Rango

23-07-2011

7.2

Rango (DVD)

Een zekere kameleon (Johnny Depp) heeft een onbezonnen leventje in zijn terrarium, al vraagt hij zich wel eens af wie hij nu eigenlijk is. Het antwoord komt als zijn terrarium achter uit de auto valt, terwijl deze door de woestijn rijdt. In zijn tocht door de woestijn belandt de kameleon uiteindelijk in het door woestijndieren bewoonde dorpje Dirt. Daar neemt hij de naam "Rango" aan en doet hij zich voor als een echte held, die aan één kogel genoeg heeft om zeven man om te leggen. Als hij dan ook nog een van de grootste vijanden van de bewoners uitschakelt dragen ze Rango op handen. De burgemeester besluit daarom om Rango te vragen om zich met het grote probleem van Dirt bezig te houden: het tekort aan water. Met hulp van enkele bewoners, waaronder de vrouwelijke hagedis Beans (Isla Fisher), gaat hij op onderzoek uit.

Alweer een met de computer gegenereerde animatiefilm met pratende dieren, zou je kunnen denken als je over Rango hoort. Je doet jezelf echter tekort als je daardoor de film links zou laten liggen, want het door Gore Verbinski (Pirates of the Caribbean) geregisseerde Rango is een erg vermakelijke prent. En nog origineel ook. Want zeg nou zelf: hoeveel animatiefilms ken je die op het westerngenre zijn gebaseerd en waarin een kameleon de hoofdrol speelt? Ook het visuele aspect is origineel. De bewoners van Dirt, het dierendorp waar de film zich afspeelt, staan qua uiterlijk ver van de als speelgoed ogende personages van veel genregenoten. Hagedissen, padden, knaagdieren, slangen; het ene dier in Rango is nog lelijker dan het andere. Dat maakt ze echter niet minder vermakelijk om naar te kijken. Bovendien kent de film een goed gevonden westernsetting. In veel zaken ademt Rango de sfeer van de spaghetti-westerns van weleer. Je hoeft niet verder te kijken dan Dirt, een typisch western-dorpje, inclusief brede, duel-vriendelijke zandweg, klokkentoren, bank en saloon waar de muziek ophoudt met spelen als er een vreemdeling door de klapdeuren binnenstapt. Een dorpje met regelmatig een nieuwe sherrif. De laatste sherrif is Rango, de kameleon die van zijn vertrouwde terrarium in het dorpje belandde. Door zich met allerlei verzonnen verhalen voor te doen als een onverschrokken held weet hij de bewoners voor zich te winnen. Het is aan hem om de orde te handhaven en het watertekort in het dorpje te onderzoeken. Het verloop van het verhaal is niet erg verrassend: uiteraard zullen Rango's leugens een keer uitkomen, weet hij desondanks de schurk te pakken en krijgt hij uiteindelijk het meisje. Al zou je ook kunnen beargumenteren dat dergelijke clichés onder de noemer "hommage" vallen. Hoe dan ook, de vrij standaard plot wordt ruimschoots gecompenseerd door de uitwerking hiervan. Met behulp van de uitstekende animatie en het originele ontwerp wordt namelijk een geloofwaardige wereld neergezet, vol extreem onaaibare, maar vermakelijke personages. Niet in de laatste plaats Rango zelf, op prima wijze van stem voorzien door Johnny Depp. Ook de andere stemacteurs, waaronder Isla Fisher, Ned Beatty, Alfred Molina en Bill Nighy, leveren goed werk af. Bovendien heeft Rango - zoals zoveel moderne CG-animatiefilms - vermaak te bieden voor zowel jong als oud. Jongere kijkers zullen zich prima vermaken met de slapstick en gekke beesten, terwijl volwassenen zullen lachen om de vele western- en andere filmverwijzingen (inclusief een verrassende cameo - overigens niet ingesproken door de man zelf - om de laatste akte in te leiden). En dan zijn er nog de goed gemaakte actiescènes, zoals een aanvaring met een roofvogel en een achtervolging met vleermuizen, die door kijkers van alle leeftijden gewaardeerd zullen worden. Samengevat is Rango een goed gebalanceerde, vermakelijke film voor jong en oud, die er ook nog goed uitziet ook. Het bekijken waard dus.

Rango is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave. Deze bevat zowel de bioscoopversie (103 min) als de zogenaamde Extended Version (107 min).

Genre: Actie, Animatie, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865506868

• Real Creatures of Dirt

Rango staat anamorf op DVD, in de oorspronkelijke verhouding van 2.40:1. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de transfer ziet er uitstekend uit! Veel beter zal het op DVD niet worden, alleen een HD-transfer kan hier overheen. Het beeld op DVD oogt namelijk erg gedetailleerd en kleurrijk, heeft een prima helderheid en zwartniveau, en is bovendien ook nog vrij van opvallende artefacting. De knap gemaakte wereld en personages van Rango komen hierdoor uitstekend tot hun recht. Verder is het gezien het digitale karakter van de film natuurlijk logisch dat het beeld vrij is van beschadigingen en vuil. Prima dus. Valt er dan niks te klagen? Nou, een klein minpuntje is dat er hier en daar wat lichte aliasing te zien is. Meestal valt dit gelukkig niet echt op, zodat dit nauwelijks een probleem genoemd kan worden. Daarmee is het zoals gezegd een uitstekende transfer!

Qua geluid biedt de DVD-uitgave van Rango diverse keuzes, waarbij uiteraard de oorspronkelijke Engelse track en de Nederlandse nasynchronisatie voor ons het meest interessant zijn. Beide zijn in Dolby Digital 5.1-formaat (448kbit/s). We beginnen bij het Engelse spoor. Wat direct opvalt is de verrassend goede ruimtelijkheid. Met name de actiescènes, bijvoorbeeld die waarin Rango zich tussen de rondrazende auto’s bevindt of die waarin hij het aan de stok krijgt met een roofvogel, klinken indrukwekkend door optimaal gebruik van de beschikbare kanalen. Het resulterende geluidsbeeld heeft ontzettend veel richting, je zit er als kijker echt middenin. Bovendien worden zwaardere effecten ondersteund door een diep en strak laag. Lekker agressief geluid dus. Maar ook de meer dialooggerichte scènes klinken prima. Zo is de spraak helder en altijd goed verstaanbaar. Meestal komen dialogen uit het midden, maar af en toe verplaatsen ze zich ook door het geluidsbeeld. Dit zorgt, samen met de muziek en omgevingsgeluiden die uit alle hoofdkanalen te horen zijn, voor een goede ruimtelijkheid. De Nederlandse nasynchronisatie, met stemmen van o.a. Tygo Gernandt, Georgina Verbaan, Najib Ahmali en Monique van de Ven, klinkt eveneens prima en doet qua agressiviteit niks onder voor de Engelstalige tegenhanger. Enige minpuntje is dat - zoals bijna gebruikelijk bij nasynchronisaties - de spraak wat te veel op de voorgrond staat. Maar daar zal de jongere kijker, voor wie deze track in principe bedoeld is, zich vast niet aan storen. De eindconclusie mag duidelijk zijn: dit is een DVD-uitgave die op audiogebied zeker niet teleurstelt!

In het menu van de DVD-uitgave van Rango vind je een bescheiden aantal extra’s. Deze hebben een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid. Het commentaar is niet Nederlands ondertiteld, de overige extra’s zijn dat wel.

Op deze gesproken toelichting op de film, die overigens alleen aanwezig is bij de Extended Version van de film, hoor je regisseur Gore Verbinski, schrijver James Ward Byrkit, productieontwerper Mark McCreery, hoofd animatie Hal Hickel en hoofd effecten Tim Alexander. De sprekers kaarten een groot aantal onderwerpen aan, zoals het verhaal, de thema’s, het ontwerp en de effecten. Het eindresultaat is interessant, maar wel een tikje droog. En zoals wel vaker bij een track met veel sprekers is het niet altijd duidelijk wie er nu precies aan het woord is. Desondanks is het een aardige track voor ieder die meer over de film wil weten.

Deleted Scenes (8 min)
Een tiental verwijderde scènes. Tenminste, als je de bioscoopversie als basis neemt. Want de fragmenten zijn wel in de Extended Version gebruikt. Je hebt de optie om de scènes afzonderlijk te bekijken of via een “play all”-optie.

Real Creatures of Dirt (21 min)
In Rango lopen veel personages rond, gebaseerd op tal van dieren. In deze documentaire gaat natuurexpert/avonturier Donald Schultz in de natuur op zoek naar deze dieren. Tevens vertellen de makers van Rango het een en ander over deze inspiratiebronnen.

Trailers van Puss in Boots en Kung Fu Panda 2. Naast de oorspronkelijke Engelse taal is ook Nederlandse nasynchronisatie aanwezig.

Kameleon Rango wordt op handen (of beter gezegd: poten) gedragen in het woestijndorpje Dirt, waar hij onverwacht terecht is gekomen. Hij krijgt de opdracht om het waterprobleem van het dorpje te onderzoeken. Wat de bewoners niet weten is dat Rango's heldenverhalen geheel verzonnen zijn. De plot van het met de computer gemaakte Rango mag niet echt heel verrassend zijn, toch is de film een plezier om naar te kijken. Ook omdat de prent er bijzonder goed uitziet. Qua ontwerp staat Rango weliswaar ver van het speelgoed-achtige uiterlijk van veel genregenoten, maar dat maakt Rango mede zo origineel. Ook de westernsetting is leuk gevonden. De DVD-uitgave van de film is op audiovisueel gebied niets minder dan uitstekend. Een klein aantal extra’s rondt de nette uitgave af.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.