Five Minarets in New York

Rene Cloosterman
19-07-2011

6.2

Five Minarets in New York (Blu-ray)

De wereld staat in brand en de angst voor terroristische aanslagen is groter dan ooit. Turkije (dat nog altijd graag tot de Europese Unie wil toetreden) wil dan ook graag voorop lopen bij het bestrijden van terrorisme. Via Interpol krijgt de anti-terreureenheid van Turkije te horen dat een kopstuk met de naam Hadji Gumus (Haluk Bilginer) zich in New York heeft verschanst en inmiddels is opgepakt door de FBI. De agenten Firat (Mahsun Kirmizigül) en Acar (Mustafa Sandal) krijgen de opdracht om naar Amerika te reizen en Hadji Gumus naar Turkije te halen. Hadje weet echter te ontsnappen en er volgt een klopjacht waar zowel de Turkse agenten als de Amerikaanse FBI aan deelneemt. Maar is Hadji Gumus eigenlijk wel een terrorist? Of wordt hier slechts een politiek spelletje gespeeld?

Mahsun Kırmızıgül heeft het verhaal van Five Minarets in New York al eind 2001 geschreven, vlak na de aanslagen op 11 september in New York. Kırmızıgül wilde oorspronkelijk met dit verhaal de verschillende stromingen binnen de Islam laten zien. In de loop der jaren is daar een ander punt bijgekomen, namelijk de eventuele toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Hierdoor is het oorspronkelijke verhaal behoorlijk aangepast. Met een budget van twintig miljoen euro is dit, zeker voor Turkse begrippen, een megaproductie. In totaal heeft de film het dubbele opgebracht en ook dat is zeker niet slecht. Zeker niet na de zeer magere recensies die de film heeft gekregen. Het is overigens een Turks/Amerikaanse productie met Turkse en Amerikaanse acteurs. Een hele aparte en verfrissende keuze. Mahsun Kırmızıgül wil in deze film veel vertellen. Niet alleen over de diverse stromingen binnen de Islam, maar ook over de interne politiek, Islamitische cultuur en de Westerse houding tot de Islam. Dat is wel heel erg veel en veel te veel voor een film die slechts negentig minuten duurt. Dit is dan ook meteen het probleem van Five Minarets in New York. Het verhaal springt van de hak op de tak en vliegt in een recordtempo naar het einde toe. Zeker in New York heb je af en toe geen idee hoe personen nu van a naar b zijn gekomen. Ze zijn er gewoon ineens. Ook de plotwending aan het einde van de film komt uit het niets. Daar komt nog bij dat de karakters die door Danny Glover en Robert Patrick worden gespeeld ook weer een heel eigen verhaal hebben. Maar door tijdgebrek krijg je daar veel te weinig van te zien en blijft zeker de rol van Glover een mysterie. Toch is Five Minarets in New York. zeker geen slechte film. Je krijgt goed zicht op de verschillende kanten van de Islam en Turkse cultuur. Dit alles is verpakt in een gemakkelijk te kauwen Westers jasje. Dit is dus inclusief spectaculaire achtervolgingen, vlotte muziek en special effects. Verwacht overigens geen hoogstaande effecten, maar gezien het budget zien deze er toch goed uit. Helaas zijn deze actiescènes wel in de minderheid en hadden wat langer mogen zijn. De film is opgenomen in Turkije en New York. Zeker in Turkije levert dit een paar mooie plaatjes op. Ook is de film tweetalig. Turken onder elkaar praten Turks en in Amerika wordt er Engels gesproken. Dit is even wennen. Zeker het steeds omschakelen van de Engelse taal naar de Turkse taal is in het begin even lastig. Ineens versta je het niet meer en pas dan ben je volledig aangewezen op de ondertitels. Five Minarets in New York is een dappere poging van Mahsun Kırmızıgül om ook internationaal bekend te geraken. En dat is eigenlijk prima gelukt en ik denk dat we hem (als acteur of regisseur) nog wel een keer terug zien. Al met al is Five Minarets in New York best een aardige film geworden, maar weet door een vage en veel te snelle verhaallijn de aandacht van de kijker maar moeilijk vast te houden.

Five Minarets in New York wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray disc. De BD-uitgave is hier besproken.

Genre: Actie
Jaar: 2011
Speelduur: 90 min
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS-HD HR 5.1 - Engels
  • DTS-HD HR 5.1 - Turks
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8711983441484

• Geen Extra's

Five Minarets in New York staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De beeldkwaliteit van Five Minarets in New York is zoals je dat van een Blu-ray Disc mag verwachten goed. De film oogt over het algemeen haarscherp, maar er zijn wel wat onscherpe momenten aanwezig. Vooral tijdens de actiescènes zijn deze zichtbaar. Geholpen door de zonnige locaties ziet het beeld er helder en fris uit. Ook de contrast- en de zwartwaarden zijn eveneens prima in orde. Achtergronden ogen soms gitzwart terwijl de kleine details nog steeds goed zichtbaar blijven. De kleuren zijn flink aangepast en zijn behoorlijk aangedikt. Dit is opzettelijk gedaan en zorgt voor een wat onwerkelijke, maar toch optimistische sfeer. Compressiefoutjes en andere artefacten zijn totaal niet zichtbaar. De beeldkwaliteit van Five Minarets in New York is prima in orde.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

In Five Minarets in New York worden we getrakteerd op zowel een Engelse als een Turkse DTS-HD HR (24bit/48kHz) geluidstrack. Daarnaast zijn er voor beide talen ook nog Dolby Digital 5.1 (640 kb/s) geluidstracks beschikbaar. Aan de geluidstrack is duidelijk veel aandacht besteed. De surrounds worden vrijwel continu gebruikt voor de omgevingsgeluiden en hebben een behoorlijk volume. Een van de weinige films waar je weer eens over je schouder kijkt omdat je dacht “iets” te horen. Het geluidsbeeld klinkt realistisch en ruimtelijk. Vooral de eerste terroristenscène is een echte beleving. De dialogen komen luid en duidelijk uit het midden met af en toe een slinger naar de stereokanalen. Ook de dynamiek is geweldig, maar er zijn helaas maar weinig momenten om daar van te genieten. Er zitten namelijk maar weinig echte actiescènes in de film. En is er dan actie, dan is deze vaak maar erg kort. Dit geldt ook voor het gebruik van het LFE-kanaal. De subwoofer is aanwezig, maar echt druk heeft hij het niet. Toch een prima geluidstrack met een prachtig geluidsbeeld.

Deze Blu-ray Disc. start direct door naar een geanimeerd menu. Vanuit hier kan de film worden gestart en zijn de taal en ondertiteling te kiezen. De BD-uitgave bevat helaas geen extra's.

Turkije doet er alles aan om terrorisme de kop in te drukken. Door stom toeval wordt er in Amerika een vermeende terroristenleider opgepakt. Aan Firat en Acar de taak om hem op te halen en voor het Turkse gerecht te brengen. Maar helaas ontsnapt hij en loopt alles totaal anders dan men had gedacht. Five Minarets in New York is een Turks/Amerikaanse actiefilm van Mahsun Kırmızıgül met een boodschap. De film is echter veel te kort om het hele verhaal goed uit te leggen. Wat rest is een te snel en warrig verhaal met wel heel vreemde plotwendingen. De beeldkwaliteit van deze BD-uitgave is prima en de geluidskwaliteit is uitmuntend. Jammer van het ontbreken van de extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door JustBridge Entertainment.