A'dam - E.V.A

Laurens van der Molen
05-07-2011

6.8

A'dam - E.V.A (DVD)

De 24-jarige Adam de Heer (Teun Luijkx) verhuist vanuit het rustige Zeeland naar het altijd drukke Amsterdam om daar bij de gemeente te gaan werken. Hij komt op de afdeling Uitvaarten van Gemeentewege terecht. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de begrafenissen van mensen die niemand meer hebben, zoals zwervers, asielzoekers en ongeïdentificeerde lichamen. In het gebouw waar hij gaat wonen, krijgt hij als buurvrouw de 29-jarige Eva van Amstel (Eva van de Wijdeven), een chaotische jonge vrouw, die werkt bij het reisbureau van haar beste vriend Harm-Jan (Rick Paul van Mulligen). Ze heeft haar leven niet bepaald op orde en heeft moeite om geluk te vinden. Wanneer de twee elkaar ontmoeten bij een ongelukkige botsing, springt er een vonk over en al snel zijn ze smoorverliefd op elkaar. Terwijl hun relatie zich ontwikkelt, spelen er zich in de stad vele andere verhalen af, die stuk voor stuk invloed hebben op het leven van Adam en Eva.

A’dam - E.V.A., voluit "Amsterdam en vele anderen", is een idee van scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm. Dit heeft hij ingediend voor de wedstrijd ‘Ontwikkeling Kwaliteitsdrama’, gehouden door het Mediafonds en de Publieke Omroep. Het project won, samen met twee andere projecten, waardoor hij het project uit kon werken. Eind 2008 was hij hiermee klaar en kon de serie in productie gaan. Als regisseur werd Norbert ter Hall aangetrokken, met wie Thijm eerder samenwerkte aan de dramaserie Waltz. In 2009 is de serie opgenomen en in 2010 is er de laatste hand aan gelegd. In 2011 was het dan eindelijk zover en kon de serie na vijf jaar werk eindelijk worden uitgezonden. Direct daarna verscheen A’dam - E.V.A. ook op DVD. De serie bestaat uit acht episodes van vijftig minuten, verdeeld over vier discs. Het verhaal draait om Adam en Eva, maar daarnaast worden door middel van een mozaïekvertelling ook de verhalen verteld van andere inwoners van Amsterdam. In elke uitzending staat een bepaalde belangrijk gebeurtenis centraal en zien we hoe verschillende mensen hiermee omgaan. Er zijn enkele uitschieters, maar deze verhalen hebben over het algemeen niet veel om het lijf. Toch is het wel grappig om te zien hoe ze invloed hebben op Adam en Eva. De hoofdrollen worden gespeeld door Teun Luijkx en Eva van de Wijdeven. Er is een duidelijke chemie tussen de twee en beiden zetten hun rol overtuigend neer. De onschuldige Adam en de chaotische Eva lijken twee totale tegenpolen, maar vormen samen een perfect stel. De serie weet dit sterk in beeld te brengen, hoewel het soapgehalte in episode zes en zeven wat aan de hoge kant is. Gelukkig is de achtste en laatste episode wel weer van het hoge niveau van de eerste vijf en zorgt deze voor een mooie afsluiting van de serie. Luijkx en Van de Wijdeven mogen dan wel de hoofdrol spelen, maar de echte hoofdrol is weggelegd voor de stad Amsterdam. Zelf heb ik een aantal jaren in Amsterdam gestudeerd, maar ook voor mij ging er een wereld open. A’dam - E.V.A. zou eigenlijk als reclamefilm moeten worden gebruikt voor de stad, want de serie weet Amsterdam prachtig in beeld te brengen. Geen enkele locatie blijft ongebruikt en voor kenners van de stad is het een feest van herkenning. Leuk is ook hoe de serie er in is geslaagd om de sfeer van de stad weer te geven op film, iets wat nog nooit zo goed gedaan is. A’dam - E.V.A. is een zeer geslaagde Nederlandse serie, die heerlijk wegkijkt en vooral de relatie tussen Adam en Eva en de stad Amsterdam prachtig neerzet.

Jaar: 2011
Speelduur: 400 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939107382

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is over het algemeen goed, maar wel heeft de serie tijdens donkere omgevingsshots die 's avonds zijn opgenomen last van aardig wat storende filmgrain. Tijdens de verhalende scènes is deze filmgrain er gelukkig niet. Wel is er af en toe lichte edge enhancement zichtbaar, maar deze is niet erg storend. Compressiefoutjes zijn er zo goed als niet. De kleuren zijn mooi verzadigd en het zwartniveau is goed. Contrast en schaduwdetail zijn beide ook van een goede kwaliteit. De beelden van Amsterdam brengen de sfeer van de stad erg goed over. De serie bevat Nederlandse, Engelse en Spaanse ondertiteling. Helaas is de Nederlandse ondertiteling alleen van toepassing op de stukken waarin een andere taal wordt gesproken, de Nederlandse dialogen worden niet ondertiteld.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track en een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) track. Beide in de oorspronkelijke Nederlandse taal. Voor deze recensie is de 5.1-track beluisterd. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig ook door de twee andere voorste speakers. Om de sfeer in Amsterdam goed weer te geven worden alle speakers gebruikt. Toeterende auto’s, de tram of het harde noodweer, allemaal is het goed te horen, zonder de verstaanbaarheid van de dialogen te verslechteren. De track heeft dan ook een erg ruimtelijk gevoel. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar wanneer het past is hij licht te horen. De serie heeft een erg sterke soundtrack met verschillende bekende nummers die allemaal erg goed bij de sfeer van de serie op dat moment passen. Een nette track dus, zonder fouten.

De DVD heeft een interactief menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met het einddeuntje als achtergrondgeluid. De serie heeft helaas geen extra’s. Erg jammer, zeker als je bedenkt dat op de website van de serie verschillende interviews staan met de acteurs, die makkelijk op de DVD gezet hadden kunnen worden.

Adam (Teun Luijkx) verhuist vanuit Zeeland naar Amsterdam om daar bij de gemeente te gaan werken. Zijn nieuwe buurvrouw is Eva, een chaotische jonge vrouw. Wanneer de twee elkaar ontmoeten, springt er een vonk over en al snel zijn de twee smoorverliefd op elkaar. Terwijl de relatie tussen de twee zich ontwikkelt, spelen zich vele andere verhalen af in de stad, die stuk voor stuk invloed hebben op het leven van Adam en Eva. A’dam - E.V.A. is een zeer geslaagde Nederlandse serie, die heerlijk wegkijkt en vooral de relatie tussen Adam en Eva en de stad Amsterdam prachtig neerzet. De acteurs zetten hun rol goed neer en de locatie is perfect. De beeldkwaliteit is op storende filmgrain tijdens de donkere nachtshots na, van een goede kwaliteit. De geluidskwaliteit is uitstekend. De DVD-uitgave bevat helaas geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.