Incendies

21-10-2011

7.8

Incendies (DVD)

Na de dood van Nawal Marwan (Lubna Azabal) gaan haar kinderen Jeanne (Mélissa Désormeaux-Poulin) en Simon (Maxim Gaudette), een tweeling, naar de notaris (Rémy Girard) voor haar testament. De notaris overhandigt hen twee enveloppen van hun moeder. Eén moeten ze aan hun vader geven, de ander aan hun broer. Jeanne en Simon weten echter niet van het bestaan van een broer en hun vader hebben ze nooit gekend. Het blijkt dat ze eigenlijk heel weinig weten over de geschiedenis van hun moeder en Jeanne wil hier graag opheldering over. Ze vertrekt naar het geboorteland van haar moeder, ergens in het Midden-Oosten. Het enige aanknopingspunt dat ze heeft is het paspoort van haar moeder en een oude foto. Al snel komt ze erachter dat haar moeder een turbulent leven heeft gehad, vol schaamte, gevaar en verdriet. Langzaamaan wordt helder hoe haar moeder geleefd heeft en wat de achtergrond is van zowel Nawal als Jeanne en Simon.

Incendies, wat zoveel betekent als vlammenzee of vuurzee, is een zeer aangrijpende en sterk gemaakte film over het leven van een vrouw in het Midden-Oosten. Het land waar een groot deel van het verhaal zich afspeelt wordt bewust niet genoemd en dat is ook niet zo belangrijk. Het zou zich overal kunnen afspelen. Het verhaal van de film is dan ook vrij universeel. Het leven van een christen in een moslimwereld of van een moslim in een christenwereld is niet eenvoudig. Het komt helaas maar al te vaak voor dat de religieuze conflicten die we in deze film zien ook in het echt vaak plaatsvinden. De hoofdpersoon van het verhaal in Incendies, Nawal, is een christen. Ze is echter verliefd op – en zwanger van – een moslimman. Iets wat door de familie niet geaccepteerd wordt. Eerwraak ligt op de loer en hoe vaak lezen wij ook hier niet in de krant dat er verminkingen of zelfs moorden worden gepleegd uit eerwraak? Het verhaal van Nawal gaat echter nog verder dan dat. Vaak speelt het lot haar parten, waardoor zij in bepaalde situaties verzeild raakt die zij zeker niet gewild had. Andere keren is het naar aanleiding van een bewuste keuze van haar zelf dat zij in een hachelijke situatie terechtkomt.
Het verhaal van deze film is gebaseerd op een toneelstuk uit 2003 van de van oorsprong Libanese schrijver Wajdi Mouawad. De Canadese regisseur Denis Villeneuve was zo onder de indruk van het stuk dat hij het dolgraag naar het witte doek wilde vertalen. Met toestemming van Mouawad heeft hij het toneelstuk bewerkt tot filmscenario en heeft zelf ook plaatsgenomen op de regisseursstoel. Villeneuve had tot voor kort weinig noemenswaardige projecten op zijn naam staan. Incendies is zijn eerste grote project en het ligt in de lijn der verwachtingen dat hij snel naam zal gaan maken. Het is namelijk een erg sterke en indringende film geworden. En wat erg knap is, is dat hij melodrama weet te voorkomen. Zijn documentaire-achtige stijl van draaien werkt uitstekend bij deze film. Het is niet al te gepolijst, wat de geloofwaardigheid sterk vergroot. Men heeft voor een aparte opbouw van het verhaal gekozen waar heden en verleden door elkaar heen lopen. Dochter Jeanne en zoon Simon gaan op zoek naar het leven van hun moeder en vertrekken naar het Midden-Oosten. De kijker heeft dan zojuist reeds gezien óf gaat daarna zien wat er werkelijk met hun moeder is gebeurd. Met Lubna Azabal heeft Villeneuve een zeer sterke troef in handen. Deze van oorsprong Brusselse actrice, die we het beste kennen uit Paradise Now, speelt geweldig goed als Nawal, die alle ontberingen, maar ook haar wilskracht uitstekend weet over te dragen op het witte doek. Incendies kreeg een terechte Oscarnominatie voor Beste Niet-Engelstalige Film. Het is een goed gemaakte film met uitstekend acteerwerk en veel beelden blijven nog dagenlang door je hoofd spoken.

Jaar: 2010
Speelduur: 125 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939152023

• Documentaire
  • Interview

Incendies is in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op DVD gezet. Het documentaire-achtige karakter van de film komt ook in beeld goed over. Er is vooral gebruik gemaakt van bestaand licht. Dat geeft soms een wat plat uiterlijk aan het beeld, maar dat is een bewuste keuze. Het beeld ziet er wel wat flets uit. Kleuren tonen behoorlijk terughoudend, felle kleuren komen we niet of nauwelijks tegen. Het contrast en vooral het zwartniveau zijn vrij matig. Dat versterkt het fletse karakter van het beeld. De scherpte is vooral bij close-ups erg goed, de ruimere shots zien er iets softer uit. Door de lage compressie en hoge bitrate zijn er nauwelijks compressiefoutjes te zien. Soms zien we in de achtergrond, bij egale vlakken of luchten, een klein beetje posterisatie, maar nooit in storende vorm. Iets meer zwart en contrast zou het beeld nog sterker (en beter) gemaakt hebben. Nu is het ruim voldoende en is het een transfer die eer doet aan de sfeer van de film.

De enige geluidstrack op de DVD is een Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s). Oorspronkelijk is Frans de taal, maar er wordt ook veel Arabisch en af en toe wat Engels gesproken. Dit is typisch een voorbeeld van een geluidstrack die voldoet aan de inhoud van de film, maar niets extra’s toevoegt. Het documentaire karakter van de film wordt doorgezet in de geluidsband. Dat houdt ook in dat dialogen niet altijd even goed te volgen zijn. Wat de hoofdpersonen betreft zijn er geen problemen, maar personages die verder weg zijn of minder belangrijk zijn blijken soms moeilijk te verstaan. Daar is ondertiteling noodzakelijk om te blijven volgen wat er speelt. En dan is het jammer dat de ondertiteling lang niet altijd alles vertaald. Vooral het Arabisch wordt dan wel, dan weer niet ondertiteld. De rest van het geluid klinkt verder prima. De stiltes van de bergen komt goed over in het geluid, met subtiele omgevingsgeluiden en kleine accentjes in het geluid. Niet teveel, daar anders het documentaire karakter van het geheel zou worden aangetast. Bij slechts enkele momenten pakt het geluid wat meer uit, bijvoorbeeld tijdens de opstand bij de universiteit.
De muziek is spaarzaam en soms worden clichés niet geschuwd (zoals de opera-achtige zang in de gevangenis).

Deze DVD-uitgave van Incendies is een digipack en bestaat uit twee discs. Alle extra's staan op de tweede schijf en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Interview met Lubna Azabal (24 min)
Een interview met Lubna Azabal, de hoofdrolspeelster van de film. Zij speelt Nawal. Ze vertelt over haar ervaringen met de film. Van hoe ze bij de film betrokken raakte tot wat de film voor haar heeft betekend. Ze heeft heel eigen gedachten over de invulling van haar rol, meer nog dan regisseur Denis Villeneuve. Als laatste geeft ze ook nog aan hoe fortuinlijk ze is om dit werk te mogen doen.

Documentaire: Se Souvenirs des Cendres (44 min)
Deze documentaire speelt tijdens de opnames van Incendies in Jordanië. Veel figuranten zijn vluchtelingen uit Irak, Palestina of Libanon. Deze documentaire richt zich op deze mensen; hoe zij leven en wonen en wat hun achtergronden zijn.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film

Als de moeder van Jeanne en Simon overlijdt, krijgen ze bij het testament twee brieven in handen, die ze aan hun broer en aan hun vader moeten geven. Niet wetende van het bestaan van beiden gaan ze op onderzoek uit in het Midden-Oosten, waar hun moeder vandaan kwam. Daar stuiten ze op onthutsende feiten. Incendies is een sterke en aangrijpende film van de Canadese regisseur Denis Villeneuve. De film kreeg een Oscarnominatie voor Beste Niet-Engelstalige Film. Beeld en geluid van deze DVD-uitgave zijn ruim voldoende en de extra's geven een meerwaarde. Een film en DVD die een liefhebber van aangrijpend en sterk gespeeld drama niet mag missen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.