Snabba Cash

13-07-2011

8.4

Snabba Cash (DVD)

De student economie JW (Joel Kinnaman) wil heel graag bij de high society van het studentenleven horen. Zo graag zelfs, dat hij een nieuwe achtergrond voor zichzelf verzint waarin hij niet van het platteland komt. Zo graag zelfs, dat hij geregeld buiten de wet om werkt om zo zijn dure levensstijl te bekostigen. Op een dag wordt hem gevraagd of hij ervoor wil zorgen dat Chileense de drugsdealer Jorge (Matthias Padin Varela) uit de handen blijft van een groep moordlustige Serviërs en in het bijzonder Mrado (Dragomir Mrsic). Wanneer dit anders loopt dan gepland, komt JW steeds meer in een ingewikkeld web van misdaad en complotten terecht. Ondertussen wordt het steeds moeilijker om bij vriendinnetje Camilla (Lisa Henni) te doen of alles nog koek en ei is.

De Zweedse misdaadfilm Snabba Cash (Snel Geld), naar het gelijknamige boek van Jens Lapidus, lijkt op papier niets anders dan een dertien-in-dozijn-film, zwaar leunend op het succes van betere genregenoten. Als je de film daadwerkelijk gaat kijken, blijkt er toch meer te zijn dan in eerste instantie lijkt. De cameravoering en dramaturgie die Daniél Espinosa voor zijn film gekozen heeft, deed mij constant denken aan een mix van Nicolas Winding Refn's Pusher-trilogie en de films van Alejandro Gonzàles Iñárritu. Deze combinatie van ongegeneerd brute actie en de immens subtiele en toch krachtige karakterontwikkelingen blijkt te werken en zorgt ervoor dat deze film bij je blijft hangen. Zoals een omgekeerde film-noir merk je dat geen van de hoofdpersonen door en door slecht is. JW leeft zijn hele leven al onder het ingebeelde juk van een simpele stadsjongen en ziet criminaliteit als een snelle manier om hier boven te kunnen staan. Jorge kent na een slechte jeugd vol geweld niets anders dan de wereld van de drugshandel, maar doet het om zijn zus en diens ongeboren kind te verzorgen. Mrado heeft zelf een dochtertje, waarvoor hij door de heetste hel zou gaan. Door deze geloofwaardig uitgevoerde gelaagdheid kijk je niet naar een ééndimensionale boevenfilm, maar wordt je gedwongen tussen karakters te kiezen. Als de laatste scènes zich redelijk standaard ontvouwen, is de ontlading veel krachtiger bij Snabba Cash dan bij soortgelijke misdaadfilms. Want je wilt helemaal niet dat het zo eindigt. De kracht van de film ligt naast het plot voor een groot deel in de acteerprestaties. Alle hoofdrolspelers, maar voornamelijk Dragomir Mrsic en Joel Kinnaman zetten indrukwekkende rollen neer, waardoor de film zeer geloofwaardig overkomt en je helemaal in het verhaal wordt gezogen. Concluderend is het voor liefhebbers van Zweedse films en misdaadfilms in het algemeen een must om Snabba Cash een keer gezien te hebben. Het is een goed gemaakte film die qua uitvoering van een vrij standaard overkoepelend verhaal zeker een indruk bij je achter zal laten.

Genre: Actie, Drama, Misdaad
Jaar: 2011
Speelduur: 120 min
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019005344

• Interview met de cast

Op deze DVD-uitgave is Snabba Cash te bekijken in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. Gedurende de hele film wordt er gebruik gemaakt van fel tegenlicht. Dit is een stijl die je moet liggen. Persoonlijk vind ik het in deze film uiteindelijk iets teveel van het goede. In de film wordt er wel constant mooi met licht gespeeld. Naarmate het verhaal zich vordert, neemt de hoeveelheid zachte, warm kleuren af. Het benadrukt de teloorgang van de wereld om JW heen. De scènes van Snabba Cash kennen over het algemeen genomen een goed contrast (bij sommige scènes had het iets hoger gemogen) en waar er kleur is, is deze mooi en diep. Op sommige plekken is er wat grain te bespeuren, maar nergens storend. Samenvattend dus een prima beeld, hoewel de stijl van belichting je wel moet liggen. Snabba Cash is op deze DVD-uitgave alleen te bekijken met Nederlandstalige ondertiteling, die niet uitgeschakeld kan worden. Ondanks dit is het een prima ondertiteling zonder schrijf- of stijlfouten en zoals gebruikelijk wit ingekleurd en gecentreerd onderaan het beeld weergegeven.

Snabba Cash is te bekijken met een Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s), waarin Zweeds, Servisch en Spaans gesproken wordt. Door alle verschillende talen die gesproken worden, heb je aan het begin van de film wat moeite om in het verhaal te komen, maar al gauw laat je alles maar over je heen komen en focus je je op de ondertiteling. Alle stemmen zijn helder en duidelijk te horen vanuit het middenkanaal. Op deze DVD-uitgave wordt er goed gebruik gemaakt van de surroundkanalen en het LFE-kanaal. De surroundkanalen creëren een volle soundtrack door vaak omgevingsgeluiden te laten horen. Ook dragen zij, net als het LFE-kanaal, bij aan de spanning die de muziek met zich meebrengt. Hierdoor leef je goed mee met het verhaal. De muziek kent twee zeer van elkaar afstaande stijlen. Op de eerste plaats heb je daar de gitaarmuziek die staat voor onschuld. Heel kaal en simpel. Lieflijk. Daarnaast klinkt het geluid van de misdaad; bombastisch, elektronisch, vuil. In Snabba Cash is er een smaakvolle balans tussen deze twee stijlen, waardoor de film nergens te zoetsappig of juist te gewelddadig aanvoelt. Al met al dus een mooi geluid voor deze film.

Wanneer de DVD begint te spelen, dan kan je kiezen tussen een Frans- of Nederlandstalig geanimeerd menu. De film is onderverdeeld in twaalf hoofdstukken, die helaas alleen te selecteren zijn via de afstandsbediening van je DVD-speler. In het menu kan je de film afspelen en de verscheidene extra's bekijken. Beide extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Bioscooptrailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, die Snabba Cash vooral wegzet als een 100% misdaadfilm. Dit is bij de eigenlijke film zeker niet het geval.

Interview met de cast (11 min)
Een interview met Lisa Henni en Dragomir Mrsic over het maken van de film, het werken met de regisseur en waarom Snabba Cash een film is die de moeite waard is te gaan bekijken. Al met al informatief, maar vrij standaard.

De student JW (Joel Kinnaman) wil heel graag bij de high society horen. Zo graag zelfs, dat hij niet vies is van criminele praktijken. Maar hoe diep trekken deze praktijken je de ondergang in en wie zegt dat er een manier is om weg te komen wanneer je niet nog dieper wilt? Snabba Cash is een onderbouwende, sfeervolle misdaadfilm, die fans van het genre zullen waarderen. Het verhaal lijkt in eerste instantie niets nieuws, maar als je blijft kijken merk je dat er steeds meer haken en ogen aan het verhaal kleven dan eerst gedacht. Het acteerwerk is erg goed en ook de beeld- en geluidskwaliteit op deze DVD-uitgave is prima. Het is bij een mooie film als deze altijd teleurstellend als de extra's juist dan niet zoveel voorstellen. Al met al een misdaadfilm met iets meer omvang dan zijn genregenoten, waardoor je je met deze film prima zult vermaken en waarschijnlijk meer dan eens wilt bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Home Entertainment.