het zeker waarderen. Ook deze mensen zullen na het kijken van Balada Triste de Trompeta moeten toegeven dat wanneer er zoveel tijd en geld is gestoken in het glad trekken van de beelden er ook iets meer had kunnen worden gespendeerd aan de explosie in de film. Nu is deze scène een duidelijk zwart schaap in de film. Zelf was ik erg onder de indruk met de manier waarop licht gebruikt wordt. Aan de ene kant is het heel natuurlijk en haast zakelijk, tegenover indrukwekkende schaduwen en prachtig uitgelichte personages. Mijn petje gaat af. Op deze DVD is zowel Nederlands- als Franstalige ondertiteling aanwezig. Zoals gebruikelijk is deze wit ingekleurd en wordt deze gecentreerd onderaan het beeld gepresenteerd. Het Nederlands in de ondertiteling is bij vlagen erg Vlaams, dus soms is enige oplettendheid een vereiste. Voor de rest zijn er geen fouten te bespeuren.

Balada Triste de Trompeta is op deze DVD-uitgave te bekijken met een Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s). Het gesproken woord wordt scherp en duidelijk verstaanbaar door het middenkanaal gepresenteerd. Soms zijn de teksten door binnensmonds geprevel van de karakters soms moeilijk te verstaan, maar dit is incidenteel. De film is qua geluidseffecten vrij gelaagd, wat Balada Triste de Trompeta een prettige luisterervaring maakt en een goede sfeer voor de film creëert. Vanaf minuut één komen de surroundkanalen herhaaldelijk in actie om de kijker in het verhaal te trekken. Ook het LFE-kanaal kent zijn momenten en wordt bij verschillende gebruikt. De muziek van Roque Baños is geheel orkestraal en heeft een succesvolle puur begeleidende rol. John Williams gekruist met Bernhard Herrmann. Een prominente plek is er voor Raphaels lied Balada de la Trompeta, dat de lading van de film prachtig weet te dekken. Kortom, een prima geluid.

Het allereerste wat je ziet als je de DVD van Balada Triste de Trompeta aanzet, is een menu waar je kunt kiezen tussen een Nederlands- of Franstalig menu. Hierna kom je terecht in het geanimeerd hoofdmenu, waar men de film integraal kan bekijken of een van de acht hoofdstukken kunt selecteren. Ook kan men naast enkele promotie-trailers kijken naar een interview met regisseur Álex de la Iglesia en actrice Carolina Bang.

Interview met regisseur en hoofdrolspeelster (24 minuten)
Ondanks het vrij gebrekkige Engels van De La Iglesia en Bang een zeer interessant interview en een grote bijdrage om Balada Triste de Trompeta te begrijpen.

Twee clowns vechten om de liefde van een beeldschone acrobate, vergetend te kijken welke gevolgen hun acties hebben op elkaars leven of dat van de acrobate in kwestie. Hoe ver kun je gaan met het vernietigen van de ander zonder te beseffen dat je meer vernietigt dan je lief is? Balada Triste de Trompeta is een eigenzinnige film, wiens grof geweld en soms moeilijk te interpreteren verhaal velen de parten zal spelen. Wie hier langs kijkt of de film denkt te begrijpen, ziet een klein meesterwerk. Qua beeld en geluid zit het met deze DVD-uitgave wel snor. De extra die aanwezig is, is van goede kwaliteit, maar iets meer zou toch wel fijn zijn. Concluderend, een film voor de echte filmliefhebber.