Friseuse, Die

12-09-2011

7

Friseuse, Die (DVD)

Het leven zit Kathi (Gabriela Maria Schmeide) niet mee in Doris Dörrie's Die Friseuse. Haar man heeft haar verlaten voor haar beste vriendin, de relatie met haar dochter Julia (Natascha Lawiszus) is niet bepaald zoals ze zou willen en het lukt haar maar niet om een baan te vinden. Kathi's grootste droom is een eigen kapperszaak. Wanneer ze bij een beautysalon als werknemer wordt geweigerd vanwege gebrek aan esthetiek, besluit Kathi dat de tijd daar is om haar grootste droom waar te maken. Hiervoor is wel een hoop geld voor nodig. En apparatuur. Hoe slaagt ze erin om toch aan het langste eind te trekken?

De uit Duitsland afkomstige film Die Friseuse is een vrij onconventioneel komisch drama, waar je mondhoeken gegarandeerd van omhoog gaan staan. Een echt drama wordt het namelijk nooit. Dat zou Kathi nooit tolereren. Het is ook het ogenschijnlijk onverwoestbare optimisme van de hoofdpersoon wat de film zo leuk maakt en je laat blijven kijken. Je verwacht constant dat ze breekt, maar elke keer krabbelt ze weer lachend op. Als ze het dan daadwerkelijk gehad heeft, is deze scène extra ontroerend. Complimenten gaan dan ook uit naar hoofdrolspeelster Gabriela Maria Schmeide, die een prachtige rol neerzet. Bijrollen van Natascha Lawiszus en Il-Young Kim zijn passend ingetogen. Die Friseuse is een aaneenschakeling van situaties, zonder een echt duidelijke rode draad. Hierdoor zakt de film op sommige plekken een beetje in. Blijf dan toch vooral kijken. Het is een film met een ongewone blik op het vertellen van een vrij standaard verhaal, wat uiteindelijk zeer verfrissend werkt. Zoek je niet suf naar een dieper doel, want dat is er niet. Soms is dat juist precies wat je nodig hebt. Omdat de film blijkbaar geschikt is bevonden voor alle leeftijden, voel ik mij verplicht te wijzen op menig naakt dat op het beeld verschijnt. Het is naast een kwestie van zoiets aan jonge kinderen laten zien ook een kwestie of dergelijke jeugd zoiets zou willen zien (bedenk bijvoorbeeld een scenario vanaf afbeelding vier en neem dan aan dat wat je bekokstoofd hebt ook daadwerkelijk gebeurt). Om over de grijnzende meneer uit afbeelding twee nog maar te zwijgen. Maar dit terzijde. Concluderend is Die Friseuse een 'feel good film', die er echter geen doekjes om windt dat iedereen tegenslagen kent. De truc is hoe je ermee omgaat. Kijk altijd naar de positieve kant. Die Friseuse is ondanks zijn langzame tempo zeer aan te raden eens te bekijken op de donkerdere dagen des levens.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 106 min
  • DTS 5.1 - Duits
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937031658

In tegenstelling tot wat er op de hoes te lezen is (16:9, ofwel 1.78:1), is Die Friseuse op deze DVD-uitgave te bekijken met een anamorf 1.85:1 beeldformaat. Qua beeldkwaliteit is deze DVD niet de beste. De schaduwen zijn ongedetailleerd, de scherpte van de beelden valt soms tegen en vaak is er sprake van grain. Hiertegenover staan de goede belichting en mooie, diepe kleuren. Persoonlijk heb ik de neiging om bij een consequent mindere beeldkwaliteit mijn manier van kijken hierop aan te passen. Hierdoor vond ik de tekortkomingen en artefacten die op deze DVD voorkomen over het algemeen genomen niet storend. Op deze DVD-uitgave van Die Friseuse is alleen een Nederlandstalige ondertiteling aanwezig. Deze is zoals standaard wit ingekleurd en wordt gecentreerd onderin het beeld gepresenteerd. Op de ondertiteling zelf is geen commentaar te leveren, enkel dat het een redelijk Vlaamse vertaling is. Voor sommigen wordt het dus extra opletten geblazen om niets te missen.

Op deze DVD-uitgave staat zowel een Duitstalige Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s)als een Duitstalige DTS 5.1-track (754 kb/s). In een groot gedeelte van de film wordt er beroep gedaan op de surroundkanalen en vele subtiele geluidseffecten om (ruimtelijke) sfeer te creëren. Deze sfeer komt iets beter naar voren op de DTS-track. Het geluid kent een goede balans tussen muziek (onder andere de Duitse volksheldin Nena), gesproken woord en effecten om de kijk-ervaring te versterken. Het LFE-kanaal klinkt soms zachtjes, vrij onopvallend. Al het gesproken woord wordt scherp en duidelijk via het middenkanaal aangeboden. Het Oost-Duitse accent van Gabriela Maria Schmeide of het gebrekkige Duits van de Vietnamezen kan ertoe leiden dat je het geluid iets harder zet dan normaal. Deze heuvel is te overzien. Al met al een zeer prettige luisterervaring.

De DVD van Die Friseuse leidt je direct naar het Engelstalige stationaire menu. Hier kan men kiezen tussen de twee audiotracks en is er de optie een van de twaalf hoofdstukken te selecteren. Op deze DVD-uitgave zijn geen extra's aanwezig. Ook niet de trailer, zoals op de hoes aangegeven. Spijtig.

Alleenstaande Moeder Kathi besluit haar eigen kapsalon te beginnen. De aanzienlijke deuken die het realisme geregeld in deze droom slaat, weerhouden Kathi er niet van positief te blijven en er steeds weer voor te gaan. Die Friseuse is een warrige, ontroerende en vooral optimistische film over zin maken in het leven. Deze DVD-uitgave beschikt over goed geluid, maar helaas dan weer een middelmatige beeldkwaliteit. Extra's zijn jammer genoeg niet aanwezig. Voel je je een dag wat minder en heb je anderhalf uur de tijd? Zet dan gerust Die Friseuse op. De film zal je weer nieuwe moed geven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.