Hereafter

14-07-2011

8.4

Hereafter (Blu-ray)

De Franse journaliste en televisiepresentator Marie Lelay (Cécile De France) is, tijdens een vakantie in een Aziatisch land, slachtoffer van een tsunami en heeft een bijna-doodervaring. Als ze terug is in Frankrijk is ze nog niet de oude en neemt vrij van haar werk om een boek te schrijven. In San Francisco woont George Lonegan (Matt Damon). Hij heeft de gave om contact te leggen met overledenen. Tot voor kort was hij een succesvol medium, maar hij ziet de gave eerder als een vloek en wil proberen een gewoon leven te leiden. Toch wordt hem nog regelmatig gevraagd om een reading te doen. In London woont de tweeling Jason en Marcus (Frankie en George McLaren), die voornamelijk op elkaar zijn aangewezen, omdat hun moeder een drugsverslaafde is. Jason overlijdt door een ongeluk en Marcus heeft het daar erg moeilijk mee en wil zijn broer graag terug. Hij wil weten hoe het leven is na de dood en probeert contact te maken met Jason. Via internet komt hij op de oude website van George Lonegan. Is er een mogelijkheid dat hij hem kan helpen?

Hereafter is de meest recente film van icoon Clint Eastwood. Sinds Gran Torino heeft de inmiddels 81-jarige Amerikaan zijn acteercarrière aan de wilgen gehangen en richt hij zich volledig op het regisseurswerk. Zijn vorige film Invictus was daar het eerste resultaat van. Matt Damon speelde in die film een hoofdrol en blijkbaar is die samenwerking goed bevallen, want ook in Hereafter speelt Damon een hoofdrol. Hij speelt zijn rol met verve, maar hoeft nergens tot het uiterste te gaan. Het is een typische rol van Damon; beheerst, een beetje een underdog en weinig enerverend karakter, zoals hij ook bijvoorbeeld speelde in The Informant of The Good Shepard. De Belgische actrice Cécile De France kennen we van Fauteuils D'Orchestre en van Soeur Sourire. Meest verrassend zijn echter de jonge tweeling Frankie en George McLaren. Twee totaal onervaren jongens, maar dat was juist de reden waarom Eastwood ze gekozen heeft, zodat ze heel onbevangen de rollen op zich konden nemen. En dat werkt uitstekend. Beide jongens spelen de rollen van Marcus en Jason. Ze lijken zoveel op elkaar, dat je geen verschil ziet.
Eastwood maakt altijd films die ergens over gaan en die je tot nadenken aanzetten. Dat is nu ook weer niet anders. In deze film gaat het over leven na de dood. Er wordt op deze aarde nauwelijks meer gespeculeerd dan over leven na de dood. Bestaat het? Hoe ziet het er uit? Gelooft men in reïncarnatie? En hoe krijg je contact met overledenen? Eastwood pretendeert niet dat hij hier een antwoord op weet, maar hij laat de kijker wel nadenken over het idee dat het zou kunnen bestaan. Zelf heeft hij wel een idee hoe het er uit zou kunnen zien. De drie hoofdpersonen hebben namelijk allemaal hetzelfde visioen van een wereld na de dood. Eastwood neemt het onderwerp in ieder geval serieus, iets wat niet iedereen altijd evenzeer doet. In één sequentie steekt hij wel de draad met de diverse mediums die een slaatje willen slaan uit de drang van mensen om met hun overleden dierbaren te willen communiceren. Hereafter zal niet de geschiedenis ingaan als Eastwoods beste, daarvoor is de film niet altijd even consistent genoeg en is het verhaal net niet sterk genoeg. De film moet het hebben van een aantal zeer aangrijpende en intrigerende momenten, zoals waar George's partner van kookles er op staat om een reading te ondergaan of de scène waar Marcus voor het eerst bij zijn pleegouders komt en er een extra bed voor Jason wordt klaargemaakt. Eastwood weet op die momenten de juiste snaar te raken, zonder ergens sentimenteel over te willen komen.
Het verhaal bevat waargebeurde gebeurtenissen uit de recente geschiedenis, zoals de tsunami in Azië en de bomaanslagen in de metro van Londen. Deze zijn verwerkt in een fictief verhaal. Het lijkt op deze manier allemaal met elkaar te maken te hebben, wat het verhaal op zich vrij bijzonder maakt. Technisch gezien was het nog een hele klus om het voor elkaar te krijgen. Vooral de tsunami was ingewikkeld om te maken, maar het uiteindelijke resultaat is levensecht. De film heeft ook in Japan gedraaid, maar is daar direct na de tsunami van maart uit de roulatie gehaald. Men vond het niet gepast om een film waarin een tsunami voorkomt op dat moment in de bioscopen te vertonen. Dat toont respect voor de mens en dat is ook wat de film doet. Respect voor wat men denkt en waarin men gelooft, vooral wat leven na de dood betreft.

Hereafter is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, de DVD-bespreking lees je elders op de site.

Genre: Drama, Science fiction
Speelduur: 129 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
EAN: 5051888078228

• Digitale Kopie
  • Tsunami! Recreating a Disaster
  • Is There Life After Death?
  • Clint on Casting
  • Delving into the Hereafter
  • Twin Bonding
  • French Speaking French
  • Why the White Light
  • Hereafter's Locations
  • The Eastwood Factor

De Blu-ray Disc uitgave van Hereafter heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De resulterende HD-transfer presteert op de meeste fronten uitstekend. Te beginnen bij de scherpte. Het beeld oogt namelijk erg gedetailleerd, al heeft dit als bijverschijnsel dat je soms vrij duidelijk ziet wanneer een effect met de computer gemaakt is. Kleuren zien er goed uit; het bewust ingetogen kleurenpalet van Hereafter wordt op prima wijze weergegeven. Het zwartniveau geeft eveneens geen reden tot klagen, maar het schaduwdetail is op momenten wel wat laag. Dat kan echter ook een bewuste keus zijn. Storende compressie-artefacting is niet aanwezig, zelfs niet bij scènes met veel beweging (bijvoorbeeld de tsunami, met het ruige water als bijkomende compressie-uitdaging). Klein minpuntje is dat enige lichte edge enhancement gebruikt is. Maar dat is slechts een kleine kanttekening, verder is de beeldkwaliteit dik in orde.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van Hereafter neemt op de BD-uitgave de vorm van een DTS-HD Master Audio 5.1-track aan (24bit/48kHz), waarin zowel Engels als Frans wordt gesproken. Het belangrijkst aan Hereafter zijn de dialogen, die altijd helder en verstaanbaar uit het midden komen. Maar ondanks dat het hier om een dialooggeoriënteerde film gaat, zijn er tevens diverse momenten waarop een verrassend actief geluidsbeeld wordt neergezet. Met de eerder genoemde tsunami als goed voorbeeld; door agressief gebruik te maken van de beschikbare kanalen, inclusief LFE-kanaal, ontstaat een geluidbeeld waarbij je als kijker middenin de ramp wordt geplaatst. De flarden van het hiernamaals gaan eveneens vergezeld van een mooi ruimtelijk effect met bijbehorend strak en diep laag. Ook op de overige fronten valt er niks te klagen. Het geluid kent een prima detaillering, de muziek klinkt zuiver en heeft een goede dynamiek, en ruis en gekraak zijn - bijna vanzelfsprekend - niet aanwezig. Uitstekend geluid dus!

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Hereafter zijn diverse extra's te selecteren. Vergeleken met de DVD-uitgave krijg je bij de BD-versie veel meer waar voor je geld: bijna 2½ uur aan materiaal in plaats van een kwartier. De extra's hebben een resolutie van 1080p, DD 2.0-geluid en zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Step into the Hereafter
Onder deze noemer kun je kiezen om de film te bekijken met zogenaamde “Focus Points”. Dit houdt in dat een tekst in beeld verschijnt als er een relevante featurette bekeken kan worden (een druk op enter laat je vervolgens de betreffende extra zien, waarna de film weer vervolgt). Je hebt ook de mogelijkheid om de featurettes los vanuit het menu te selecteren. Op deze manier kun je de volgende zaken bekijken:

- Tsunami! Recreating a Disaster (6 min): De openingsscène van de film betreft een tsunami. In dit item wordt uitgelegd hoe deze scène (vol CGI) is gemaakt.

- Is There Life After Death? (4 min): Cast- en crewleden vertellen hoe ze denken over het leven na de dood.

- Clint on Casting (7 min): De titel zegt het al, hier gaat het over de casting. Zo licht Eastwood zijn castkeuze toe en geven de castleden zelf aan hoe ze betrokken raakten.

- Delving into the Hereafter (6 min): Er zijn mensen die beweren paranormale gaven te hebben en contact te kunnen maken met de doden. Hier hoor je onder meer hoe de cast- en crewleden hierover denken.

- Twin Bonding (6 min): Deze featurette gaat een deskundige in op de band tussen tweelingen. Tevens geven diverse tweelingen, waaronder producer Kathy Kennedy, aan hoe het is om een tweelingbroer of -zus te hebben.

- French Speaking French (2 min): Hier wordt kort iets verteld over het Frans in de film.

- Why the White Light (3½ min): De cast, crew en deskundigen geven hun mening over bijna-doodervaringen, en waarom verschillende mensen dit op eenzelfde manier ervaren.

- Hereafter's Locations – Casting the Silent Characters (3 min): Een kort item over de verschillende locaties in de film, dat je een indruk geeft waarom er op bepaalde locaties is gefilmd.

- The Eastwood Experience (4 min): Acteurs vertellen hoe het is om samen te (mogen) werken met Clint Eastwood. Iedereen is natuurlijk zeer enthousiast over hem.

The Eastwood Factor: Extended Version (89 min)
Een zeer uitgebreide blik op het leven en de carrière van acteur/regisseur Clint Eastwood. De documentaire is gemaakt door filmcriticus Richard Schickel, met een voice-over van Morgan Freeman (met wie Eastwood werkte bij Invictus). Aan de hand van filmbeelden en interviews met Eastwood wordt een compleet beeld geschetst van zijn omvangrijke carrière, de vele rollen die hij vertolkte, de films die hij maakte en de terugkerende thema’s daarin. Een leuke, informatieve documentaire, die je ongetwijfeld aan zal zetten om enkele van Eastwoods klassiekers te herkijken.

Digitale Kopie
Naast de extra’s die op het schijfje te vinden zijn, is in de verpakking ook nog een code te vinden waarmee je een digitale kopie van de film kunt downloaden (Windows Media-compatible).

Een Franse journaliste heeft een bijna-doodervaring na een tsunami. Een Amerikaan heeft de gave om te communiceren met overledenen, maar hij ziet dat meer als een vloek dan als een gave. Een jonge Britse jongen verliest zijn tweelingbroer bij een ongeluk en kan het verlies nauwelijks verwerken. Hereafter is een film van Clint Eastwood met het leven na de dood als thema. Eastwood pretendeert niet het antwoord te weten op de vraag of dat bestaat of niet, maar weet de kijker wel aan het denken te zetten. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra's valt er bovendien beduidend meer te beleven dan bij de DVD-versie. Zo bevat de BD diverse korte featurettes met achtergrondinfo en achter-de-schermen-materiaal, alsmede een uitgebreide documentaire over de carrière van Eastwood. Daarmee is het een prima release van een interessante film.