Haven

13-10-2011

7.9

Haven (Blu-ray)

Diep in het hart van Maine ligt Haven, een dorpje waar mensen al generaties lang met een bovennatuurlijke gave leven. Haven dempt hun krachten en geeft hen de mogelijkheid om een normaal leven te leiden. Althans, tot voor kort. De hot-shot FBI-agente Audrey Parker (Emily Rose) wordt ingehuurd om de moord op een ex-gedetineerde op te lossen. Ze vindt de moordenaar maar ontdekt veel meer diepliggende mysteries rond dit dorpje. Audrey probeert de ontluikende krachten van de dorpelingen op afstand te houden tijdens de ontrafeling van de mysteries. Gedurende haar onderzoek komt Audrey tot de ontdekking wat dit dorp te maken heeft met haar eigen verleden… Daartoe besluit ze te blijven wonen in het dorpje totdat de zaken haar wat meer duidelijk worden. Ze werkt daarbij samen met de lokale rechercheur Nathan (Lucan Bryant) en de lokale chef (Nicholas Campbell), tevens de vader van Nathan. Soms hebben ze de hulp nodig van de louche Duke (Eric Balfour) met wie Audrey een haat/liefde verhouding ontwikkelt. Samen komen ze steeds dichter bij de waarheid.

Menigeen zal het fenomeen The X-Files uit de jaren negentig nog wel kennen. Haven is daar een schaamteloze kopie van. Zij het met een vleugje Stephen King, op wiens verhaal de serie oorspronkelijk is gebaseerd. Bij het openen van de serie is er nog even tijd nodig om de personages, de omgeving en het mysterie te introduceren. Daarna ontpopt zich al snel het stramien. Elke aflevering is er sprake van een mysterieuze zaak, meestal met een aantal doden, waarbij er iets bovennatuurlijks aan de hand is. Audrey en Nathan gaan hiermee aan de slag en komen steeds dichter bij de waarheid om keurig voor het sluiten van de aflevering de dader of oorzaak gevonden te hebben. Leuk daarbij is dat er een duidelijk rode draad door de serie loopt en dat er sporadisch informatie wordt vrijgegeven over de grote mysteries. Dit is uitermate gedoseerd gedaan, maar niet zodanig dat het te langzaam gaat. Na de uitstekende wat maak je me nu?’-ontknoping is de interesse voor het tweede seizoen gewekt. Een andere pluspunt is de mooie locaties. Bijna alle afleveringen kennen een aantal scènes op locatie in Chest, Nova Scotia, Canada. Een idylisch paradijs met houten huisjes, veel natuur en mooie eilandjes. Het helpt enorm bij de sfeerbepaling van Haven. Voor het drietal hoofdrolspelers is voor vrij onbekende acteurs gekozen. Eric Balfour zal je mogelijk bekend voorkomen uit 24 en wellicht herken je de karakteristieke stem van Emily Rose uit de populaire videogame Uncharted. De bovennatuurlijke insteek van de serie vraagt om een flinke dosis special effects, meer dan in menigeen Hollywood-film. De kwaliteit hiervan is wisselend, maar nooit echt slecht. Het leidt hierdoor niet af van het verhaal, al zal het ook geen ‘wauw’-gevoel teweeg brengen. Hoewel Haven allesbehalve origineel is, is het verrassend vermakelijk. Dit is voornamelijk te danken aan de inventieve moordzaken en mysteries die elke aflevering weer worden bedacht. Deze zijn zeer uiteenlopend en altijd verrassend. Een hoogvlieger is Haven niet, maar het seizoen is voorbij voor je er erg in hebt.

Haven is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave, die vier schijfjes bevat.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 533 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045228484

• Cast interviews
  • Audiocommentaren
  • Making-of featurettes
  • Behind-the-scenes video blogs
  • Season 1 trailer
  • Season two writers’ room sneak peek

De Blu-ray Disc uitgave van Haven heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave bestaat uit vier 50 GB dubbel-laagse disks.

De beeldkwaliteit van Haven is nogal doorsnee. Het kan gerust de definitie van grijze massa worden genoemd. Het staat in ieder geval buiten kijf dat het niet het echte ‘HD-gevoel’ oproept. De scherpte en de mate van detaillering zijn net voldoende. In de close-ups wat beter dan in de overzichtsshots. Het zijn vooral de kleuren die opvallen doordat ze zo ingetogen zijn. Het beeld wat hiermee wordt afgegeven is daarmee wel uitermate realistisch, doch weinig spannend. Het beeld van Haven is consistent vrij van spetters, aliasing of andersoortige defecten. Wel is er af en toe lichte ruis. Een kleine uitzondering hierop vindt plaats tijdens aflevering 12. Hier loopt rond de 12e minuut de ondertiteling een tijdje niet synchroon.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Elke aflevering is te bekijken met een Engelstalige of Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). De nadruk ligt sterk op de voorste kanalen. Dialogen zijn altijd uitstekend verstaanbaar. Er is sprake van een evenwichtige stereospreiding vanuit de voorste speakers. Er wordt slechts sporadisch gebruikt gemaakt van surroundeffecten. Deze zijn subtiel (omgevingsgeluiden) of soms minder subtiel (tijdens de grotere spektakelscènes). Het algehele geluid klinkt natuurlijk. In alle gevallen zijn ze wat geforceerd. De subwoofer wordt effectief en niet overmatig ingezet met een mooi gelijkmatig laag. Al met al een doorsnee track die niet uitblinkt maar ook nergens teleurstelt.

De vier disks zitten verpakt in één wat dikkere keep case. Hierom zit een stevige kartonnen sleeve. De extra’s zijn verspreid over de diverse disks, met het leeuwendeel op de vierde en laatste disk. Hier is dan ook maar één aflevering op te vinden (de dertiende en laatste van dit eerste seizoen). De extra’s worden hieronder per disk omschreven.

Disk 1

Audiocommentaren
Bij elk van de eerste vier afleveringen is een audiocommentaar opgenomen. Bij de eerste van cast, producenten en regisseur. Bij de tweede en derde van de producenten. Bij de vierde van een producent en een producent/schrijver. Het audioformaat is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Dit geldt voor alle hierna genoemde commentaren.

Disk 2

Audiocommentaren
Bij aflevering 5, 6 en 8 zijn commentaren opgenomen. Bij 7 is dit niet het geval. Bij aflevering 5 zijn het de producenten en de cast die hun woordje doen (elk in hun afzonderlijke commentaar), bij aflevering 6 neemt een producten/schrijver deze schone taak alleen op zich en bij aflevering 8 doet hij samen met een andere producent het woord.

Disk 3

Audiocommentaren
Wederom zijn er, jawel, audiocommentaren te beluisteren. Bij de elfde aflevering door de cast en producten en bij de twaalfde door een van de schrijvers die tevens dienstdoet als consulterend producent.

Disk 4

Making-of featurettes (29 min.)
Deze bestaat uit drie onderdelen, namelijk ‘Welcome to Haven’, ‘VFX of Haven’ en ‘Mythology of Haven’. Deze extra heeft HD-beeldkwaliteit en Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s). De eerste is het meest algemeen en gaat onder andere over oorsprong, locatie en casting. De tweede over de special effects en de derde en laatste over de mysteries in de serie.

Behind-the-scenes video blogs (19 min.)
Een total van 5 blogs met verschillende onderwerpen is hier achtereen te bekijken. De kwaliteit is SD en de audio Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Leuk is dat de blogs niet zo gelikt zijn als de gemiddelde making of. Het is een verzameling van interviews en een kijkje achter de schermen.

Cast interviews (7 min.)
Interviews met de drie hoofdrolspelers: Emily Rose, Lucas Bryant en Eric Balfour. Het is erg beperkt en oppervlakkig met één vraag per persoon. De kwaliteit is SD en de audio Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Season 1 trailer (1 min.)
De officiële trailer van het eerste seizoen. De kwaliteit is SD en de audio Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Season two writers’ room sneak peek (5 min.)
Zoals uit de omschrijving is te verwachten krijgen we een kijkje bij de schrijvers die druk bezig zijn met het tweede seizoen. Vermakelijk, maar je komt weinig tot niets te weten over de verhaallijnen. Wel wordt het duidelijk dat een bepaald personage een (veel) grotere rol gaat krijgen. De kwaliteit is HD en de audio Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Audiocommentaren
Ook de laatste aflevering kent weer een commentaar, door groot deel van de cast en de producenten.

FBI-agente Audrey Parker komt voor een zaak terecht in het slaperige maar idyllische plaatsje Haven. Wanneer ze erachter komt dat haar eigen verleden nauw verweven is met het plaatsje, besluit ze er te blijven. In eerste instantie lijkt Haven een samenraapsel van verschillende eerdere concepten, niet in de laatste plaats The X-Files. De uitwerking van de zaken in elk van de afleveringen is echter inventief en de rode draad erdoorheen maakt nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen in de volgende seizoenen. De BD-uitgave met 4 discs is prima verzorgd met voldoende beeld- en geluidskwaliteit en een flinke dosis extra’s.