Big Jake

24-08-2011

7.8

Big Jake (Blu-ray)

Big Jake speelt zich af in het Wilde Westen van Amerika aan het begin van de 20e eeuw. De tijden zijn aan het veranderen als de echte cowboy plaats moet maken voor moderne zaken als de auto. Jacob McCandles (John Wayne) is echter een man van de oude stempel. Hij is al jaren van huis, maar moet nu snel terug als zijn ranch aangevallen wordt door een groep bandieten. Deze bende gaat nietsontziend te werken. Vrouwen en kinderen zijn zelfs niet veilig, aangezien ook zij een kogel uit de geweren van de bandieten kunnen verwachten. Tot overmaat van ramp wordt de kleinzoon van Jacob gevangen genomen. De bendeleider, John Fain (Richard Boone), wil een miljoen dollar zien voor de vrijlating van de jonge McCandles. Opa Jacob zet samen met enkele mannen, waaronder zijn zoons, koers richting de bende. Gaat hij het losgeld betalen of volgt er een bloederige confrontatie?

John Wayne heeft gedurende zijn carrière diverse westerns afgeleverd. Het beeld van The Duke met een cowboyhoed op een paard is bijna iconisch te noemen. Tussen al deze westerns zaten diverse pareltjes, waarvan enkele zelfs als klassieker gelden. Toch waren er ook enkele films die minder van kwaliteit waren. Big Jake zit er een beetje tussenin. Deze western is gewoon een leuke film, waarvan diverse elementen goed uit de verf komen en andere wat minder. Het verhaal is onderhoudend, maar toch vooral typisch voor de western. De strijd tussen goed en kwaad staat andermaal op het punt van beginnen, waar Wayne uiteraard de kant van de goeden leidt. Zijn kleinzoon wordt ontvoerd door een bende bandieten, die vervolgens maar liefst 1 miljoen dollar losgeld vragen. Wayne gaat met het geld, en een groep familieleden en vrienden, op pad richting de bandieten. Als kijker weet je dat een confrontatie dan snel zal volgen. Big Jake volgt namelijk netjes alle regels van het genre. Toch zijn er ook diverse aspecten die verfrissend werken. Zo speelt het verhaal zich af aan het begin van de 20e eeuw, een tijd waarin op technologisch gebied de nodige vooruitgang te bespeuren viel. Zo waren er ineens auto’s, maar ook nieuwe wapens. De tegenstelling met het oude Westen wordt leuk uitgewerkt, met het karakter van Wayne dat zichtbaar moeite heeft met deze ontwikkelingen. Hij is namelijk een man van de oude stempel, niets meer niets minder. De oude rot speelt zijn rol met verve en lijkt weer helemaal op zijn plaats. De prent was dan ook een leuk uitje waarin hij zich omringd met bekenden. Zo tekende zoon Michael voor de productie en zien we twee andere zoons als acteur voorbij komen. Ook deelt hij andermaal het scherm met Maureen O’Hara. Ook haar optreden, net als dat van de rest van de cast is ruim voldoende. Big Jake is dus een leuke afwisseling voor de echte die-hard westernfan. Het verhaal mist de intensiteit en grandeur van een echte klassieker, maar is leuk genoeg om te blijven vermaken. Het script van Dirty Harry-schrijvers Harry Julian Fink en Rita M. Fink wisselt luchtige momenten af met scènes vol harde actie, dus iedereen kan wel iets vinden dat hem of haar zal plezieren.

Big Jake is al langere tijd op DVD te verkrijgen. Nu heeft de film dan ook een uitgave op Blu-ray Disc gekregen, waarvan hieronder onze recensie te lezen is.

Genre: Actie, Western
Jaar: 1971
Speelduur: 109 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
  • DTS-HD MA - Duits
  • DTS-HD MA - Frans
  • DTS-HD MA - Spaans
  • DTS-HD MA 2.0 - Engels
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865332221

De Blu-ray Disc uitgave van Big Jake heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende te noemen. Hoewel de film alweer uit 1971 stamt, is het beeld toch mooi scherp en detailrijk. Er zijn diverse shots die softer ogen, maar dit lijkt vooral aan het bronmateriaal te liggen. Zoals gezegd is het beeld detailrijk, vooral wijde shots ogen uitstekend. De fraaie landschappen komen dan ook uitstekend tot hun recht. Close-ups laten ook voldoende detail, vooral in de gezichten van de acteurs. De transfer presteert vooral goed op het vlak van de kleuren. Deze ogen namelijk zeer goed verzadigd. Alle verschillende schakeringen zijn goed te onderscheiden en het gehele kleurenpalet komt lekker fel en helder over. Onnatuurlijk wordt het echter nooit. De donkere scènes zijn soms wat moeilijk te volgen. Schaduwdetail is dan ook niet altijd even stabiel. Dit geldt ook voor het zwartniveau. Het beeld bevat soms wat beschadigingen zoals strepen en spetters, maar niet genoeg om echt storend te worden. Verder zien we nog wat lichte aliasing voorbij komen. Tot slot bevat de transfer een fijne laag filmgrain, die zeer stabiel oogt. Dit geeft het geheel een mooi filmische uitstraling.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) die de film van geluid voorziet weet niet veel indruk te maken. Big Jake is een film die genoeg momenten biedt voor een dynamisch en ruimtelijk geluid. Zo zijn er diverse actiescènes, waarin flink geschoten wordt. Deze scènes klinken echter vrij vlak, met weinig dynamiek. De ruimtelijkheid valt ook wat tegen, aangezien het geluid vooral uit de voorste kanalen komt. De dialogen zijn wel prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Het stereogeluid uit de frontspeakers klinkt redelijk breed, waar vooral de muziek tot zijn recht komt. Het detail valt hier en daar wat tegen, waardoor geluiden nog wel eens willen ondersneeuwen tussen alle andere klanken. Het LFE-kanaal laat een minieme hoeveelheid laag horen. De actiescènes komen hierdoor enigszins beter over, maar zoals te weinig om echt indruk te maken. De track klinkt verder helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een track die dus weinig indruk maakt, maar wel doet wat hij moet doen en dat is geluid leveren bij de beelden op het scherm.

De uitgave start met een taalkeuzemenu, waarna de bekende waarschuwingschermen te zien zijn. Hierna volgt een hoofdmenu waar de instellingen te maken zijn.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

Big Jake vertelt het verhaal van Jacob McCandles, een cowboy van de oude stempel. Op een dag wordt zijn kleinzoon ontvoerd door een bende bandieten. Samen met enkele vrienden en familieleden zet Jacob koers richting de bende om verhaal te halen. Deze western met John Wayne zal de fans van het genre zeker plezier laten beleven. Wayne speelt zijn rol met verve en het verhaal is onderhoudend. Geen klassieker, maar gewoon een leuke western met aardig wat actie. Deze BD-uitgave van de film heeft een prima beeldkwaliteit. Het geluid is wat minder van kwaliteit, maar nog altijd voldoende. Er zijn geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.