JFK

31-03-2001

6.8

JFK (DVD)

Op 22 november 1963 wordt John F. Kennedy doodgeschoten terwijl hij, in verband met zijn herverkiezingscampagne, in een parade door de straten van Dallas wordt gereden. Later op diezelfde dag wordt Lee Harvey Oswald (Gary Oldman) gearresteerd, die als \'lone gunman\' vanuit een boekenopslag de drie schoten op Kennedy op zijn geweten zou hebben. Voordat Oswald berecht kan worden wordt hij echter met een schot om het leven gebracht door nachtclub-eigenaar Jack Ruby. Er komt een onderzoek naar de Kennedy-moord door de zogenaamde Warren-commissie, die concludeert dat Oswald inderdaad verantwoordelijk is voor de moord. Er volgen geen verder stappen: de dader heeft zijn verdiende loon immers al gehad en de zaak wordt hiermee afgesloten, tot ongenoegen van sommigen. JFK vertelt het verhaal van openbare aanklager Jim Garrison (Kevin Costner) die drie jaar na de moord op zoek gaat naar de waarheid. Er zijn namelijk verschillende dingen die totaal niet kloppen. Hoe kan het bijvoorbeeld dat een slechte schutter als Oswald nauwkeuriger kan schieten dan de beste FBI schutter? En waarom werden er door diverse omstanders schoten gehoord uit de richting van het heuveltje aan de overkant van de straat? Onderzoek naar deze (en vele andere) vragen leidt uiteindelijk tot een theorie waarbij de Amerikaanse overheid de grote schuldige van de moord is. Maar lukt het Garrison ook deze theorie te bewijzen en de betrokken mensen te veroordelen?

Er zijn in de 38 jaar sinds de aanslag op John F. Kennedy ontelbare theorieën naar voren gebracht over het wie, hoe en waarom van de moord. Met JFK geeft controversiële regisseur Oliver Stone zijn visie op dit onderwerp. Als basis neemt hij het onderzoek van Garrison en de (waar gebeurde) rechtzaak die deze aanspande tegen zakenman Clay Shaw, die slechts een klein stukje van het complot vertegenwoordigde. Hieraan voegt Stone historische feiten en veronderstellingen toe om tot een zeer uitvoerige complot-theorie te komen, waarbij niemand gespaard wordt. Stone springt vrijelijk met de waarheid om en het wil dan ook allerminst zeggen dat zijn versie de juiste is. Hij laat echter genoeg zaken zien waardoor je vraagtekens gaat zetten bij het hele onderzoek en de schuld van Oswald.
Dit alles wordt op een uitstekende manier gepresenteerd, door gebruik te maken van historisch materiaal en flitsende montage. Bovendien wordt er voortreffelijk geacteerd door de cast, die voornamelijk uit bekende acteurs bestaat. Het 3 uur durende verhaal mag dan af en toe moeilijk te volgen zijn, het geheel vormt een indrukwekkende film die geen moment verveelt.

Jaar: 1991
Speelduur: 181 min
Verpakking: Snapper
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931123068

Vooraf moet gezegd worden dat gedeeltes van de film bestaan uit oorspronkelijk materiaal dat uit de jaren \'60 stamt. Als we niet kijken naar dit materiaal, dat er logischerwijs oud uitziet, valt de beeldkwaliteit van JFK toch tegen. Ten eerste is het beeld, mede door het niet-anamorfe karakter, niet erg scherp. Ook het schaduwdetail is niet zo goed als dat van meer recente DVD\'s. De kleuren zijn nogal flets, alhoewel ze op sommige momenten mooi vol zijn. Waarschijnlijk is het zo dat de fletse kleuren bewust door Stone gekozen zijn om het geheel aan te laten sluiten bij de tijdsperiode waarin de film speelt. Het grootste minpunt is de aanwezigheid van aliasing-artefacts. Deze komen namelijk gedurende de hele film voor. Meestal is dit niet echt afleidend, maar soms vallen de artefacts en de hiermee gepaard gaande flikkering van het beeld dusdanig op dat het hinderlijk wordt. De film is goed ingedeeld in 42 chapters. Vreemd genoeg kan vanuit het menu slechts naar een aantal chapters gesprongen worden. De laagovergang van deze dubbellaags DVD (die na 87 minuten plaatsvindt) zit niet op een hinderlijke plaats.

Het geluid bij JFK is Dolby Digital 2.0 (in tegenstelling tot 5.1) gecodeerd. Dit lijkt een groot nadeel, maar aangezien de film draait om dialogen zou een DD 5.1-track weinig toevoegen. De 2.0-track klinkt redelijk goed. Het meeste geluid komt van voren, met af en toe een stereo-effect. Het surround-kanaal wordt weinig gebruikt, als het wordt gebruikt is het voor algemeen geluid om het geluidsbeeld wat voller te maken. Dialogen zijn goed te volgen. Al met al levert deze DVD op geluidsgebied niks aparts, maar voor een film als JFK voldoet het wel.

Bij JFK zijn geen extra\'s te bekijken of beluisteren.

JFK is een zeer goede film die je zeker gezien moet hebben. Het is dan ook zonde dat de beeldkwaliteit bij deze DVD-versie nogal te wensen overlaat. Een anamorfe transfer had het geheel al een stuk beter kunnen maken. Ook jammer is het gebrek aan extra\'s (een commentaartrack van Stone zou natuurlijk geweldig zijn). Het geluid daarentegen is redelijk maar niks speciaals. Ik vind deze DVD dan ook de aanschaf niet waard. Maar er is hoop: onlangs is een nieuwe Regio 1 versie van JFK (bestaande uit twee DVD\'s) uitgebracht als onderdeel van de Oliver Stone Collection. Hierbij zijn alle bovenstaande problemen verholpen. Warner zal deze versie binnenkort ook als Regio 2 Special Edition uitbrengen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.