Rio Lobo

20-07-2011

6.3

Rio Lobo (Blu-ray)

Kolonel Cord McNally (John Wayne) is kolonel in het noordelijke Amerikaanse leger ten tijde van de Burgeroorlog. Deze oorlog loopt op zijn einde, maar McNally moet nog een lading goud beschermen die per trein vervoerd wordt. Een groep Zuidelijke soldaten overvalt de trein en McNally wordt gevangen genomen. Niet lang daarna zijn de rollen echter omgedraaid en worden de twee leiders van de Zuidelijke groep opgepakt. McNally probeert uit te vinden hoe deze mannen aan hun informatie kwamen, want volgens hem moeten ze hulp gehad hebben van iemand in het Noordelijke leger. Dan komt er ineens een einde aan de oorlog. McNally sluit vriendschap met één van de Zuidelijke legers, Pierre Cordona (Jorge Rivero), en samen proberen ze uit te vinden wie de verrader was aan Noordelijke kant. Dit leidt hen naar het stadje Rio Lobo, waar corruptie hoogtij viert. Het is aan McNally en Cordona om de corrupte leiders aan te pakken en voor eens en altijd te achterhalen wie er achter het stelen van het goud zit.

Rio Lobo is de vijfde, en laatste film, die John Wayne en regisseur Howard Hawks samen maakten. Dit is meteen ook één van de minste van al die projecten, aangezien de prent een middelmatige western genoemd kan worden. Het verhaal is feitelijk een herhaling van eerdere films, zoals Rio Bravo. De setting en tijd zijn anders, maar veel scènes zijn gewoon pure herhalingen. Voorbeeld hiervan is de laatste scène, waarin onze helden het moeten opnemen tegen een overmacht. De opening van de prent komt als beste uit de bus. Hier zien we de treinroof, die vakkundig gemaakt is. Hierna gaat het niveau duidelijk naar beneden. Het tempo zakt naar soms naar ergerlijke snelheid en vaak gebeurt er niet veel. De actie is spaarzaam en als kijker leef je niet echt mee met wat er gebeurt. De karakters zijn verder ook niet echt goed uitgewerkt en de dialogen komen doorgaans houterig over. Dat de acteurs in kwestie er ook niet veel van bakken helpt Rio Lobo ook niet. Wayne speelt eigenlijk weer de rol die we van hem gewend zijn, maar hij lijkt wat ongeïnspireerd rond te lopen. Misschien had hij het een beetje gehad met dit soort rollen. Hij acteert dan ook voornamelijk op de automatische piloot. Zijn charisma maakt een hoop goed, maar het ontbreekt ook duidelijk aan chemie met zijn medespelers. Hiervan vallen vooral Jorge Rivero en Jennifer O’Neill tegen. Zij weten zich duidelijk geen raad met hun karakters en komen niet overtuigend over. Vooral O’Neill laat bij tijden erg slecht spel zien en het lijkt dan ook dat ze alleen voor haar uiterlijk gecast is. Naast al deze minpunten valt ook de regie van Hawks tegen. Zoals gezegd is het tempo soms erg laag en is er van spanning geen sprake. Ook de cameravoering is matig en niet wat we van Hawks gewend zijn. Bij Westerns van dit type verwacht je veel wijde shots van de prachtige natuur en omgeving, maar hier zien we vooral veel close-ups en scènes die zich binnen afspelen. Rio Lobo is zelfs voor de echte John Wayne-fan een mindere film. Op zich is het allemaal best te kijken, maar het verhaal zal niet blijven hangen.

Rio Lobo is al langere tijd op DVD te verkrijgen. Nu heeft de film dan ook een uitgave op Blu-ray Disc gekregen, waarvan hieronder onze recensie te lezen is.

Genre: Western
Jaar: 1970
Speelduur: 114 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 2.0 - Engels
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865332214

De Blu-ray Disc uitgave van Rio Lobo heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Rio Lobo stamt uit 1970 en is dus alweer 41 jaar oud. Dit is zeker terug te zien aan het beeld. Hoewel de transfer zeker het HD-gevoel oproept zijn er ook zaken die minder zijn. Scherpte en detail zijn voldoende, maar kunnen zich niet meten met de betere uitgaven van oudere films op Blu-ray Disc. Alles is wel prima te volgen, dit wordt vooral mogelijk gemaakt door de scherpte die gewoon prima is. Dit geldt ook voor de kleuren. Over het algemeen ogen die goed verzadigd, maar toch blijft het gevoel hangen dat het allemaal wat uitgewassen oogt. Donkere scènes zijn redelijk te volgen. Contrast en schaduwdetail zijn dan ook voldoende te noemen. Ook het zwartniveau ziet er prima uit, soms neigen de zwarttinten iets teveel naar grijs. Het beeld bevat constant een fijne laag filmgrain, die hier en daar wat duidelijker aanwezig is. Voordeel van de transfer is dus dat er gelukkig geen DNR of andere technieken zijn gebruikt om het beeld kunstmatig te verscherpen. Edge enhancement is nauwelijks voorkomend, we zien alleen wat lichte aliasing opduiken op sommige momenten. Spijtig is wel dat er regelmatig beschadigingen te zien zijn in de vorm van krassen en spetters. Bij een opknapbeurt had dit zeker verholpen kunnen worden. Het idee blijft nu hangen dat de film niet is gerestaureerd, maar dat de bestaande transfer in 1080p op de uitgave is gezet. Hier was dus zeker meer van te maken, maar onvoldoende is het allemaal ook niet.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op deze BD-uitgave van Rio Lobo zijn twee Engelstalige tracks te vinden, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48Khz) en een DTS-HD Master Audio 2.0-track (16bit/48kHz). De 5.1-track richt zich voornamelijk op de voorste kanalen. Het gebruik van de surrounds is spaarzaam, slechts bij enkele scènes met meer actie zijn hier geluiden te horen. Het LFE-kanaal is ook veelal stil, uitgezonderd van de genoemde actiescènes. De film bevat enkele ontploffingen en schietpartijen die aangevuld worden met wat laag. Soms klinkt dit wat onnatuurlijk, maar over het algemeen prima. Dialogen zijn goed te volgen en komen uitsluitend uit de centerspeaker. Muziek en overige geluiden worden weergegeven door de frontspeakers. De track bevat voldoende detail, maar niet om heel enthousiast over te worden. De 2.0-track klinkt ook prima en dit eigenlijk niet veel onder voor de 5.1-variant. Dit omdat het gebruik van de surrounds daar toch beperkt was. De 2.0-track bevat genoeg laag, waardoor het extra LFE-kanaal eigenlijk overbodig wordt. Beide tracks bevatten geen ruis of beschadigingen. Het had allemaal iets helderder mogen klinken, nu is de leeftijd wel af te horen aan de tracks.

De uitgave start met een taalkeuzemenu, waarna de bekende waarschuwingschermen te zien zijn. Hierna volgt een hoofdmenu waar de instellingen te maken zijn.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

De Amerikaanse Burgeroorlog loopt op zijn einde. Een Kolonel van het Noordelijke leger krijgt de opdracht een lading goud te vervoeren. De trein wordt echter overvallen door Zuidelijken en de Kolonel gevangen genomen. Later zijn de rollen omgedraaid, maar de oorlog is al snel ten einde. De Kolonel bevriendt één van de leiders van de overval en samen proberen ze uit te vinden wie verantwoordelijk was voor de informatie die leidde tot de overval. Rio Lobo is een middelmatige western met John Wayne. Hij acteert op de automatische piloot, maar enkele van zijn tegenspelers brengen het er nog slechter vanaf. Het verhaal is onlogisch, bevat weinig tempo en er gebeurt te weinig. Deze BD-uitgave van de film heeft een beeldkwaliteit die voldoende is, maar meer ook niet. Voor het geluid kan hetzelfde gezegd worden. Tot slot zijn er geen extra's aanwezig, waarmee dit in zijn geheel geen bijzondere uitgave is.