Les Amours Imaginaires

Recensent:
Ben H.
04-07-2011

Totaalbeoordeling:

7
DVD

Les Amours Imaginaires (DVD)
Samenvatting

Les amours imaginaires vertelt het verhaal van een ingewikkelde driehoeksverhouding tussen drie vrienden. Francis (Xavier Dolan) is een introverte, homoseksuele jongen die al jaren bevriend is met Marie (Monia Chokri), een gevoelig en prikkelbaar meisje. Beiden zijn op zoek naar de ware liefde en proberen hun onzekerheid te verhullen door zichzelf zo perfect mogelijk te profileren op een haast narcistische wijze. Ze zijn beiden erg modebewust en spenderen derhalve veel aandacht aan hun uiterlijk. Francis en Marie zijn al jaren lang goede vrienden, tot zij op een dag de knappe Nicolas (Niels Schneider) ontmoeten. Beiden beginnen vrijwel direct gevoelens voor hem te ontwikkelen en zijn uit op meer dan slechts zijn vriendschap. Er ontstaat een competitieve strijd tussen de twee om Nicolas voor zich te winnen. Nicolas weet Francis en Marie op zijn eigen manier te manipuleren en geniet van de aandacht die de twee hem geven. Het begint aanvankelijk erg onschuldig en amicaal, maar er zullen steeds meer spanningen en botsingen volgen die uiteindelijk tot een climax zullen leiden. Kunnen Francis en Marie hun vriendschap behouden, of zal de ‘strijd’ om Nicolas leiden tot een breuk?

Commentaar

De Québecse Xavier Dolan brak op zijn eenentwintigste door als acteur, regisseur én scenarioschrijver met zijn internationaal bekroonde film J’ai tué ma mère. Les amours imaginaires is zijn tweede film en wederom verzorgt hij het script, de regie en de hoofdrol. Dolan's tweede film is duidelijk een stuk experimenteler dan zijn eerste. Vorm en inhoud worden stilistisch sterk aan elkaar gekoppeld en de filmliefhebber zal er plezier in vinden om de vele verwijzingen naar diverse grote cineasten op te merken. Marie doet de kijker enigszins denken aan Anna Karina, die in veel films van Jean-Luc Godard haar opwachting maakt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Godard één van Dolan’s favoriete regisseurs is. Er wordt zeer vaak gebruik gemaakt van stilistische slow-motion shots (waarbij het kleurgebruik in positieve zin opvalt), long shots en jumping close-ups. Deze komen echter soms wat geforceerd en repetitief over en weten de kijker niet altijd te overtuigen. Behalve de knipoog naar Godard weet de oplettende kijker ook de verwijzingen naar Wong Kar Wai’s Fa Yeung Nin Wa (In the Mood for Love, 2000) te achterhalen. Op een soortgelijke wijze – waarbij het aanstekelijke Yumeji’s theme van Shigeru Umebayashi wordt vervangen door Dalida’s Italiaanse versie van Nancy Sinatra’s Bang Bang – zien we de protagonisten in slow-motion door het beeld wandelen. Alhoewel het lang niet zo gesofisticeerd en gestileerd in beeld wordt gebracht als in de film van Wong Kar Wai, laat het zeker een positieve indruk achter op de kijker. Ook de scène waarin Francis en Marie op het verjaardagsfeest van Nicolas aanwezig zijn is zeer memorabel. Terwijl Nicolas zich op de dansvloer begeeft, worden shots van een jaloerse Francis en Marie afgewisseld met beelden van Michelangelo’s David en tekeningen van Jean Cocteau – beiden iconische werken die de mannelijke lust representeren – terwijl het aanstekelijke Pass This On van The Knife ten gehore wordt gebracht. De nummers van Dalida en The Knife completeren een uitstekende soundtrack. De film kan min of meer opgedeeld worden in twee stukken: het eerste deel heeft betrekking op het ontwikkelen van vriendschappen en relaties, het tweede deel focust zich op het ten gronde richten hiervan. De balans hiertussen is erg goed uitgewerkt waardoor de tweedeling mooi en onopvallend aan de kijker wordt voorgeschoteld. Dolan, Chokri en Schneider weten hun rollen zeer overtuigend neer te zetten, waarbij met name de competitieve strijd tussen de bijna neurotische Francis en Marie realistisch in beeld wordt gebracht. De relatie tussen de twee is echter wel frustrerend, aangezien Francis en Marie – ondanks hun hechte vriendschap – hun gevoelens nooit met elkaar bespreken. Een dergelijk gesprek zou duidelijkheid en opheldering kunnen bieden en verdere escalaties of eventueel verdriet kunnen voorkomen, maar hiertoe wordt nooit een poging gewaagd. Dit is enerzijds erg storend omdat de kijker het gevoel krijgt continu in te willen grijpen, maar anderzijds zit deze afstandelijkheid gesloten in de personages en geeft het de complexiteit van de verschillende karakters goed weer. De personages zijn niet op zoek naar een relatie, maar zijn uit zelfbelang verliefd op de liefde zelf. Het betreft – zoals Dolan zelf ook aangeeft – egocentrische liefde. Dit leidt uiteindelijk tot een passend, maar enigszins teleurstellend einde. Daarnaast worden door de gehele film diverse interviews verweven, waarbij aan verschillende jongeren het woord wordt gegeven die hun eigen kijk op de liefde geven. Alhoewel het zeker niet oninteressant is, pas het niet goed in het geheel en staan de interviews daardoor wat verder van de oorspronkelijke verhaallijn af, ondanks dat ze thematisch met elkaar verbonden zijn. Desondanks voelt de film als geheel absoluut niet als een teleurstelling aan. Tegen het einde maakt ook Louis Garrel – bekend van Bertolucci’s The Dreamers – onverwacht nog zijn opwachting, waarbij de jonge cast in deze film een groot potentieel laat zien voor de komende jaren. Les amours imaginaires is geen perfect werk geworden en haalt niet het niveau van Dolan’s eerdere film, maar desondanks is het een aardige speelfilm die de hoop uitspreekt in de toekomst nog veel meer van hem te mogen verwachten.

Filmspecs

Medium: DVD
Genre: Drama, Romantiek
Regio: 2
Jaar: 2010
Speelduur: 92 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Resolutie: 576i (PAL)
Beeldverhouding: 1.85:1 anamorf
Geluidssporen:
  • Dolby Digital 2.0 - Frans
  • Dolby Digital 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Frans
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249477488

Extra's

  • Trailers
  • Interview

Techniek en extra's

Beeldkwaliteit

Les Amours Imaginaires heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit mag in zijn geheel redelijk genoemd worden, maar bevat helaas wel de nodige fouten. Het meest opmerkelijk is een compressiefout die na een klein uur in de film te zien is. Gedurende één of twee seconden verschijnt er een storing in beeld, welke onacceptabel is. Daarnaast is er in donkere scènes licht sprake van macro-blocking waardoor het detail soms wat verloren gaat, maar heel opvallend is dit gelukkig niet. Afgezien van deze fouten is de beeldkwaliteit redelijk. Met name het kleurcontrast en het zwartniveau zijn van hoog niveau en dragen bij aan de stilistische keuzes van de regisseur. Edge enhancement is vrijwel niet te bespeuren. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst. Helaas is er hier en daar wel een kleine typefout te bespeuren. De film is onderverdeeld in twaalf hoofdstukken.

Geluidskwaliteit

Op de DVD zijn twee geluidstracks te vinden, namelijk de originele Franse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps) en de Dolby Digital 2.0-track (224 kbps). De film bestaat grotendeels uit dialoog, die erg duidelijk uit de centerspeaker ten gehore wordt gebracht. Dolan maakt veelvuldig gebruik van muziek in zijn, die mooi ruimtelijk uit de surroundspeakers komt. Ook wordt er in de door muziek ondersteunde scènes – met name tijdens het verjaardagsfeest van Nicolas – goed gebruik gemaakt van het LFE-kanaal. Beschadigingen zijn nauwelijks tot niet hoorbaar. In tegenstelling tot de beeldkwaliteit zijn er in de audiotrack dus weinig fouten te bespeuren en scoort de Dolby Digital 5.1-track dan ook een ruime voldoende.

Extra's

Bij het opstarten van de disc wordt eerst de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een Nederlandstalig of een Franstalig menu. Vervolgens worden er automatisch diverse trailers afgespeeld waarna je terecht komt in een stijlvol maar statisch menu, terwijl op de achtergrond Dalida's versie van Bang Bang te horen is. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Interview (05 min.).
Kort interview waarin de castleden toelichting geven op Dolan’s creatieve visie en hoe hij deze naar het grote scherm heeft weten te vertalen. Helaas komen de acteurs weinig aan het woord en wordt er in de korte vijf minuten te veel beeldmateriaal uit de film vertoond waardoor er nóg minder tijd besteed wordt aan commentaar of informatie over de film.

Trailers.
De trailers van een aantal recente door Homescreen uitgebrachte films, namelijk: J’ai tué ma mère, Pieds nus sur les limaces, l’amour fou, la doppia ora, submarino en die van Les amours imaginaires zelf. Het zijn dezelfde trailers die te zien zijn wanneer de disc wordt opgestart en ze zijn vanuit het menu niet afzonderlijk te selecteren.

Conclusie

Dolan heeft met Les amours imaginaires een aardige film afgeleverd, maar haalt helaas niet het niveau van zijn debuutfilm J’ai tué ma mère. Dolan maakt veel gebruik van veel stilistische slow-motion shots en long-shots die na verloop van tijd wat repetitief beginnen aan te voelen en daardoor enigszins hun kracht verliezen. Dolan, die naast het script en de regie ook de hoofdrol vertolkt, weet net als zijn twee medespelers zijn rol erg sterk neer te zetten. De onderlinge relatie tussen de drie jongeren wordt boeiend weergegeven en behoudt de aandacht van de kijker tot de aftiteling in beeld verschijnt. De beeldkwaliteit is in zijn geheel redelijk, maar bevat hier en daar teveel fouten en slordigheden om een voldoende te mogen ontvangen. Vooral de compressiefout die een storing weergeeft was onnodig. De geluidskwaliteit is gelukkig beter verzorgd. De extra’s op de disc zijn zéér mager en niet de moeite waard, wat een gemiste kans is. Al met al is Les amours imaginaires een aanrader voor diegenen die Dolan's eerdere film konden waarderen of nieuwsgierig zijn naar onafhankelijke Canadese cinema, maar verwacht geen hoogstaand meesterwerk.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.

Lees meer

Laatste reacties

Ben H.  |  02-08-2011

Bij Amazon.com is de BD reeds op de site opgenomen, onder de Engelstalige titel weliswaar (Heartbeats). Prijs en releasedatum zijn vooralsnog onbekend.
Lees meer >

Esteban  |  05-07-2011

Een film die zo met de combinatie muziek en beeld speelt, vraagt gewoon om 'n BR-release.
Lees meer >

Geef ook een reactie in dit topic!

6 Angst Geweld Grof Anamorf Dolby Digital 5.1 geluid
DVDBlu-rayStreamingBioscoop
7

Beoordeling allesoverfilm.nl

Film:7
Beeldkwaliteit:5
Geluidskwaliteit:7
Extra's:1
?

Beoordeling lezers

# beoordelingen: 0
?

Jouw beoordeling

Log in om deze film te beoordelen.