Stone

18-07-2011

6.4

Stone (Blu-ray)

Gerald Creeson (Edward Norton), bijnaam "Stone", zit vast voor de betrokkenheid bij de moord op zijn grootouders. Na vele jaren komt hij echter in aanmerking voor vervroegde vrijlating. Degene die moet beoordelen of Stone klaar is voor een terugkeer in de maatschappij, is de bijna gepensioneerde reclasseringsambtenaar Jack Mabry (Robert De Niro). In diverse praatsessies moet Mabry uit zien te vinden of Stone berouw heeft van zijn daden en of hij voldoende toekomstperspectief heeft. Stone wil er alles aan doen om zijn kansen te vergroten, en dus vraagt hij zijn vrouw Lucetta (Milla Jovovich) om met Mabry te gaan praten. Terwijl Stone in de gevangenis zijn zonden overdenkt, worstelt Mabry met zijn geweten. Een ding is zeker: de levens van beide mannen zullen nooit meer hetzelfde zijn.

Het door John Curran geregisseerde Stone, na The Score de tweede film met Edward Norton en Robert De Niro in de hoofdrollen, haalde de Nederlandse bioscopen niet en verscheen direct op BD en DVD. Dat kan niet veel goeds betekenen, toch? Voor we daar antwoord op geven eerst iets over de inhoud. Stone vertelt het verhaal van drie mensen: gevangene Gerald "Stone" Creeson die kans maakt op vervroegde vrijlating, reclasseringsambtenaar Jack Mabry die dit moet beoordelen en Lucetta, de vrouw van de gevangene. Je zou kunnen vermoeden dat het verhaal vooral om het lot van Stone draait, maar al direct aan het begin van de film wordt duidelijk dat ook het leven van Mabry niet onbelicht zal blijven. In Stone krijg je dan ook te zien hoe het leven van beide heren verandert, tegen de achtergrond van de langdurige beoordeling van Stone door Mabry. Stone zoekt vergeving voor zijn zonden, terwijl Mabry juist verleid wordt door zonden (iets waarbij Lucetta een belangrijke rol speelt). Een thema dat verder wordt versterkt door allerlei Bijbelse, spirituele en filosofische verwijzingen. Levert dit alles een boeiende film op? Het antwoord hierop is: ja, maar met een kanttekening. Laten we beginnen met de positieve zaken. Zoals het acteerwerk; Edward Norton is zeer overtuigend als Stone, Robert De Niro zet op prima manier een gekweld man neer, en Milla Jovovich is perfect gecast als verknipte femme fatale. De personages zijn niet Goed of Slecht, maar zitten ergens tussenin. De cast levert binnen dit grijze gebied prima prestaties, onder meer als het gaat om het afleiden van hun gedachten uit mimiek en gedrag. Want Stone is geen film waarin alles wordt voorgekauwd; sommige gedachten en conclusies liggen onderhuids en zul je zelf af moeten leiden. Het goede acteerwerk helpt daarin natuurlijk mee. Een andere reden waarom de prent blijft boeien is dat je benieuwd bent naar het lot van zowel Mabry als Stone. Zal Mabry de verleiding kunnen weerstaan? Heeft Stone echt spijt van zijn daden of bespeelt hij Mabry? Wat is Lucetta van plan? Deze en andere vragen zullen je bezighouden gedurende de film, en zullen je doen afvragen welke richting het verhaal opgaat. Dat brengt ons direct bij het voornaamste minpunt van Stone, namelijk dat een "hoger doel" lijkt te ontbreken. Wat willen de makers precies bereiken? De film schiet hierin toch wat tekort, terwijl er qua thema's, setting en personages meer dan voldoende potentie is om een bevredigend verhaal te vertellen. Desondanks moeten liefhebbers van karakterdrama Stone wel degelijk een kans geven. Want er is voldoende positiefs te melden over de film, die daarmee beter is dan het direct op BD/DVD verschijnen doet vermoeden.

Stone is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave.

Speelduur: 105 min
EAN: 8715664087596

De Blu-ray Disc uitgave van Stone heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Deze HD-transfer scoort op de meeste gebieden een dikke voldoende. Zo heeft het beeld van Stone een mooi natuurlijke scherpte en detaillering, zonder overmatige edge enhancement. De lichte laag filmgrain draagt eveneens bij aan een natuurlijk ogend, filmisch beeld. Ook qua kleurweergave valt er niks te klagen. Zowel het koele kleurpalet van de gevangenis als het warmere van de buitenwereld worden zonder noemenswaardige problemen weergegeven. Het zwartniveau is bovendien dik in orde en ook het schaduwdetail kan – alhoewel niet spectaculair – zeker door de beugel. Wat artefacting betreft is enige lichte, onopvallende macro-blocking (met name in donkere delen van het beeld) het enige minpuntje. Ander klein puntje is dat er incidenteel een wit spettertje te zien is. Beide zaken doen echter weinig af aan de kwaliteit van de transfer, die simpelweg prima is.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het oorspronkelijke Engelstalige geluid van Stone staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op de BD-uitgave. Zoals verwacht ligt de nadruk van het geluid op de voorkant. Stone draait immers vooral om dialogen. Die komen netjes uit het midden en zijn gelukkig altijd prima verstaanbaar. Het geluid heeft een nette klank, met een acceptabele dynamiek en goede detaillering. Qua surroundgebruik valt er niet zoveel te beleven. Afgezien van een enkel moment - bijvoorbeeld de wesp aan het begin van de film of bij het gesprek tussen Mabry en Lucetta in de buitenlucht - is er namelijk slechts weinig activiteit van de achterluidsprekers te bespeuren. Vaak overheerst de stilte aan de achterkant, en als er wel geluid uit de surrounds te horen is, dan is dat vooral subtiel. Maar dat past wel bij het type film, je hebt nergens het gevoel dat er iets mist. Daarmee is het geen audiotrack die je met je oren zal doen klapperen, maar gewoon een rustige, goed klinkende track zoals je die bij een dialoogfilm verwacht.

De in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van Stone bevat geen menu en logischerwijs dus ook geen extra’s. Dat verschilt echter niet veel van de Amerikaanse uitgave, waarop enkel een trailer en korte featurette te vinden zijn.

In Stone zie je hoe gevange Stone kans maakt op vervroegde vrijlating. Degene die dit moet beoordelen is reclasseringsambtenaar Jack Mabry. Gedurende het proces maken zowel Stone als Mabry grote veranderingen door, waarbij Stone's vrouw Lucetta een niet onbelangrijke rol speelt. Ondanks dat het direct op DVD/BD verschijnen van de film het ergste doet vermoeden, is Stone wel degelijk een aardige prent voor liefhebbers van karakterdrama. Goed acteerwerk van Edward Norton, Robert De Niro en Milla Jovovich en een interessante opzet maken Stone tot een prent die de aandacht goed weet vast te houden. Al krijg je na het kijken wel het idee dat er meer in had gezeten. Geïnteresseerden kunnen de BD-versie van de film gerust in huis halen. Deze heeft namelijk een prima beeld- en geluidskwaliteit. Het enige nadeel is dat extra's ontbreken, maar ook de buitenlandse uitgaven hebben op dat gebied niet veel te bieden.