True Grit (2010)

08-07-2011

9.1

True Grit (2010) (DVD)

Mattie Ross (Hailee Steinfeld) is een veertienjarig meisje wiens vader is vermoord. Zij wordt belast met het afhandelen van de zaken rondom haar vaders dood en reist daarvoor af naar Fort Smith. Daar aangekomen komt ze erachter dat de autoriteiten niet zitten te springen om achter de dader, ene Tom Chaney (Josh Brolin), aan te gaan. Bij toeval komt ze de eenogige Marshall Rooster Cogburn (Jeff Bridges) tegen. Ze is onder de indruk van de man en besluit hem in te huren om Chaney te vinden. Cogburn is in eerste instantie terughoudend, maar besluit toch om de klus aan te nemen. Dat de jonge Mattie met hem meegaat, vindt hij zacht gezegd maar niks. Het duo krijgt ook nog gezelschap van Texas Ranger LaBoeuf (Matt Damon), die ook al achter Chaney aan zit voor een ander vergrijp. Met zijn drieën zetten ze koers richting de locatie waar Chaney zich schijnt op te houden. De reis zelf is al gevaarlijk genoeg, de bestemming en wat hen daar wacht uiteraard ook.

Elk jaar kijken weer talloze filmfans uit naar het nieuwst project van de gebroeders Coen die dit tempo al aardig lang vol weten te houden. Vrijwel al hun projecten worden geprezen, zowel door publiek als critici. Uiteraard doen niet alle films het even goed, maar het niveau van hun werk is toch altijd vrij hoog te noemen. Ook het hier besproken True Grit, net als de gelijknamige film uit 1969 gebaseerd op het boek uit 1968, kreeg vrijwel louter positieve recensies. Ook was de prent vrij succesvol aan de kassa’s, iets dat nog altijd moeilijk te bereiken is met een western. Het succes werd bekroond met maar liefst tien Oscarnominaties, helaas werd geen enkele nominatie verzilverd. Het verhaal is dus gelijk aan dat van het origineel uit 1968. Een jong meisje gaat op pad met twee geharde mannen van de wet om de dood van haar vader te wreken. De prent is niet alleen aan te raden voor verstokte westernfans. True Grit is namelijk niet een typische western, maar meer een verhaal dat zich afspeelt in die tijd. De echte genreclichés worden nauwelijks gevolgd, in plaats hiervan krijgen we een pakkend verhaal voorgeschoteld over wraak, vriendschap en dapperheid. Verder lijkt vrijwel alles te kloppen aan True Grit. Alle facetten die nodig zijn komen goed samen. Zo is de regie van de gebroeders strak, de montage vlot en de muziek fraai. Dit wordt aangevuld met enkele zeer sterke optredens van de cast. Het verhaal heeft misschien niet veel om het lijf, de basis is namelijk vrij simpel te noemen, maar de uitwerking des te beter. Ook hier komen de optredens van de betrokken acteurs weer ter sprake. Zij brengen het geschreven materiaal echt tot leven en laten ons karakters zien die zo uit de geschiedenisboeken gestapt zouden kunnen zijn. Als eerste moeten we het optreden van de nog jonge Hailee Steinfeld bespreken. Het is moeilijk te zeggen hoe de film het zonder haar had gedaan, maar feit is wel dat zij, in slechts haar eerste bioscoopfilm, de prent weet te dragen. Ze is in vrijwel elke scène te zien en acteert op zeer hoog niveau. Haar karakter is niet altijd even sympathiek, maar dit is dan ook hoe zij moet zijn. Jeff Bridges speelt de rol van Rooster Cogburn, in het origineel gespeeld door John Wayne. Wayne kreeg voor dit optreden zijn enige Oscar en een directe vergelijking is eigenlijk onontkoombaar. Hun optredens zijn echter niet te vergelijken, aangezien Bridges een geheel eigen invulling geeft aan de rol. Ook hij speelt zeer sterk en weet op alle vlakken te overtuigen. Naast deze twee acteurs zien we nog Matt Damon, Barry Pepper en Josh Brolin voorbijkomen. Ook zij spelen nagenoeg perfect, vooral Pepper maakt indruk en is nauwelijks herkenbaar. True Grit is een film die veel mensen zal plezieren. Niet alleen westernfans komen dus aan trekken, maar ook filmfans die houden van goed gemaakte films. Verhaal, muziek, acteren, sets, kostuums, cameravoering, het komt allemaal samen in een nagenoeg perfecte ervaring die erg authentiek overkomt. Er zijn slechts enkele korte momenten die lijken te verzanden in teveel gepraat, maar gelukkig herstellen de gebroeders zich vrij snel. Een dikke aanrader!

True Grit is verschenen op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Drama, Western
Jaar: 2010
Speelduur: 105 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865506790

• Mattie’s True Grit
  • Dressing for the 1880s
  • Re-creating Fort Smith
  • The Cast

De beeldkwaliteit van deze DVD van True Grit is uitstekend. Het 2.35:1 anamorfe beeld oogt zeer strak en natuurlijk. Qua scherpte en detail wordt het onderste uit de kan gehaald voor het formaat. Alleen de Blu-ray Disc zal hier nog overheen kunnen gaan. Details in de sets en achtergronden zijn zeer goed, ook de close-ups zien er prachtig uit. De kleuren ogen uitstekend verzadigd. Er wordt vooral gebruik gemaakt van bruine tinten en uiteraard het zand van de Noord-Amerikaanse vlakten. Het kleurenpalet oogt zeer realistisch en dit geeft de film een hele authentieke sfeer mee. Donkere scènes zijn prima te volgen, contrast en schaduwdetail zijn dan ook dik voldoende. De film bevat diverse scènes met weinig licht, maar toch is alles duidelijk te volgen. De verschillende tinten zwart ogen mooi diep. Artefacten komen niet voor, wat dit gewoon een perfecte transfer maakt. Om het geheel af te ronden is er een fijne laag filmgrain aanwezig, iets dat alleen maar bijdraagt aan de realistische en rauwe sfeer.
De film is verdeeld in 10 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar.

Er zijn twee audiotracks te vinden op de uitgave, te weten twee Dolby Digital 5.1-tracks (448 kb/s) in de Engelse en Franse taal. Wij concentreren ons uiteraard op de originele Engelstalige track. Net als het beeld is ook het geluid van zeer goede kwaliteit. Hoewel dit geen film is met veel spectaculaire actiescènes worden toch alle kanalen bij het geheel betrokken. Grote delen van de prent spelen zich buiten af en het geluidsbeeld zit dan ook vol met geluiden uit de natuur en omgeving. Denk hierbij aan wind, water en straatgeluiden in het stadje. Alle geluiden komen uit de kanalen waar ze vandaan horen te komen, overeenkomstig met de beelden op het scherm. De dialogen zijn uitstekend te volgen. Deze komen voornamelijk uit de centerspeaker, soms bewegen ze zich naar de frontspeakers als iemand zich buiten beeld bevindt. De track klinkt zeer helder en bevat veel detail. Dit is goed te horen in de fraaie muziek, die erg goed overkomt. Het LFE-kanaal doet hier en daar ook een duit in het zakje, vooral tijdens enkele actiescènes. Op het gebied van DVD is dit toch wel een zeer goed geluid, waar duidelijk aandacht aan is besteed.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Het aantal extra’s is zeer spaarzaam en bovendien nog minder als bij de ook niet echt goed bedeelde BD-uitgave. Dit is zeker jammer, aangezien dit bij uitstek een film is meer over te weten te komen. Alle extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Maddie’s True Grit (5 min.)
Hailee Steinfeld vertelt hoe ze aan de rol van Mattie is gekomen en hoe het was om de film op te nemen. Naast dit korte interview zien we beelden uit de film en beelden van de set tijdens de opnames.

From Bustles to Buckskin - Dressing for the 1880s (7 min.)
Ontwerper van de kleding, Mary Zophres, legt het een en ander uit over de kostuums. De acteurs komen ook nog even aan het woord en vertellen hoe belangrijk deze kleding voor hen is.

Re-creating Fort Smith (11 min.)
Vergelijkbaar met de vorige extra, maar nu horen we alles over het nagebouwde stadje van rond 1880.

The Cast (5 min.)
De belangrijkste leden van de cast komen aan het woord en vertellen iets over het karakter dat ze spelen. Ook praten ze ook over hun tegenspelers.

True Grit vertelt het verhaal van een jong meisje dat er op gebrand is de moordenaar van haar vader voor het gerecht te slepen. Ze roept hiervoor de hulp in van een oude rot in het vak, Marshall Rooster Cogburn. Samen met een Texas Ranger gaan ze op pad op de wildernis in. Het verhaal is trouw aan het boek uit 1968 en vrijwel gelijk aan de eerste verfilming uit 1969. Voor een film van de gebroeders Coen is dit verhaal vrij simpel, maar de uitwerking des te beter. Alles lijkt op zijn plaats te vallen, iets dat leidt tot een zeer onderhoudende en vermakelijke film. Deze DVD-uitgave van de film heeft een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit waar gewoonweg niks op aan te merken valt. Alleen op het gebied van extra’s is de uitgave een teleurstelling. De extra’s zijn kort en weinig diepgaand.