In a Better World / Hæven

06-10-2011

8.2

In a Better World / Hæven (DVD)

De Zweedse arts Anton (Mikael Persbrandt) reist heen en weer tussen zijn huis in Denemarken en zijn werk in een vluchtelingenkamp in Afrika. Hij wordt daar geconfronteerd met het geweld van een plaatselijke “Warlord”. In Denemarken woont zijn vrouw Marianne (Trine Dyrholm) met hun zoontjes, waaronder Elias van 12 (Markus Rygaard). Elias wordt op school veel gepest en hij mist zijn vader. Maar dat verandert als Christian op school komt (William Jøhnk Nielsen). Hij zorgt ervoor dat de pestkop van Elias zijn verdiende loon krijgt en de jongens worden vrienden. Maar Christian heeft erg veel moeite met het verlies van zijn moeder, die onlangs is overleden aan kanker. Hij verwijt zijn vader Claus (Ulrich Thomsen) van alles rondom de dood van zijn moeder en kan zijn boosheid daarover niet goed kwijt. Die boosheid krijgt uiteindelijk zijn uitweg in een poging tot wraak, die grote consequenties heeft.

In a Better World (originele titel Hæven) is de vierde samenwerking van regisseuse Susanne Bier en scenarioschrijver Anders Thomas Jensen. De originele titel betekent “Wraak”, wat ook een heel geschikte titel zou zijn, maar In a Better World klinkt wel hoopvoller en positiever. Het idee voor de film kwam toen Bier en Jensen praatten over hun land Denemarken en hoe apart het was dat de Deense samenleving vaak als heel harmonieus wordt omschreven. Ze vroegen zich af of dat eigenlijk wel klopt. Dingen zijn tenslotte nooit perfect in het echte leven. Daarop voortbordurend wilden ze een verhaal vertellen over twee jongens die in een situatie belanden waar de harmonie danig verstoord wordt. Wat is daarvoor nodig? Uiteindelijk heeft dat geleid tot het script van In a Better World.
Hoofdpersoon Anders, een Zweedse arts die in Afrika werkt, maar een gezin in Denemarken heeft, probeert steeds het goede te doen, maar wordt zowel in Afrika als in Denemarken danig op de proef gesteld. Deze film gaat over de kracht van het goede, maar zeker ook over de macht van het kwade. Hoe krijg je een kind of een volwassene zo ver dat zijn of haar gevoel van rechtvaardigheid zó getergd wordt dat de andere wang toekeren gewoon geen mogelijkheid meer is? Deze indringende film maakt duidelijk dat we allemaal een breekpunt hebben, hoeveel goede bedoelingen we ook hebben. Het maakt ook duidelijk hoe de boosheid van een kind (maar dat geldt natuurlijk ook voor volwassenen) kan groeien en als het niet naar buiten komt door te praten, naar buiten komt in agressie. Iets waar we allemaal mee te maken krijgen, of je nou in de supermarkt van je eigen stad loopt of in een vluchtelingenkamp in Afrika werkt.
De kracht van de film ligt in zeker het script, de gebeurtenissen nopen de hoofdpersonen tot een reactie, ze kunnen niet “niet” reageren. Maar dit wordt nog eens versterkt door het goede acteerwerk en de prachtige fotografische beelden. Mikael Persbrandt, bekend van Beck en Everlasting Moments laat zien dat hij een uitstekende acteur is, die veel meer kan dan een grofgebekte politieagent spelen (Beck). Hij straalt een enorme energie en betrokkenheid uit, hij wil zo graag het goede doen en het goede voorbeeld geven aan zijn zoons. Maar het leven confronteert hem met situaties die niet zo zwart/wit zijn. Trine Dyrholm, die de rol van zijn vrouw Marianne speelt, zet een sterke vrouw neer die weliswaar gekwetst is door haar man, maar als een leeuw voor haar kinderen vecht. Haar reacties zijn zo menselijk en tegelijk weet je dat je zo eigenlijk niet zou moeten reageren. Maar op het moment zelf kun je zulke dingen niet verstandelijk beredeneren en reageer je vanuit je instinct. Zeker ook het vermelden waard zijn de prestaties van de twee jongens William Jøhnk Nielsen en Markus Rygaard. Voor beiden was het hun eerste film, al is dat niet te zien. Ze hebben een heel natuurlijke uitstraling en vooral Nielsen straalt zijn innerlijke boosheid heel mooi uit. Je leeft echt mee met alle personages.
Daarnaast wordt er in de film veelvuldig gebruik gemaakt van prachtige fotografische beelden uit zowel Denemarken als Afrika (Kenia), wat echt een toevoeging is aan het verhaal. Het geeft een mooi tegenwicht aan de gekte van mensen, als je die prachtige natuurbeelden ziet. Al met al is deze film dus een echte aanrader en een film die je zeker een aantal dagen zal bezighouden. Heel terecht heeft de film dan ook de Golden Globe en Oscar voor Beste Buitenlandse Film gewonnen. Gaat hem zien!

Jaar: 2010
Speelduur: 119 min
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939152610

Een film met zo'n mooi camerawerk als bij In a Better World verdient natuurlijk een goede transfer naar DVD en gelukkig hebben we bij deze uitgave niets te klagen! De film wordt gepresenteerd in een anamorf beeldformaat van 2.35:1 en de transfer is uitmuntend. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn van een hoogstaand niveau. Bijzonder mooi is ook de weergave van de kleuren. Die zien er goed verzadigd uit en hebben een wat warme uitstraling. Door de lage compressie en vrij hoge bitrate zijn er ook geen compressiefoutjes te zien. Ook overige artefacten zijn afwezig, wat resulteert in een prachtig mooie transfer, waar niets op aan te merken valt. De volle score is dan ook op z'n plaats. De optionele ondertiteling is bij deze transfer met één regel in het zichtbare beeld geplaatst.

Het geluid van de DVD van In a Better World betreft een Dolby Digital 5.1-track (448 k/bs) in de oorspronkelijke Deense taal (waarbij ook nog af en toe Zweeds wordt gesproken). De frontkanalen krijgen bij deze film het meest te verwerken, maar dat wil niet zeggen dat de surroundkanalen en het LFE-kanaal niet meedoen. Ze komen wel degelijk in het stuk voor, al is dat bij het LFE-kanaal vrij beperkt. De surroundkanalen worden gebruikt voor rustige omgevingsgeluiden en muziek. De dialogen komen voor het grootste gedeelte uit het centerkanaal, maar hebben ook vaak een ruimtelijke echo in de frontkanalen en af en toe zelfs in de surroundkanalen. Alles is duidelijk te verstaan, ook Elias, die een beugel draagt en daardoor een beetje slist. De sfeervolle muziek is van de Zweed Johan Söderqvist, de vaste componist van Susanne Bier.

De DVD heeft een menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat, met een stuk uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Er is geen knop aanwezig voor instellingen, dus de ondertiteling moet je kiezen via de afstandsbediening van je speler. Het is jammer dat de Nederlandse uitgave het met slechts de trailer moet doen. Op veel buitenlandse uitgaves staan extra's als audiocommentaar, interviews en verwijderde scènes.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film in 2.35:1 anamorf beeldformaat.

Elias mist zijn vader, die in het buitenland werkt. Op school wordt hij vaak gepest. De moeder van Christian is net overleden. Christian komt voor Elias op en ze worden vrienden. Door een gebeurtenis zinnen ze op wraak. In a Better World van de Deense regisseuse Susanne Bier is een aangrijpende film, die je tot denken aanzet. Het recht in eigen hand nemen loopt zelden goed af. Deze film won de Oscar voor Beste Buitenlandse Film in 2010. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Extra's zijn op een trailer na helaas niet aanwezig. En dat is extra jammer, want ze zijn wel beschikbaar op buitenlandse uitgaves. Neemt niet weg dat In a Better World een film is die gezien moet worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.