Henry’s Crime

11-11-2011

5.5

Henry’s Crime (Blu-ray)

Henry (Keanu Reeves) heeft een oersaai baantje als tolbeamte. Maar zijn leven wordt overhoop gegooid als hij ingaat op een uitnodiging van een bekende om in te vallen bij een potje softbal. Dit zorgt er namelijk voor dat Henry onbedoeld bij een bankoverval betrokken raakt. Hij wordt opgepakt en belandt in de gevangenis, alhoewel hij onschuldig is. Daar deelt hij een cel met Max (James Caan), die het prima bevalt in de gevangenis. Dat geldt niet voor Henry, die er het liefst zo snel mogelijk weg wil. Als hij dan uiteindelijk weer op vrije voeten is, krijgt hij een bizar idee: hij wil alsnog de bank overvallen waarvoor hij in eerste instantie onschuldig veroordeeld werd. Het lijkt een onmogelijke kraak, dus Henry kan wel wat hulp gebruiken. Daarom probeert hij Max over te halen. Ondertussen is Henry de actrice Julie (Vera Farmiga) tegen het lijf gelopen. Dat is perfect, omdat Henry haar kan gebruiken om dichterbij de kluis te komen. De interesses van Henry gaan echter verder dan dat...

Uit bovenstaande samenvatting zou je kunnen concluderen dat Henry's Crime een typische "kraakfilm" is. Zo'n film die je eerst de voorbereidingen op een schijnbaar onmogelijke inbraak laat zien, en vervolgens de klus zelf toont (waarbij uiteraard alles net anders gaat dan gedacht). Altijd leuk. Zo'n film is Henry's Crime echter niet. Het is namelijk vooral een romantische komedie. Henry's geplande misdaad is daarin de achtergrond voor een standaard liefdesverhaaltje, waarvan je op voorhand al kunt voorspellen hoe het afloopt. Dat klinkt niet erg positief, en dat is het ook niet. Want het komt allemaal niet echt lekker uit de verf. Neem nu het verhaal, dat vol zit met ongeloofwaardigheden. Niet in de laatste plaats het uitgangspunt van de film: het is nooit echt duidelijk wat Henry precies wil bereiken met de inbraak, los van de one-liner "als je toch moet zitten terwijl je onschuldig bent, dan had je evengoed de misdaad kunnen begaan". Het lijkt allemaal niet erg goed overdacht. Bovendien is het verhaal, zoals al eerder vermeld, ook behoorlijk voorspelbaar. Het antwoord op de vraag of Henry voor het geld of het meisje gaat zal voor niemand een verrassing zijn. En dat men bij de kraak tegen onvoorziene problemen aanloopt, is ook zoals verwacht. Toch hoeft dit alles niet tot een beroerde film te leiden. Het romkom-genre staat sowieso niet echt bekend om zijn originaliteit; er zijn genoeg liefhebbers die genoegen nemen met een lekker zwijmelfilmpje waarbij ze af en toe kunnen lachen en niet na hoeven denken. Maar ook deze mensen zullen weinig missen aan Henry's Crime. Voornaamste probleem is dat het allemaal bijzonder saai is. Afgezien van de opbloeiende romance tussen Henry en Julie gebeurt er namelijk weinig. Zo stellen de voorbereidingen op de kraak weinig voor en verlopen eigenlijk zonder enige spanning. Bovendien: voor een film die neergezet wordt als komedie valt er opvallend weinig te lachen. De sporadisch humor is heel erg subtiel. Daar zou nog mee te leven zijn als het liefdesaspect geslaagd zou zijn. Maar - je voelt hem al aankomen - ook hierin weet de prent niet te boeien. Dit is vooral te wijten aan het gebrek aan chemie tussen Keanu Reeves en tegenspeelster Vera Farmiga (The Departed, Up in the Air). De schuld ligt vooral bij Reeves, die niet over het emotionele bereik beschikt dat zijn rol nodig heeft. Farmiga valt hierin minder te verwijten. Wat Henry's Crime van een diepe onvoldoende weet te redden is dat de film richting het eind wel iets leuker/boeiender wordt. Maar dan moet je het als kijker wel wakker hebben gehouden. En dat is minder vanzelfsprekend dan je denkt.

Henry's Crime is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 108 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045226596

De BD-uitgave van Henry’s Crime heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Er valt voldoende positiefs te melden over de HD-transfer van Henry’s Crime. Zo heeft het beeld voldoende scherpte (niet overweldigend, maar met voldoende meerwaarde ten opzichte van SD) en is storende compressieartefacting niet aanwezig. Ook over de weergave van de kleuren, meestal met een bewust koele uitstraling, valt niks te klagen. En zoals je van een recente film mag verwachten, zijn er totaal geen vuiltjes of beschadigingen te bekennen. Een aantal zaken verhinderen echter dat de transfer een topscore krijgt. Te beginnen met de te hoge helderheid, die ook een negatief effect heeft op het zwartniveau. Ook het schaduwdetail is niet altijd even goed; zaken in de schaduw verworden regelmatig tot versmeerde vlakken. Tot slot valt op dat het allemaal wat vlak oogt. Geen vlekkeloze transfer dus, maar desondanks heeft het beeld genoeg kwaliteit voor een ruime voldoende.

Het geluid van Henry's Crime heeft op BD de vorm van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) aangenomen. De track zet vooral een rustig geluidsbeeld neer, waarbij spraak de boventoon voert. Deze klinkt helder en prima verstaanbaar, zonder noemenswaardige problemen. Wat surroundgebruik betreft valt er eigenlijk niet zoveel te beleven; enkel wanneer er muziek te horen is komt het geluidsbeeld wat tot leven. Dat is op zich niet zo vreemd, want veel meer gelegenheid tot actief surroundgebruik biedt de film niet. Het verhaal speelt zich dan ook grotendeels af in rustige omgevingen als een appartement en een leeg theater. Daarmee ligt ook het feit dat LFE-kanaal nauwelijks iets te doen heeft geheel in de lijn der verwachting. Qua geluidsbeleving is dit dus geen track die veel spektakel bevat, maar gezien de setting en het type film voelt dat niet aan als een gemis. We kunnen dan ook spreken van een prima geluidskwaliteit.

De BD-uitgave van Henry's Crime bevat geen (popup-)menu, dus logischerwijs zijn er geen extra's aanwezig. Dat geldt overigens ook voor de buitenlandse uitgaven.

In Henry's Crime zie je hoe Henry (Keanu Reeves) onterecht in de gevangenis komt voor een bankroof. Wanneer hij vrijkomt, besluit hij de bank alsnog te beroven. Waarom? Geen idee, de film geeft hier niet echt een duidelijke motivatie voor. Of wellicht hebben we die gemist, omdat we in slaap waren gesukkeld. Henry's Crime is namelijk behoorlijk saai. Afgezien van de opbloeiende romance tussen Henry en een actrice gebeurt er weinig, en ook (de voorbereiding op) de bankroof levert nauwelijks boeiende materie op. Bovendien valt er, voor een film die als komedie wordt neergezet, opvallend weinig te lachen. Al wordt Henry's Crime richting het eind wel wat boeiender. De BD-uitgave heeft een nette beeldkwaliteit en prima dialooggericht geluid. Er zijn geen extra's aanwezig, net als op de buitenlandse uitgaven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.