Last Night

Laurens van der Molen
08-11-2011

6.8

Last Night (DVD)

Wanneer Michael (Sam Worthington) en zijn vrouw Joanna (Keira Knightley) naar een feestje van zijn werk gaan, is Joanna erg jaloers op Laura (Eva Mendes), een aantrekkelijke collega van Michael. Tijdens het feest heeft ze namelijk de indruk dat Michael Laura erg leuk vindt. De twee gaan de volgende dag op zakenreis en hier is Joanna dan ook absoluut niet blij mee. Wanneer ze thuis komen van het feest krijgen ze ruzie en hoewel het stel de volgende ochtend weer normaal tegen elkaar doet, zit het voorval nog niet lekker. Terwijl Michael op zijn zakenreis is, komt Joanna na twee jaar weer een oude liefde, Alex (Guillaume Canet), uit Parijs tegen. De vonk is nog steeds duidelijk aanwezig en de twee spreken af om die avond iets te gaan drinken. Op de zakenreis is er ook een duidelijke spanning tussen Michael en Laura. Ook zij spreken af om na het werk wat te drinken. Michael en Joanna zijn allebei erg onzeker over hun gevoelens en de vraag is dan ook of ze allebei wel trouw blijven en wat voor gevolgen dit heeft voor hun huwelijk.

Het onderwerp van Last Night is trouw aan je partner en vooral de verleiding tot vreemdgaan. De film laat de kijker zelf beslissen wat goed en wat fout is en laat dit zelf open. De dialoog tussen Laura en Michael in het zwembad is hier een goed voorbeeld van. Laura vertelt een verhaal waaruit blijkt dat ze respect heeft voor het huwelijk en voor relaties. Toch snapt ze ook dat mensen vreemd gaan en keurt ze dit niet af. Dit komt eigenlijk de hele film door terug. De kijkers beslissen zelf wie ze vinden dat er fout zit en alle karakters hebben duidelijke motivaties voor de dingen die ze doen. Last Night is een echte karakterfilm, die het van de sfeer, de acteurs en de dialogen moet hebben. Gelukkig heeft schrijfster en regisseur Massy Tadjedin, die met deze film debuteert als regisseur, een sterke groep acteurs bij elkaar gezocht. Ze doen het allemaal goed, maar Sam Worthington is af en toe wat aan de houterige kant. Keira Knightley daarentegen springt er duidelijk positief uit. Haar emoties zijn goed van haar gezicht te lezen, wat door de vele close-ups erg belangrijk is. Ook haar manier van spelen en de manier waarop ze de dialogen brengt, zijn erg sterk. Je leeft hierdoor mee met het karakter, hoewel je het misschien niet altijd eens bent met de beslissingen die ze neemt. Ook wat betreft sfeer zit het wel goed met Last Night. Er zijn duidelijk seksuele spanningen aanwezig tussen de vier hoofdrolspelers, waardoor de verleidingen begrijpelijk en realistisch zijn. Op de dialogen valt ook weinig aan te merken, hoewel deze met name bij de gesprekken tussen Joanna en Alex soms net iets te weinig achtergrondinformatie bevatten. De twee hebben duidelijk een geschiedenis, maar deze wordt naar mijn mening net iets te weinig uitgewerkt. Als dit iets uitgebreider was gedaan, was de verleiding die Joanna voelt nog duidelijker overgekomen bij de kijker. Last Night is een mooie kleine dramafilm, waarin met name Keira Knightley een toprol neerzet. Ook met de sfeer zit het helemaal goed. Voor iedereen die niet vies is van een mooie dramafilm is deze film dan ook een prima keuze!

Genre: Drama, Romantiek
Speelduur: 89 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
EAN: 8715664089392

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. De film bevat veel close-ups en deze zien er prachtig uit. Ook op de scènes die binnen afspelen is niks aan te merken. Waar het beeld af en toe wel iets meer moeite mee heeft, zijn de scènes die zich buiten in het donker afspelen. Hier is wel wat filmgrain, edge enhancement en soms zelf wat ghosting zichtbaar. Last Night is echter gemaakt met een klein budget, dus de kans is groot dat dit niet zozeer aan deze transfer, maar aan het origineel is te wijten. Verder ziet het er allemaal goed uit. Het zwartniveau en contrast zijn tenslotte goed. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk onder in het beeld weergeven en is op een paar kleine foutjes na van een prima kwaliteit.

Last Night heeft twee Dolby Digital 5.1 (448kb/s) tracks. De ene is Frans en de andere in de oorspronkelijke Engelse taal. Voor de recensie is de Engelse beluisterd en deze is van een goede kwaliteit. De film bestaat bijna alleen uit dialogen, gecombineerd met instrumentale muziek. De dialogen zijn duidelijk te verstaan uit het middenkanaal, ook wanneer ze gecombineerd worden met muziek. De surroundkanalen worden vooral gebruikt voor omgevingsgeluiden. Met name in het restaurant, op straat en op het feestje zijn ze duidelijk te horen. Maar ook tijdens een dialoog in het appartement hoor je bijvoorbeeld subtiel de hond op de achtergrond. De subwoofer heeft het bij deze film erg makkelijk. Deze is eigenlijk alleen hoorbaar tijdens het feestje en de muziek en zelfs hier moet je erg goed je best doen om het te horen. Dit is echter geen enkel probleem, omdat het goed bij de film past. Een heel rustige maar prima geluidstrack dus.

De DVD start op met een statisch menu waarin kan worden gekozen voor Frans of Nederlands. Vervolgens komen de welbekende beveiligingswaarschuwingen in beeld en hierna volgt een aantal promotietrailers. Na deze trailers start de film direct, er zijn dus geen menu of extra’s aanwezig.

Last Night is een film over relaties en het trouw zijn aan elkaar. Wanneer Michael op zakenreis gaat samen met een aantrekkelijke collega, voelt hij de verleiding om zijn vrouw Joanna te bedriegen. Terwijl haar man weg is, komt Joanna een oude liefde tegen, waar zeker nog een vonk bij aanwezig is. Michael en Joanna moeten die avond allebei een beslissing nemen, blijven ze trouw aan elkaar of gaan ze toch voor de verleiding. De film moet het hebben van de sfeer, de acteurs en de dialogen en dat zit wel goed. De acteurs zetten hun rol allemaal goed neer. Sam Worthington is net iets minder en Keira Knightley stijgt duidelijk boven de rest uit. Het beeld is op een paar kleine foutjes in de donkere scènes na van een uitstekende kwaliteit en ook het geluid is prima bij deze DVD-uitgave. Helaas heeft de DVD geen extra’s. Last Night is een mooie ingetogen dramafilm, waarin met name Keira Knightley een toprol neerzet.