Yogi Beer

Laurens van der Molen
02-09-2011

7.5

Yogi Beer (DVD)

In Jellystone Park is er altijd wel wat te doen. Dagjesmensen, wandelaars, natuurliefhebbers en... Yogi. Yogi heeft maar één ding voor ogen. Namelijk het stelen van eten! Het liefst de picknickmanden van de bezoekers, maar als het even kan ook die van de parkopzichter Smith. Gelukkig is er ook nog Boo Boo. Hij probeert ervoor te zorgen dat de dingen niet totaal uit de hand lopen. Jellystone Park beleefd zijn honderdjarig bestaan, maar dit zou zomaar eens de laatste keer kunnen zijn. Burgemeester Brown heeft namelijk geld nodig en wil het park verkopen aan de houtindustrie. Smith komt met een plan om het park te redden. Door middel van een groot evenement wil hij seizoenkaarten verkopen. Hij had helaas niet gerekend op Yogi’s plannen...

Wie kent hem niet? De bruine beer met een stropdas en een groene hoed op zijn kop. Altijd op zoek naar die ene picknickmand met lekkers. Yogi is een creatie van William Hannah en Joseph Barbara en was een gastkarakter in de The Huckleberry Hound Show uit 1958. Hij werd al snel geliefder dan Huckleberry en kreeg al in 1961 zijn eigen show met de toepasselijke naam The Yogi Bear Show. Dit is overigens niet zijn eerste speelfilm. In 1964 is er al een avondvullende tekenfilm gemaakt met de naam Hey There Its Yogi Bear. Maar dit wat eigenlijk meer een soort musical dan een echt avontuur. Zeg je Yogi Bear, dan zeg je ook Boo Boo en Ranger Smith. Boo Boo is een vriend van Yogi en functioneert vaak als het geweten van Yogi. Niet dat dat echt veel helpt overigens. Niet alleen de hoed en stropdas maken Yogi, maar ook de stem is een belangrijk onderdeel. De stem is uniek en herken je uit duizenden. De originele stem werd vertolkt door Daws Butler. Er was dan ook redelijke paniek toen Butler in 1988 overleed. Gelukkig had Greg Burson nagenoeg hetzelfde stemgeluid en konden de cartoons en speelfilms gewoon doorgang vinden. In 2009 is er door Warner besloten om een nieuwe speelfilm te maken. Deze keer digitaal en in 3D. Echter vond producer Erik Brevig dit geen geweldig idee en dacht eerder aan een combinatie van speelfilm samen met digitale animatie. Het is wel even wennen om Yogi en Boo Boo driedimensionaal te zien. Toch herken je ze direct. De loopjes zijn identiek aan de originele tekenfilmreeks en ook de stem klinkt weer als vanouds. De CGI-beren zien er erg goed uit en de interactie met de ‘levende” spelers is prima. Nergens krijg je de indruk dat de CGI-karakters er later bij zijn gevoegd. Het ziet er uit alsof Yogi daar echt staat. Dat de film in 3D is gemaakt, is ook overduidelijk. Maar al te vaak komen objecten iets te opvallend richting het publiek. De stem van Yogi komt deze keer van Dan Aykroyd. Een vreemde keuze dacht ik in eerste instantie, maar toen ik zijn stem hoorde, was ik overtuigd. Dit is Yogi! En dat geldt ook voor Justin Timberlake, die de stem van Boo Boo voor zijn rekening neemt. Ranger Smith wordt gespeeld door Tom Cavanagh. Dit is zeker geen onbekende, we komen hem de laatste tijd erg vaak tegen in diverse tv-series. Als Ranger Smith is Cavanagh een prima keuze. Hij heeft dezelfde uitstraling als de cartoonversie en heeft ook dezelfde paniek in de ogen. Toch kun je deze film absoluut niet vergelijken met de originele cartoons. Dat begint natuurlijk al meteen met de lengte van de film. Tachtig minuten film is heel wat anders dan een acht minuten durende cartoon. Men heeft er daarom voor gekozen om een verhaal rondom Yogi en Boo Boo te creëren. Met als resultaat dat deze film met de naam Yogi Beer eigenlijk maar gedeeltelijk om Yogi draait. En dat is eigenlijk best jammer. Want hoe goed het verhaal eromheen ook is, je verwacht (als volwassene) toch weer een beetje de oude Yogi-cartoonsfeer. Deze nostalgie komt totaal niet terug in deze film en zelfs de oude cartoongeluiden zijn er niet meer. Kijk je als kind naar deze film, dan is dat zeker lachen, gieren en brullen. Maar voor een volwassene valt het verhaal behoorlijk tegen en is het veel te eenzijdig. Yogi Beer bevat geen subtiele woordgrappen of opmerkingen zoals een film als Shrek, maar blijft puur gericht op kinderen. Al met al is Yogi Beer best een leuke film geworden...voor kinderen.

Yogi Beer wordt in Nederland uitgegeven op DVD, Blu-ray Disc en Blu-ray Disc-3D. De DVD-uitgave wordt hieronder besproken. De recensie van de Blu-ray uitgave vind je hier

Genre: Animatie, Familie
Speelduur: 77 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
EAN: 5051888078792

• Jellystone Park Jewels
  • Yogi Bear Mashup

De DVD-uitgave van Yogi Beer heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Dit wijkt af van het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. Gelukkig zijn de verschillen klein en niet storend. Het beeld is van een goede kwaliteit. Af en toe is er wat filmgrain zichtbaar, maar deze is bewust toegevoegd, zodat de CGI-karakters er natuurlijker uitzien naast de acteurs. Om dezelfde reden zijn de kleuren aan de fletse kant gehouden. Helaas heeft het beeld af en toe wel wat last van edge enhancement en moiré. Verder is het mooi scherp en heeft het een goed contrast en schaduwdetail. Compressiefoutjes zijn er zo goed als niet. Ondanks de pogingen om de CGI-karakters er niet onnatuurlijk uit te laten zien in het bos, ziet het er vooral bij actiescènes helaas toch aardig nep uit. Bij dialogen tussen de beren en mensen ziet het er gelukkig een stuk beter uit. De Nederlandse ondertiteling wordt duidelijk onderin beeld weergeven.

Het geluid van Yogi Beer is van een prima kwaliteit. De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engels audiospoor. Daarnaast bevat de DVD ook nog een Nederlands, een Frans en een Vlaams audiospoor. Deze nagesynchroniseerde sporen hebben ook allemaal de specificatie Dolby Digital 5.1 (384 kb/s). De dialogen zijn te horen door de centerspeaker en de voorste speakers. Bijna de gehele film speelt zich af in Jellystone Park en dit zorgt ervoor dat er erg veel achtergrondgeluiden te horen zijn, die te beluisteren zijn door de surroundkanalen. Het geluid is erg ruimtelijk, vooral tijdens de actiescenes. De subwoofer is tijdens de film subtiel aanwezig en voegt waar nodig echt iets toe.

Het Nederlandse en Vlaamse audiospoor zijn aanzienlijk minder en vooral geschikt voor de jonge kijkers, die het Engels nog niet kunnen volgen. De dialogen zijn wat meer naar de voorgrond gehaald, waardoor de rest van het geluid zachter klinkt. Vooral bij de dialogen van de echte acteurs klinkt het erg onnatuurlijk. Frans Limburg en Dieter Jansen, die in de Nederlandse versie de stemmen van Yogi en Boo Boo verzorgen, doen het echter prima.

De DVD van Yogi Beer start snel op en je komt na een aantal waarschuwingen meteen in het statische hoofdmenu terecht. Hier zijn de taalinstellingen te kiezen en de extra’s te selecteren. De extra’s zijn voorzien van Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluid. Het geluid van de extra’s heeft dus betere specificaties dan de film zelf! De extra’s zijn echter te verwaarlozen. Op de Blu-ray zijn meer extra’s te vinden en vooral de Road Runner short schittert door afwezigheid.

Jellystone Park Jewels (3 min)
Twee korte specials over Jellystone Park gepresenteerd door Ranger Jones, alleen leuk voor de allerkleinsten.

Yogi Bear Mashup (4 min)
Een vergelijking van de animatieserie en de nieuwe film, begeleid met kort commentaar door de cast.

Er is paniek in Jellystone Park. De burgemeester heeft geld nodig en wil het park verkopen. Natuurlijk wil Ranger Smith dit voorkomen en hij bedenkt een plan. Yogi en Boo Boo willen graag meehelpen en hebben een eigen plan bedacht. Maar of dat nou zo’n goed idee is? Yogi Beer is de eerste digitale en driedimensionale Yogi de beer. Dit is wel even wennen, omdat je Yogi alleen kent van de originele 2D-cartoons. Toch mag het resultaat er zijn. Yogi en Boo Boo zien er overtuigend uit en de interactie met de acteurs is prima. Het verhaal is uiterst simpel en is uitsluitend gericht op kinderen. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn goed. De extra’s zijn wel heel erg mager.