Sucker Punch

26-08-2011

7.5

Sucker Punch (DVD)

Een jong meisje, in het verhaal alleen bekend als ‘Baby Doll’ (Emily Browning) wordt in een instituut voor geesteszieken geplaatst door haar stiefvader. Deze heeft haar mishandeld en misbruikt en probeert dit nu in de doofpot te stoppen. Ze is zo mogelijk op een nog ergere plaats terecht gekomen want het instituut blijkt in feite een façade te zijn voor een bordeel voor de rijken. De baas Blue Jones (Oscar Isaac) behandelt zijn ‘meisjes’ niet bepaald humaan. Dr. Vera Gorski (Carla Gugino) lijkt al weinig beter te zijn. Gelukkig vindt Baby Doll nieuwe vriendinnen in de dames Sweet Pea (Abbie Cornish), Rocket (Jena Malone), Blondie (Vanessa Hudgens) en Amber (Jamie Chung). Samen zetten ze een ambitieus ontsnappingsplan op touw. Dit moet gereed zijn voordat de ‘High Roller’ (Jon Hamm) ten tonele verschijnt. Hij wil namelijk meer van Baby Doll dan ze bereid is te geven. Voordat er ontsnapt kan worden zijn er echter een aantal hulpmiddelen nodig. Een kaart om de weg naar buiten te vinden, vuur om brand te stichten als afleiding, een sleutel om door alle deuren te komen, een mes als wapen en een nog niet bekend vijfde benodigdheid. Met de uitvoering van dit plan brengen de meiden hun levens in gevaar. Lukt het ze om het heelhuids te voltooien?

Zack Snyder is een regisseur die zijn sporen inmiddels verdiend heeft met een remake van Dawn of the Dead, gevolgd door de epische zwaarden en sandalenfilm 300 en daarna de ambitieuze stripbookverfilming Watchmen. De laatste productie van Snyder was de animatiefilm Legend of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole. . Deze films hebben allemaal één ding met elkaar gemeen. Ze zijn namelijk gebaseerd op ander werk, respectievelijk een eerdere film, stripboeken en een fantasierijk kinderboek. Sucker Punch is daarmee de eerste film van Snyder die op een origineel script gebaseerd is. Dit neemt echter niet weg dat de invloeden vanuit andere films talrijk en vaak overduidelijk zijn. Variërend van Inception en Alice in Wonderland in de verhaallijn als geheel tot invloeden uit onder andere Star Wars en Lord of the Rings in de droomsequenties. Deze droomscènes vormen het meest aantrekkelijk aspect van de film. Het is namelijk een vrijbrief voor actie met hoofdletters. Alle registers worden opengetrokken voor zoveel mogelijk indrukwekkende actie, voorzien van overtuigende CGI. De visuele flair van Snyder komt hierin optimaal tot uiting en maakt deze delen simpelweg een genot om naar te kijken. Het is daarom zonde dat het gedeelte in de echte wereld veel minder weet te boeien. De intentie van de film is geweest om de vrouwelijke hoofdspelers als geëmancipeerd neer te zetten, maar dit werkt compleet averechts. De dames zijn gedurende de hele film schaars gekleed en het ‘dansen’ als metafoor voor de werkelijke zaken die in het bordeel gebeuren is weinig smaakvol. De plot bestaat voornamelijk uit het najagen van de benodigde voorwerpen om te kunnen ontsnappen. Dit is een kunstmatig en gemakkelijke manier om de film voort te drijven. Logica en samenhang tussen de verschillende verhaallijnen ontbreekt. Dit wordt versterkt door de opeenvolging van grote plot twists in de laatste akte. Deze zijn te vergezocht en zullen iedereen behalve de grootste Snyder fanaten teleurstellen. Het blijkt keer op keer dat alleen vorm onvoldoende grond is voor een goede film. Naast de verwarrende plot zijn de personages van bordkarton. Alleen over Baby Doll komt je meer te weten. Oscar Isaac als de baas van het bordeel levert een werkelijk abominabele prestatie af. Zijn acteerwerk is dermate ondermaats dat het afleidt van de film. Sucker Punch is een onderhoudende film. Meer dan dat valt er helaas niet van te maken. De fantasierijke actiescènes laten een glimp zien van wat de film had kunnen zijn.

Sucker Punch is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave. De recensie van de Blu-ray uitgave vind je hier.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2011
Speelduur: 105 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
EAN: 5051888080856

• Sucker Punch: Animated Shorts

De DVD uitgave van Sucker Punch heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Zoals we van Zack Snyder gewend zijn is het beeld hevig gestileerd. Van koude blauwe kleuren tot juist een warm pallet in de droomsequenties en donkere omgevingen met een groene of grijze waas en ingetogen kleuren in de ‘echte wereld’. De nuances in al deze filters worden goed weergegeven. De presentatie van Sucker Punch is daarmee zeer gevarieerd en een lust voor het oog. De scherpte is ruim voldoende. Huidskleuren zijn realistisch. De donkere toon van veel scènes maakt dat er hier en daar detail verloren gaat, maar dit is een bewuste keuze van de regisseur geweest. Onvolkomenheden zijn vrijwel geheel afwezig, iets dat altijd een groot pluspunt is.

De originele Engelstalige audio wordt gepresenteerd in Dolby Digital 5.1 (384kb/s) formaat. Echter zijn er hier ook audiosporen aanwezig in verschillende talen (Frans, Duits en Spaans). Deze hebben dezelfde technische specificaties. Het beeld van deze DVD-uitgave van Sucker Punch is allesbehalve slecht, maar de geluidspresentatie doet daar nog een paar schepjes bovenop. De kracht, het volume en de dynamiek is groot. Het is daarmee van absoluut referentieniveau en geschikt om je geluidsinstallatie mee te demonsteren. Op het gebruik van het LFE kanaal wordt allesbehalve ingehouden, wat bijdraagt aan het volume van het geheel. Hetzelfde kan gesteld worden voor de achterste speakers die vrijwel zonder uitzondering actief in werking zijn. De omvangrijke actiescènes faciliteren dit dan ook. Van exploderende gebouwen en vliegtuigen, tot grootste (vuur) gevechten en de extreme grote en zware wapens van de samurai krijgers, er is genoeg aanleiding voor veel volume. De mix is daarnaast zeer precies in het verdelen van de juiste geluiden over de juiste kanalen en dialogen zijn altijd kristalhelder. Er valt simpelweg helemaal niets aan te merken op deze presentatie.

De DVD-uitgave van Sucker Punch is verpakt in een standaard keep case en bestaat uit 1 disk. Alleen de bioscoopversie is beschikbaar, de langere versie is exclusief op Blu-ray verkrijgbaar. De extra’s zijn ook wat beperkter, zo ontbreekt de digital copy en de maximum movie mode. De audio van de extra’s is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Sucker Punch: Behind the Soundtrack (3 min.)
Een korte featurette over de soundtrack.

Sucker Punch: Animated Shorts (11 min.)
Er zijn in totaal 4 geanimeerde korte films te bekijken: Feudal Warriors (3 min.), The Trenches (3 min.), Dragon (3 min.) en Distant Planet (3 min.). Ze kunnen afzonderlijk worden afgespeeld of allemaal achter elkaar wat een speelduur van 11 minuten oplevert.

Baby Doll belandt van de regen in drup wanneer door haar abusievelijke stiefvader in een inrichting wordt geplaatst waar ze misschien nog wel slechter wordt behandeld. Gelukkig heeft ze een ontsnappingsplan paraat en krijgt ze daarbij hulp van medebewoonsters. Via een plotconstructie waarbij er wordt gedroomd, worden we getrakteerd op gevarieerde en grootste actiescènes die werkelijk een lust voor het oog zijn. Des te spijtiger is het dat de film op alle andere fronten jammerlijk faalt. De actie is echter genietbaar en wordt dat nog meer door de uitstekende beeld- en geluidspresentatie op deze DVD uitgave. De extra’s lijken beperkt in hoeveelheid maar de maximum movie mode maakt dit goed. Hierin krijg je alle informatie die je maar zou kunnen wensen op een interactieve manier voorgeschoteld. Aan deze uitgave doe je niet snel een miskoop, of de film je zal aanspreken hangt af van de mate waarin je de talrijke minpunten van Sucker Punch kunt relativeren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.