Once Upon A Time in the West

30-09-2011

8.9

Once Upon A Time in the West (Blu-ray)

Het verhaal van deze door Sergio Leone geregisseerde klassieker draait om de aanleg van een spoorlijn dwars door Amerika. Het is de hartenwens van Morton (Gabriele Ferzetti) om de zon vanuit zijn privé-wagon in de Pacific te zien zakken. Gezien de tijd die de gehandicapte spoorwegeigenaar nog te leven heeft, wil hij zo snel mogelijk die wens in vervulling zien gaan. Om zijn doel te bereiken maakt hij gebruik van de diensten van ene Frank (Henry Fonda), een gewetenloze misdadiger die het gebruik van zijn Colt niet schuwt voor het "schoonvegen" van de aan te leggen spoorbaan. Echter, de bouw loopt ernstige vertraging op wanneer de lafhartige moord op Brett McBain, de eigenaar van een stuk niemandsland waarover de spoorbaan moet lopen, niet het gewenste resultaat oplevert. Frank wordt met zijn bende in verlegenheid gebracht door de ex-prostituee Jill McBain (Claudia Cardinale) die, tot grote verrassing van alles en iedereen, getrouwd bleek te zijn met Brett. Daardoor maakt zij plotseling als weduwe aanspraak op het gebied dat haar man toebehoorde. Frank zet Jill met alle mogelijke middelen onder druk om alsnog de eigendomsakte van het land in bezit te krijgen. Maar Jill is een taaie tante die wordt geholpen door de illustere gunslinger Manuel 'Cheyenne' Gutierrez (Jason Robards) en een vreemdeling met een harmonica (Charles Bronson). Beide mannen hebben zo elk hun eigen motief om de knappe vrouw te helpen het land te behouden. Er ontspint zich een dramatische strijd van epische afmetingen waarbij elk van de mannen beseft dat de dood voor hen nabij is...

Sergio Leone maakte met Once Upon A Time in The West een film waarin hij zijn eer betoonde aan grote westernregisseurs zoals John Ford en Howard Hawks. Tegelijkertijd zei hij vaarwel tegen een periode in de Amerikaanse geschiedenis waarin de mannen van het Wilde Westen nog ballen hadden en verwelkomde hij de periode waarin de vrouw zich nadrukkelijker ging manifesteren. En waar bovendien de opkomst van het slopende kapitalisme de oude waarden en normen opzij zette. De film is beroemd vanwege het vakmanschap waarmee die gemaakt is. De authenticiteit van de film benadert het perfectionisme. De decors, de locaties en bovenal de gespeelde karakters ademen een realisme dat zelden is vertoond in een Western. En wat een toffe film is dit toch. Dit is cinema van de allerhoogste plank. Eigenlijk kom je superlatieven tekort om deze film te beschrijven. De film bevat een aaneenschakeling van verwijzingen en elementen uit eerder gemaakte monumentale Westerns die door de cineasten Sergio Leone, Bernardo Bertolucci en Dario Argento uit den treuren werden bekeken voordat scriptschrijver Sergio Donati aan de slag kon gaan met het script. Het script werd overigens een aantal malen gewijzigd om de film minder langzaam te maken. Zelfs na de eerste voorvertoning werd de film met ongeveer 20 minuten ingekort. De traagheid, de spanning, de emotie en de dramatiek van het verhaal brengen je direct, al vanaf de lome, maar o zo memorabele openingsscène, in vervoering. De prachtige close-ups weten een spanning te creëren die we zelden tegenkomen in films. Er gebeurt niet eens zo heel veel, maar de blikken, de oogopslagen, met daarbij de muziek van Ennio Morricone zorgen voor magische momenten. De gehele score van Morricone, met zijn vier thema's, is wereldberoemd en is volstrekt in harmonie met de karakters in de film. De interactie tussen de geprojecteerde beelden en het geluid is zelden vertoond in een film. De cast excelleert en heeft waarschijnlijk zichzelf in deze film overtroffen. Dit is niet alleen de verdienste van de acteurs zelf, maar ook van Sergio Leone, die zelf de casting deed voor dit meesterwerk. Deze film toont in alle opzichten aan dat een perfectionist en een meesterlijk regisseur aan het werk is geweest.

Op de Blu-ray Disc zijn de originele en de gerestaureerde versie te zien. Qua inhoud is er nauwelijks enig verschil tussen beide versies. De gerestaureerde versie duurt bijna 40 seconden langer. Beide versies staan via seamless branching op de disc.

Er zijn van Once Upon a Time in the West eerder twee uitvoeringen op DVD uitgebracht. Nu is er ook de Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de Blu-ray Disc. Onze recensie van de Special Edition DVD kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Western
Jaar: 1968
Speelduur: 166 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 mono - Duits
  • Dolby Digital 2.0 mono - Engels
  • Dolby Digital 2.0 mono - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865332177

• Bioscooptrailer
  • Een Geweldige Opera
  • Het Loon van de Zonde
  • Iets dat met de Dood te Maken Heeft
  • Spoorlijnen: Een Revolutie in het Westen
  • Filmlocaties Toen & Nu
  • Productiegalerij

Once Upon a Time in the West staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 45 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Het filmmateriaal van Once Upon a Time in the West is in 2003 gerestaureerd door de Film Foundation en het Rome Filmfestival. Deze gerestaureerde versie is ook voor de DVD-uitgave gebruikt en nu dus ook voor de Blu-ray Disc. Bijna alle beschadigingen en vuil zijn verdwenen, slechts een paar kleine spettertjes zijn nog zichtbaar. Wat vooral opvalt is de geweldige gedetailleerdheid van het beeld. In de vele extreme close-ups die de film telt zijn alle poriën en haartjes duidelijk te onderscheiden. De film was ten tijde van de restauratie 35 jaar oud, maar dat is aan dit beeld niet af te zien. Contrast, helderheid en kleurgebruik zien er prachtig uit. De zongebruinde huid van de mensen ziet er erg mooi en natuurlijk uit.
Een lichte laag grain geeft een mooi filmisch karakter aan het beeld. Tijdens de begintitels is wat lichte telecine-woble te zien, maar naarmate de film vordert valt dat verder niet meer op. Was de DVD al erg goed geslaagd, de Blu-ray Disc doet er nog een flinke schep bovenop. Geweldige transfer van een geweldige film.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Er zijn een aantal geluidstracks aanwezig op de Blu-ray Disc-uitgave van Once Upon a Time in the West, waaronder één lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track. Maar voor de puristen onder ons is ook de originele Dolby Digital 2.0 mono track (224 kb/s) aanwezig. Het DTS-HD MA 5.1 geluid klinkt echter zo mooi dat het alle aandacht verdient. Er is een volledig nieuwe mix gemaakt en men heeft prachtig werk afgeleverd, ondanks de beperkingen van het originele geluidspectrum. Dialogen klinken vol en warm en staan keurig in het midden geplaatst. De geweldige muziek van Ennio Morricone krijgt alle ruimte om te excelleren. De surroundkanalen worden niet vergeten en worden voornamelijk gebruikt voor de muziek, omgevingsgeluiden en een incidenteel geluidseffect. Het LFE-kanaal ondersteunt het geheel met een mooi laag, dat echter niet al te diep gaat. Enig mankement aan het geluid is dat een aantal geluiden te kampen hebben met de beperkingen van de opnametechniek uit de jaren '60. Zo klinken de treinfluiten en het ratelen van de revolvers erg schel. Maar dat zijn slechts kleine minpuntjes in een verder prachtig mooie geluidstrack.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. De extra’s op deze Blu-ray Disc-uitgave zijn voor het overgrote deel identiek aan de Special Edition DVD die in 2003 is uitgegeven. Alleen is de trailer nu in HD-resolutie. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling en zijn in 16:9 beeldformaat, behalve waar vermeld.

Een prima commentaar waaraan diverse personen hebben meegewerkt. Zo hoor je o.a. de regisseurs John Carpenter, John Milius en Alex Cox, filmhistorici Sir Christopher Frayling en Dr. Sheldon Hall, plus diverse leden van de cast & crew. Het commentaar is scène specifiek en levert een schat aan informatie op. Een puik commentaar dat helaas niet is voorzien van een Nederlandse ondertiteling, maar wel een Engelse.

Documentaires
Hier zie je een drietal documentaires die apart zijn te selecteren. Het materiaal is afkomstig uit in 2003 opgenomen interviews. De documentaires hebben de volgende titels: Een Gewelddadige Opera, (29 minuten), Het Loon van de Zonde (20 minuten) en Iets dat met de Dood te Maken Heeft (18 minuten). Ze zijn alle drie gemaakt uit dezelfde interviews, je zou het ook als één lange documentaire kunnen zien. Je ziet o.a. de acteurs Claudia Cardinale en Gabriele Ferzetti, de regisseurs John Carpenter en Alex Cox, co-writer Bernardo Bertolucci, cameraman Tonino Delli Colli en Christopher Frayling, de schrijver van de biografie "Sergio Leone – Something To Do With Death". De interviews geven flink veel achtergrondinformatie over Sergio Leone. Wat voor een mens hij was en bovenal hoe getalenteerd hij was als regisseur en filmkenner. Natuurlijk wordt ingegaan op diverse aspecten van de productie van de film en al doende leer je hoe deze Western tot stand is gekomen. In de documentaire zie je ook nog interviews uit de archieven met de inmiddels overleden Sergio Leone en Henry Fonda.

Spoorlijnen: Een Revolutie in het Westen (6 minuten)
In deze special wordt ingegaan op hoe het spoor in Amerika evolueerden. Als object werd de trein steeds vaker in films gebruikt. Met name werd de trein in Westerns gebruikt. In Once Upon A Time In The West wordt de trein door Leone gebruikt als metafoor voor de komst van de beschaving. Een voiceover vertelt over de functie van Morton, de invalide spoorwegbaron.

Filmlocaties Toen & Nu (5 minuten)
Hier zie je in een soort retrospectief fotomateriaal ten tijde dat de film werd opgenomen. De foto's worden vergeleken met de situatie zoals die nu is. Opvallend is te zien dat veel van de locaties na al die tijd er nog steeds hetzelfde uitzien. De voorstelling wordt begeleid door de themamuziek uit de film.

Productiegalerij (5 minuten)
Hier zie je een verzameling zwart/wit foto's van momenten uit de film en van de productie. De voorstelling wordt begeleid door de themamuziek uit de film.

Bioscooptrailer (3 min)
De officiële bioscooptrailer van de film in 2.35:1 beeldformaat en Dolby Digital 2.0 mono geluid. De trailer is in HD-resolutie.

Een knappe ex-prostituee, een ruwe outlaw, een kreupele spoorwegbaron, een meedogenloze killer en een zonderlinge zwerver met een mondharmonica zijn de hoofdpersonen in wellicht de beste Western die ooit op celluloid is vastgelegd: Céra Una Volta Il West oftewel Once Upon A Time In The West van Sergio Leone. De in 2003 gerestaureerde film komt op deze Blu-ray Disc-uitgave uitstekend tot z'n recht. Beeld en geluid zijn van een geweldig mooie kwaliteit, zeker als je de leeftijd van de film in acht neemt. Als er een puntje van kritiek op deze uitgave mag zijn dan is het dat er geen nieuwe extra's te vinden zijn. Deze zijn namelijk identiek aan die van de Special Edition DVD-uitgave. Toch kan hier maar één conclusie gelden: aanschaffen!