Give ‘em Hell, Malone

16-10-2011

4.2

Give ‘em Hell, Malone (Blu-ray)

Malone (Thomas Jane) is een detective met een keiharde reputatie. Zijn tegenstanders vrezen hem en er doen de meest verschrikkelijke verhalen over hem de ronde. Zo zou hij ooit bij een van zijn tegenstanders het hart uit het lijf hebben gerukt en het daarna hebben opgegeten. De meest recente opdracht van Malone is het ophalen van een koffertje. Daarbij loopt hij echter in een val. Alles lijkt te wijzen in de richting van gangsterbaas Whitmore (Gregory Harrison). Malone zweert wraak. Gelukkig staat hij er niet alleen voor. Hij kan namelijk rekenen op de hulp van Evelyn (Elsa Pataky), de verleidelijke vrouw die oorspronkelijk opdracht had gegeven om het koffertje te vinden. En hulp kan hij wel gebruiken, want hij moet het opnemen tegen beruchte criminelen als Boulder (Ving Rhames) en de mismaakte pyromaan Matchstick (Doug Hutchinson).

Give 'em Hell, Malone is een film uit 2009 die geregisseerd is door Russell Mulcahy (Highlander, Resident Evil: Extinction). De noir-invloeden zijn overduidelijk. Zo is de hoofdpersoon een cynische, half-fluisterende detective (uiteraard met pak en hoed) die een klassieke auto rijdt, speelt het verhaal zich af in een grimmige stad en komt er al snel een 'femme fatale' om de hoek kijken. Ook qua stijl en uiterlijk heeft Give 'em Hell, Malone veel weg van de klassieke film noir. De toevoeging van bepaalde elementen zorgt er echter voor dat het eindresultaat onder de noemer "vlees noch vis" geschaard kan worden. Neem nu de setting: de meeste kostuums, sets en rekwisieten lijken zo afkomstig uit de jaren '40, maar bepaalde zaken (een moderne TV, mobiele telefoons, verwijzingen naar e-mails) geven aan dat de film zich gewoon in het heden afspeelt. Deze mix voelt wat vreemd en ongeloofwaardig aan. Zonder al te grote aanpassingen had men het verhaal in het verleden kunnen plaatsen om zo een overtuigendere en consistentere setting neer te zetten. Maar misschien is de moderne setting bewust gekozen om zo de comic-achtige elementen van het verhaal aan de kijker te kunnen "verkopen". Dit komt echter niet goed uit de verf. Zaken als een Oosterse killer-meid en een irritante halfverbrande pyromaan werken eerder vervreemdend dan dat ze bijdragen aan een vermakelijke "comic noir"-opzet. Wat ook niet meehelpt is dat de dialogen nogal houterig en onnatuurlijk overkomen, en dat ook de vertolkingen niet om naar huis te schrijven zijn. Het acteerwerk van Thomas Jane en Ving Rhames kan nog wel door de beugel, maar dat van tegenspeelster Elsa Pataky kan totaal niet overtuigen. Datzelfde kan gezegd worden over Doug Hutchinson, die op tenenkrommende wijze de rol van de eerder genoemde pyromaan neerzet. Voor het acteerwerk hoef je Give 'em Hell, Malone dus niet in huis te halen. Ook niet voor het komische aspect trouwens. Want de (zwarte) humor, onder meer in de vorm van one-liners en gevat bedoelde dialogen, is vaker mis dan raak: slechts sporadisch zul je iets van een glimlach op kunnen brengen. Al met al is duidelijk wat Mulcahy heeft willen bereiken, maar de mix tussen film noir, zwarte komedie en comic is in dit geval beduidend minder dan de som der delen. Dat er op visueel gebied best wat te zeggen valt voor Give 'em Hell, Malone - camerawerk en montage zijn prima en bevatten een aantal leuke vondsten - en dat het verhaal een aantal aardige wendingen bevat is niet genoeg om de prent te redden. Wellicht dat de allergrootste fans van dit soort films nog iets van waarde in Mulcahy's laatste kunnen vinden, maar anderen kunnen Give 'em Hell, Malone gerust links laten liggen.

Give 'em Hell, Malone is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 96 min
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549174404

De BD-uitgave van Give ‘em Hell, Malone heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Regisseur Russell Mulcahy heeft duidelijk een eigen visuele stempel op Give ‘em Hell, Malone gedrukt. Het beeld oogt namelijk ruw, hard en verwassen, met een hoog contrast. Detail en scherpte worden daarbij deels opgeofferd voor een gestileerde uitstraling. Desondanks bevat het beeld nog voldoende scherpte om deze er niet als een opgeschaalde DVD-transfer uit te laten zien. Dat de transfer, ondanks de overwegend verwassen uitstraling, geen probleem heeft met felle kleuren is ook overduidelijk. Daarvoor hoef je maar naar de felrode jas van Evelyn te kijken. Wat behoorlijk hinderlijk is, is dat met name gezichten er erg wasachtig en versmeerd uitzien. Of dit door ruisonderdrukking komt of een bewuste stijlkeuze van de regisseur is, is niet duidelijk, maar mooi is het zeker niet. Daar komt nog bij dat er in bepaalde scènes, bijvoorbeeld die in het kantoor van Whitmore aan het begin van de film, een bovengemiddelde hoeveelheid compressieartefacting opduikt. Dit is uiteraard zeker geen bewuste keus. Ook is er continu lichte edge enhancement zichtbaar. Resultaat van dit alles is een technisch matige transfer die net door de beugel kan - en daarmee een magere voldoende scoort - maar lang niet altijd prettig oogt. Of dit prima bij de film past of alleen maar verstorend werkt, laten we in het midden.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De cover van de BD-uitgave van Give 'em Hell, Malone meldt dat er geen lossless track aanwezig is, enkel DD 5.1-geluid. Gelukkig blijkt dat een fout en tref je wel degelijk lossless geluid op het schijfje aan, en wel in de vorm van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Op geluidsgebied begint de film meteen goed, met een vuurgevecht waarbij de schoten met veel impact door het geluidsbeeld knallen. De kracht van de track is dan ook direct duidelijk te merken (misschien wel iets te duidelijk, waarover later meer), iets wat ook voor de rest van de film geldt. Er zijn dan ook voldoende scènes waarin men een agressief geluidsbeeld neerzet, of waarin met het geluid wordt "gespeeld". Goed voorbeeld is de scène in het spiegeldoolhof, waarbij met discrete effecten uit alle hoeken een creepy sfeertje gecreëerd wordt. De surrounds worden verder ook benut voor de muziek en omgevingsgeluiden, resulterend in een voldoende ruimtelijk geheel. Dialogen komen netjes uit het midden, maar zijn soms wat te zacht in vergelijking met de effecten. Dat is direct een kanttekening bij de track, namelijk dat de effecten soms wel erg luid zijn. De balans en dynamiek hadden dus wel iets beter afgeregeld kunnen worden. Dat neemt niet weg dat het verder een prima track is.

In het menu van de BD-uitgave van Give ‘em Hell, Malone zijn geen filmgerelateerde extra’s te vinden. Wel vind je er trailers van andere uitgaven van Splendid Film.

In Give ‘em Hell Malone, een film uit 2009, zie je de hoe de detective uit de titel betrokken raakt bij een smerige zaak, waarbij hij zelf voor zijn leven moet vrezen. De film ademt een aardige film-noir-stijl, maar de meer comic-achtige aspecten van het verhaal werken eerder vervreemdend dan dat ze bijdragen aan de sfeer. Andere minpunten zijn de houterige dialogen en het matige acteerwerk. Ook de (zwarte) humor komt niet lekker uit de verf en is vaker mis dan raak. Al met al zijn er dus weinig redenen om Give ‘em Hell Malone aan te bevelen. De BD-uitgave heeft een stevige, goed klinkende audiotrack. Het beeld is overdreven gestileerd en daarmee niet altijd prettig om naar te kijken, maar de transfer kan op technisch front net door de beugel. Extra’s zijn er niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.