Largo Winch I & II

04-10-2011

7.5

Largo Winch I & II (DVD)

Wanneer Nerio Winch (Miki Manojlovic), oprichter en directeur van een van de grootste bedrijven in de wereld, komt te overlijden, moet een nieuwe leidinggevende worden aangewezen. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat zijn nummer twee Ann Ferguson (Kristen Scott Thomas), die hem al vele jaren trouw dient. Wanneer het testament wordt geopend, blijkt er echter sprake te zijn van een erfgenaam. Largo Winch (Tomer Sisley), een wees die Nerio lang geleden had geadopteerd om later als opvolger te kunnen dienen. Maar wie is dit precies en is hij te vertrouwen? Waarom zo veel macht geven aan een complete onbekende? Het hebben van een machtige vader kan er toe leiden dat de nasleep van zijn onguurdere zaken na zijn overlijden op jouw schoot terecht komt. Ga je de uitdaging aan om jouw vaders onschuld te bewijzen, terwijl je zelf achtervolgd wordt door meerdere eigen vijanden? Leef mee met de meest geliefde erfgenaam van België in Largo Winch en Largo Winch II.

Na een onsuccesvolle reeks boeken met dezelfde hoofdpersoon sloot Brusselaar Jean van Hamme in 1990 tekenaar Philippe Francq in de armen en kwam de eerste strip over Largo Winch uit. Tot op de dag van vandaag verschijnen er nieuwe verhalen. Na een tv-serie in 2001 kon een filmversie natuurlijk niet uitblijven. Eind 2008 was het zover. Largo Winch is een solide film, die ondanks wat schoonheidsfoutjes een duidelijk en vooral boeiend verhaal vertelt. Het is meer een lichtvoetige thriller dan een actiefilm, hoewel er genoeg actie in zit. Het is het verhaal wat de maat slaat. Ondanks dat er geen nieuwe bruggen worden gebouwd, zorgen de uitvoering en de gelaagdheid van Largo Winch voor een vermakelijke film. Vooral prijzenswaardig zijn de vele personages van allerlei landen, die stuk voor stuk een duidelijke rol hebben en doordat ze in hun moedertaal praten erg natuurlijk overkomen. Het acteerwerk in Largo Winch is hier en daar houterig, maar laat dit niet je kijkervaring verpesten. De film is vrij gelikt, in zowel camerawerk als enscenering. Wat echter erg storend werkt, is de uitputtende manier waarop elke flashback wordt ingeleid en afgesloten met een tijdsaanduiding. Op zich prima, behalve als het erg vaak hetzelfde aantal jaar geleden betreft. Iedereen boven de twaalf zou de link tussen de scènes zelf ook wel kunnen maken. Het ongeïnspireerde einde is zeer teleurstellend voor een over het algemeen solide film. Hadden de makers het verhaal op een iets originelere wijze kunnen eindigen, dan was de film een echte aanrader geweest. Nu is hij leuk, voor een keer of twee.

Door het redelijke succes van Largo Winch werd al vrij snel gewerkt aan een vervolg. Begin 2011 was er dan ook Largo Winch II. Hierin heeft het verhaal duidelijk een knieval gemaakt voor de actie. Prima, als het aanwezige verhaal enige standaard zou hebben. Het is een warboel. Het overkoepelende verhaal is gelijk aan dat van deel één. Wat de schrijvers er tussen hebben gevoegd, werkt voor een deel, maar kent teveel gelijkenissen met Rambo 4 om echt serieus genomen te kunnen worden. Gauthier (Nicolas Vaude), de butler van Largo Winch krijgt tijd op het scherm die hij verdient, maar ten koste van te veel. Terwijl dit in Largo Winch juist goed ging, worden er in Largo Winch II allemaal personages geïntroduceerd wiens bijdrage aan de film in het ongewisse blijft. Ze komen en verdwijnen zonder toegevoegde waarde. Dit werkt vrij storend. Largo Winch II is een matig geschreven, slordige film die onderdoet voor zijn voorganger. Behalve in sommig acteerwerk en een deel van de actie die in de film voorkomt. De race aan het begin van de film (denk aan de intro van Quantum of Solace) en voornamelijk de scène in vrije val (zie afbeelding 2) zijn verbluffend om naar te kijken. Largo Winch II is een matige actiefilm, terwijl er zoveel meer in had kunnen zitten. Het laatste nieuws na de teleurstellende prestaties van de tweede Largo Winch is dat Jean van Hamme zelf het script voor een volgende film zal gaan schrijven. Ik ben benieuwd.

Genre: Actie, Amusement, Avontuur
Jaar: 2011
Speelduur: 230 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Engels/Frans
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939127687

• Interview met Tomer Sisley en Jérôme Salle

Op deze DVD-uitgave staat Largo Winch in het originele beeldformaat van 2.35:1. Het contrast in Largo Winch is vrij hoog. Hierdoor zijn alle kleuren in de film zeer diep en verzadigd. Het nadeel hiervan is dat scènes met veel licht iets flets over zich heen hebben. Terwijl scènes met veel kleur of donkere gedeeltes naar mijn smaak juist te donker zijn. Wellicht dat het doel van de regisseur was om door het verhoogde contrast de film een 'strip'-gevoel mee te geven. Zie bijvoorbeeld Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi, waar ze expres volle, diepe kleuren gebruiken om te signaleren dat het oorspronkelijke verhaal van stripboeken afkomt. Het verhoogde contrast leidt wel tot een mooi zwartniveau. De schaduwen zijn vrij gedetailleerd. Het beeld had soms iets scherper gekund. Ook is er grain en lichte edge enhancement te bespeuren. Kortom, een vrij goed, gelikt beeld, waar je wel van moet houden.

Largo Winch II heeft een anamorf 2.35:1 beeldformaat. In vergelijking met zijn voorganger is het een donkerdere, grauwere film. De beelden kennen een iets minder groot contrast en ook is er minder kleur te bespeuren. Waarschijnlijk om de schijnbaar grimmigere sfeer te verbeelden. De belichting van scènes speelt een iets grotere rol in deze film. Dit komt in sommige scènes mooi tot uiting. Alles wat zich in Myanmar afspeelt, wordt geel belicht. Als contrast voor al het schelle, fletse (neon)licht waar Largo zich bevindt in de koude zakenwereld. Naast wat grain zijn er geen artefacten te vinden. Het beeld is gedetailleerd en scherp.

De ondertiteling bij beide films is zoals gebruikelijk wit ingekleurd en wordt onderin het scherm gepresenteerd. De ondertitelingen zijn Vlaams, dus af en toe lastig te begrijpen. Op zeer geringe vertaalfouten na is er op de ondertitelingen niets aan te merken.

Largo Winch is te bekijken met een multitalige (Frans, Engels, Braziliaans, Kroatisch) Dolby Digital 5.1-track (448kb/s) en een puur Franstalige 5.1-track (448kb/s). Hieronder zal alleen de eerste audiotrack worden besproken. Het gesproken woord wordt duidelijk en helder via het middenkanaal gepresenteerd. Hoewel met alle verschillende accenten en talen het wel opletten is. Bij verscheidene scènes wordt er gebruik gemaakt van de surroundkanalen, hoewel het voornamelijk de muziek en de dialogen zijn die de film dragen. De muziek bepaalt de sfeer van een film, zo moeten de makers gedacht hebben, maar is naar mijn iets te veel aanwezig. Wellicht dat de emotionelere scènes meer indruk hadden gemaakt zonder inmenging van muzikale begeleiding. Nu wordt er wel erg getracht Hollywood na te doen. Wederom is dit persoonlijk. Desalniettemin is het een gevarieerde, mooi uitgevoerde soundtrack.

Largo Winch II is te bekijken met een multitalige (Frans, Engels, Birmees) Dolby Digital 5.1-track (448kb/s) en een puur Franstalige 5.1-track (448kb/s). Alleen de eerste audiotrack zal hieronder worden besproken. De verhouding tussen het gesproken woord en muziek is een beetje scheef in het voordeel van de laatst genoemde. In sommige scènes zijn de dialogen met moeite te verstaan. Na een actiescène kan het best zijn dat je het volume weer een stuk hoger moet zetten om het daarop volgend gesprek goed te kunnen volgen. Let dan wel op dat je het volume bij de volgende scène met muziek wel weer lager zet. Anders heb je de schok van je leven. Het geluid zelf is redelijk, ook al komen de surroundkanalen niet erg veel in actie. Het LFE-kanaal daarentegen heeft genoeg ruimte om te laten horen wat hij kan. Deze verhouding in het geluid benadrukt het gevoel dat je naar een actiefilm zit te kijken. Erg jammer, omdat de oprecht emotionele gedeelten in de film dan ook vrij weinig impact meer maken. Het enige commentaar op het werk van componist Alexandre Desplat is dat hij wel erg James Bond componist David Arnold probeert na te doen. Hij weet een spannende soundtrack neer te zetten, die helaas te weinig indruk maakt om de film echt bij te staan.

Beide discs uit deze DVD-uitgave geven je eerst de keuze uit een Nederlands- of Franstalig hoofdmenu. Hierna kom je in het geanimeerd menu waar je naast de film integraal afspelen ook een van de hoofdstukken kunt selecteren. Largo Winch is opgedeeld in 10 hoofdstukken. Largo Winch II kent 12 hoofdstukken. Op alle twee de discs zijn enkele promotietrailers te bekijken. Alleen Largo Winch II beschikt over een daadwerkelijke extra. Deze is Franstalig (192 kb/s) met Nederlandstalige ondertiteling.

Interview met de hoofdrolspeler en regisseur (21 min)
Een welkome en informatief interview met hoofdolspeler Tomer Sisley en regisseur Jérôme Salle. Er wordt ingegaan op het succes van de eerste Largo Winch en de verschillen met zowel het tweede deel als de befaamde stripboeken. Beiden zijn zeer open over hun werk voor beide films. Deze extra is dan ook een echte aanvulling.

Largo Winch is de erfgenaam van een rijke zakenman. Dit brengt natuurlijk veel verantwoordelijkheid en vijanden met zich mee. Kijk in deze DVD-uitgave naar Largo Winch en Largo Winch II om te zien in wat voor avonturen deze jonge miljonair belandt. Het eerste deel is prima te doen. Een goed verhaal, mooi camerawerk en redelijk acteerwerk. Het gelikte beeld is prima, maar moet je wel aanstaan. De geluidskwaliteit is niet te vergelijken met die van veel duurdere films uit Hollywood, maar kent nergens grote fouten. Jammer dat we eventuele extra's moeten missen. Het vervolg, Largo Winch II, is in vergelijking vrij teleurstellend en voelt erg aan als een standaard actiefilm. De enkele goed uitgevoerde actiescènes kunnen toch tot een leuke avond leiden. Het geluid had iets beter gemixt kunnen worden, maar is over het algemeen acceptabel. Qua beeld is er niet veel op aan te merken. De extra die op deze schijf aanwezig is, wordt zeer gewaardeerd. Bekijk Largo Winch en wees blij verrast. Het vervolg is voor de liefhebber.