Rabat

27-10-2011

4

Rabat (Blu-ray)

Rabat is een roadmovie die je meeneemt op de reis van de drie vrienden Nadir (Nasrdin Dchar), Abdel (Achmed Akkabi) en Zakaria (Chico Kenzari). Als Nadir van de een op de andere dag de oude taxi van zijn vader van Amsterdam naar Rabat moet rijden, nodigen zijn twee beste vrienden zichzelf uit om met hem mee te gaan. Dit was niet de bedoeling van Nadir, maar hij ziet geen kans meer om ze tegen te houden. De reis voert hen door heel Europa, op weg naar de Marokkaanse hoofdstad. Nieuwe werelden, ontmoetingen onderweg en het geheime reisdoel van Nadir zetten de vriendschap tussen de heren steeds verder onder druk.

Hoofdrolspeler Nasrdin Dchar mocht onlangs voor zijn indrukwekkende hoofdrol in de Nederlandse speelfilm Rabat een gouden kalf mee naar huis nemen. Zijn speech gebruikte hij als podium voor politieke en maatschappijkritische uitingen, een beladen redevoering. Dit past in het plaatje van de film, want ook Rabat schuwt de waarheid niet. De toon van de film is voornamelijk luchtig, maar voor een deel is dit maar schone schijn. Er is een serieuze ondertoon waarbij er slim wordt gespeeld met stereotiepe beelden. De Marokkaanse vrienden die de hoofdrol spelen nemen het niet zo nauw met ethiek. Ze stelen wanneer ze de kans krijgen en belagen een portier van een nachtclub wanneer ze niet meer naar binnen mogen. Maar hoeveel blaam treft deze portier, die al even vol met vooroordelen zit? Of wat te zeggen van een akkefietje met corrupte Spaanse agenten, het staat hier buiten kijf dat de jongens in de slachtoffer rol verkeren. De film is geheel opgebouwd rondom de vriendschap tussen de ‘drie’. Deze komt zeer geloofwaardig over en is samen met het natuurlijke acteerwerk de kracht van de film. Rabat is het regiedebuut van Victor Ponten en Jim Taihuttu. Ze maken een zelfverzekerde indruk met sierlijk camerawerk, een strak tempo en goed gevoel voor montage. Het is jammer dat de scherpe randjes worden vermeden. Uitgezonderd een scène hier en daar worden zaken niet op de spits gedreven zodat de ware redenen voor gedrag en gevolg zichtbaar worden. Het standaard einde helpt daar niet echt bij en voelt wat overhaast. Vanaf het moment dat men aankomt in de Marokkaanse hoofdstad is de vaart er eigenlijk wel uit. Rabat is een film van deze tijd over de problemen van deze tijd. De materie wordt op integere wijze behandeld en biedt de kijker de ruimte om zijn eigen oordeel te vellen. De luchtige toon en goede humor maken het geheel goed te behapstukken. Een roadmovie volgens het boekje, maar dat hoeft helemaal zo slecht niet te zijn.

Jaar: 2011
Speelduur: 106 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053814914

• Diverse Featurettes
  • Making of (speelduurlengte)
  • Diverse videoclips

De Blu-ray Disc uitgave van Rabat heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc uitgave bestaat uit een 50 GB dubbel-laagse disk.

De beeldkwaliteit van Rabat is ruim voldoende. Voornamelijk de kleuren springen er in positieve zin uit. Aangepast aan de situatie geven ze altijd een natuurgetrouw beeld en dragen ze bij aan de sfeer van de film. De scherpte en detaillering zijn helaas minder. Het beeld is simpelweg niet gestoken scherp en roept daarmee niet het HD-gevoel op. De transfer lijkt last te hebben van een soort permanente soft-focus, op sommige momenten sterker dan andere. Zwartniveau en schaduwdetail zijn verder prima op orde. Er is slechts sprake van zeer lichte, filmische grain. Verder zijn er geen defecten te bespeuren.

Deze Blu-ray Disc is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele talen. Er wordt namelijk onder andere Nederlands (al dan niet met accent), Engels, Frans en Arabisch gesproken in de film. Bij de ondertiteling kan er gekozen worden om alleen de niet-Nederlandstalige stukken te ondertitelen of alle tekst. Dit laatste is aan te raden gezien de dialogen niet altijd even goed te verstaan zijn. Dit ligt niet zozeer aan de technische kwaliteit van de track – de dialogen zijn goed van volume en prima gecentreerd – maar meer aan het euvel van de Nederlandse film. Dialogen zijn doorgaans niet al te best gearticuleerd en het accent helpt hier ook niet echt. Rabat is een muzikale film met regelmatig een vorm van muziek op achter- of voorgrond. Deze muziek komt mooi ruimtelijk uit alle speakers. Vooral tijdens de scènes in de nachtclub waan je je daadwerkelijk daar. Tot slot worden andere effecten en omgevingsgeluiden op adequate wijze weergegeven.

Vanuit het hoofdmenu zijn een redelijk aantal extra’s te benaderen. Deze zijn op speelse wijze weergegeven in een soort mozaïek van afbeeldingen. Helaas zit er een foutje in het extra’s-menu waardoor soms alleen de achtergrond nog zichtbaar is en er niets meer bediend kan worden. Er zit dan niets anders op dan je speler opnieuw opstarten. Hieronder worden alle extra’s afzonderlijk omschreven. Alle extra’s zijn in HD te bekijken.

The Road to Rabat (102 min.)
De voornaamste extra is een making of van speelfilmlengte. Het is een naturalistisch gemaakte making of die is opgezet in dagboekvorm. Het geeft een uniek kijkje in de uitdagingen van dag tot dag tijdens het maken van deze film. Als je slechts één van de extra’s gaat kijken, laat het dan deze zijn.

Rabat Taxisessies (21 min.)
Feitelijk betreft dit een serie met 7 videoclips van uiteenlopende artiesten. Ze hebben echter één ding gemeen, alle clips zijn gemaakt achterin de rijdende taxi die een hoofdrol speelt in de film.

Featurettes (8 min.)
Er zijn in totaal 4 korte featurettes te benaderen vanuit het hoofdmenu. Respectievelijk betreft dit ‘De Droom’, ‘De Vrienden’, ‘De Reis’ en ‘Het Einddoel’. Ze zijn erg kort en voegen weinig toe ten opzichte van de al zeer uitgebreide making of die ook beschikbaar is.

Sef ‘De Leven’ (inc. Making of en teaser) (4 min).
De clip van het meest prominent nummer uit de film. Hierbij is tevens een korte making of opgenomen.

Sjaak ft. Appa ‘Wat is er?!’ (inc. Making of en teaser (4 min.)
Nog een muziekclip, wederom voorzien van een making of en ditmaal ook nog een teaser van de clip.

Flinke namen ‘Wolken’ (4 min.)
Een muziekclip met beelden uit de korte film ‘Wolken’.

Wolken #2 (short film) (7 min.)
Deze korte film is grauw en korrelig zwart-wit met grotendeels dezelfde acteurs als uit de hoofdfilm. De producent is dezelfde als van de hoofdfilm (Habbekrats).

Wladimir (short film) (9 min.)
Nog een korte film. Wat hier wel opvalt is dat de beeldkwaliteit belabberd is. Zodanig slecht dat het afleidt van de interessante inhoud.

Trailer en Teaser Trailer (3 min.)
De originele bioscooptrailet en de teaser-trailer zijn vanuit het menu te benaderen.

In Rabat ondernemen de vrienden Nadir, Abdel en Zakaria een avontuurlijke reis richting de Marokkaanse hoofdstad Rabat. Ze maken daarbij veel dingen mee en hun vriendschap wordt danig op de proef gesteld. In deze stijlvol gefilmde roadmovie zit voldoende humor maar ook de spannende onderwerpen worden niet vermeden. Dit maakt het tot een boeiend geheel. Beeld- en geluid van deze Blu-ray Disk zijn prima op orde. De hoeveelheid extra’s – waaronder een zeer uitgebreide making of - zal niemand doen klagen.