Yumurta, Süt, Bal/ Egg, Milk, Honey

Ben H.
23-09-2011

7

Yumurta, Süt, Bal/ Egg, Milk, Honey (DVD)

Yumurta, Süt en Bal (internationale titels: Egg, Milk en Honey) vormen samen Kaplanoglu’s semi-biografische Yusuf-trilogie, die tussen 2007 en 2010 in omgekeerde chronologische volgorde geschoten en uitgebracht is. De trilogie onderzoekt de volwassenwording van de Turkse dichter Yusuf, verspreid over diverse decennia. Yumurta beslaat het eerste deel en vertelt het verhaal van een volwassen Yusuf (Nejat Isler) die na het overlijden van zijn moeder terugkeert naar zijn geboortedorp om haar volgens traditie te eren en begraven. Süt geeft Yusuf als adolescent weer (ditmaal gespeeld door Melih Selcuk) die langzaamaan zijn toevlucht zoekt in poëzie wanneer hij het arme platteland steeds meer industrieel georiënteerd ziet worden. Stilaan laat hij zijn jeugd achter zich. Bal is Kaplanoglu’s meest recente film en laat een zesjarige Yusuf (Bora Altas) zien die op eigen wijze zin probeert te geven aan zijn leven nadat zijn vader plotseling verdwenen is. De drie films zijn op zichzelf staande films, maar na het zien van alle delen blijkt pas hoe ingenieus de drie delen met elkaar verweven zijn.

Yumurta en Süt zijn de voorbije jaren redelijk stil aan de filmliefhebber voorbij gegaan. Pas toen Bal in 2010 verassend de Gouden Beer won op het Filmfestival van Berlijn werd de aandacht voor de voorafgaande films vergroot en kwamen velen tot de ontdekking dat Bal het slotstuk was van een trilogie. Ook in Nederland werd er relatief weinig aandacht aan geschonken. Begin augustus werd Bal op Nederland 2 uitgezonden, maar de aandacht voor de eerdere twee delen bleef grotendeels achterwege. Dankzij het EYE Film Instituut en Lumière zijn de films nu eindelijk simultaan uitgegeven. De keuze van Kaplanoglu om de films bewust in omgekeerde chronologische volgorde te maken blijkt goed uit te pakken. In Yumurta zien we hoe een volwassen Yusuf in het leven staat, zonder dat we maar iets over zijn verleden weten. Langzaamaan krijgt de kijker te zien welke ervaringen en gebeurtenissen Yusuf hebben gevormd tot de persoon die hij nu is; redenen die terugreiken tot aan zijn kindertijd. Zoals Kaplanoglu zelf aangeeft moeten we “het vandaag begrijpen om in het verleden te kunnen duiken”. De Yusuf-trilogie kan daardoor gezien worden als één cinematografische flashback. De drie films bieden hiermee een psychoanalytisch retroperspectief dat niet enkel de plot van de film bijzonder maakt, maar ook de manier waarop deze tot stand komt. De films zijn rijk aan zoveel thema’s dat het lastig blijkt om alles te benoemen. Eén van de meest vooraanstaande thema’s die Kaplanoglu onderzoekt is het verschil tussen het traditionele en het moderne leven in het huidige Turkije. In Yumurta zien we de volwassen Yusuf het stadsleven in Istanbul achter zich laten om vanwege het overlijden van zijn moeder tijdelijk terug te keren naar zijn geboortedorp. Oude tradities worden steeds meer vergeten en door veranderingen in het sociale en economische leven in modern Turkije wordt er door nieuwe generaties steeds meer afstand van genomen. Spiritualiteit maakt een groot deel uit van diverse tradities en mag volgens de regisseur absoluut niet verloren gaan. Ondanks dat de trilogie semi-autobiografisch is, heeft Kaplanoglu er bewust voor gekozen om de films in het heden te laten afspelen. De besproken thema’s zijn niet tijdsgebonden en spiritueel realisme (zoals Kaplanoglu zijn eigen films bestempelt) is volgens de regisseur immers van alle tijden. In dat opzicht sluit de visie van Kaplanoglu naadloos aan op die van cineasten als Bergman, Bresson, Ozu en Tarkovski. Kaplanoglu wil benadrukken dat de huidige (film)wereld doordrenkt is van banaliteit en geweld en dat de mens meer in harmonie moet komen met zichzelf en de natuur. In tegenstelling tot vele andere moderne filmmakers weet Kaplanoglu zijn visie subtiel en krachtig naar voren te laten komen en maakt hij gebruik van werkelijk prachtige beelden om dit te ondersteunen. Elk shot is nauwkeurig uitgekozen en de vele long takes en lange sequenties waar Kaplanoglu gebruik van maakt benadrukken expliciet de visuele pracht van de omgevingen waarin de protagonist zich bevindt. De schoonheid van de natuur is een duidelijk terugkerend thema dat veelal op directe wijze wordt weerspiegeld in de film, zonder al te veel aanpassingen of ingrepen van de filmmakers. De diverse acteurs vullen hun rol allen perfect in. Doordat de films zeer weinig dialoog bevatten, zijn zij genoodzaakt om de kijker te overtuigen door middel van expressie en lichaamstaal. De acteurs die in de drie verschillende films de protagonist vertolken weten dit zeer overtuigend naar het scherm te vertalen. De vraag of Yusuf in de drie films één en dezelfde persoon is wordt weliswaar gesuggereerd, maar nooit uitgesproken. Kaplanoglu heeft in diverse interviews aangegeven dat de drie verhalen zich misschien wel parallel aan elkaar afspelen in het huidige Turkije. Ondanks dat dialoog en muziek in alle films zich tot een minimum beperken, speelt het auditieve aspect een zéér belangrijke rol in de trilogie. De soundtrack van de film bestaat toepasselijkerwijs niet uit non-diëgetische (moderne) muziek, maar uit de geluiden die binnen de verhaalwereld tot stand komen; het ritselen van de bladeren, het gefluit van de vogels, het stadslawaai en de wind die door de bomen waait. Mede hierdoor en door de vele long takes die Kaplanoglu hanteert zullen veel filmkijkers de films onterecht als saai en langdradig bestempelen, terwijl deze artistieke keuzes juist zeer goed uitpakken (het thema verstrijken van de tijd en het verlies dat daarmee gepaard gaat zou bij menig filmkijker ironisch kunnen worden opgevat). Vorm en inhoud worden zodoende op zeer toepasselijke wijze met elkaar verweven. Samen met de langzame maar poëtische beeldvoering vraagt de trilogie wel enig geduld van de filmkijker, waardoor de hoop ontstaat dat veel filmkijkers die weinig affiniteit hebben met contemplatieve cinema de trilogie toch een welverdiende kans geven.

Speelduur: 300 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Turks
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019005399

• Interview met regisseur Semih Kaplanoglu

De films verschillen afzonderlijk in beeldkwaliteit. Yumurta heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staan letterboxed op de DVD (zie afbeelding 1). De film is dus niet anamorf op de schijf gezet. Süt (zie afbeelding 2) en Bal (zie afbeelding 3 en 4) hebben beiden ook een verhouding van 1.85:1, maar zijn wél anamorf in hun oorspronkelijke beeldformaat op DVD gezet. De beeldkwaliteit mag in zijn geheel redelijk genoemd worden, maar hier en daar zijn de nodige opmerkingen te maken. Alle drie de films zijn analoog opgenomen (Kaplanoglu meent dat digitale film niet tot de essentie van film behoort) wat resulteert in flinke hoeveelheid filmgrain. Yumurta en Süt zijn de eerste films uit de trilogie en bevatten de meeste slordigheden. Het schaduwdetail laat bij beide films in diverse scènes te wensen over. Ook is er in sommige donkere scènes duidelijk low level noise aanwezig en hier en daar lichte macro-blocking. Bal heeft duidelijk een betere transfer. Slordigheden die de eerste twee delen kenmerken worden beperkt tot een minimum en de film oogt een stuk scherper. Filmgrain is nog steeds aanwezig, maar ditmaal in mindere mate waardoor er minder details verloren gaan. Het ondersteunt de artistieke keuze van Kaplanoglu. Het kleurcontrast is in alle drie de films dik in orde en geeft de natuur in heel haar pracht goed weer. Alles in acht genomen scoort de trilogie een voldoende, alhoewel de beeldkwaliteit van Yumurta en Süt voor verbetering vatbaar is. Het is met name zeer jammer dat Yumurta (in tegenstelling tot de twee opvolgende delen) niet anamorf op de schijf is gezet. Een hoofdstukindeling is bij alle drie de films afwezig. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

Op de drie verschillende DVD’s is slechts één geluidstrack te vinden, namelijk de originele Turkse Dolby Digital 2.0-track (224 kbps). Ondanks dat de film zeer weinig dialoog en muziek kent, speelt geluid een zéér grote rol in de trilogie. Het is dan ook erg jammer dat er geen Dolby Digital 5.1-track op de discs aanwezig is. Desondanks voldoen de Dolby Digital 2.0-tracks. De omgevingsgeluiden en dialogen klinken helder en bevatten weinig beschadigingen of ruis. De schaarse dialogen worden wel regelmatig overstemd door diverse omgevingsgeluiden waardoor ze soms minder goed hoorbaar zijn, maar dit is een bewuste keuze van de regisseur. De geluidstracks bevatten dan ook weinig mankementen, maar springen helaas niet zo in het oog als ze hadden kunnen doen. Een Dolby Digital 5.1-track had de films van meer dynamiek kunnen voorzien en kan – mede doordat de Yusuf trilogie zich daar zo goed voor ontleent – daarom een gemiste kans genoemd worden.

De DVD-uitgave bestaat uit 3 discs, die in één Scanavo-keepcase (met sleeve) zijn verpakt. Bij het opstarten van de discs wordt eerst de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een Nederlandstalig of een Franstalig menu. Vervolgens kom je automatisch in een stijlvol geanimeerd menu terecht die op alle discs dezelfde opzet heeft. De extra’s zijn rechtstreeks te selecteren vanuit het hoofdmenu; er is geen submenu beschikbaar. Bij alle films ontbreekt een hoofdstukindeling in het menu, wat in eerste instantie erg slordig lijkt. Bij de Yusuf-trilogie draait het echter om de gehele kijkervaring en niet om een afzonderlijke scène of bepaald shot. De gemiddelde kijker zal de hoofdstukindeling in het menu dan ook niet missen, maar het zou desondanks een kleine meerwaarde hebben gehad wanneer deze er wél in zat. Wel kan je buiten het menu om met de afstandsbediening manueel hoofdstukken selecteren. Het dient ook opgemerkt te worden dat de hoes enkel de ‘Making Of’ aangeeft als extra materiaal, terwijl ook de trailers van diverse Lumière films en een interview met regisseur Semih Kaplanoglu over Bal aanwezig zijn. Alle extra’s, inclusief de verschillende trailers, zijn Nederlands ondertiteld.

Making Of (90 min.).
De Making Of is verdeeld over de drie verschillende DVD’s, waardoor elk deel toepasselijker wijs op de disc van de betreffende film staat. Deze keuze zou begrijpelijk zijn wanneer de films afzonderlijk van elkaar in de winkel zouden liggen, maar vooralsnog ligt enkel de trilogie als één geheel in de winkel. Voor het gebruikersgemak zou het derhalve prettiger zijn geweest wanneer de Making Of in zijn geheel op één van de discs stond of eventueel op een vierde DVD. Inhoudelijk is de Making Of zeer informatief. Er wordt een uitgebreide kijk gegeven op het tot stand komen van de trilogie waarbij diverse betrokkenen aan het woord komen. In tegenstelling tot veel gelijksoortig achter-de-schermen materiaal pleit het niet enkel voor verheerlijking van de filmmakers, maar voegt het inhoudelijk wat toe.

Interview met regisseur Semih Kaplanoglu over Bal (10 min.).
Het interview bevindt zich op de derde disc, samen met de film Bal zelf. Kaplanoglu praat voornamelijk over het personage van Yusuf en hoe hij deze naar het grote scherm heeft weten te vertalen.

Trailers Yumurta, Süt en Bal (Egg, Milk en Honey).
De trailers van de afzonderlijke films zijn ieder op dezelfde disc te vinden als de hoofdfilm. Zover dat mogelijk is bieden ze een prima inzicht over wat de filmkijker kan verwachten.

Trailers Lumière.
De trailers van een aantal recente door Lumière uitgebrachte films, namelijk: Turquaze, Women Without Men en Alamar. Het drietal trailers is op elke disc aanwezig.

Kaplanoglu maakt met Yumurta, Süt en Bal (internationale titels: Egg, Milk en Honey) een meeslepende trilogie die de volwassenwording onderzoekt in een tijd waarbij traditie en spiritualiteit door de huidige moderne generatie steeds verder achter zich gelaten worden. Kaplanoglu biedt een psychoanalytisch retroperspectief dat niet enkel de plot van de film bijzonder maakt, maar ook de manier waarop deze tot stand komt. De film biedt een enorm rijkdom aan visuele pracht, maar het gebruik van de vele long shots en sequenties waarbij muziek en dialoog grotendeels absent zijn zal menig ongeduldige kijkers helaas (onterecht) afschrikken. De geluidskwaliteit is prima, alhoewel een meer dynamische Dolby Digital 5.1-track welkom was geweest. De beeldkwaliteit van de eerste twee delen (met die van Yumurta in het bijzonder) valt enigszins tegen, maar voldoet en staat de kijkervaring niet in de weg. De beeldkwaliteit van Bal is van hoger niveau. De extra’s zijn zeer interessant en informatief en bieden de kijker een beter inzicht in de inhoud van de film. Al met al een prima release van een zeer poëtische, memorabele en bovenal uitstekende trilogie.