Twelve

Laurens van der Molen
11-07-2011

5

Twelve (DVD)

De 17-jarige Michael (Chace Crawford) is sinds de dood van zijn moeder op het verkeerde pad geraakt. Hoewel hij zelf geen drugs gebruikt, handelt hij er wel in. Hij staat onder zijn klanten, rijkeluiskinderen uit Manhattan, bekend als White Mike. Michael’s jeugdvriendin Molly (Emma Roberts) weet niet dat Michael drugs dealt. Chris (Rory Culkin) houdt de beste feestjes, maar genieten doet hij er niet van. Zijn ouders zijn bijna nooit thuis en zijn broer kampt met ernstige psychische problemen. Het feit dat iedereen hem gebruikt voor zijn geld, draagt ook niet bepaald bij aan zijn geluk. Wanneer er een nieuwe drug op de markt komt, genaamd Twelve, wil Michael hier niks van weten. Zijn neef begint er echter wel in te handelen en door een mislukte deal kost hem dit zijn leven. Twelve neemt ook het leven van Jessica Brayson (Emily Meade) over. Nadat ze de drug één keer op een feestje heeft geprobeerd, kan ze niet meer zonder. Ze is dan ook bereid om heel ver te gaan om te kunnen scoren.

Twelve is geregisseerd door Joel Schumacher en is gebaseerd op het gelijknamige boek van Nick McDonnel. Schumacher werkte in 2002 met Kiefer Sutherland samen aan het erg sterke Phone Booth. Sutherland was vrijwel de hele film alleen maar te horen via een telefoon en zorgde met zijn stem voor de nodige spanning. Dit is Schumacher blijkbaar erg goed bevallen, want voor Twelve heeft hij ervoor gekozen om Sutherland op te laten draven als voice-over. Dit is een goede keuze geweest, want zijn stem past erg goed bij de film. Het verhaal is vooral aan het begin aan de warrige kant en het is vrij onduidelijk wie iedereen precies is en wat ze met elkaar te maken hebben. Veel van de acteurs zijn middelmatig en eigenlijk zetten alleen Chace Crawford, Emma Roberts en tot mijn verbazing Curtis Jackson (50 Cent) hun rollen goed neer. Jackson speelt de dealer van Michael en is het tegenovergestelde van de vriendelijke White Mike. Moorden is voor hem geen probleem en zijn klanten zijn slechts nummers. Twelve is op zich best een interessante film, maar door de matige prestaties van een groot deel van de cast en de slechte karakterontwikkeling, heb je te weinig met de meeste karakters. Het enige karakter dat echt goed uitgewerkt wordt, is dat van White Mike. Chace Crawford, vooral bekend uit Gossip Girl, zet hem goed neer en het karakter krijgt ook genoeg tijd om zich te ontwikkelen. Karakters als Molly, Chris en Jessica krijgen te weinig tijd om zich te ontwikkelen en hoewel de karakters wel dingen meemaken, voel je als kijker geen verbinding. Wel zet Schumacher een mooi beeld neer van de oppervlakkigheid van de rijke mensen uit Manhattan. De manier waarop de ouders met de kinderen omgaan en hoe makkelijk ze met geld smijten is schokkend. Ook de sfeer in de film is goed en zorgt er samen met de korte speelduur van 92 minuten voor, dat de film toch goed wegkijkt. Als alle karakters net zo goed uit waren gewerkt als Michael, dan was Twelve een topper geworden. Nu is het vooral een film met potentie, die deze helaas niet volledig waarmaakt.

Speelduur: 92 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
EAN: 8715664087701

De film zelf mag dan wel middelmatig zijn, het beeld is uitstekend. Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Af en toe valt er wat lichte edge enhancement te bespeuren, maar deze is gelukkig nergens storend. De film heeft geen last van compressiefoutjes en behalve af en toe wat lichte filmgrain, die goed bij de sfeer past, en de eerder genoemde edge enhancement valt er weinig op deze transfer aan te merken. Het beeld heeft mooie volle kleuren en is waar nodig wat grauwer. Hiermee wordt een duidelijk verschil geschetst tussen de kleurrijke rijke buurt en de grauwe arme buurt. Verder is het beeld erg scherp, zowel bij lichte als donkere scènes. Tenslotte zijn zowel het contrast als het zwartniveau uitstekend. De Nederlandse optionele ondertiteling wordt duidelijk onderin beeld weergeven en is vrij van fouten.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. Twelve moet het voornamelijk hebben van zijn dialogen en de voice over en deze zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. De omgevingsgeluiden op bijvoorbeeld de feestjes en de straat worden duidelijk ten gehore gebracht door de vier hiervoor bestemde speakers. De subwoofer is eigenlijk alleen te horen op de feesten en tijdens de filmmuziek, maar doet zijn werk op deze momenten prima. De verschillende omgevingsgeluiden en de harde muziek zorgen er gelukkig niet voor dat de dialogen onverstaanbaar worden. De voice-over van Kiefer Sutherland past goed bij de sfeer van de film en is eigenlijk het sterkste punt van dit audiospoor. Zijn stem wordt zeer helder weergegeven en is behoorlijk indringend. Hoewel de film niet heel veel actie bevat, valt het spoor in deze scènes iets tegen. Het schieten van de wapens klinkt wat iel. Verder heeft Twelve een prima audiospoor meegekregen.

De DVD opent met een aantal promotietrailers en direct daarna begint de film. De DVD bevat geen menu en geen extra’s. De Nederlandse ondertiteling staat standaard aan, maar is uit te zetten met de afstandbediening van de speler.

Michael is sinds de dood van zijn moeder op het verkeerde pad geraakt. Hij handelt in drugs en staat onder zijn klanten bekend als White Mike. Mike’s jeugdvriendin Molly weet niet dat Michael drugs dealt. Chris houdt de beste feestjes, waar iedereen die iets voorstelt te vinden is. Wanneer er een nieuwe drug op de markt komt, genaamd Twelve, wil Michael hier niks van weten, maar toch neemt de drug het leven van de mensen om hem heen totaal over. Twelve is een film met potentie, maar maakt deze helaas niet waar. Een groot deel van de cast presteert onder de maat en ook de uitwerking van de verschillende karakters is aan de magere kant. Wel is het de regisseur gelukt om de sfeer goed neer te zetten en het karakter van White Mike is wel goed uitgewerkt. Dit in combinatie met de korte speelduur maakt het geen straf om de film te kijken, maar boven de middelmaat stijgt de film helaas niet uit. Beeld- en geluidskwaliteit zijn van een prima kwaliteit. Extra’s bevat deze DVD-uitgave niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.