Ultimate Scream Collection

24-11-2011

7.3

Ultimate Scream Collection (Blu-ray)

Inmiddels zijn er vier films verschenen in de Scream-reeks. De eerste drie delen waren al los op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar, evenals het pas verschenen vierde deel. Hieronder volgt de bespreking van een boxset waarin alle delen te vinden zijn op Blu-ray Disc.

Scream (1996, 110 minuten)
Een reeks brute moorden schrikt het kleine stadje Woodsboro op. Sidney Prescott (Neve Campbell) krijgt ook te maken met de moordenaar als vrienden van haar ten prooi vallen aan de maniakale slachter. Ook lijken de moorden verband te houden met de dood van Sidney’s moeder, een jaar eerder. Nu moet de jonge vrouw zien te overleven en zien uit te vinden wie de moordenaar is.

Scream 2 (1997, 115 minuten)
Twee jaar zijn gepasseerd sinds Woodsboro werd opgeschrikt door brute moorden. Sidney Prescott probeert haar leven opnieuw op te pakken. Het verleden blijft haar achtervolgen, als blijkt dat er een film gemaakt gaat worden over de moorden. De première van de film komt naderbij, maar tegelijkertijd beginnen er ook weer doden te vallen. Het is duidelijk, de moordenaar is terug en Sidney moet andermaal de confrontatie aangaan met deze gestoorde gek.

Scream 3 (2000, 111 minuten)
Sidney Prescott leeft een teruggetrokken leven, ergens waar niemand haar kent. De gebeurtenissen rond de moorden zijn haar niet in de koude kleren gaan zitten. Ook nu blijft haar verleden haar achtervolgen. Op de set van “Stab 3” vermoordt iemand één van de castleden, bovendien laat iemand een foto achter van de moeder van Sidney. Dit is voor haar reden genoeg om haar schuilplaats te verlaten en op zoek te gaan naar antwoorden. Antwoorden op vragen rond de dood van haar moeder, maar die antwoorden blijken schokkender dan verwacht.

Scream 4 (2011, 110 minuten)
Tien jaar is voorbij gegaan sinds de laatste moorden in Woodsboro. Sidney Prescott heeft een boek geschreven over haar ervaringen en uiteraard moet ook Woodsboro bezocht worden voor wat publiciteit. Hier loopt ze andermaal tegen enkele oude bekenden aan, zoals Dewey (David Arquette) en Gale (Courtney Cox). Deze oude bekenden zijn echter niet de enige die hun gezicht weer laten zien. Ook Ghostface maakt andermaal zijn opwachting en al snel beginnen de eerste doden te vallen.

In 1996 verscheen Scream in de bioscopen. De film werd geregisseerd door Wes Craven, een icoon in het horrorgenre. Met Scream zette hij het genre van de “Teen Slasher”-film opnieuw in het spotlicht. De prent was dan ook een groot succes en ontketende een reeks films die allemaal geïnspireerd waren op het gegeven van de film. Denk hierbij aan projecten als I Know What You Did Last Summer en Urban Legend. Grootste kracht van de prent was ongetwijfeld het verhaal. Dit was zeer knap geschreven door Kevin Williamson. Zijn hippe dialogen kwamen goed over en vooral de vele referenties pakten goed uit. Zo refereren de karakters vaak naar horrorfilms, de vele vervolgen en de regels hiervan. Ook de vraag wie nou eigenlijk de moordenaar is, was een reden voor kijkers om tot het einde geboeid te blijven kijken. Geen verrassing dus dat het eerste deel een groot succes was. Een vervolg is dan een logische stap en Scream heeft tot nu toe drie vervolgen gekregen. Deze zijn alle in deze boxset te vinden. Deel twee is ongetwijfeld de beste van deze vervolgfilms. Dit deel is wat luchtiger van toon, maar niet teveel om afleidend te worden. Scream 3 kan gekenmerkt worden als de minste en het recent verschenen vierde deel hangt er een beetje tussenin. Na ruim elf jaar konden we weer genieten van de originele karakters, maar echt veel toevoegen aan de reeks doet de film niet. Echte horrorfans laten deze films doorgaans link liggen. Dit door de minieme hoeveelheid bloed en gore. Voor de doelgroep zijn dit echter films die er prima ingaan. Ze zitten namelijk vakkundig in elkaar en de hand van horrormeester Craven is duidelijk voelbaar. Vooral het origineel is soms flink spannend. De overige delen zijn dus een stuk minder van kwaliteit en kunnen maar moeilijk een plaatsje in de geschiedenis van de horrorfilm vinden. De figuur van Ghostface is ook te identiteitloos om ermee te kunnen identificeren. Horrorfiguren als Jason Voorhees, Freddy Krueger en Michael Meyers spreken veel meer tot de verbeelding. Zelfs Jigsaw uit de Saw-films is meer herkenbaar. Het gegeven dat steeds iemand anders het masker van Ghostface opzet is hier natuurlijk ook debet aan. Alles bij elkaar zijn Scream en zijn vervolgen films die prima genietbaar zijn voor een lekker avondje filmkijken. Mensen die niet echt houden van bloederige beelden kunnen hier toch genieten van de nodige spanning. Meer zal het nooit worden, maar helemaal niet erg als je weet wat je kunt verwachten.

Zoals gezegd bevat deze boxset alle de tot nu toe verschenen Scream-films op Blu-ray Disc. De films worden geleverd in een soort boekvorm, waar in het midden fraai vormgegeven pagina’s te vinden zijn. Hier is informatie te vinden over de films en biografieën van enkele betrokken cast- en crewleden. De delen zijn uiteraard ook afzonderlijk verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. Lees hier onze recensie van Scream 2 op Blu-ray Disc, hier de recensie van deel drie en hier deel vier. De schijven in deze boxset zijn gelijk aan die van de los verschenen uitgaven.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 446 min
Verpakking: Boxset
Resolutie: 1920 x 1080i
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045227395

• Alternate ending
  • Gag Reel
  • Alternate Opening
  • Deleted & Extended Scenes

Alle vier de films staan in hun originele formaat van 2.35:1 op de schijven. Het High Definition beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De eerste drie delen maken gebruik van de SMPTE VC-1 codec, de vierde van de MPEG-4 AVC videocodering. Deel één en vier hebben een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Bij deel twee en drie is de beeldfrequentie 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD-transfers, net als bij een standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De toegepaste versnelling heeft geen gevolgen voor de beeldkwaliteit, maar is wel merkbaar bij het geluid. De toepassing van het interlaced beeld betekent dat de uiteindelijke beeldkwaliteit ook afhankelijk is van de kwaliteit van de de-interlacer in je BD-speler of weergavescherm.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Scream 4 heeft de beste beeldkwaliteit. Dit is ook niet zo verwonderlijk, aangezien dit de meest recente film is. Scream zit hier echter heel dichtbij. Bij beide films scoort de transfer een ruime voldoende. Detail en scherpte zijn prima, ondanks enkele softe momenten. Kleuren ogen natuurlijk, waar die bij het eerste deel meer gedateerd overkomen. Bij donkere films zoals deze zijn contrast en schaduwdetail belangrijk en ook hier is het allemaal dik in orde. Anders is het met het beeld van delen twee en drie. Deel twee is verreweg het slechtst en hier wordt dan ook een onvoldoende gescoord. De wijde shots zijn onder de maat qua scherpte. De kleuren ogen wat uitgewassen en hadden veel feller mogen zijn. Het beeld heeft nu een gedateerd uiterlijk, wat versterkt wordt door de tegenvallende scherpte. De kleuren ogen wel natuurlijk, maar missen de verzadiging die we vaak zien bij films op dit medium. Verder is het contrast wat te laag, waardoor vooral donkere scènes niet goed uit de verf komen. Het zwartniveau is dan ook onvoldoende, het zwart neigt soms teveel naar grijs. Ook is er regelmatig edge enhancement aanwezig, gecombineerd met momenten van aliasing. Dit is ook aanwezig bij deel één en drie, maar dan in mindere mate. Deel vier heeft helemaal geen last van artefacten.

Alle vier de films hebben de beschikking over één audiotrack, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de Engelse taal. Ook hier steekt het laatste vervolg boven de andere uit. Prima detail, ruimtelijkheid en dynamiek zijn hier de kenmerken van. Het eerste deel heeft ook een goed geluid, alleen iets meer gedateerd klinkend. Maar ook hier horen we een goed gebruik van alle kanalen, aangevuld met een flinke hoeveelheid laag uit de subwoofer. Detail is ruim voldoende, evenals de helderheid en dynamiek. De audiosporen van deel twee en drie zijn in principe ook niet slecht te noemen. Alle hiervoor genoemde punten gelden ook voor deze delen. Hier is alleen iets minder laag aanwezig, waardoor het geheel wat vlakker overkomt. Scheiding van de kanalen is ook minder dan bij deel één en drie. Helderheid is verder prima, evenals het detail. Zoals bij het onderdeel Beeldkwaliteit al is opgemerkt, is dit een uitgave waarbij een vier procent versnelling is toegepast. Dit heeft invloed op de geluidskwaliteit. De DTS-HD track zou voller en dynamischer klinken als de 4% versnelling achterwege was gebleven. Alles bij elkaar vier prima tracks, die hier en daar wat aan kwaliteit moeten inleveren door bepaalde zaken.

Alle schijven starten op met trailers. De eerste drie delen bevatten geen extra’s en hier wordt dan ook meteen met de film begonnen. Er is geen menu aanwezig. Deel vier heeft wel een hoofdmenu en ook extra’s. Deze zijn allemaal Nederlands ondertiteld en in de resolutie 1080p/i.

Scream 4

Regisseur Wes Craven verzorgt het commentaar, samen met actrices Hayden Panettiere en Emma Roberts. Na een tijdje voegt ook Neve Campbell zich bij de groep via telefoon, maar zij blijft niet de gehele film aanwezig. De groep bespreekt de standaard zaken die komen kijken bij het maken van een film. Ze blikken terug op de opnames en bespreken bepaalde keuzes. Echt diepgaand wordt het nergens, maar voor de fans voldoet het prima.

Deleted & Extended Scenes
Een hele reeks verwijderde scènes en scènes die in verkorte vorm in de film te vinden zijn. Het betreft in totaal 17 scènes. Er is een Play All functie aanwezig, maar ze kunnen ook los van elkaar bekeken worden. Overigens missen wij het optionele commentaar van de regisseur, zoals dat op onder meer de Amerikaanse uitgave te vinden is.

Gag Reel (9 min.)
Een verzameling van de bekende momenten, waar dingen fout gingen tijdens de opnames.

The Making Of Scream 4 (10 min.)
Een vrij standaard kijkje achter de schermen. We zien verder beelden van interviews met de cast en crew, afgewisseld met beelden uit de film.

Alternate Opening (3 min.)
Een ander begin van de film. Er wordt verder geen tekst of uitleg gegeven. Deze scène is op bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave bij de verwijderde scènes te vinden.

Alternate Ending (2 min.)
Gelijk aan hierboven, maar nu een ander einde.

In deze boxset zijn alle vier de Scream-films verzameld. Deze vertellen het verhaal van Sidney Prescott die steeds weer in aanraking komt met mensen die zich voordoen als een gemaskerde moordenaar. Keer op keer moet ze de strijd aangaan met deze moordenaars, onderweg haar vrienden en familie verliezend. De beeldkwaliteit van de films op Blu-ray Disc zijn wisselend van kwaliteit. Deel één en vier zijn duidelijk beter dan de middelste twee. Dit geldt ook voor het geluid. De toepassing van 1080i beeld bij deel twee en drie is hier mede debet aan. De box draagt verder de naam ‘Ultimate Scream Collection’, maar echt ultiem is het niet te noemen. De eerste drie delen hebben namelijk totaal geen extra’s, zelfs geen menu. De extra’s op deel vier zijn gelijk aan die op de losse uitgave. De box bevat dus nogal wat haken en ogen, maar is op zich een mooie kans om alle films in één keer in huis te halen. Mits je bepaalde zaken naast je neer kunt leggen.