London Boulevard

19-09-2011

6.5

London Boulevard (Blu-ray)

Mitchel (Colin Farrell), net vrijgekomen uit de gevangenis, is vastbesloten om nooit meer op het verkeerde pad terecht te komen. Zijn oude vriend Billy (Ben Chaplin), die wel nog steeds in het criminele circuit zit, brengt Mitchel wel weer in de verleiding. Mitchel probeert echter sterk te zijn en gaat op zoek naar een echte baan. Via via komt hij terecht bij de beroemde actrice Charlotte (Keira Knightley). Zij voelt zich opgesloten in haar eigen huis, omdat ze continu achtervolgd wordt door fotografen. Charlotte zoekt nog iemand om haar huis te onderhouden, waarin ze samen met een vriend (David Thewlis) woont, en indien nodig de pers op afstand te houden. Mitchel kan de baan hebben als hij wil. Maar hij heeft nog een ander aanbod: de beruchte crimineel Rob Gant (Ray Winstone) wil namelijk graag dat Mitchel voor hem komt werken. Gezien Mitchels goede bedoelingen lijkt het een makkelijke keus. Ware het niet dat Gant geen "nee" accepteert.

Het door nieuwkomer William Monahan geregisseerde London Boulevard is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Ierse schrijver Ken Bruen. In filmvorm is het een donkere Britse misdaadprent geworden, met Colin Farrell, Keira Knightley en Ray Winstone in de hoofdrollen. Farrell speelt Mitchel, een man die net vrij is gekomen, maar die meteen alweer in het criminele wereldje gezogen wordt. Mitchel doet zijn best om het niet zover te laten komen, maar dat blijkt erg moeilijk. Sterker nog, zijn pogingen om op het rechte pad te blijven brengen hem en zijn omgeving zelfs in gevaar. Want misdaadkoning Rob Gant, vertolkt door Ray Winstone, accepteert geen "nee" op de vraag of Mitchel voor hem wil werken. Wat volgt is een escalerende reeks van geweld, waarin niemand zijn/haar leven zeker is. In de film duurt het echter vrij lang voordat het zover is. In het begin lijkt alles namelijk nog koek en ei. Zo ontmoet Mitchel de beroemde actrice Charlotte, een rol van Keira Knightley. Zij leidt een opgesloten leven, omdat ze overal belaagd wordt door paparazzi. Mitchel krijgt de kans om voor haar te gaan werken, waarbij (uiteraard) na verloop van tijd blijkt dat er ook gevoelens in het spel zijn. Dit opzet van dit plotelement doet denken aan een soort gitzwarte variant op Notting Hill, inclusief excentrieke medebewoner (hier in de vorm van David Thewlis). Helemaal geslaagd is dit element echter niet. Dit omdat er te weinig tijd wordt besteed aan (de groei in) de omgang tussen Mitchel en Charlotte. Hierdoor komen bepaalde ontwikkelingen wat uit de lucht vallen. Het misdaadaspect van de film komt een stuk beter uit de verf. Daarbij lopen een aantal plotlijntjes door elkaar. Zo is Mitchel op zoek naar de daders van een misdrijf, moet hij besluiten of hij zijn oude maat nog wel als vriend kan zien en dan zijn er ook nog de aanvaringen met Gant. Door deze verschillende elementen weet London Boulevard de aandacht goed vast te houden, al is het verhaal in essentie niets nieuws onder de zon. Wel duurt het zoals gezegd even voordat de film echt op gang komt. Volhouders worden echter beloond. Vooral vanaf het moment dat Gant op het toneel verschijnt komt de vaart er goed in, en wordt de prent nog spannend ook. Dit is mede te danken aan het acteerwerk. Zo maakt Ray Winstone indruk als bikkelharde misdaadbaas, beheerst maar met een extreem kort lontje. Farrell levert evenees een geloofwaardige rol af. Je zult er als kijker totaal geen moeite mee hebben om je in hem in te leven, ook al moet hij gaandeweg een aantal verstrekkende beslissingen nemen. Tegenspeelster Keira Knightley krijgt niet zoveel schermtijd als je vooraf zou verwachten, maar weet wel te overtuigen. Qua acteerwerk stelt London Boulevard dus niet teleur. Voeg daar de goede soundtrack en het degelijke camerawerk aan toe, en je hebt een solide productie die liefhebbers van zwaarmoedige, donkere misdaadfilms (gaandeweg) zeker aan zal spreken.

London Boulevard is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2010
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045222567

De BD-uitgave van London Boulevard heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Op het eerste gezicht ziet de HD-transfer van London Boulevard er uitstekend uit. Het beeld bevat veel detail, heeft een goede scherpte en de kleuren worden natuurgetrouw weergegeven. Bij nadere inspectie blijkt echter dat er toch een aantal kanttekeningen bij de transfer te plaatsen zijn. Zo had het zwartniveau beter gekund, het heeft nu enigszins te lijden onder de iets te hoge helderheid. Daarnaast is er lichte edge enhancement gebruikt, maar dat is geen heel groot probleem: slechts in een enkel shot is het zichtbaar. Datzelfde kan helaas niet gezegd worden over de in ruime mate aanwezige compressieartefacting. Zaken als macro-blocking en posterisatie duiken regelmatig op, in meer en minder opvallende varianten. Omdat dit ook speelt in donkere delen van het beeld heeft het tevens een negatief effect op het schaduwdetail. De enige meevaller is dat de artefacting vooral in de achtergrond te zien is, waardoor het gelukkig niet altijd even duidelijk in het oog springt. In combinatie met het feit dat het er van een afstandje prima uitziet komen we daarom toch tot een magere voldoende. Maar met wat meer zorg en wat minder compressie (bijvoorbeeld in combinatie met het gebruik van een dubbellaags disc) had men zonder twijfel tot een bijna perfecte score moeten kunnen komen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van London Boulevard is als lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op de Blu-ray Disc te vinden. London Boulevard is in de eerste plaats een dialoogfilm, maar desondanks heeft de track een prima ruimtelijkheid. Scènes in de buitenlucht of op straat gaan vergezeld van het nodige omgevingsgeluid uit zowel de hoofd- als achterluidsprekers, en tevens is er zo nu en dan een effect in split-surround te horen. Ook de muziek klinkt uitstekend, met een goede dynamiek en veel detail. De muziek en zwaardere effecten worden ondersteund door een passende hoeveelheid laag, die het geheel kracht bijzet zonder te overheersen. Erg goed gedaan. Dialogen worden zonder problemen ten gehore gebracht en komen netjes uit het midden. Zaken als oversturing, ruis of gekraak zijn totaal niet aan de orde. Daarmee kunnen we spreken van een uitstekende track.

De BD-uitgave van London Boulevard bevat geen extra's (ook een menu ontbreekt). Op de buitenlandse uitgaven zijn de voornaamste extra's een aantal korte interviews, dus echt veel missen we niet.

In London Boulevard zie je hoe ex-crimineel Mitchel zijn best doet om op het rechte pad te blijven. Zijn omgeving maakt dit hem echter niet gemakkelijk. Toch is er hoop wanneer hij een aanbod krijgt om te komen werken voor de beroemde actrice Charlotte. London Boulevard is een zwaarmoedige misdaadfilm met prima acteerwerk, degelijke cinematografie en een goede soundtrack. Qua verhaal mag het dan allemaal niet heel vernieuwend zijn en bovendien heeft de film behoorlijk wat tijd nodig om op stoom te komen, maar gaandeweg weet het geheel steeds meer te boeien. Voor liefhebbers van donkere misdaadfilms is dit dan ook een prima prent. De BD-uitgave scoort qua beeld niet meer dan een magere voldoende, maar het geluid is uitstekend. Extra’s zijn geheel afwezig, maar met slechts een handjevol interviews presteren de buitenlandse uitgaven op dit gebied niet veel beter.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.