Age of the Dragons

10-11-2011

4

Age of the Dragons (Blu-ray)

Ishmael (Corey Sevier) is een uitstekend harpoenier en is samen met zijn zwijgzame vriend Queequeg (Kepa Kruse) op zoek naar werk. Ze monsteren aan op het landschip Pequod van kapitein Ahab (Danny Glover), dat wordt bestuurd door diens geadopteerde dochter Rachel (Sofia Pernas). Ahab is altijd op zoek naar het van draken afkomstige vitriool, een waardevolle en belangrijke energiebron voor de wereld. Maar Ahab heeft ook nog een persoonlijke missie. Hij wil wraak nemen op een grote, witte draak. Toen Ahab nog een tiener was heeft deze draak namelijk zijn jongere zusje vermoord. Ahab jaagt al jaren lang op deze witte draak en de vraag is of het hem deze winter gaat lukken om de ultieme strijd met de draak aan te gaan.

Ahab, Ismael, Queequeg. Voor wie z'n klassiekers kent zijn dit bekende namen. Het zijn namelijk personages uit Moby Dick (een boek van Herman Melville). Maar Moby Dick gaat toch over de jacht op een walvis? Inderdaad, maar scenarioschrijver McKay Daines en regisseur Ryan Little hebben het aangedurfd om de walvis te vervangen door een draak. En is dat een geslaagde transformatie? Helaas kunnen we daar niet bevestigend op antwoorden. Sterker nog, het is een draak van een film, vol pathetiek en overacting. Gezien de behoorlijke cast, met Danny Glover en Vinnie Jones, in combinatie met een bewezen literair verhaal waren de verwachtingen toch wat hoger. Maar het tempo is te laag, de spanning ontbreekt en visueel loopt de film hopeloos achter. Draken komen er nauwelijks in voor. Als je de extra's van deze Blu-ray Disc-uitgave bekijkt kom je erachter dat het in het begin nog minder was. Er is een speciale scène toegevoegd, met alleen maar digitaal gemaakte draken, om meer draak en meer spanning in het verhaal aan te brengen. Maar helaas mist dat de uitwerking die men voor ogen had. Eén extra scène met draken kan deze film niet redden, daar is veel meer voor nodig. Voornamelijk meer tempo en beter acteren. Ryan Little heeft zich vooral gericht op de aankleding en zich te weinig met zijn acteurs bemoeid. Dat Little wel degelijk een goede film kan maken heeft hij bewezen met Saints and Soldiers, een vrij sterke oorlogsfilm ten tijde van het Ardennenoffensief. Daarna heeft hij bijna jaarlijks een film gemaakt, maar veel potten heeft hij daarmee niet kunnen breken. Met Age of the Dragons zal dat ook niet gaan lukken. De film kreeg voornamelijk zeer negatieve kritieken en dat is meer dan terecht. Maar vaak (zie de films van Uwe Böll) kan dat weer leiden tot cult-films. Het is echter sterk de vraag of Age of the Dragons dat lot ook is gegund. Daarvoor heeft het namelijk gewoon te weinig te bieden.

Splendid Film heeft Age of the Dragons uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de BD-uitgave.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2011
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549175104

• Behind the Scenes
  • Visual effects
  • Outtakes

Age of the Dragons staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele beeldformaat. Op de hoes staat abusievelijk een beeldformaat van 1.78:1 vermeld. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 22 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Gelukkig staat de film niet in het op de hoes vermeldde beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc, anders had dat flink wat puntenaftrek opgeleverd. Het blijft bij een foute vermelding op de hoes. Deze Blu-ray Disc heeft een erg mooi en gedetailleerd beeld. De film is in digitaal formaat opgenomen, dus grain is hier niet aan de orde. Toch heeft het beeld een mooi filmische uitstraling. Het ziet er zeer scherp uit, met een uitstekend contrast en schaduwdetail. Het kleurenpalet is erg beperkt. Er is bewust gekozen om het kleurgebruik erg rond bruintinten te houden. Felle kleuren zien we dan ook alleen bij de spaarzame flashbacks in de film. Huidtinten komen verder heel natuurlijk over. Het zwartniveau had bij deze transfer een stuk beter gekund, want diep zwart is niet aanwezig. De nachtscènes zijn dan ook nooit echt donker. Voor de rest niets dan lof voor deze transfer.

Er staan twee DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) geluidstracks op de Blu-ray Disc van Age of the Dragons. De belangrijkste is de Engelstalige track, die prima klinkt. De muziek en de atmosfeergeluiden zorgen voor een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De muziek is overal vrij dominant aanwezig, maar tijdens de spaarzame muziekloze scènes komt er een mooie en gedetailleerde geluidstrack bovendrijven. Dialogen komen keurig uit het midden en klinken mooi vol en warm. Danny Glover heeft een rauwe, bijna fluisterende stem, maar hij blijft prima te verstaan. Op een aantal momenten is het LFE-kanaal goed aanwezig met een strak en zeer diep laag. Tijdens een aantal scènes wordt er flink uitgepakt en ontstaat er een grote dynamiek in het geluid. Mede daardoor is dit een prima in het gehoor liggende geluidstrack.

De Blu-ray Disc heeft een menu in 1.78:1 beeldformaat, met scènes uit de film als achtergrond. De extra's zijn in HD-resolutie en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Behind the Scenes (9 min)
Veel beelden van de set illustreren een aantal interviews met producenten en de belangrijkste acteurs. Belangrijke afwezige is echter regisseur Ryan Little.

Outtakes (2 min)
Wat foute opnames en geintjes van de acteurs. Er zit weinig interessants en weinig grappigs tussen.

Visual Effects (3½ min)
Een kort item over de visuele effecten. Hier wordt duidelijk dat er, na de montage, nog een extra scène is toegevoegd die geheel digitaal is opgebouwd, om zo meer draken in de film te laten zien.

Kapitein Ahab is al jaren op zoek naar een grote, witte draak die ooit zijn jongere zusje heeft vermoord. Age of the Dragons is een adaptatie van het beroemde verhaal van Moby Dick, maar dan met de jacht op een draak in plaats van op een walvis. Helaas kan deze omzetting niet boeien door teveel pathetiek, gebrek aan tempo en matig acteren. Ondanks dat de special effects er oubollig uitzien heeft de Blu-ray Disc-uitgave een uitstekende beeldkwaliteit. Ook de gedetailleerde geluidstrack is van prima kwaliteit. Er zijn ook een paar korte extra's aanwezig, maar deze zijn niet zo heel boeiend. Al met al een technisch prima uitgave van een zeer matige film.