True Blood - Seizoen 3

Rene Cloosterman
03-07-2011

8.5

True Blood - Seizoen 3 (DVD)

In het Amerikaanse stadje Bon Temps is niets wat het lijkt en heeft iedereen wel iets te verbergen. In de nabije toekomst zijn vampieren niet meer afhankelijk van menselijk bloed, maar kunnen door middel van een synthetische vervanger tussen de ‘normale’ mensen leven. Ze zijn echter niet overal even welkom en de spanningen lopen vaak hoog op. De serie draait om de levens van de telepathische serveerster Sookie Stackhouse (Anna Paquin) en de vampier Bill Compton (Stephen Moyer), die samen een relatie hebben. Er is echter een kaper op de kust. De vampierkoning van de Mississippi, Russel Edgington (Denis O'Hare), heeft namelijk een oogje op Sookie. Dat gaat zo ver, dat hij zelfs een huwelijksaanzoek doet. Sookie gaat hier niet op in en Russel besluit Bill te ontvoeren. Sookie gaat samen met de hulp van weerwolf Alcide (Joe Manganiello) op zoek naar Bill. Dit is allemaal nog niet zo gemakkelijk. Want Sookie ontdekt een enorm complot waarin ook Bill een rol lijkt te spelen...

Vampieren zijn hot. Zeker na het succes van Buffy the Vampire Slayer lijkt de populariteit alleen maar toe te nemen. De Amerikaanse televisieserie True Blood is geschreven en geproduceerd door Alan Ball (Six Feet Under, American Beauty) en is losjes gebaseerd op de elfdelige boekenreeks ‘The Southern Vampire Mysteries’ van Charlaine Harris. Ik zeg bewust losjes, omdat de tv-serie slechts geïnspireerd is op het verhaal van de boekenreeks. Een groot deel van het verhaal is er naderhand bijverzonnen. Niet zozeer omdat er te weinig gebeurde in de boeken, maar om van de tv-serie iets speciaals te maken. Geen eenvoudige opgave, want er zijn namelijk nogal wat vampierseries geweest. Natuurlijk zullen alle Buffy- en Angel-fans deze serie zeker omarmen, maar Ball wilde meer. Meer kijkers en een breder publiek. Dit was volgens Ball de enige mogelijkheid om de serie langer dan één seizoen op de buis te houden. De tv-serie is voor het eerst uitgezonden in november 2008 bij HBO en kreeg direct al lovende kritieken van de critici. Maar nog belangrijker waren de goede kijkcijfers. Met een gemiddelde van twee miljoen kijkers per aflevering was dit voor een zondagshow een zeer goede score. Deze kijkcijfers werden uiteindelijk alleen maar beter. Naar het derde seizoen keken uiteindelijk bijna vijf miljoen mensen per aflevering. Opmerkelijk, daar kijkcijfers doorgaans maar minimaal stijgen of dalen naar gelang de looptijd van de serie. Een goede reden voor HBO om niet teveel aan de serie te veranderen. True Bloodkent dan ook weinig verloop van de cast en crew. Het vierde seizoen staat inmiddels al in de planning en zal in juli 2011 worden uitgezonden. True Blood heeft tijdens de afgelopen drie seizoenen heel wat prijzen in de wacht gesleept. Waaronder twee Emmy’s en één Golder Globe Award. Wat maakt True Blood dan zo bijzonder? Anders dan in andere vampierseries en -verhalen staan hier niet de gaven van deze personen centraal. De hoofdpersonen worden zoveel mogelijk neergezet als normale mensen die met deze gave/vloek moeten leven. Geweld en bloed zijn zeker aanwezig, maar blijven ondergeschikt aan het verhaal. Dit levert een toegankelijke serie op zonder een al te hoog nerdgehalte. Ook opvallend zijn de seksscènes. Deze zijn direct en soms zelfs behoorlijk confronterend. Zeker voor een Amerikaanse serie nogal gewaagd. Ook homo en lesbische relaties worden niet gemeden. Dit is dus absoluut geen Buffy the Vampire Slayer of Angel. De verhaallijn van True Blood gaat veel dieper en ook het tempo ligt een stuk lager. Als je True Blood dan toch wilt vergelijken, dan komt de film-reeks Twilight het dichtste in de buurt. De acteerprestaties van de hoofdrolspelers zijn uitzonderlijk goed. Vooral Anna Paquin, die we natuurlijk al kennen als Rogue uit de X-Men-filmreeks, laat hier zien dat acteren een vak is. Maar ook de acteerprestaties van de wat minder bekende Stephen Moyer mogen er wezen. Soms lijkt True Blood eerder op een film dan op een tv-serie. Een ander opvallend kenmerk van een serie zijn de filmlocaties. Bij een serie met een klein budget verwacht je over het algemeen veel studio-opnames en greenscreen’s. Echter, maar liefst tachtig procent van de opnamen worden gemaakt op locatie. Geschoten in de staten Californie en Louisiana resulteert dit in een aantal prachtige natuuropnamen en uitzonderlijke afgelegen locaties. Deze omgevingen beïnvloeden een groot gedeelte van de sfeer en zijn dan ook nauw verweven in het verhaal. Al met al is True Blood een knap gemaakte tv-serie die geschikt is voor een breed publiek. Uiteraard wel voor zestien jaar en ouder, want de serie bevat behoorlijk veel aan volwassenmateriaal.

True Blood wordt in Nederland uitgegeven op Blu-ray Disc en DVD. De DVD-versie is hier besproken.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2011
Speelduur: 605 min
Verpakking: Keep Case (5x)
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans
EAN: 5051888076705

• Behind the Scenes
  • Music Video
  • Audiocommentaar (7x)
  • Post Mortems (5x)

True Blood is geschoten op 35mm film met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit van deze DVD is prima in orde. Het beeld oogt goed scherp en dit blijft constant gedurende de gehele presentatie. Wel is er behoorlijk wat filmgrain aanwezig. Zeker in de donkere delen (en dat zijn er behoorlijk wat) is deze grain goed zichtbaar. Doordat de bitrate bijzonder hoog is (8,9 mb.s gemiddeld) heeft de compressie nauwelijks last van deze grain. Het gevolg is een helder en strak plaatje met nagenoeg geen artefacten. Heel al en toe is er wat lichte posterisatie zichtbaar in de donkere achtergrond. Maar dan moet je wel heel erg goed kijken. Dit is nergens hinderlijk en de mooie omgevingen en belichting van de sets maken dit minpuntje helemaal goed. Over het algemeen heeft de serie een donkere en matte uitstraling. De kleuren (met uitzondering van rood) zijn wat getemperd en geven zo een rustige en ietwat beklemmende sfeer. Deze sfeer wordt nog eens versterkt doordat men voor de binnenlocaties gebruik maakt van indirecte verlichting. De zwartwaarden en schaduwdetails zijn ook prima in orde. In de donkere gedeelten van het beeld zijn zelfs de kleinste details nog goed zichtbaar. Al met al een zeer goede transfer en heerlijk om naar te kijken.

True Blood is voorzien van een Engelse en Franse Dolby Digital 5.1-soundtrack (448kb/s). Ook is er nog Italiaanse Dolby Digital 2.0-track (192 kb/s) aanwezig. De nadruk van de soundtrack richt zich voornamelijk op de voorkant, waar de dialogen netjes en helder uit het middenkanaal komen. De volop aanwezige muziek maakt goed gebruik van de stereokanalen en de subwoofer. De geluidseffecten zijn vooral te horen in de stereokanalen en hebben een warme en diepe klank. Ook deze geluidseffecten weten de subwoofer prima te vinden. De omgevingsgeluiden maken goed gebruik van de surrounds en creëren een niet overdreven ruimtelijk geluidsbeeld. De dynamiek is meer dan prima. Geholpen door de 448kb/s bitrate klinken de geluidseffecten en dialogen heerlijk fel. Vooral tijdens de actiescènes is dit goed hoorbaar. Ook aan de muziektrack is veel aandacht besteed. Dat begint al bij de componist Nathan Barr. Ooit begonnen als assistent van Hans Zimmer heeft hij al voor behoorlijk wat bekende films mogen componeren. Hij geeft de muziektrack van True Blood een filmachtig en modern karakter. Deze muziek klinkt vol en warm en wordt voornamelijk in de stereospeakers weergegeven. Een uitstekende geluidstrack en een gedenkwaardige muziektrack die zo uit een speelfilm lijkt te komen.

True Blood is voorzien van de volgende extra’s. Alle extra’s hebben een beeldverhouding van 1.78:1 en zijn voorzien van Dolby Digital 2.0-geluid (192 kb/s).

Anatomy of a Scene (11 min.)
Een kijkje achter de schermen met regisseur Alan Ball en de cast en crew. Je krijgt hier goed te zien dat de meeste locaties echt zijn en dat er maar weinig in de studio wordt geschoten. Ook krijg je een kijkje in de keuken van de make-up artists en de special effects afdeling.

Post Mortems 5x (14 min.)
De post mortems zijn een mengelmoes van opmerkingen van de cast, nep commercials en zelfgemaakte talkshows. Deze zijn vaak uitgezonden na de True Blood uitzendingen bij HBO. Deze (vooral humoristische) afleveringen zijn “uitzendingen” die in de wereld van True Blood op de televisie worden uitgezonden. Bijvoorbeeld een reclame voor een nieuw serum voor vampiers en een opsporingsbericht voor een ontsnapte weerwolf. Een leuke en grappige extra.

Snoop Dogg “Oh Sookie” muziek video (4 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden is dit een video die Snoop Dogg in 2009 heeft gemaakt. Een ode aan Sookie en een herkenbare tune die ook de Nederlandse youtube kanalen heeft bereikt.

Minisodes (20 min.)
Om tijdens een “zomerstop” (de tijd tussen twee seizoenen in) toch nog te kunnen genieten van True Blood heeft HBO besloten om kleine mini afleveringen te maken. Dit zijn zes op zich staande afleveringen van een paar minuten die niets met de originele verhaallijn te maken hebben. Uiteraard wel met de originele cast. Een aardige extra, maar voegt weinig toe aan de True Blood beleving. Daarvoor zijn de afleveringen gewoonweg te kort.

Naast deze extra’s zijn er ook nog zeven commentaartracks aanwezig. Op deze tracks vertellen zowel de cast als de crew veel over het maken van de serie. Wat waren de moeilijke momenten en hoe was het om de erotische scènes te spelen? Eigenlijk is dit een soort “achter de schermen” maar dan zonder het beeld. Echt veel extra informatie krijg je helaas niet. Het blijft allemaal vrij oppervlakkig.

Helaas zijn deze extra’s op de DVD-uitgave maar een schim van de extra’s op de Blu-ray Disc. De BD-uitgave zit namelijk boordevol met interactieve extra’s, prachtige guides en trivia’s.

Als Sookie merkt dat Bill is ontvoerd, vertrekt ze naar de staat Mississippi om hem te zoeken. Echter, eenmaal aangekomen komt ze in contact met een troep wrede weerwolven en hun leider, de vampierkoning Russel Edgington. De reden voor de ontvoering wordt al snel duidelijk. True Blood is een geslaagde drama/fantasie tv-serie die inmiddels haar vierde seizoen ingaat. Door een brede en diepe verhaallijn, die zich niet louter toespitst op de gaven van de hoofdpersonen, is het een totaal nieuw genre geworden. Dit is dus geen 2e Buffy the Vampire Slayer of Angel, al zullen fans van deze series True Blood zeker weten te waarderen. Geweld en seks worden absoluut niet geschuwd en worden ongecensureerd in beeld gebracht. De goede beeldkwaliteit en de uitstekende soundtrack maken deze DVD-uitgave tot een must voor de True Blood liefhebbers. Echter, de extra’s zijn in tegenstelling tot de BD-uitgave wel erg karig.