Tucker & Dale vs Evil

13-08-2011

7.5

Tucker & Dale vs Evil (Blu-ray)

Dale (Tyler Labine) en Tucker (Alan Tudyk) zijn twee vrienden die een paar dagen door gaan brengen in het bos. Daar heeft Tucker namelijk een oude hut gekocht, die prima als uitvalsbasis kan dienen voor als de twee willen gaan vissen. Tegelijkertijd verblijft er ook een groep studenten in het bos. Zij zijn daar vooral om bier te drinken en lol te hebben. Als ze echter Tucker en Dale tegen het lijf lopen, weten ze zeker dat er iets mis is. Als dan ook nog een van de vrouwelijke studentes (Katrina Bowden) door Tucker en Dale wordt “ontvoerd” is het duidelijk: dit zijn twee psychopaten! En dus besluiten de jongeren om hun vriendin te redden. Zelfs als ze daarbij de twee engerds om moeten brengen. Dale en Tucker zelf zijn zich echter van geen kwaad bewust.

Een film waarin een groepje tieners het op een afgelegen locatie aan de stok krijgt met een of meerdere psychopaten, die de jongeren een voor een onthoofden, hun ledematen afhakken en/of ze aan hun roestige kapmes rijgen; zo’n film is niet bepaald een zeldzaam fenomeen. Het horrorgenre staat bol van dit soort films, die ook wel de benaming “slasher-film” krijgen. Op het eerste gezicht lijkt Tucker & Dale vs Evil ook zo’n dergelijke prent. Daarin draait het namelijk ook om een aantal irritante studenten die in een dergelijke slasher-setting terechtkomt. In dit geval zijn de rollen echter omgedraaid. Dale en Tucker, twee onschuldige simpele zielen die enkel op zoek zijn naar een paar rustige dagen in hun boshutje, worden door de tieners namelijk aangezien voor psychopaten. Dit wordt nog eens bevestigd als de twee een van de meiden uit de groep meenemen naar hun hut. En dus besluit het groepje jongeren om haar te bevrijden. Geweld geen bezwaar. Ze weten niet dat Dale en Tucker de gewond geraakte tiener alleen maar willen helpen. Tucker & Dale vs Evil is een horrorkomedie met een vette knipoog naar de clichés van het slasher-genre. Zeg maar zoals Shaun of the Dead dat deed met de zombiefilm. Boerenpummels Dale en Tucker voldoen onbedoeld aan alle eigenschappen van psychopaten, het gevolg van een opeenstapeling van misverstanden. Als een van de tieners bijvoorbeeld wordt achtervolgd door Tucker die maniakaal met een kettingzaag zwaait, dan is dat niet omdat hij de tiener dood wil hebben, maar omdat hij belaagd wordt door wespen. En zo zijn er nog tal van situaties meer. Het wordt allemaal lekker over-the-top neergezet, met een aangename portie bloed en ranzigheden. Mede hierdoor werkt het komische aspect uitstekend, het is erg grappig om te zien hoe de twee stumpers zich steeds verder in de nesten werken en op wat voor bizarre manieren de studenten zichzelf de dood in jagen. Snoekduik in hakselaar: check. Ook het acteerwerk mag genoemd worden. Tyler Labine (met baard waar een yeti jaloers op zou zijn) en Alan Tudyk zijn uitstekend gecast als respectievelijk Dale en Tucker, maar ook Jesse Moss is goed op dreef als de zelfbenoemde leider van de tieners. Tucker & Dale vs Evil ziet er bovendien prima uit, met aardige horroreffecten en goed camerawerk. Al we dan toch iets te klagen moeten hebben, dan is het dat het verhaal aan het eind toch wel iets van zijn originaliteit verliest. De film mondt dan namelijk uit in een standaard goed-tegen-slecht ontknoping, waarbij de humor en de knipoog minder sterk zijn dan in het voorafgaande deel van de film. De ietwat zwakke afloop van de prent is een minpunt, maar geen reden om Tucker & Dale vs Evil links te laten liggen. Het is namelijk wel degelijk een vermakelijke horrorkomedie, die een leuke en geslaagde draai geeft aan het slasher-genre.

Tucker & Dale vs Evil is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Horror, Komedie
Speelduur: 89 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045226169

De Blu-ray Disc uitgave van Tucker & Dale vs Evil heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Tucker & Dale vs Evil is digitaal opgenomen met de welbekende Red One-camera. Het resulterende beeld ziet er op de BD-uitgave prima uit, al is het niet helemaal zonder minpuntjes. Maar we beginnen met de positieve zaken. Om te beginnen is de transfer haarscherp en gedetailleerd, zonder opvallende edge enhancement. Ook de kleuren zien er prima uit. Ze zijn bewust wat flets gehouden, iets wat goed bij de sfeer past. Grain is totaal afwezig – logisch gezien het digitale karakter van de bron – maar wel is op momenten enige beeldruis te zien. Gelukkig blijft de hoeveelheid ruim binnen de perken, zodat het totaal niet als storend wordt ervaren. Ditzelfde geldt meestal ook voor de aanwezige posterisatie: slechts in een enkel geval neemt deze verstorende proporties aan. Desondanks is het wel een minpuntje. Andere tekortkomingen zijn de te hoge helderheid, iets wat ook een negatieve invloed heeft op het zwartniveau, en het feit dat het schaduwdetail wat mager is. Geen perfecte transfer dus, maar wel eentje waarbij de pluspunten de overhand hebben. Een nette voldoende is dan ook op zijn plaats.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het oorspronkelijke Engelstalige geluid van Tucker & Dale vs Evil staat als DTS HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op het schijfje. De film speelt zich grotendeels af in de bossen, en dus zijn er gelegenheden genoeg om een ruimtelijk geluidsbeeld neer te zetten. De track geeft hier op aardige wijze invulling aan, door de achterluidsprekers in te schakelen voor (vooral subtiele) omgevingsgeluiden en hier een daar een (minder subtiel) geluidseffect. Ook over de klank van het geluid valt niks te klagen. De detaillering is ruim voldoende en ook de dynamiek is prima. Wat de weergave van lage tonen betreft zijn er niet heel veel momenten waarop een zware bas vereist is, maar wanneer nodig voorziet de track hier zonder problemen in. Dialogen zijn bovendien altijd prima verstaanbaar. Ondanks alle positieve punten zal dit geen track zijn die je op zult zetten om je installatie te demonstreren, daarvoor is het allemaal niet opzienbarend genoeg. Maar dat ligt meer aan het type film dan aan de track zelf. Die zet namelijk uitstekende prestaties neer.

De BD-uitgave van Tucker & Dale vs Evil bevat geen extra’s. Ook een menu ontbreekt.

Wat een paar gezellige dagen in hun boshut had moeten worden mondt uit tot in een bloedbad, wanneer vrienden Dale en Tucker door een groep studenten aangezien worden voor moordende psychopaten. Deze opzet van Tucker & Dale vs Evil klinkt niet erg grappig, maar dat is het wel. De film doet namelijk met het slasher-genre wat Shaun of the Dead deed met de zombiefilm: gebruik maken van de conventies en clichés van het genre om een vermakelijke horrorkomedie neer te zetten. Het resultaat is meer dan geslaagd, mede door het leuke uitgangspunt en de goede casting, al is de originaliteit er aan het eind wel een beetje vanaf. De BD-uitgave van de film bevat een nette HD-transfer en een uitstekende geluidskwaliteit. Het totale gebrek aan extra’s is dan wel weer jammer.