Beck - Buried Alive

Laurens van der Molen
28-07-2011

8

Beck - Buried Alive (DVD)

Wanneer er in Stockholm een vrouw levend wordt begraven en later dood wordt terug gevonden, gaan Martin Beck (Peter Haber), Gunvald Larsson (Mikael Persbrandt) en de rest van het team op zoek naar de dader. Al snel heeft het team een hoofdverdachte, maar als deze ineens ook vermoord en in een kist teruggevonden wordt, staat de zaak op losse schroeven. Plots duiken er verspreid door het land nog meer kisten op, allemaal met dezelfde gruwelijke handelswijze. Ondertussen krijgt de zaak veel media-aandacht en komt de dader te weten dat Beck het onderzoek leidt. Hij begint hem hints te geven en levert een bandje bij zijn huis af, waarop het gegil van het volgende slachtoffer te horen is. Het wordt dan ook van levensbelang dat de sadistische seriemoordenaar snel wordt gevonden, om het slachtoffer te redden, maar ook omdat de hoofdinspecteur zelf nu moet vrezen voor zijn leven!

Beck Buried Alive is de 26ste en voorlopig laatste film in de Beck-serie met Peter Haber als Martin Beck en Mikael Persbrandt als Gunvald Larsson. Lumière brengt Buried Alive uit als losse film, maar in werkelijkheid vormt de film samen met het eerder verschenen Eye of the Storm het vierde seizoen van de serie, dat in 2009 is uitgezonden in Zweden. Het heeft een tijdje geduurd, maar met het uitgeven van deze film heeft Lumière de volledige serie in Nederland beschikbaar gemaakt. Ook in Buried Alive volgen we Martin Beck en zijn team bij het oplossen van een moordzaak. Alle elementen die de serie zo sterk maken, zijn terug te vinden in deze laatste film. De spanning wordt zeer goed opgebouwd en ook het acteren is van het hoogste niveau. De onderlinge relaties in het team zorgen weer voor de nodige grappige momenten. Hoewel Larsson gespeeld door Mikael Persbrandt, een minder grote rol heeft dan in de vorige film, Eye of the Storm, is hij ook hier weer prominent aanwezig. Zijn harde manier van handelen blijft heerlijk om naar te kijken en staat haaks op die van Beck. Een mooi voorbeeld hiervan is de scène in de motorbar, waarin hij aan een van de motorrijders laat zien wie de baas is. De zaak wordt in Buried Alive erg persoonlijk voor Beck zelf en hiermee kan acteur Peter Haber goed overweg. Zijn prestaties zorgen ervoor dat je tijdens het zinderende slot op het puntje van je stoel zit. De overige leden van het team, Oskar Bergman en Lena Klingström, gespeeld door Måns Nathanaelson en Stina Rautelin, zetten hun rol ook erg goed neer. Voor regisseur Harald Hamrell was dit alweer de 10de film van Beck die hij regisseerde. Er valt eigenlijk niks aan te merken op deze voorlopige afsluiter van de serie. Of er nog nieuwe films komen is niet bekend, maar de kans bestaat wel, aangezien er eerder ook een lange tijd tussen de seizoenen viel. De serie heeft in een tijdbestek van twaalf jaar (1997-2009) slechts vier seizoenen afgeleverd. Voor liefhebbers van Scandinavische thrillers is ook deze Beck-film een absolute must. Mensen die onbekend zijn met de serie kunnen beter met het eerste seizoen van de serie beginnen, hoewel Buried Alive in principe ook los is te kijken.

Genre: Televisie, Thriller
Speelduur: 90 min
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019006006

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. Tijdens de longshots wil er nog wel eens wat edge enhancement zichtbaar zijn. Verder is er een lichte filmgrain zichtbaar, die gelukkig niet storend is. De kleuren zijn mooi vol en het contrast en zwartniveau zijn prima. Zeker tijdens de vele close-ups is het beeld zeer scherp. Het prachtige Stockholm wordt erg mooi in beeld gebracht, hoewel hier dus weleens de eerder genoemde edge enhancement optreedt. De regisseur maakt om de spanning op te voeren af en toe gebruik van ongewone shots waarin hij met het personage meedraait. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer Larsson met getrokken wapen een huis binnenvalt. Deze manier van filmen werkt erg goed en doordat deze niet te veel wordt gebruikt, voegt die ook daadwerkelijk wat toe. De film heeft Nederlandse ondertiteling, die goed duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Zweeds audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook wanneer de omgevingsgeluiden aan de harde kant zijn, zoals bijvoorbeeld in de motorclub. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De muziek speelt bij Buried Alive een belangrijke rol bij het creëren van de spanning. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar doet wanneer nodig zijn werk goed. Dit is voornamelijk tijdens de muziek, maar ook in de eerder genoemde motorclubscène is hij duidelijk te horen. Buried Alive heeft een prima geluidsspoor meegekregen.

De DVD heeft helaas behalve een aantal trailers geen extra’s. Vanuit een interactief menu kan er worden gekozen om de film af te spelen of een aantal trailers te bekijken. Het deuntje dat op de achtergrond te horen is, heeft een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) geluid. Het menu zelf wordt weergegeven met een anamorf beeldverhouding van 1.78:1.

Wanneer er een vrouw levend wordt begraven en later dood wordt terug gevonden, gaan Martin Beck en Gunvald Larsson op zoek naar de dader. Al snel heeft het team een hoofdverdachte, maar als deze ineens ook vermoord en in een kist teruggevonden wordt, staat de zaak op losse schroeven. Beck Buried Alive is de 26ste en voorlopig laatste film in de Beck-serie. Net als de eerdere films is ook deze van een zeer hoge kwaliteit. Het beeld en geluid zijn ook van een goede kwaliteit. Behalve wat edge enhancement valt hier niks op aan te merken. Helaas heeft de DVD, behalve een aantal promotietrailers, geen extra’s. Liefhebbers van Scandinavische series moeten deze Beck-film zeker niet aan zich voorbij laten gaan!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Home Entertainment.