Conviction

02-11-2011

7.5

Conviction (DVD)

Betty Anne Waters (Hilary Swank) en haar broer Kenny (Sam Rockwell) hebben een erg hechte band en hebben zich samen door hun moeilijke jeugd gevochten. Wanneer Kenny door de politie wordt aangehouden op verdenking van de moord op een vrouw uit de buurt, is Betty Anne logischerwijs heilig overtuigd van zijn onschuld. Tijdens de rechtszaak blijkt dat de jury daar anders over denkt, met als gevolg dat Kenny veroordeeld wordt. In de gevangenis heeft Kenny het erg zwaar. Betty Anne ziet dan ook maar één mogelijkheid: zelf de opleiding tot advocaat volgen en als Kenny's advocaat proberen om hem vrij te krijgen. Deze beslissing heeft echter ook grote gevolgen voor haar gezinsleven. Zal het Betty Anne lukken om Kenny's onschuld te bewijzen? Of zit Kenny terecht vast en is het dus verspilde moeite?

Conviction, een film van acteur/regisseur Tony Goldwin, is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Betty Anne Waters. In hoeverre alles ook daadwerkelijk zo gebeurd is als in de film valt te bezien (er zijn ongetwijfeld zaken aangepast om het verfilmbaar te maken), maar de opzet bevat voldoende potentie om het tot een boeiende kijkervaring te maken. Zo is er het drama-element: Betty Anne wil er alles aan doen om haar voor moord veroordeelde broer Kenny vrij te krijgen, en dus besluit ze de loodzware opleiding tot advocaat te volgen. Iets waar haar privé- en gezinsleven veel onder te lijden heeft. De klok tikt, want de opvliegende Kenny heeft het erg zwaar in de gevangenis. Betty Anne is echter volledig overtuigd van zijn onschuld, ook al wijzen de bewijzen wel degelijk in zijn richting. Dit brengt ons bij het thriller/rechtbank-aspect van het verhaal. Betty Anne zal namelijk bewijzen moeten verzamelen die Kenny's betrokkenheid bij de moord tegenspreken om daarmee de eerdere veroordeling in de rechtbank aan te vechten. Dit alles maakt Conviction in potentie tot een interessante combinatie van Dead Man Walking en Erin Brokovich. Maar helaas, de uitwerking laat nogal te wensen over. Dit ligt niet aan het acteerwerk. Hilary Swank, die Betty Anne speelt, weet zoals altijd volledig te overtuigen en ook de veelzijdige Sam Rockwell zet een prima rol neer als Kenny. Juliette Lewis verdient eveneens een bijzondere vermelding. Ze krijgt slechts weinig schermtijd, maar weet daarin wel een memorabele prestatie neer te zetten als een van Kenny's ex-vriendinnen. Behalve in het acteewerk weet Convection echter nergens in uit te blinken. Emotionele scenes missen impact - wat ook niet helpt is dat de terugblikken naar de kindertijd van Kenny en Betty Anne onvoldoende effect hebben - en ook het onderzoek van Betty Anne wordt niet erg boeiend in beeld gebracht. Daar had men zeker meer mee kunnen doen. Ander minpunt is de voorspelbaarheid; het feit dat men Betty Anne's verhaal in promomateriaal neerzet als “inspirerend” verraadt al waar het allemaal naartoe zal gaan. De vele toevalligheden binnen het verhaal zijn eveneens een minpunt, ook al zijn ze dan misschien op waarheid gebaseerd. Samen met het doorsnee camerawerk doet het allemaal heel erg denken aan de gemiddelde waargebeurde woensdagavondfilm op TV. Compleet mislukt is Conviction zeker niet, voor fans van dit soort films heeft de prent voldoende te bieden. Dat het om een topfilm zou gaan, zoals de prijs voor Beste Film op het Boston Film Festival doet vermoeden, is echter overdreven. Want zoals gezegd is Conviction weinig meer dan een doorsnee TV-film. Een erg goed geacteerde TV-film, dat dan weer wel.

Conviction is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Jaar: 2010
Speelduur: 106 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777934678

A-Film heeft Conviction in de oorspronkelijke verhouding van 1.85:1 op DVD gezet. De transfer – uiteraard anamorf – heeft een uitstekende scherpte en detaillering. Maar ook op de overige fronten, zoals helderheid, contrast en schaduwdetail, valt er helemaal niks te klagen. Qua kleuren oogt het allemaal vrij somber, maar dat past prima bij de toon van de film. Huidtinten zien er bovendien natuurlijk uit. Eveneens positief is dat de digitalisering van het beeld niet voor grote problemen heeft gezorgd. Hinderlijke compressieartefacting, bijvoorbeeld macro-blocking of posterisatie, is dan ook geheel afwezig. Het enige noemenswaardige minpuntje is de aanwezigheid van enige edge enhancement. Maar gelukkig niet in die mate dat het echt afleidend werkt. De conclusie zal duidelijk zijn; we kunnen hier spreken van een uitstekende transfer!

Het oorspronkelijke Engelstalige geluid van Conviction is als Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) op de DVD aanwezig. Het zal geen verrassing zijn dat dit een dialooggerichte film is, en dus is het niet vreemd dat de track voornamelijk een rustig en beheerst geluidsbeeld neerzet. Het belangrijkste daarbij zijn de dialogen. Wat dat betreft geeft de track weinig reden tot klagen. Spraak is namelijk altijd goed verstaanbaar en komt netjes uit het midden. In een heel enkel gevalletje, met name bij geschreeuw, is er iets van lichte oversturing hoorbaar, maar dat gebeurt te sporadisch om dit echt als noemenswaardig probleem te bestempelen. Aan de achterkant van het geluidsbeeld vergroten de surroundspeakers de ruimtelijkheid door muziek en omgevingsgeluiden te laten horen. Wanneer daar gelegenheid voor is, bijvoorbeeld bij de scènes in de bar, wordt zo een mooi ruimtelijk geluidsbeeld gecreeerd. De dynamiek van het geluid is eveneens dik in orde, en hetzelfde kan gezegd worden over de detaillering. Kortom: een rustige, prima klinkende track, waarop weinig aan te merken valt.

In het statische menu van de in Nederland verkrijgbare DVD-uitgave van Conviction zijn geen noemenswaardige extra’s te vinden, alleen wat promo-trailers. Met enkel een kort interview scoort de Amerikaanse uitgave hierin echter niet veel beter.

Conviction is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Betty Anne Waters, de vrouw die besloot om een loodzware advocatenopleiding te volgen om haar broer vrij te pleiten. Het acteerwerk, van onder meer Hilary Swank, Sam Rockwell en Juliette Lewis, is uitstekend. Dat kan echter niet voorkomen dat de film grotendeels aanvoelt als een doorsnee TV-film. Een topper is het dus niet, maar voor liefhebbers van dit soort op waarheid gebaseerde drama's heeft Conviction voldoende te bieden. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit en een rustige, goed klinkende 5.1-track. Extra's zijn er niet, maar dat is op de buitenlandse uitgaven niet veel anders.