Limitless

29-08-2011

7.7

Limitless (DVD)

Beginnend schrijver Eddie Morra (Bradley Cooper) komt maar niet op gang met zijn boek waarvoor hij al een voorschot heeft ontvangen. Zijn vriendin Lindy (Abbie Cornish) is zijn gelanterfant beu en verbreekt de relatie. Eddie ziet het niet meer zitten. Op dat moment komt hij zijn oude vriend en ex-zwager Vernon (Johnny Whitworth) tegen. De voormalige dealer van drugs zit nu in de legale medicijnwereld, zegt hij, en heeft wel een oplossing voor Eddie's probleem. Een nieuw pilletje, genaamd “NZT” zorgt ervoor dat je je hele hersencapaciteit kan gebruiken, in plaats van de gebruikelijke 10%. Eddie begint meteen en heeft in vier dagen zijn boek af. Maar daar blijft het niet bij. Binnen korte tijd heeft hij naam gemaakt in de zakenwereld en heeft hij een ontmoeting met topzakenman Carl van Loon (Robert de Niro). Maar dan blijkt dat NZT ook bijwerkingen heeft en bovendien raakt de voorraad pillen op, maar Eddie heeft er alles voor over om zijn nieuwe leventje te behouden.

De Ierse schrijver Alan Glynn heeft de hoofdpersoon uit zijn boek The Dark Fields gebaseerd op zichzelf. In de jaren 80 werkte hij als schrijver in New York, maar verdiende haast niets en kon maar net het hoofd boven water houden. In een interview zegt hij, dat als er toen een pilletje op de markt was zoals NZT, hij geen moment getwijfeld zou hebben en het meteen zou hebben ingenomen. Los van zo'n pilletje is hij er toch in geslaagd om twee boeken gepubliceerd te krijgen. Het eerste was The Dark Fields in 2002, later - tijdens het maken van de film - is het opnieuw uitgebracht onder de filmtitel Limitless. Later kwam van hem ook het boek Winterland uit, wat zich afspeelt in Dublin. Glynn werd geïnspireerd door Flann O'Brien en dan met name diens boek The Third Policeman en The Great Gatsby (boek en film) van F.Scott Fitzgerald.
Scriptschrijfster Leslie Dixon is heel lang bezig geweest om van het boek een goed script te maken. Ze moest er meer lijntjes en spanning in leggen. Bovendien zijn filmliefhebbers gewend aan meer snelheid in het verhaal in vergelijking met boekenlezers. Ook wilde Dixon een ander einde van het verhaal. Dixon is trouwens geen onbekende op het gebied van scripts; haar tweede script Outrageous Fortune met Bette Midler werd meteen een hit. Daarna schreef ze onder andere ook nog Mrs. Doubtfire, Pay it Forward en Hairspray. Met Limitless heeft ze wel een heel ander genre aangeboord. Naast scenariste is ze voor deze film ook een van de producenten.
In eerste instantie wilde Dixon Shia LaBeof als Eddie, maar deze brak een hand tijdens de opnames voor een nieuwe Indiana Jones-film. Dus toen kwam Bradley Cooper in beeld. Cooper zet een goeie rol neer. Hij heeft niet veel ervaring met dit soort rollen, hij is meer bekend van de wat lichtere films als Valentine's Day en The Hangover. Maar hij houdt zich goed staande. Vooral de transformatie van de uitgebluste Eddie, naar de succesvolle en hyperintelligente Eddie doet hij heel goed. Robert de Niro als Carl van Loon is een typische De Niro rol. Type The Godfather. Leuk, maar niet vernieuwend. De film heeft verder iets weg van The Game. Het heeft veel snelheid en redelijk wat achtervolgingen en gevechten. Eigenlijk is dat jammer, want het verhaal heeft dat namelijk niet nodig. Het gegeven van een pilletje dat ervoor zorgt dat je ongelimiteerd gebruik kan maken van je totale hersencapaciteit is op zich al interessant genoeg. Het is een beetje jammer dat de mogelijkheden die zich dan voordoen, los van het voorspelbare, niet meer zijn uitgewerkt. Het is namelijk logisch dat er in eerste instantie wordt gedacht aan consequenties van zo'n pilletje die raken aan de beginselen van de Amerikaanse samenleving anno 2000: mensen willen alles opgelost hebben en snel (pil is binnen 30 seconden werkzaam), vooral veel geld verdienen en meer macht krijgen. Maar er zouden nog veel meer terreinen zijn waarop de uitwerking van zo'n pilletje een enorm effect zou kunnen hebben, maar dat komt in deze film helaas niet aan de orde. Het schijnt trouwens een mythe te zijn dat de mens maar 10% van zijn hersencapaciteit zou gebruiken, maar dat is een heel andere discussie. Limitless draaft op momenten ook een beetje door op het visuele vlak. De film zit vol met special effects, die niet altijd even noodzakelijk zijn en de aandacht van het verhaal afleiden. Blijft over een film met een interessant thema, goede acteerprestaties en veel actie. Op zich dus een goede reden om de film te gaan kijken en er zeker een avond plezier aan te beleven. Vraag blijft echter wel of het boek niet meer in zich had dan de film uiteindelijk laat zien.

A-Film heeft Limitless zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. Hieronder vind je de bespreking van de DVD.

Genre: Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 101 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777934708

• Alternatief einde

Limitless heeft het originele beeldformaat van 2.35:1 op de DVD behouden en natuurlijk anamorf. De kwaliteit is voortreffelijk. Het beeld heeft een uitstekend contrast, prima schaduwdetail en is haarscherp. In een extreme close-up van Bradley Cooper zijn de poriën in zijn gezicht duidelijk zichtbaar. Compressiefouten beperken zich tot een absoluut minimum. Er is op een bijzondere manier gebruik gemaakt van kleuren. In de meer depressieve tijden van Eddie zijn de kleuren vrij flets en koel. Als hij in opperste stemming is (na het nemen van een pilletje), zijn de kleuren fel en flink verzadigd. Zeker voor DVD-begrippen is dit een voortreffelijke transfer.

De enige aanwezige geluidtrack op de DVD van Limitless is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het is een zeer dynamisch klinkende geluidstrack, die volop gebruik maakt van alle beschikbare kanalen. Meest dynamische aan het geluid is de muziek, die veelvuldig gebruikt wordt en voor een abstracte sfeer zorgt. Het 'normale' geluidsbeeld is vrij conventioneel, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is. Het is tot in de puntjes verzorgd met duidelijk verstaanbare dialogen, die keurig uit het middenkanaal komen. De dialogen worden omlijst met geluidseffecten en atmosfeergeluiden, waarbij die laatste ook veelvuldig in de surroundkanalen aanwezig zijn. Dit alles zorgt voor een mooi ruimtelijk klinkend geheel, die regelmatig de adrenaline door je lijf laat pompen. Alsof je zelf ook een NZT-pilletje gehad hebt. Het LFE-kanaal, waaruit een stevig en strak laag komt, versterkt dat gevoel alleen maar.

De DVD heeft een fraai statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid (DD 2.0). De DVD mist ten opzichte van de Blu-ray Disc-uitgave een paar extra's, maar de meest belangrijke staan ook op de DVD.

Regisseur Neil Burger geeft zijn commentaar bij de film. Hij zit blijkbaar in een klein studiootje, want hij klinkt erg dof en droog. Maar zijn commentaar is bij vlagen zeer interessant. Hij geeft voornamelijk zijn inzichten in de film weer en hoe hij tot bepaalde keuzes is gekomen. Hij vertelt onder meer ook hoe blij hij is dat Robert De Niro mee wilde werken aan deze film. Ook voorziet hij de luisteraar van enige achtergrondinformatie over het filmen. Het audiocommentaar is niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Alternatief Einde
Er is een alternatief einde beschikbaar. Gelukkig heeft men voor het einde gekozen dat nu in de film is te zien, want dat is een stuk sterker dan het hier vertoonde einde.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, die net zo snel gemonteerd is als de film zelf.

Eddie Morra krijgt van zijn ex-zwager een pilletje dat het geheugen extreem actief maakt, waardoor men erg slim en energiek wordt. Eén nadeel: het is enorm verslavend en blijkt toch meer bijwerkingen te hebben dan in eerste instantie gedacht. Limitless is een originele thriller van regisseur Neil Burger met Bradley Cooper en Robert De Niro. Ook visueel is het een vooruitstrevende film, al draaft men soms wat door in effectbejag. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD zijn subliem. De DVD bevat ook een aantal extra's, waarvan het audiocommentaar het meest interessant is, maar mist er een paar ten opzichte van de Blu-ray Disc. Degene die deze DVD aanschaft zal echter niet teleurgesteld worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.