Pina

15-11-2011

6.6

Pina (Blu-ray)

20 Jaar lang zoeken Pina Bausch (choreografe) en Wim Wenders (filmmaker) naar een manier om de choreografieën van Pina vast te leggen op film. Maar de techniek voldoet steeds niet, tot Wenders in aanraking komt met 3D. Eindelijk kunnen ze beginnen. Ze willen de uitvoeringen vastleggen en Pina's unieke visie op dans en beweging. Maar heel onverwacht overlijdt Pina Bausch. Wenders wil de film stilleggen, maar de dansers van Pina, van het “Tanztheater Wuppertal Pina Bausch” overtuigen hem ervan door te gaan. Zij vertellen in deze film hoe zij Pina zien en dansen als eerbetoon aan haar. Niet alleen in het theater, maar ook in de buitenlucht rondom Wuppertal. Daarnaast zien we delen van haar meest bekende balletten.

Over de film Pina is haast geen samenvatting te schrijven. Het is namelijk niet één verhaal, het is een documentaire en eerbetoon aan de meest toonaangevende choreografe van de laatste 50 jaar op het gebied van moderne dans: Pina Bausch. Bausch (1940-2009) is 14 als ze naar de Folkwangschule in Essen gaat om dans te studeren o.l.v. Kurt Jooss (medegrondlegger van de expressionistische dans in Duitsland). Na haar afstuderen vervolgt ze haar dansstudie aan de bekende Julliard School in New York. Ze danst vervolgens bij de Metropolitan Ballet Company en New American Ballet. In 1962 gaat ze terug naar Duitsland om als soliste aan de slag te gaan bij het Folkwang Ballet, dat nog steeds onder leiding staat van Jooss. Naast haar dansen assisteert ze Jooss bij zijn werk als choreograaf en maakt in 1968 haar eerste eigen choreografie. In 1969 volgt ze Jooss op als artistiek directeur om vervolgens in 1972 als artistiek directeur van het Wuppertal Opera Ballet te worden aangesteld. Deze dansgroep wordt later herdoopt tot het “Tanztheater Wuppertal Pina Bausch”. Pina's kenmerken zijn een mix van bewegingen, eclectische muziekkeuze en aparte decors, maar vooral haar unieke samenwerking met haar dansers. De stijl die zij hanteert wordt later “tanztheater”-stijl genoemd.
In 1985 ziet de Duitse filmmaker Wim Wenders (Der Himmel über Berlin, Paris, Texas en Buena Vista Social Club) voor het eerst een ballet van Pina Bausch in Venetië: “Café Muller”, een van haar meest bekende stukken. En hij wordt enorm ontroerd. Het stuk raakt hem in zijn hart, maar ook fysiek. Niet in esthetische zin, maar in emotionele zin, omdat het gaat over basale dingen in het leven, zoals leven en dood, liefde en verwijdering. En vooral over verlangen. Wenders ziet daarna alles wat Bausch gemaakt heeft en komt in contact met haar. Pas later beseft hij wat haar stukken zo bijzonder maken, wat de “tanztheaterstijl” eigenlijk is. Bausch zegt namelijk niet tegen haar dansers wat ze moeten doen of welke bewegingen ze moeten maken, maar zij stelt vragen aan haar dansers. Als er een nieuw stuk wordt gemaakt stelt Bausch persoonlijke en intieme vragen aan haar dansers, waarop ze niet in woorden een antwoord mogen geven, maar in beweging, met hun lichaam. Zo leren ze praten met hun lichaam en met deze eigen bewegingen komen de balletten tot stand.
Bausch wilde graag dat haar balletten op film werden vastgelegd, maar ze was steeds niet tevreden over het resultaat. Wenders ontdekte dat “ruimte” hetgeen was dat ontbrak. Pas met de techniek van 3D konden de balletten zo getoond worden dat alle delen van de “lichaamstaal” goed konden worden overgebracht. Wenders zegt daar zelf over: “3D wordt tot nu toe alleen als attractie gebruikt, niet als filmtaal. Een nieuwe generatie filmmakers zal dat ontdekken en zal ons laten zien hoe je 3D als filmtaal kan gebruiken, want het biedt ongekende mogelijkheden.”
Net voor de start van de opnames in 2009 overlijdt geheel onverwacht Pina Bausch. Wenders wil eigenlijk stoppen, maar de dansers van Pina willen doorgaan. Zo wordt de film anders dan in eerste instantie was bedoeld. Er worden nog steeds delen van haar meest belangrijke werken getoond, namelijk Café Müller, Le Sacre du Printemps, Kontakthof en Vollmond. Maar daarnaast worden haar dansers gefilmd terwijl ze vertellen over Pina, over hun visie op haar, maar ook als ze dansen als eerbetoon aan haar. Vooral de stukken die in de buitenlucht in en rondom Wuppertal zijn gedraaid zijn heel bijzonder. Voor ik de film bekeek was ik niet bekend met het werk van Bausch en op mij kwamen de stukken van haar balletten vooral over als heel beladen, zwaar. Bij het kijken ernaar kwam een gevoel van neerslachtigheid, triestheid naar boven. Maar in de stukken komen ook geweld en eenzaamheid voor. De film zelf vond ik erg traag, maar de stukken die in de buitenlucht zijn gefilmd zijn heel mooi. Pas na het opzoeken van informatie over haar die ik voor deze recensie nodig had, kon ik de dansstukken meer waarderen. Dan weet je ook wat ze wilde bereiken en dat scheelt een hoop. Ik denk dat deze film voor kenners van dans heel veel waard is en erg gewaardeerd zal worden. Het geeft een mooi beeld van leven en werk van Pina Bausch en daar was het natuurlijk ook om te doen.

Twin Pics heeft Pina uitgebracht op 2D-DVD en een Blu-ray Disc met zowel de 2D- als de 3D-versie. De onderstaande bespreking betreft de BD.

Regisseur

Wim Wenders

Acteurs

Genre: Documentaire
Jaar: 2011
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Commentaar
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939151057

• verwijderde scenes

Pina staat in een beeldformaat van 1.85 : 1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele beeldformaat. De film staat op een 50 GB enkellaags disc, die voor bijna 44 GB is beschreven (inclusief extra's). Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Deze uitgave bevat twee schijven, een met de 2D-versie en een met de 3D-versie. Dat houdt in dat beide discs volledig kunnen worden benut voor de film en ze niet één disc samen hoeven te delen. Dat komt de beeld- en geluidskwaliteit ten goede.

2D
De film is in 3D opgenomen, maar er is ook een 2D-versie van gemaakt, die prachtig van kwaliteit is en geen enkel nadeel heeft van de omzetting vanuit 3D. Er blijft nog steeds veel over van de dieptewerking in het beeld. Het ziet er haarscherp en zeer gedetailleerd uit met een uitstekend contrast en schaduwdetail. Alle elementen blijven tot in detail zichtbaar, zoals de waterdruppels tijdens de dansscènes in de regen. Het kleurenpalet verandert per dansscène, van warm en vol van kleur tijdens Le Sacre du Printemps tot bijna zwart-wit tijdens de dans met de slaapwandelaars in Café Müller. Over de gehele linie is de kwaliteit voortreffelijk.

3D
Waar veel films met het 3D-logo het 3D-aspect verre van goed benutten, doet Pina het tegendeel. Over de gehele film wordt op een zeer subtiele wijze gebruikt gemaakt van de 3D-weergave. Nergens in de film wordt het vervelend. Op enkele momenten in de film wordt het camerastandpunt dusdanig veranderd dat er een extra illusie wordt gewekt. De focus ligt de gehele film op de danser(s) waar het op dat moment om draait, zonder dat alles wat er omheen gebeurt wazig wordt en niet meer te volgen is. Integendeel zelfs, de mooie omgevingen om de danser(s) heen is een lust voor het oog. De ondertiteling staat net voor het nulpunt geplaatst en is uitsteken te lezen. Kleuren worden mooi weergegeven met veelal een extra grauwtint welke geheel in de trant van de film valt.

De enige geluidstrack op de Blu-ray Disc van Pina is een DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track in de Duitse taal. Maar het is een mix van allerlei talen, waaronder Duits, Russisch en Frans. Het hoofdbestanddeel van het geluid is echter muziek. Er worden namelijk veel dansen van Pina getoond, met bijbehorende muziek en geluidseffecten die door de dansers worden gecreëerd. Het is een mooi helder en open klinkend geheel, waarin veel details hoorbaar zijn. Vaak gaat het om subtiele geluiden, zoals ademhaling of bewegingen, maar door de goede plaatsing in het geluidsbeeld en het open karakter van het geluid blijft alles heel herkenbaar. Er komen verschillende muziekstijlen aan bod tijdens de dansen, van klassiek tot moderne jazz, latin en electro-pop. Het klinkt allemaal prachtig, alleen tijdens Le Sacre du Printemps van Igor Strawinsky hebben de blazers wat moeite met het hoog en klinkt het wat rasperig en schel. Verder is het een mooie soundtrack, waarbij alle beschikbare kanalen worden gebruikt, al is er voor het LFE-kanaal niet zo heel veel te doen.

De Blu-ray Disc heeft een menu in 1.78:1 beeldformaat met fragmenten uit de dansen als achtergrond. De extra's verschillen nogal van de DVD-uitvoering. Het interview met Wim Wenders dat op de DVD staat, ontbreekt op de BD-uitgave, maar de extra's die we hier terugvinden zijn weer niet op de DVD aanwezig, met uitzondering van de trailer. Alle extra's zijn in HD-resolutie en DTS 5.1 geluid en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve het audiocommentaar.

Making of (46 min)
In deze documentaire zien we Wim Wenders aan het werk op de set van de film. Regelmatig geeft hij commentaar (in het Frans dit keer) en vertelt hij over de achtergronden van het maken van de film. Daarbij is veel aandacht voor het 3D-proces. We zien ook de dansers aan het werk tijdens hun voorbereidingen. Net als in de film zelf zijn er in de Making of geen interviews aanwezig.

Verwijderde Scènes (38 min)
Veertien dansscènes, allemaal solo's, die niet in de film terecht zijn gekomen. Sommige zijn heel kort, andere zijn een aantal minuten. Plus een scène over Peter Pabst, de decorontwerper van Pina Bausch. Alle scènes worden van commentaar voorzien door Wim Wenders.

Een prachtig, integer Engelstalig audiocommentaar van regisseur Wim Wenders. Hij spreekt eerlijk, open en met veel respect voor Pina Bausch, zonder haar te verheerlijken. Wenders gaat in op veel aspecten van het maken van de film, waaronder zijn relatie met Pina en over het filmen in 3D. Hij geeft ook aan waar hij 3D heeft ontdekt. Af en toe verwijst hij voor meer informatie naar de Making of. Opvallend is dat het audiocommentaar in DTS 5.1 geluid is. Er vallen regelmatig stiltes in het audiocommentaar en het is dan prettig dat het 'gewone' geluid van de film van goede kwaliteit doorloopt. Dit is een voorbeeld van hoe mooi en informatief een audiocommentaar kan (en zou moeten) zijn. Buitengewoon interessant!

Trailer (2 min)
De trailer van de film, bedoeld voor de internationale markt. De teksten zijn namelijk in het Engels.

In deze documentaire/film wordt het werk van de bekende choreografe Pina Bausch getoond door stukken uit haar meest bekende balletten en uitspraken van haar dansers over Pina en haar manier van werken te laten zien. Als eerbetoon aan haar, dansen haar dansers ook in de buitenlucht in en rondom Wuppertal. Een unieke film van Wim Wenders over een unieke visie op dans en beweging. De Blu-ray Disc-uitgave bevat zowel een 2D- als een 3D-uitvoering van de film, die beide uitstekend van kwaliteit zijn. Het geluid heeft veel detail en klinkt mooi helder. Ook qua extra's is dit een zeer mooie uitgave. Vooral het audiocommentaar is een voorbeeld van hoe het zou moeten zijn en is een aanvulling op de film zelf. Via de Making of kom je veel te weten over het 3D-opnameproces van de film. Dus deze uitgave is niet alleen interessant voor liefhebbers van dans, maar ook technici die meer willen weten over 3D kunnen met deze mooie uitgave uit de voeten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.